دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بیماری های نخل مرداب و نکاتی برای مراقبت صحیح از این گیاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با بیماری های نخل مرداب آشنا می کنیم و شما می توانید آگاهی های خود را در این زمینه گسترش دهید.

نخل مرداب یکی از گیاهان بسیار زیبا می باشد و شما می توانید ان را در خانه خود نگهداری نمایید. این گیاه دارای نام علمی Cyperus alternifolius و نام لاتین Diffused Flatsedge می باشد و یکی از گیاهان در خانواده اصلی Cyperaceae یا همان جگنیان است. در ادامه شما را با این گیاه و روش های مراقبتی از آن و همچنین بیماری های نخل مرداب آشنا خواهیم کرد و آگاهی تان را در این موارد افزایش خواهیم داد.

نور مناسب برای رشد نخل

آشنایی با نخل مرداب و بیماری های نخل مرداب

نخل مرداب یکی از گیاهانی می باشد که بومی در منطقه های گرمسیری است و در آفریقای جنوبی می روید. این گیاه را با نام های دیگری مانند پنجه کلاغی، Dwarf Umbrella Grass و umbrella grass هم شناخته می شود.

بسیاری از افراد بیان کرده اند که این گیاه دارای سمیت بالایی است و می تواند مسمومیت ایجاد کند ولی در حقیقت باید بدانید که این گیاه سمی نمی باشد ولی بهتر است دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد. خوردن برگ های این گیاه می تواند منجر به ایجاد مشکلات گوارشی می شود و همچنین آلرژی شدید پوستی ایجاد خواهد کرد.

این گیاهان دارای رشد بسیار بالایی می باشند و در مدت زمان بسیار کوتاهی می توانند به رشد ۱.۵ متری نیز برسند از این رو این گیاهان را در جایی مناسب قرار دهید تا بتوانند رشد خود را انجام دهند و کمبود فضا نداشته باشند.

هر چه به این گیاه برسید و شرایط رشدی اش را فراهم کنید امکان رشد بیش تر در آن ها فراهم خواهد شد و بهتر است شاخه های آن را هرس کنید تا بتوانید گیاهی با پرپشتی بالایی داشته باشید در غیر این صورت گیاه شما تنها به صورت طولی رشد خواهد کرد و پر پشت نخواهد شد.

  •  آرون گروپس

نگهداری از این گیاه بسیار ساده می باشد و اگر بتوانید از ان مراقبت کنید می توانید از بروز بیماری های نخل مرداب و این گیاه را برای تزیین در خانه های خود پرورش دهید. در ادامه شما را با این گیاه و آنچه که باید در رابطه با بیماری هایش بدانید بیش تر آشنا خواهیم کرد.

بیماری های نخل مرداب

مراقبت و نگهداری

برای این که بتوانید از این گیاه نگهداری نمایید نیاز است تا یک سری اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید در غیر این صورت امکان این که این گیاه سالم بماند بسیار کم خواهد شد. باید بدانید که این گیاه به برخی شرایط مکانند آبیاری و نور حساس است از این رو بهتر است قبلا از این که ان را خریداری کنید ببیند که می توانید از پس تامین شرایط مورد نیازش بر بیایید یا خیر.

میزان آبیاری نخل مرداب

همانطور که می دانید نخل مرداب یکی از گیاهان نیمه آبزی می باشد و در کنار برکه ها رشد می کند. بنابراین باید در زمانی که می خواهید از این گیاه در خانه خود مراقبت کنید آبیاری فراوانی برای این گیاه در نظر بگیرید. برخلاف بسیاری از گیاهان شما می توانید این گیاه را به صورت شناور در آب قرار بدهید و هیچ مشکلی برای ریشه ها و خود گیاه ایجاد نمی شود و به رشد خود ادامه می دهید زیرا زیستگاه اصلی آن در کنار برکه ها می باشد. باید بدانید که خشک بودن سطح خاک می تواند تنش های زیادی برای این گیاه ایجاد نماید از این رو ممکن است بیماری های گیاه را افزایش داده و در نهایت منجر به کاهش رشدش خواهید شد.

آشنایی با نخل مرداب

نور مورد نیاز

این گیاه نیاز به نور بسیار زیاد اما به صورت غیر مستقیم دارد و اگر آن را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید ممکن است منجر به سوختگی برگهای آن شوید. اگر می خواهید این گیاه را در محیط منزل خود نگهداری کنید باید سعی کنید نور متناسب با آن را ایجاد کرده و در ساعات ۱۲ تا ۲ که نور خورشید در بیشترین حالت خود می باشد آن را در مکانی که نور کمتری می گیرد قرار دهید. اگر این گیاه را در سایه قرار دهید رشد آن به شدت کاهش می یابد.

