دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به نیازهای روانی سالمندان که نباید از یاد ببرید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است به بررسی نیازهای روانی سالمندان بپردازیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد تا بتوانید با آن ها برخورد بهتری داشته باشید.

سالمندی یکی از دوره های زندگی می باشد که هر فردی بالاخره با آن روبرو می شود و در این سن شخص دارای یک سری از ویژگی های خاص خواهد شد که بهتر است آن ها را بشناسید تا اگر سالمندی در خانه دارید بتوانید بهتر با آن ها کنار بیایید و نیاز هایشان را رفع کنید. در ادامه شما را با نیازهای روانی سالمندان آشنا خواهیم کرد.

نقش فرزندان افراد سالمند

نیازهای روانی سالمندان و سایر نیاز های آن ها

سالمندی به طور معمول یک سری از ویژگی های دوره جوانی را از فرد خواهد گرفت و در این دوران فرد دچار کاهش و توانایی های مانند قدرت یا صبر و حوصله خواهد شد و از نظر جسمانی و فکری و فیزیکی نیز تغییراتی خواهد داشت با این حال باید بدانید که در این سنین احتمال ابتلای افراد به بیماری های متفاوتی وجود خواهد داشت و هر فرد ممکن است به هر مدل بیماری خاصی مبتلا گردد و بر خلاف دوران جوانی در دوران سالمندی این بیماری ها بسیار دیرتر درمان خواهند شد.

دوران سالمندی منجر به تحلیل رفتن جسم و روح فرد می شود و از این رو فرد احتیاج بیشتری به حمایت و همراهی در تمامی جنبه های زندگی خود دارد تا بتواند از پس این دوران برآمد و با آن خود را وفق دهد. باید بدانید که به طور کلی نیاز های سالمندان را به سه دسته تقسیم بندی می کنند و این سه دسته شامل نیاز های جسمی نیاز های اقتصادی و نیاز های روحی و عاطفی می باشد.

نیاز های جسمی

افراد سالمند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند و همچنین باید برنامه های درمانی منظمی داشته باشند و به موقع برای چکاپ ها و آزمایش ها و همچنین مشاوره و روان درمانی ها حاضر شوند. این کار ها می تواند بر روی سلامت روانی آن ها نیز تاثیراتی داشته باشد از این رو نباید این موارد را بسیار کوچک و بی اهمیت شمرد.

نیاز های مالی

سالمندان تمامی احتیاجات مالی خود را در بسیاری از موارد تامین می کنند و بسیاری از آن ها دارای حقوق های بازنشستگی هستند و اگر در برخی از موارد این نیاز ها فراهم نشود می تواند تاثیرات مستقیمی بر روان فرد گذاشته و منجر به روان رنجوری شود.

  •  آرون گروپس

برترین نیازهای روانی سالمندان

نیاز های روانی

نیازهای روانی سالمندان بسیار اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود همچنین باید بدانید که این افراد نیاز به محبت و توجه بسیار بیشتری نسبت به یک فرد و جوان و یا یک کودک دارند و اگر بتوانید این نیاز را برآورده کنید می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها در آن ها پیشگیری نمایید.

بسیاری از بیماری هایی که در دوران سالمندی ایجاد می شود بر اثر نداشتن روحیه خوب و نداشتن آرامش در زندگی می باشد و همچنین اگر فردی در این سن دارای آرامش روحی باشد می تواند بیشتر با بیماری ها مقابله کرده و همچنین روحیه بهتری خواهد داشت.

برای این که بتوانید این نیاز ها در سالمندان برطرف کنید نیاز است تا وقت بیشتری را با آن ها بگذارید و اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست می توانید از یک پرستار کمک بگیرید و آن ها را به هیچ عنوان در خانه تنها نگذارید.

میانسالان و نیاز به احترام

از دیگر کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که با آن ها با زبان خوش سخن بگویید و سعی کنید تمرکز بیشتری بر روی حرف های تان داشته باشید و همچنین آن ها را فردی مهم که دیگران دوستشان دارند تلقی کنید.

به سالمندان در انجام دادن کار هایشان کمک کنید این کار می تواند به آن ها احساس خوبی داده و از حس تنهایی آن ها بکاهد. تشویق کردن سالمندان و انجام دادن کارهای خاص می تواند روحیه آن ها را بهبود بخشیده و تا حدودی منجر به بهبود رفتار آن ها شود.

سالمندان دارای روحیه حساس می باشند از این رو بهتر است سعی کنید بر روی حرف هایی که می زنید کمی فکر کنید زیرا این افراد از روی اطرافیان و خانواده های خود تاثیر بسیار زیادی می گیرند.

سعی کنید سالمندان را وادار به فعالیت های اجتماعی کنید زیرا این کار می تواند به آن ها کمک کند تا از ناکار آمدی خود گلایه نکنند و همچنین وقت زیادی برای استراحت کردن و پرداختن و افکار بیهوده نداشته باشد.

نیاز سالمندان

ترحم کردن یکی از بدترین احساس هایی می باشد که می توانید و هر فرد بدهید و بهترین کار این است که سعی کنید به سالمندان ترحم نکرده و دانشی که دارید را به رخ آن ها نکشید. در واقع سالمندان در این سن خلقیات متفاوتی پیدا می کنند و با دوران جوانی خود متفاوت خواهند شد. افرادی که در دوران جوانی خود بسیار پر جنب و جوش هستند ممکن است در دوران میانسالی و سالمندی منزوی و ساکت شود بنابراین باید آن ها را به دلیل تغییر در خلق و خویشان محکوم نمود.

غیر از افراد هستند که تحصیلات بسیار بالایی دارند و در دوران میانسالی هستند و نباید شما تحصیلات خود را به رخ آن ها بکشید زیرا این کار می تواند منجر به این شود که آن ها فکر کنند برای جامعه خود هیچ منفعتی ندارند و از این رو دچار ناامیدی و یاس خواهند شد.

در برخورد با سالمندان کمی ملایمتر باشید و همچنین اگر آن ها رفتار های پرخاشگرانه ای داشتند بهتر است آن ها را به دل نگرفته و سعی کنید اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهید و در هر صورت احترام آن ها را نگه دارید.

سالمندان و نیاز هایشان

نقش فرزندان در میانسالی

نیازهای روانی سالمندان دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و اگر پدر و مادری در این سن دارید بهتر است سعی کنید ابتدا نیازهای روانی آن ها را برطرف کرده و بعد برای رفع نیازهای دیگر آن ها اقدام نمایید.

شما به عنوان فرزندان این افراد می توانید به آن ها کمک کنید تا زندگی آرام تر و بدون افسردگی و تنش داشته باشند و این کار می تواند منجر به سلامت جسمی و روحی آن ها شود.

سالمندان نیاز دارند تا در محیط شلوغ همراه با فرزندان خود زندگی کنند و بهتر است خودتان را از آن ها دریغ نکرده و سعی کنید وقت بسیاری با آن ها بگذرانید. زیرا این کار می تواند احساس آرامش بیش تری به آن ها بدهد.

به عنوان فرزندی که دارای والدین سالمند می باشد باید نیاز روانی سالمندان را جدی بگیرید و سعی کنید احساس شادابی و سرزندگی را برای آن ها ایجاد کنید تا بتوانند امید و انگیزه زنده بودن داشته باشند.

همچنین سعی کنید به آن ها یادآوری کنید که نیاز دارید از مدیر بودن، دانا بودن و حامی بودنشان استفاده کنید تا بتوانید به زندگی خود ادامه داده و از سختی های آن عبور کنید.

برای پدر و مادر سالمند خود وقت بگذارید و همراه آن ها به پارک، سینما و مکان های تفریحی دیگر بروید و این کار می تواند به تقویت روحیه و روان آن ها کمک کند.

 نیاز به دیده شدن در سالمندان

 حال که با نیازهای روانی سالمندان آشنا شدید و اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در مورد بی توجهی به سالمندان و تاثیر موسیقی بر سالمندان را نیز مشاهده کنید و آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *