زمان شروع غان و غون کودک

به طور معمول نوزادان در حدود ۶ تا ۸ ماهگی غان و غون را شروع می کنند. ولی غان و غون کردن نیز مثل بسیاری از شاخصه ها رشد از نوزادی به نوزاد دیگر فرق دارد. اگر نوزاد در سن ۶ هفتگی غان و غون نکرد نبایستی نگران شوید. هر نوزادی بر اساس برنامه خود رشد می کند.

خطرناک بودن غان و غون نکردن کودک

به یاد داشته باشید تمامی نوزادان صدای «اه» تولید نمی کنند و غان و غون آن ها بیشتر به قل قل کردن شباهت دارد. پس اگر نوزاد سه ماهه است و غان و غون نمی کند می توانید نگرانی خود را با رجوع به پزشک متخصص اطفال نابود کنید. اگر نوزاد به هیچ وجه غان و غون نکند امکان دارد مشکل شنوایی داشته باشد. ولی این رویداد نادر است. اگر نگران چنین مسئله ای هستید می توانید از متخصص وقت مشاوره بگیرید  و برای رفع مشکل کاری انجام دهید. ضمنا می توانید برای اطمینان خاطر شنوایی نوزاد را در منزل چک کنید. زمانی که بیدار و هوشیار می باشد، با صدای بلند دست بزنید. آیا نوزاد به سمت صدا بر می گردد؟ اگر چنین باشد مشکل شنوایی در نوزاد وجد ندارد. بار دیگر با متخصص همه چیز را کنترل کنید.

معنی غان و غون کردن کودک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نحوه تشویق نوزادان به غان و غون

زمانی که صداهای شیرین غان و غون کردن کودک را می شنوید ذوق می کنید و دوست دارید دوباره و دوباره آن ها را از دهان کودک بشنوید. خبر خوش اینکه راه های زیادی وجود دارد که می توانید کودک را به غان و غون کردن تشویق نمایید و مهارت های کلامی کودک را پرورش دهید.

۱. صحبت کردن با نوزاد

صحبت کردن با نوزاد حتی با «زبان نوزادانه» برای رشد مهارت کلامی نوزاد لازم است. در واقعیت حرف زدن با آوا های زیر (کلام مادرانه) به نوزاد در غان و غون کردن کمک زیادی می کند. چون آن آواها ی زیر و صداهای ریتم دار و نوزادانه دارای حروف صدادار «اه» و «اوه» است. مایکل اچ گلدشتاین، استادیار روانشناسی در کورنل می گوید:

«گرچه ممکن است این صداها معنای خاصی برای شما نداشته باشد. اما پاسخ دادن به صداهای نوزاد باعث دلگرمی او می‌شود و او را تشویق می‌کند تا صداها و الگوهای صوتی جدیدی بیاموزد»

صحبت کردن با نوزاد بهترین فرصت برای او می باشد تا صدای شما را تقلید کند. مقاله ای در مجله PLOS ONE انتشار یافته که مدعی است، نوزادان و کودکان نوپا توانایی های جدید را تنها با تقلید از بزرگسالان یاد می گیرند.

۲. برقرار کردن ارتباط چشمی با نوزاد

چه نوزاد  از صدای «اه» استفاده می کند چه از صدای «اوه»، صداها را با نوزاد تکرار کنید. ارتباط چشمی با نوزاد برقرار کنید تا نوزاد به آواهای شما دقت کند. با تکرار این صداها نوزاد یاد می گیرد  آنها را درست ادا کند. برای همین است که شیرخواران و نوپایان واژگان تکرار شونده مثل لالا یا کوکو را راحت تر به خاطر می سپارند.

غان و غون کردن نوزاد به چه معناست

۳.  به وضوح و مرتب با آنها صحبت کنید.

واضح و دقیق حرف زدن و توضیح دادن چیزی که می بینید و انجام می دهید بسیار اهمیت دارد. به یاد داشته باشید نوزادان مدت ها قبل از اینکه بتوانند واژه ای را ادا کنند، معنای کلمات را می دانند. واضح حرف زدن نه تنها موجب یادگیری واژگان نوزاد می شود بلکه نوزاد ترکیب صداهای اصلی را یاد می گیرد. کاری را که انجام می دهید بیان کنید: «مامان شیر را داخل سبد می گذارد»، «مامان داره لباس هات را می پوشونه تا بریم قدم بزنیم» یا «بیا برای برادر بزرگترت اسنک درست کنیم. مامان هویج خرد می کند.»

۴. کتاب خواندن برای نوزاد

کتاب خواندن موجب به وجود آمدن رابطه عاطفی با نوزاد می شود و تجربه ای گرم و دوستانه می باشد. همچنین به نوزاد این امکان را می دهد تا صداهای جدید را بشنود. برای شروع هیچ موقع زود نیست (حتی اگر به نظر می رسد نوزاد توجهی به خواندن شما ندارد). بر اساس نظر آکادمی اطفال آمریکا، خواندن کتاب برای نوزاد شش ماهه موجب بهبود رشد زبان و افزایش واژگان نوزاد حتی در ۴ سال بعد دارد.

در واقعیت آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند والدین از بدو تولد برای نوزاد کتاب بخوانند!

۵. از خانه بیرون بروید و دنیای اطراف را کشف کنید

بیرون رفتن از خانه فقط برای سرگرمی نیست، بلکه به نوزاد کمک می کند تا مهارت های زبانی خود را بیشتر کند. این کار موجب می شود نوزاد فرصتی داشته باشد تا زبان مادری خود را بیشتر و بیشتر بشناسد. به یاد داشته باشید تکرار رمز موفقیت است! اهمیت ندارد به کتابخانه، مغازه یا اداره پست بروید. همین که با نوزاد خود صحبت کنید و اتفاقات را برای او روایت کنید فایده دارد. نوزاد هر چه بیشتر بشنود، بیشتر یاد می گیرد.

توضیح در مورد غان و غون کردن کودک

۶. آواز خواندن

مادران مطلع هستند که خواندن در خواباندن نوزاد یا نوزاد نوپا نقش مهمی دارد، ولی موسیقی به صحبت کردن، یا به عبارتی، غان و غون کردن او نیز کمک می کند. به گفته محققان دانشکده علوم ذهن و یادگیری واشنگتن، موسیقی کمک می کند نوزادان بتوانند صداهایی را که می شنوند ادا کنند. بهترین قسمت اینجاست که ضرورتی ندارد لالایی به خصوصی بخوانید، بلکه هر آوازی را که به آن علاقه دارید می توانید برای نوزاد بخوانید. می توانید ترانه ها و لالایی های مشهور و معروف را امتحان کنید.

حال که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه کودک و والدین همچون فواید موسیقی برای کودکان و آموزش حرف زدن به کودک می توانید کلیک نمایید.