خاک مورد نیاز

این گیاه را شما می توانید علاوه بر خاک در درون آب نیز نگهداری کنید. اگر می خواهید آن را در خاک بگذارید و سعی کنید ترکیبات خاک بسیار سبک باشد و بتواند رطوبت را در خودش برای مدت طولانی حفظ کند.

بهترین ph خاک برای این گیاه بین ۵.۵ تا ۶.۵ می باشد. اگر می خواهید این گیاه را در آب نگهداری کنید باید ابتدا آب را جوشانده و سرد کرده و یا از آب های تصفیه شده استفاده کنید و هر زمانی که رنگ آب تغییر کرد آن را عوض کنید.

مشکلات نخل مرداب

دما و رطوبت

زادگاه اصلی این گیاه در مناطق گرمسیری جنوب آفریقا می باشد بنابراین این گیاه نیاز به هوای گرم و مرطوب دارد و بهترین دما برای رشد آن بین ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است.

جالب است بدانید که این گیاه در دمای زیر صفر درجه یخ می زند و برگ های سیاه می شود و همچنین باید بدانید که رطوبت نسبی بالای ۵۰ درصد برای این گیاه نیاز است.

کود دهی به نخل مرداب

اگر بتوانید به نخل مرداب کود های مناسب بدهید می توانید از بیماری های نخل مرداب پیشگیری کرده و رشد آن را بهبود بخشید. در واقع اگر از این گیاه در آب مراقبت می کنید باید از کود های محلول در آب برای آن استفاده کرده و اگر در خاک نگهداری می کنید می توانید علاوه بر کود جلبک دریایی از کود پتاسیم و فسفر دار نیز استفاده کنید.

نخل مرداب

شناخت آفت ها و بیماری ها

آفت ها در گیاهان می توانند منجر به ایجاد بیماری های شدید شده و رشد گیاه را کامل متوقف کرده و آن را از بین خواهند برد در ادامه آفت ها و بیماری های این گیاه را برایتان بررسی می کنیم.

کنه تار عنکبوتی

از مهم ترین آفت های نخل مرداب می توان به کنه تار عنکبوتی اشاره کرد. شایع ترین نشانه ای که در این آفت دیده می شود تارهای ریز عنکبوتی شکل در بین رگبرگ های گیاه هستند و بیشتر در پشت برگ ها مشاهده می‌شوند.

این کنه ها با تغذیه کردن از شیره گیاه منجر به ضعیف شدن و از بین رفتن آن می شود همچنین اگر این مورد افزایش یابد برگ های گیاه زرد شده و می ریزند. برای اینکه بتوانید این آفت را کنترل کنید نیاز است تا با جریان ملایم شیر آب ابتدا آن را بشویید و از کنه کش اختصاصی استفاده کنید و سعی کنید در حین استفاده از سم ماسک و دستکش داشته باشید.

سیاه شدن برگ های نخل

زرد شدن برگ ها

زرد شدن برگ های این گیاه می تواند نشانه از بیماری آن باشد و اگر گیاه را به مدت طولانی دور از نور خورشید قرار دهید ممکن است این مورد برایش ایجاد شود و برای اینکه آن را رفع کنید نیاز است گیاه را در نور مناسب قرار دهید. یادتان باشد که این گیاه برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد.

توقف در رشد

گیاه نخل مرداب دارای رشد بسیار زیادی می باشد و اگر در خاک گلدان نگهداری می‌کنید باید سالی یکبار به تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت ریشه ها جایی برای رشد و گسترش خود پیدا نمی کنند از این رو رشد گیاه متوقف خواهد شد و برگ های آن پژمرده و به رنگ های زرد و سیاه در خواهند آمد.

سیاه شدن برگ ها

دیگر از بیماری های نخل مرداب این است که برگ هایش سیاه می شود. در واقع این گیاه گرما دوست می باشد و تحمل دمای زیر صفر را ندارد از این رو اگر در محیطی نامناسب نگهداری شود برگ هایش آسیب دیده و لکه های سیاه بر سطح برگ ها ظاهر خواهند شد.

 بیماری های نخل مرداب

در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد بیماری های گیاه شفلرا و بیماری های گیاه یوکا نیز بدست آورید و برای این کار کافی است تا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید تا بتوانید به صفحات مربوطه در سایت وارد شده و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *