دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه زبان تالشی و قوم تالشی

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

اگر می خواهید در رابطه با تاریخچه زبان تالشی و قوم تالشی اطلاعاتی کسب کنید بهتر است این مطلب را از دست ندهید زیرا در این مورد اطلاعات خوب و سودمندی به شما می دهیم.

تاریخچه زبان تالشی یکی از پیچیده ترین پیشینه ها را دارد و برای این که با آن آشنا شوید باید داستان های نقل شده از آن را بشنوید. در ادامه هر آنچه که نیاز است در مورد این زبان و این قوم بدانید را برایتان بررسی می کنیم.

زبان تالشی

تاریخچه زبان تالشی و اطلاعاتی در مورد این قوم

زبان تالشی یکی از زبان هایی می باشد که در شمال غربی ایران رواج داشته است. این زبان توسط قومی به همین نام مورد استفاده بود و همچنین می توان گفت این زبان یکی از زبان های کاسپین می باشد. یکی از زبان های بسیار نزدیک به این زبان زبان تاتی می باشد و بسیاری از افراد و زبان شناسان این دو زبان را با یکدیگر برابر دانسته اند.

میللر یکی از افرادی می باشد که اعتقاد دارد زبان تاتی و تالشی ادامه زبانی می باشد که دست کم هم زمان با آغاز زبان فارسی میانه می باشد. این مورد را در نظر داشته باشید که نشانه ای از پیشینه این زبان در زبان فارسی میانه دیده می شود از این رو بهتر است این دو زبان را ادامه همان فارسی میانه دانست.

همچنین می توان گفت این زبان ها وجه اشتراک های زیادی با زبان پهلوی پارتی دارد و می توان گفت این زبان با زبان مادی و اوستایی نیز در ارتباط می باشد و وجه اشتراک هایی دارد. بر اساس تحقیق هایی که در این زمینه انجام شده است این زبان در حال از بین رفتن می باشد و افراد بسیار کمی از ان استفاده می کنند.

زبان تالشی و سایر زبان ها

یک سری از افراد همانند تات ها، تالشی ها و مازندرانی ها هستند که به زبان هایی حرف می زنند که شباهت به زبان فارسی دارد ولی دارای تفاوت های بالایی اند.

  •  آرون گروپس

این زبان دارای شباهت های بسیار زیادی با زبان لری، آذری قدیمی، اوستایی و کردی نیز دارد و می توان گفت این زبان ها بسیار نزدیک با یکدیگر می باشند و اکثر آن ها در دسته زبان های ایرانی و شمال غربی جای داده شده اند. زبان فارسی با این زبان ها دارای تفاوت هایی می باشد از این رو در دسته زبان های ایرانی و جنوب غربی قرار گرفته است.

زبان تالشی شباهت های بسیار زیادی با زبان های کناره دریای خزر دارد و می توان گفت این زبان با زبان کردی نیز دارای قرابت و نزدیکی می باشد. با وجود تمامی موارد گفته شده می توان گفت که این زبان باز مانده و تحول یافته از زبان باستانی مادی می باشد.

تاریخچه زبان تالشی

سایر زبان های شمال غربی

علاوه بر این که این زبان یکی از زبان های شمال غربی ایران می باشد یک سری دیگر از زبان ها هستند که در این بخش قرار می گیرند و این بخش ها عبارت اند از :

  • تالشی _ تاتی
  • زبان کردی
  • زبان زاز گوارتی
  • زبان سمنانی
  • زبان لکی
  • زبان مرکزی ایران
  • زبان حاشیه دریای خزر
  • زبان اورموری پراچی
  • زبان خلج

پراکنش های جغرافیایی

افرادی که زبان تالش دارند غالبا از همین قوم می باشند و این افراد نیز در بخش غربی استان گیلان و شهرستان نمین در استان اردبیل و سایر مناطقی مانند آستارا، لریک، لنکران، ماسالی، جلیل آباد و سالیان در بخش جنوب جمهوری آذربایجان زندگی می نمایند.

قوم تالشی
در ادامه می توانید در مورد تاریخچه زبان سنگسری و تاریخچه زبان ترکی نیز اطلاعاتی بدست آورید و برای این کار می توانید بر روی لینک های داده شده کلیک کنید و به صفحات مربوطه وارد شوید. امیدواریم از این مطلب رضایت داشته و آگاهی های لازم را کسب کرده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *