دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اقدامات لازم برای جلوگیری از رشد علف هرز

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع از بین بردن علف هرز چندان کار سختی نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله علاوه بر نابودی با راهکارهای جلوگیری از رشد علف هرز در گیاه نیز آشنا شوید.

به طور کلی علف هرز در حقیقت یک گیاه ناخواسته می باشد که در زمین های کشاورزی و باغ ها و باغچه ها رشد می کند و با گیاه اصلی بر سر منابع غذایی به رقابت می پردازد و به آن آسیب می زند و به همین خاطر برای رفع و جلوگیری از آن بایستی سریعا اقدام نمایید.

جلوگیری از رشد علف هرز

بهتر است بدانید علف های هرز در واقع گیاهان ناخواسته ای هستند که در باغ یا چمن رشد می کنند و به صورت معمول دارای تولید بذر فراوان و انعطاف پذیر هستند و همچنین می توانند با سرعت بالایی گسترش یابند. در سراسر جهان تقریبا ۸۰۰۰ گونه علف هرز وجود دارد که می تواند نگهداری از باغ یا چمن تان را برای شما فوق العاده سخت نماید.

چگونگی جلوگیری از رشد علف هرز

به طور کلی در هر مزرعه همواره علف های هرز برای کسب منابع رشدی یعنی آب، مواد غذایی و نور با گونه های زراعی به رقابت می پردازند. در میان آفات مختلف گیاهی بیشترین درصد کاهش عملکرد به علف های هرز مربوط خواهد بود.

کنترل علف های هرز بیانگر عملیات مورد استفاده برای حذف جمعیت علف هرز موجود است. هر چند مدیریت علف های هرز فراتر از کنترل علف های هرز مشکل ساز موجود است و در آن تاکید زیادی بر جلوگیری از تولید علف هرز، کاهش رویش علف های هرز پس از کاشت گیاه زراعی و به حداقل رسانی رقابت علف های هرز خواهد شد.

مدیریت علف های هرز امری ضروری بوده و گاهی عدم کنترل علف های هرز می تواند موجب نابودی کامل گیاه زراعی شود. علف های هرز موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش هزینه های عملیاتی مانند شخم، کاشت، برداشت، خشک کردن و تمیز کردن محصول می شوند.

اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از رویش علف های هرز:

به صراحت می توان گفت که هر اینچ مربع از گلخانه شما حاوی بذر گیاهان هرز است. با این حال تنها آن هایی که در قسمت بالای خاک هستند نور کافی را برای ایجاد جوانه زنی دریافت می کنند. از آنجایی که کاشت بذر علف های هرز پنهان را به سمت خود می کشانند بنابراین می توانید فرض کنید که برای رشد پوشش هرز آماده هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در واقع رشد هر علف هرز می تواند یک تکه زمین گلخانه را تغییر دهد و به همین خاطر لازم است بلافاصله محل آشفته را با گیاهان مناسب یا مالچ ترمیم نمایید. در چمنزار ها می توان با استفاده از یک چاقوی تیز و با یک تیغه باریک مزاحمت علف های هرز را به حداقل رساند.

توصیه های مهم در از بین بردن علف های هرز

همچنین با استفاده از تکنیک های موجود نیز می توانید ریشه های آن را حذف کنید و در نهایت نیز می توانید منبع تغذیه آن ها را کاهش دهید. توجه داشته باشید مهم ترین اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از رشد علف های هرز انجام دهید شامل موارد فوق خواهند بود:

  • استفاده از انواع مالچ:

مالچ با خنک نگه داشتن انواع خاک و مرطوب کردن آن می تواند به از بین بردن علف های هرز در کنار گیاهان منجر شود. به ویژه استفاده از مالچ ارگانیک می تواند به کاهش حشراتی از جمله سوسک، جیرجیرک و آفت نیز منجر شود. برخی از قسمت های نور آفتاب از بخش های چمن عبور می کند و اغلب دیر متوجه خواهید شد که مالچ مورد استفاده شما با دانه های پوشش هرز پوشیده شده است.

برای پر مردن مالچ نیاز به نگه داشتن آن در اطراف ریشه خواهید داشت. در این صورت می توانید علف های هرز را با پوشاندن سطح خاک گلخانه به کمک مقوا، روزنامه یا پارچه تخریب پذیر کاهش دهید. همچنین اگر تصمیم دارید از این روش در مناطقی که از دو طرف محاصره شده اند مانند مناطق ریشه ای درختچه و گیاهان استفاده کنید می توانید روش های متعددی را اعمال نمایید.

  • خیس شدن علف های هرز:

کاری که می توانید در برخورد با علف های هرز گلخانه انجام دهید این است که وقتی آن ها مرطوب هستند و خاک خیس است برای حذف شان اقدام نمایید. دقت داشته باشید که پس از یک باران شدید شرایط مانسبی برای انجام این کار به وجود خواهد آمد. در این شرایط تنها نیاز به دستکش و یا یک قلاب برای جمع آوری آن ها دارید.

چگونگی از بین بردن علف هرز

در شرایط خشک معمولا خاک گیاهان هرز در سطح سخت خاک خرد می شوند و سریع از بین خواهند رفت به ویژه اگر از ابزار های جدید استفاده کنید. به همین خاطر توصیه می کنیم از وسایلی استفاده کنید تا علف های هرز را از ریشه جا کرده و سپس فضای باز را به کمک مالچ به راحتی لکه گیری نمایید.

تحقیقات انجام شده نشان داده که گیاهان هرز کوچک در آفتاب پس از چندین هفته به خوبی رشد می کنند و به همین خاطر بهتر است به جای اینکه شرایط اب و هوایی بیش از حد گرم نگه دارید از تهویه هوا برای خنک سازی گلخانه استفاده نمایید.

  • قطع کردن ساقه ها:

زمانی که قادر به از بین بردن علف های هرز گلخانه تان نیستید قطعا بهترین کار خرد نمودن آن ها خواهد بود. به طور کلی قطع کردن بخش های بالایی علف های هرز موجب می شود تا آن ها با کاهش ذخایر مواد غذایی مواجه شوند و بنابراین فرآیند رشد شان محدود خواهد شد.

در این شرایط با استفاده از ابزار و لبه تیز می توانید راهکار های مناسبی برای خرد نمودن علف های هرز به کار ببرید و همچنین به جلوگیری از گسترش آن ها کمک نمایید.

قطع کردن ساقه برای نابودی علف های هرز

  • شکاف های موجود بین گیاهان:

در این روش از جلوگیری ایجاد علف های در گیاه توصیه می شود که فاصله گیاهان گلخانه ای را با تغییرات خاک گیاهان پر کنید زیرا این فاصله می تواند به ظهور گیاه هرز کمک بکند. در واقع می توانید با طراحی انبوه برای رشد گیاهان در فاصله های نزدیک به هم و ایجاد شکاف برای رشد علف هرز جلوگیری نمایید.

معمولا توصیه می شود که این فاصله را در گلخانه های هوشمند برای گیاهانی استفاده کنید که در هنگام رشد شاخ و برگ کمتری دارند و می توانند در فاصله های نزدیک به یکدیگر رشد کنند.

  • آبیاری گیاهان اصلی:

با محرومیت علف های هرز از آب و خشکسالی آن می توانید کاهش قابل توجهی از آن  ها را در گلخانه خود مشاهده نمایید. قرار دادن شلنگ های آبیاری قطره ای و یا خیساندن سطح به صورت موثری می تواند در آبیاری گیاهان عمل نماید.

در حالی که این کار قادر به تشنه تر کردن علف های هرز خواهد بود. در اغلب شرایط آب و هوایی محروم کردن گیاهان هرز از آب موجب کاهش فرآیند جوانه زنی بذور تا ۵۰ الی ۷۰ درصد خواهد شد. در این مواقع برای مشاهده علف های هرز عمیق با ریشه های چند ساله بهتر است مناطق را کاملا خشک نگه دارید. توصیه مالچ می شود که از مرطوب نگه داشتن گلخانه بیش از حد پرهیز نمایید.

راهکار های پیشگیری از رشد علف هرز

بر اساس فرضیه های انجام شده وقتی خاک گلخانه سالم است و به خوبی تغذیه می شود علف های هرز احساس می کنند که نمی توانند در آن رشد کنند و با احتمال کمتری ظاهر می شوند. همچنین طراحی زمین گلخانه برای جریان یافتن آب در رشد و یا کاهش علف های هرز تاثیر به سزایی خواهد داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *