دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شکل مخروطی سر نوزاد و عوامل موثر بر این مشکل

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

شکل مخروطی سر نوزاد یکی از نگرانی های والدین می باشد که در این بخش به بررسی این موضوع به صورت کامل می پردازیم و آگاهی های زیادی در این زمینه ها به شما خواهیم داد تا از این نگرانی ها در آیید. برای دریافت آگاهی بیشتر این مطلب را از دست ندهید.

زمانی که نوزاد به دنیا می آید شکل سر عجیب او جای نگرانی ندارد ولی آگاهی از این مورد بسیار خوب می باشد و والدین باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.  با این حال بهتر است بدانید که این موضوع به هیچ عنوان نمی تواند مانع از رشد مغز او شود و مشکلاتی برایتان ایجاد نماید. علت ها و روش های اصلاح شکل مخروطی سر نوزاد را برای شما بررسی می کنیم.

سر مخروطی نوزاد

اطلاعاتی در مورد شکل مخروطی سر نوزاد

در نظر داشته باشید که این مدل از نوزادان که با شکی سر مخروطی متولد می شوند هیچ مشکلی ندارند و نباید از این موضوع نگران باشید و بگذارید این نگرانی ها لذت پدر و مادر شدن را از شما بگیرد.

با بزرگ شدن نوزاد و استفاده از یک سری از اقدامات می توانید این مشکل را به راحتی از بین برده و همچنین از بروز مشکلات بسیار جدی در این زمینه پیشگیری نمایید. با این حال بهتر است اطلاعاتی در مورد دلیل ایجاد شدن این مشکل در نوزادان آگاه شوید.

علت های ایجاد سر مخروطی

سر مخروطی شکل معمولا در یک سری از نوزادان دیده می شود و طی چند روز بعد از تولد نوزاد از بین خواهد رفت. معمولا سر نوزاد به این علت مخروطی می شود که برای جا به جا شدن در مجرای زایمان فشرده می شود. این نوع فشرده شدن برای جا به جایی در مجرای زایمان بسیار طبیعی می باشد و به این علت می باشد که استخوان های جمجمه نوزاد هنوز به صورت کامل شکل نگرفته و مستحکم نشده اند.

برخی از نوزادان دارای بخش های کوچک و متورمی روی سر خود می باشند که ناشی از فرایند زایمان بوده و از بین رفتن آن ها ممکن است بین چند ماه تا چند هفته زمان ببرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان مشکل مخروطی سر نوزاد

عوامل موثر بر این مشکل

یک سری از عوامل هستند که می تواند منجر به ایجاد این مدل از مشکلات در نوزادانی که تازه متولد می شوند بشود. این مدل از مخروطی شدن سر نوزاد معمولا بین دو روز الی چند هفته به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت ولی یک سری از عواملی هستند که می توانند بر این موضوع تاثیراتی داشته باشند که عبارت اند از :

  • خواباندن نوزاد در یک حالت
  • فشار وارد شدن به پشت جمجمه
  • تغییر ندادن حالت سر کودک
  • بد شکلی های ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی

اصلاح کردن مشکلات گردن نوزاد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مورد نیاز به اصلاح شدن دارد و برای این که ادامه دار نشود باید یک سری از نکات را رعایت کنید تا سر فرزند شما به حالت طبیعی باز گردد. در ادامه نکاتی که می تواند در اصلاح این مشکل به شما کمک کند را بررسی می کنیم و اطلاعاتی کامل در این زمینه به شما خواهیم داد.

شکل مخروطی سر نوزاد

روش درست خواباندن نوزاد

یکی از کارهایی که باید در این زمینه انجام دهید این است که به هیچ عنوان نباید نوزاد را به پشت و روی سرش بخوابانید. این حالت می تواند منجر به ایجاد صافی پشت سر شود و بعد مشکلات بیشتری برای نوزاد ایجاد خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکلات باید سعی کنید نوزاد را در روز در حالت های متفاوتی قرار داده و سعی کنید او را وادار کنید تا سرش را با وسایل تشویقی مانند اسباب بازی هایش تغییر دهد.

گذاشتن نوزاد در کریر

یکی از کارهایی که معمولا والدین بسیار زیادی آن را انجام می دهند این است که نوزاد را در کریر قرار می دهند. ان کار بسیار خوب است ولی سعی کنید به نحوی این کار را انجام دهید که فشاری به پشت سر نوزاد وارد نشود و بهتر است زمانی که نوزاد بیدار می باشد از تاب و صندلی های کودک استفاده کنید تا در وضعیت او تغییراتی ایجاد شود. برای شیر دادن به نوزاد باید او را در حالت های متفاوتی قرار دهید.

خواباندن نوزاد به روی شکم

یکی دیگر از حرکات بسیار خوب برای اصلاح شکل مخروطی سر نوزاد این است که نوزاد را به روی شکم بخوابانید. این مدل خواباندن نوزاد به روی شکم می تواند به رشد بیشتر عضلات سر و گردن کمک کرده و نوزاد شما می تواند کنترل بسیار بیشتری بر روی سر و عضلات گردنی پیدا کند. ان حالت همچنین می تواند منجر به این شود که فشار سر و گردن به یک اندازه پخش شود.

اگر با استفاده از روش های گفته شده باز هم مشکل نوزاد شما بعد از دو هفته رفع نشد می توانید با یک متخصص کودک در این زمینه مشورت نمایید. معمولا برای درمان از کلاه های مخصوصی استفاده می شود که باید این کلاه ها را زیر نظر متخصص تهیه کرده و طبق دستور او مورد استفاده قرار دهید.

علت های ایجاد سر مخروطی

سایر نگرانی های والدین

یک سری از نگرانی ها معمولا در بین والدین مشترک می باد و بهتر است با آن ها نیز آشنا شوید تا در صورت بروز هر کدام بتوانید به راحتی ز پس این مشکلات بر آمده و لذت پدر و مادر شدن را بهتر بچشید.

توده روی سر نوزاد

اگر چند ساعت و یا چند روز بعد از زایمان توده ای عجیب بر روی سر نوزاد خود مشاهده کردید نیازی به نگرانی نیست. این توده به دلیل سفالوهماتوم می باشد و رگ های خونی روی سر نوزاد به حین تولد پاره شده اند و یا در بین جمجمه گیر کرده اند از این رو این توده ها ایجاد شده است. این مسئله جدی نیست و تاثیری بر روی رشد مغزی نوزاد نخواهد گذاشت و معمولا بعد از چند ماه به صورت خودکار درمان می شود.

خمیدگی داشتن سر نوزاد

خمیده بودن سر نوزاد و رو به پایین قرار گرفتن آن می تواند از بیماری های بدو تولد باشد که با نوزاد  همراه می باشد. با این حال باید بدانید که این مشکل در هر سنی می تواند رخ دهد و مخصوص به نوزادان نمی باشد. این مشکل معمولا زمانی برای نوزاد ایجاد می شود که ماهیچه بزرگ سر و گردن کوتاه می شود و سر را به سمتی که کوتاه تر است خم می نماید و چانه را در جهت مخالف می چرخاند.

معمولا این بیماری تا زمانی که نوزاد نتواند ماهیچه های گردن خود را کنترل کند قابل تشخیص نخواهد بود. معمولا این نوزادان مایل هستند تا از یک سمت شیر بخورند و به جای این که سر خود را بچرخاند از سمت شانه ها ان کار را انجام می دهد و برای چرخش به جای سر از شانه ها استفاده می کند. اگر هر کدام از نشانه ها را مشاهده کردید بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت نمایید.

نوزاد با سر مخروطی

در انتهای این بخش به شما پیشنهاد می کنیم تا تولد نوزاد با دندان و شستن نوزاد با بند ناف را نیز که با این مطلب مرتبط می باشد را مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *