دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید بخور برای کودک و نکات مهم استفاده از این دستگاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

هوای خشک می تواند پوست نازک و حساس کودکان را تحریک کرده و مشکلاتی دیگر ایجاد کند. از این رو اکثر متخصصان اطفال استفاده از بخور را توصیه می کنند. در این مطلب با فواید بخور برای کودک آشنا می شوید.

در محیط های با هوای خشک، استفاده از دستگاه بخور برای برای کودکان و نوزادان بسیار مفید خواهد بود چرا که پوست، بینی و ریه آن ها کمتر تحریک می شود. اگر مایلید تا از فواید بخور برای کودک بیشتر بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با فواید بخور برای کودک

همانطور که می دانید هوای خشک می تواند پوست نازک، بینی و ریه کودکان را تحریک کرده و مشکلات سلامتی ایجاد کند. از این رو اکثر متخصصان اطفال استفاده از دستگاه بخور را در ماه های سرد سال و محیط های با هوای خشک توصیه می کنند. دستگاه بخور به تولید بخار آب به دو روش بخور سرد و بخور گرم می پردازد.

این دستگاه به تامین رطوبت تا سطح بهینه و استاندارد در محیط های با اقلیم خشک و کم رطوبت می پردازد. پژوهش های معتبر دانشگاهی نشان می دهد که بهترین هوا برای تنفس، هوایی با درجه رطوبت بین ۳۵-۴۰ درجه سانتی گراد بوده و تامین این رطوبت مزایای زیادی به ویژه برای سیستم تنفسی دارد.

به این ترتیب والدین می توانند برای تامین رطوبت مناسب اتاق کودک از دستگاه بخور کمک بگیرند. همانطور که اشاره شد هوای خشک و سرد بر روی پوست اثرات ناخوشایند دارد حال تصور کنید این هوا تا چه اندازه پوست نازک و حساس کودک یا نوزاد شما را تحت تاثیر می گذارد.

ضمنا در طی زمستان، بخاری برای گرم کردن منزل روشن می شود که این موضوع سبب کاهش ده درصدی رطوبت هوای خانه می گردد. به این ترتیب استفاده از دستگاه بخور اهمیت می یابد. در دستگاه بخور سرد، آب روی صفحات اولتراسونیک توسط ارتعاشات صوتی به ذرات خیلی ریز تقسیم می گردد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آب در این روند به مه سبکی تبدیل شده و از دستگاه بیرون می آید. اما در بخور گرم، آب توسط یک سیستم گرمایشی که معمولا المنت است داغ شده و به بخار تبدیل می شود. البته در دستگاه بخور سرد و گرم اول آب گرم و بعد از طریق صفحه اولتراسونیک به مه تبدیل می گردد.

این کار سبب کاهش دمای بخار خروجی شده که با توجه به ریسک بخار داغ و برای پیشگیری از خطر سوختگی انتخاب این دستگاه به کاربران توصیه می شود. به این ترتیب دستگاه بخور با هدف اصلی مرطوب نمودن هوا توسط انتشار بخار آب فواید مختلفی برای کودک دارد که در ادامه ذکر می شوند.

۱. پیشگیری از خشکی پوست کودک

با توجه به پوست بسیار نرم، حساس و آسیب پذیر کودکان، هوای خشک اثرات منفی بر آن می گذارد. به این ترتیب دستگاه بخور از خشکی پوست کودک جلوگیری می کند. ضمنا وجود رطوبت نسبی خوب (تا ۴۵ درجه)در محیط می تواند علائم پوستی نظیر خشکی لب، خارش پوست و خشکی چشم را کاهش دهد. این مشکلات ممکن است سبب ناراحتی و گریه کودک گردد.

باید بدانید که خشکی هوا پوست حساس کودک را تحریک کرده و ممکن است خارش و زخم هم ایجاد شود. ضمنا این شرایط ممکن است اگزما را نیز تشدید نماید. به این ترتیب مهمترین فواید بخور سرد برای کودک اضافه شدن رطوبت به هوا بوده که به پوست اجازه می دهد رطوبت طبیعی اش را حفظ و سلامت پوست کودک تامین شود.

۲. پیشگیری از بروز عفونت

معمولا هوای خشک آلودگی بیشتری داشته و مخاط بدنی کودکان هم در هوای خشک، عفونت و جرم بیشتری را به خود جذب می کند. از این رو احتمال بیماری افزایش می یابد. به این ترتیب به کمک دستگاه بخور رطوبت مناسب در منزل ایجاد شده و احتمال انتقال آلودگی کاهش می یابد.

۳. پیشگیری از علائم سرماخوردگی

ممکن است کودک به علت سرماخوردگی، دچار سرفه و خلط شده و تنفس برایش دشوار شود. در این شرایط بهترین راه برای بهبود تنفس و رفع خلط استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا است که کمک می کند خشکی گلوی کودک نیز برطرف شود. دستگاه بخور می تواند از مشکلات گرفتگی بینی و علائم سرماخوردگی پیشگیری کند.

به این علت که رطوبت خارج شده از دستگاه سبب شده مسیر تنفسی کودک از بینی تا سینی باز شده و راحت تر نفس بکشد. به عبارتی هوای خشک احتقان بینی را بیشتر کرده و خشکی سینوس ها سبب ناراحتی کودک می گردد. بینی کودک نیز به راحتی مستعد گرفتگی است و تنفس برایش سخت می شود. با اضافه شدن رطوبت به هوایی که کودک در آن تنفس دارد، می توان شرایط تنفسی او را بهبود بخشید.

حتی می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس به همراه آب به مخزن دستگاه اضافه کرده که به باز کردن سریع بینی و سرکوب سرفه کمک شایانی می کند.

۴. کاهش آلودگی هوا

از فواید دیگر بخور برای کودک این است که سبب کاهش آلودگی هوایی می شود که فرزند در آن تنفس می کند. دستگاه بخور با تجهیز به یونیزاسیون یون منفی تولید کرده که سبب جذب گرد و غبار و ته نشین شدن آن ها شده و هوای محیط را تصفیه می کند. به این ترتیب کودک در هوای پاک و عاری از گرد و غبار و آلودگی های ویروسی و باکتریایی نفس می کشد.

پژوهش ها نشان می دهد انتقال ویروس و میکروارگانیزم های بیماری زا در رطوبت بین ۴۰-۴۵ درصد حدود ۶۰ درصد کاهش پیدا می کند.

۵. بهبود سرفه های خشک یا خروسک در کودک

بهبود سرفه های مزمن یا خروسک از فواید مهم دستگاه بخور سرد برای کودک می باشد. در صورتی که فرزند به خروسک مبتلا شده یا موقع خواب سخت نفس می کشد به طوری که مدام با سرفه همراه است، بهتر است در اتاق خوابش یک دستگاه بخور سرد قرار بدهید تا بهبود این بیماری را مشاهده نمایید. این دستگاه سبب کاهش التهاب مجاری تنفسی و در نتیجه درمان سرفه های خشک می شود.

۶. خواب راحت کودک

سرفه های ناراحت کننده و بینی گرفته و … می توانند خواب راحت کودک را بر هم زنند. این یعنی بی خوابی کودک و والدین. رطوبت هوا سبب شده کودک تنفس بهتری داشته و خواب راحتی صورت گیرد. همچنین پدر و مادر نیز آسودگی خیال یابند. ضمنا دستگاه بخور صدایی به اسم نویز سفید تولید می کند.

این صدا فرکانس خاصی داشته که می تواند سر و صدای مزاحم محیط را دفع کرده و کودک اصطلاحا گول بخورد تا رویای همیشگی اش در رحم مادر را مجددا تجربه نماید. نویز سفید برای پوشش بازه ای از صداهای مختلف است و با صداهای آرامش بخش مانند صدای باران و … جایگزین می شود.

به عبارتی دستگاه بخور سبب افزایش و بهبود کیفیت خواب نوزادان تازه متولد شده هم می شود. رطوبت مناسب؛ علیرغم افزایش چشمگیر میزان اکسیژن دریافتی کودک با ایجاد محیطی آرام با صدایی خاص در شب به بهبود خواب نوازد که به سکوت در ماه های ابتدایی زندگی عادت ندارد، کمک می کند. چرا که در طول ۹ ماه زندگی رحمی، صدای آرام اما ممتدی را دریافت کرده است.

۷. کاهش الکتریسیته ساکن

الکتریسیته ساکن زمانی روی می دهد که مواد پشمی و پلاستیکی به هم تماس یابند یا دست انسان با آن ها تماس  پیدا کند. همچنین هنگام شانه کردن مو این پدیده به وفور مشاهده می شود. خشکی هوا پدیده الکتریسیته ساکن را تشدید کرده و در فصل زمستان که رطوبت هوا کمتر است این پدیده بیشتر هم می شود.

این شرایط برای کودک و حتی بزرگترها نیز آزاردهنده است. به این ترتیب استفاده از دستگاه بخور روشی عالی برای رفع این پدیده با ایجاد رطوبت مورد نیاز در محیط خواهد بود. رطوبت هوا سبب ایجاد تعادل الکترونی میان سطوح مختلف می گردد.

نکات مهم برای استفاده از دستگاه بخور

اکنون که با فواید بخور برای کودک آشنا شدید. بهتر است در استفاده از آن نیز اصولی عمل کنید. بنابراین هر موقع که از دستگاه بخور یا رطوبت ساز استفاده می کنید؛ بایستی مراقب بوده که به طور درست راه اندازی شود. این کار هم عمر دستگاه را افزایش می دهد و هم از فواید سلامتی آن بیشتر بهره مند می شوید. در این راستا توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

  • بهتر است از آب مقطر برای مخزن دستگاه استفاده شود زیرا آب لوله کشی ممکن است حاوی مواد معدنی بوده که رشد باکتری و کپک ها را تقویت نماید. به این ترتیب استفاده از آب تصفیه شده سبب می شود هوای تمیزتری تنفس کنید.
  • سعی کنید روزانه آب مخزن را عوض کنید. آب پایدار رشد کپک و باکتری را تشدید می نماید.

  • داخل دستگاه بخور را هر هفته به طور منظم با یک ضد عفونی کننده مناسب تمیز نموده تا مانع از رشد باکتری و قارچ ها شود.
  • بیش از حد از دستگاه استفاده نشود زیرا رطوبت بیش از حد محیط نیز زمینه رشد قارچ و باکتری ها را ازدیاد می بخشد. رطوبت نسبی باید زیر ۵۰ درصد باشد. و رطوبت نسبی ایده آل بین ۴۰-۴۵ درصد گزارش شده است.
  • برای تنظیم دقیق رطوبت محیط، می توانید از رطوبت سنج استفاده نمایید یا دستگاه بخوری خریداری که به صورت خودکار رطوبت نسبی هوا را هم اندازه گیری می کند. تا بر حسب آن تعیین شود به چه میزان رطوبت نیاز است.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سرماخوردگی مکرر کودکان و عفونت خون در کودکان از این مقالات نیز بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *