دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کامل ترین بررسی سرور dl380 g10

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱
  • ۰

هنگامی که صحبت از سرور HP DL380 G10 Server به میان می‌آید، اولین موضوعی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، دو اسلات پردازنده مرکزی است که توانایی پشتیبانی از نسل سوم پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل را دارند. به طور کلی، سرور dl380 g10 را باید قدرتمندترین سرور موجود در بازار ایران توصیف کنیم که بالاترین سطح از عملکرد را به همراه مکانیزم‌های امنیتی  قدرتمند در اختیار ما قرار می‌دهد. به طوری که امکان استفاده از آن در مراکز حساس مالی، نظامی و دولتی وجود دارد. dl380 g10 با ارائه زیرساختی منسجم به شرکت‌هایی که قصد پیاده‌سازی مراکز داده را دارند کمک می‌کند تا برنامه‌های محاسباتی را بدون مشکل روی آن نصب کنند. برنامه‌هایی که حجم بالایی از ترافیک داده‌ای را تولید می‌کنند.

کامل ترین بررسی سرور dl380 g10

بررسی سخت افزار dl380 g10

سرور dl380 g10  به لحاظ شکل ظاهری مشابه با نسل‌های قبلی سرورهای پرولیانت است، اما به لحاظ سخت‌افزاری، پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل به این معنا است که هسته‌های پردازشی زیادی به منظور انجام محاسبات مختلف در دسترس سازمان‌ها قرار دارد. این ویژگی نه تنها قابلیت توسعه و مقیاس‌پذیری سرور را بیشتر می‌کند، بلکه هنگام استقرار ماشین‌های مجازی باعث سهولت در انجام محاسبات می‌شود. به‌طوری که فرآیند بوت ماشین‌های مجازی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و برنامه‌هایی که روی ماشین‌های مجازی نصب می‌شوند به دلیل دستیابی به هسته‌های پردازشی مجازی بیشتر، با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند. این سرور پیکربندی‌های شاسی متفاوتی دارد و توانایی پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از مکانیزم‌های ذخیره‌سازی را دارد. بنابراین، مشکلی از بابت کندی اجرای برنامه‌ها نخواهید داشت. به بیان دقیق‌تر، برنامه‌هایی که نیازمند دسترسی سریع هستند و تاخیر در دسترسی به آن‌ها باید به کمترین میزان ممکن برسد را می‌توان روی حافظه‌های SSD نصب کرد و از هارددیسک‌ها برای نگه‌داری اطلاعات یا میزبانی برنامه‌هایی که حساس به زمان نیستند، استفاده کرد.

ذخیره سازی در سرور g10

مکانیزم ذخیره‌سازی انعطاف‌پذیری که در سرور g10 به کار رفته، نقش مهمی در پشتیبانی بهتر از بارهای کاری متنوع در حوزه‌های مختلفی مثل کلان داده‌ها، مجازی‌سازی، ابر، کانتینرسازی و غیره دارد. با توجه به این‌که امروزه در دنیای توسعه نرم‌افزار مبحث کانتینرسازی و هایپروازیرها نقش مهمی دارد، وجود یک زیرساخت یکپارچه مثل dl380 g10 روند، طراحی و استقرار برنامه‌هایی که نیازمند پایگاه داده‌ها هستند را ساده می‌کند. علاوه بر این، در دنیای بانک‌های اطلاعاتی نیز تغییرات بزرگی پدید آمده و تیم‌های توسعه از معماری توسعه یکپارچه بانک‌های اطلاعاتی به سمت تقسیم‌بندی بانک‌های اطلاعاتی که شاردینگ دیتابیس نام دارد متمایل شوند. سامانه‌های مدیریت بانک‌های اطلاعاتی بزرگ مثل اوراکل، اس‌کیوال و غیره نیز از این مکانیزم به خوبی پشتیبانی می‌کنند. بدیهی است این راه‌حل‌های نرم‌افزاری به زیرساخت ذخیره‌سازی یکپارچه و کارآمدی نیاز دارند که جوابگوی این الگوی طراحی باشند.

سرور dl380 g10 مجهز به تراشه C621 اینتل است که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر جدید زئون را دارد. مصرف‌کنندگان بسته به نوع پردازنده نصب شده در این سرور به ۴ تا ۲۸ هسته پردازشی دسترسی دارند. طبیعی است هرچه تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، تعداد کانتینرها و ماشین‌های مجازی بیشتری توسط سرور پشتیبانی می‌شوند.

عملکرد منبع تغذیه در سرور g10

یکی دیگر از ابداعات جدید در سرور dl380 g10 پشتیبانی از flex slot power supply است که اجازه می‌دهد از منابع تغذیه‌ای که بالاترین بهره‌وری در راندمان را دارند در سرور فوق استفاده کنید. نسل جدید منابع تغذیه بهره‌وری ۹۴ تا ۹۶ درصد دارند که باعث کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی می‌شود.

در زمینه مسائل خنک‌سازی، سرور dl380 g10 به ۴ فن برای خنک‌سازی پردازنده مرکزی تجهیز شده است، اگر قصد استفاده از دو پردازنده را دارید به شش عدد فن و اگر به دنبال آن هستید تا از تمامی خشاب‌های هارددیسک استفاده کنید، به فن‌های بیشتری برای خنک‌سازی شاسی نیاز دارید.

کامل ترین بررسی سرور dl380 g10

حافظه رم در dl380 g10

در کنار پشتیبانی خوب از پردازنده، مولفه مهم دیگری که اهمیت دارد، رم‌ها هستند. برای دستیابی به عملکرد سریع‌تر هر پردازنده از ۱۲ ماژول حافظه از نوع DDR4 پشتیبانی می‌کند. در پیکربندی تک پردازنده‌ای نیمی از اسلات‌های DIMM قابل استفاده هستند تا مصرف‌کنندگان بتوانند از حافظه‌های با باس ۲۹۳۳/۲۶۶۶ MT/s استفاده کنند. هنگام تهیه رم به مدل پردازنده، نوع حافظه و پیکربندی حافظه باید دقت کنید. سرور dl380 g10 از ماژول‌های بافر نشده (UDIMM)، رجیستر شده (RDIMM)، کاهنده بار (LRDIMM) و NVME (NVDIMM) پشتیبانی می‌کند، بنابراین، دست شما در انتخاب رم‌ها باز است. به لطف وجود ۲۴ اسلات حافظه، سرور dl380 g10 توانایی پشتیبانی از ۳ ترابایت حافظه از نوع ماژول‌های ۱۲۸ گیگابایت LRDIMM را دارد.

هارد در dl380 g10

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، سرور dl380 g10 در زمینه پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی عملکرد عالی دارد. به طوری که امکان نصب ۱۲ هارددیسک LFF در جلو و حامل HD پلن وسط که از ۴ هارد داخلی LFF پشتیبانی می‌کند وجود دارد تا دستیابی به فضای ذخیره‌سازی ۱۹۰ ترابایتی فراهم شود. علاوه بر این، کیج‌های اختیاری نصب شده در پشت دستگاه امکان نصب هارد‌های اضافه LFF و SFF را می‌دهند. البته، تعداد دیسک‌های قابل نصب به نوع شاسی که خریداری می‌کنید، بستگی دارد.

تمام شاسی‌ها مجهز به کنترلر S100i Smart Array همراه با پشتیبانی رید نرم‌افزاری هستند و از پورت‌های ساتا برای ۱۴ هارد پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، یک اسلات میکرو اس‌دی یکپارچه در برد سیستم و پشت منبع تغذیه قرار دارد که برای انجام کارهای پیشرفته‌تر قابل استفاده است.

Dl380 g10 و شکافه های توسعه

علاوه بر ویژگی‌های سخت‌افزاری قدرتمندی که به آن‌ها اشاره کردیم، سرور dl380 g10 در زمینه پشتیبانی از شکاف‌های توسعه نیز عملکرد قابل قبولی دارد. سرور DL380 Gen10  مجهز به ۸ اسلات توسعه PCIe   است. البته، اگر قصد استفاده از تمامی اسلات‌های توسعه را دارید باید به فکر تهیه کارت رایزر دوم باشید که در کنار آن باید پردازنده دوم را نیز خریداری کنید. سرور dl380 g10 مجهز به کارت شبکه Embedd 4x1GbE و HPE FlexibleLOM با حداکثر سرعت ۲۵ گیگابیت است. البته، امکان ارتقا سرعت شبکه از طریق نصب کارت‌های شبکه در اسلات PCIe به منظور دستیابی به سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیز وجود دارد.

کامل ترین بررسی سرور dl380 g10

مدیریت بهینه با iLO 5

مکانیزم مدیریتی سرور سرور dl380 g10  همانند مدل‌های قبلی مبتنی بر ماژول iLO5 است که قدرتمندترین مکانیزم کنترلی موجود در بازار است. به طوری که امکان مدیریت از راه دور سرور را فراهم می‌کند و گزارش دقیقی در ارتباط با عملکرد سرور ارائه می‌کند. به طوری که اطلاعات دقیقی در ارتباط با وضعیت سلامت، دما، برق مصرفی و منابع مورد استفاده توسط کلاینت‌ها در اختیار سرپرستان شبکه قرار می‌دهد. البته، برای بهره‌مندی از تمامی امکانات ماژول فوق نیازمند نیازمند لایسنس هستید. سازمان‌ها بر مبنای نوع کاری که برای سرور در نظر گرفته‌اند قادر به تهیه لایسنس‌های iLO Essentials، iLO Scale Out، iLO Advanced و iLO Advanced Security Edition هستند.

سرور dl380 g10 یکی از بهترین محصولات شرکت اچ پی است. اگر سوالی در زمینه این سرور دارید، کارشناسان ما در بخش نظرات به آن پاسخ خواهند داد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *