دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خم شدن برگ سانسوریا چه دلایلی دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱
  • ۰

اگر به نگهداری و پرورش سانسوریا مشغول بوده و مدتی است که شاهد خم شدن برگ های آن هستید. در این مطلب قصد داریم پیرامون دلیل خم شدن برگ سانسوریا صحبت کنیم.

سانسوریا یکی از گیاهان بسیار پرطرفدار آپارتمانی است که افراد زیادی به نگهداری و پرورش آن علاقمندند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این گیاه ایجاد شود؛ خم شدن برگ سانسوریا است. با این مطلب همراه باشید تا دلیل این موضوع را بدانید.

علت خم شدن برگ سانسوریا

یکی از گیاهان محبوب و پرطرفدار آپارتمانی سانسوریا است که انواع زیادی داشته و افرادی زیادی به نگهداری و پرورش آن علاقمند هستند. احتمالا تصور می شود که نگهداری از این گیاه ساده است البته اگر با اقدامات لازم جهت رشد بهتر سانسوریا آشنا باشید، قطعا این امر ساده شده و می توان در هر فصلی از سال گیاهی سالم و شاداب داشته باشید.

فراهم کردن شرایطی مانند خاک مناسب سانسوریا، میزان آبیاری، دما و … می تواند در امر پرورش و رشد گیاه موثر باشد. در این راستا ممکن است با خم شدن برگ سانسوریا مواجه شوید و برای شما جای سوال باشید که دلیل این موضوع چیست؟ پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با دلیل خم شدن برگ سانسوریا آشنا شوید.

۱. مناسب نبودن دما

دمای مناسب برای نگهداری سانسوریا بین ۱۵-۳۱ درجه سانتی گراد می باشد. بیشتر از دمای ۳۱ درجه سانتی گراد، سبب تبخیر آب از گیاه شده و خاک گیاه نیز زودتر از سرعت نرمال؛ رطوبتش را از دست می دهد. دمای نامناسب در نتیجه سبب پژمرده شدن و خم شدن برگ گیاه می شود.

سانسوریا در برابر سرما مقاوم نبوده از این رو دمای پایین تر از حد نرمال نیز سبب خشن شدن برگ گیاه و بروز زخم روی آن و شل شدن و خمیدگی برگ ها می شود. قابل ذکر است سانسوریا جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما به شمار نمی رود و اگر درجه حرارت محیط بین ۱۵-۳۱ درجه باشد ، بیشترین رشد و نمو را پیدا می کند.

  •  آرون گروپس

اگر درجه حرارت محیط نگهداری گیاه از ۱۵ درجه سانتی گراد کمتر شود، سانسوریا برای محافظت از خود بیشتر فرایندهای حیاتی و متابولیسمی را متوقف می کند که به این دلیل تولید و ذخیره انرژی در گیاه کاهش یافته و جریان آب و مواد غذایی مختل می شود. در ضمن سرد شدن دما سبب لوله ای شدن برگ های گیاه نیز می شود.

به یاد داشته باشید علاوه بر گرمای زیاد، قرار گرفتن سانسوریا در برابر نور مستقیم خورشید نیز سلامت گیاه را تهدید می کند. بهتر است سانسوریا در مقابل نور غیر مستقیم بوده تا برگ ها دچار سوختگی نشوند و آب گیاه سریع تبخیر نشده و سانسوریا خم نشود.

به این ترتیب برای جلوگیری از خمیده شدن برگ های گیاه همواره دماسنج کوچکی کنار سانسوریا وجود داشته باشد تا با اطلاع از سرد شدن یا افزایش دمای محیط گیاه نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام کرد.

۲. مناسب نبودن گلدان

با رشد ریشه های گیاه، گلدان برای سانسوریا نامناسب و کوچک می شود. کوچک بودن گلدان یکی از علل رایج خمیدگی برگ های گیاه محسوب می شود. ریشه های گیاه در این فضای کوچک ، تخت فشار شدید قرار گرفته و آب و مواد مغذی را نمی توانند از خاک دریافت کنند.

دقت کنید که موقع تعویض گلدان، گلدان با سایز مناسبی انتخاب شود زیرا گلدان خیلی بزرگ نیز سبب افزایش آبیاری شده که احتمال پوسیدگی ریشه سانسوریا بیشتر می شود. بنابراین گلدانی انتخاب شود که قطر آن دو سانتی متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد.

از نشانه های رشد بسیار ریشه های سانسوریا و نیاز به تعویض گلدان عبارت است از:

  • خاک گلدانی که بسیار سریع تخلیه می شود.
  • ریشه های خارج شده از سوراخ زهکشی
  • ترک های کوچک روی گلدان
  • از نظر ظاهری گلدان برای گیاه کوچک به نظر می رسد.

برای تعویض گلدان باید ۱۲ ساعت پیش از انجام این کار، خاک سانسوریا را آبیاری نمایید. به این ترتیب میزان زیادی از خاک گلدان کم شده و از چسبندگی آن به ریشه نیز کاسته می شود. بعد از این مدت، به دیواره های گلدان ضربه زده و گیاه را به طرف بالا بیاورید.

برای جداسازی بقیه خاک چسبیده به ریشه گیاه به هیچ وجه از انگشت استفاده نکنید. گیاه را به آرامی روی روزنامه قرار داده و گلدان جدید را با خاک پر نمایید. از خاک گلدان های قدیمی استفاده نشود و خاک جدید با زهکشی مناسب انتخاب نمایید. البته خاک گلدان کاکتوس نیز برای سانسوریا گزینه مناسبی است.

پیش از کاشت گیاه در گلدان، ریشه های سانسوریا را مورد بررسی قرار دهید. اگر ریشه های آسیب دیده ای مشاهده شد با قیچی یا چاقوی استریل، آن ها را جدا نمایید. برای پر کردن گلدان نیز، ابتدا یک سوم گلدان را پر کرده بعد سانسوریا را درون گلدان قرار داده و بقیه گلدان را با خاک پر کنید. بعد از اتمام کار نیز گیاه را مورد آبیاری قرار دهید و گلدان را در نور غیر مستقیم بگذارید.

۳. مناسب نبودن آبیاری

سانسوریا نیز شبیه کاکتوس ها و ساکولنت ها و … به آبیاری چندانی نیاز ندارد. هنگامی که آبیاری سانسوریا به لحاظ حجم و تعداد دفعات زیاد باشد، خاک گلدان از آب و رطوبت پر شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاسته می شود. با کم شدن اکسیژن رسانی، ریشه های گیاه احساس خفگی پیدا کرده که در این حالت تغییر رنگ می دهند و پوسیده شده و از بین می روند.

به این ترتیب روند جذب آب از خاک و انتقال آن به برگ های گیاه با مشکل روبرو می شود و برگ ها نمی توانند رطوبت لازم را به دست آورند. دقیقا به این خاطر حالت افتادگی و خمیدگی روی می دهد. برای پیشگیری از این موضوع توصیه می شود آبیاری گیاه موقعی صورت گیرد که پایین ترین لایه های خاک گلدان (نزدیک به سوراخ زهکشی) خشک بوده و فاقد رطوبت باشد.

از دیگر آسیب های ناشی از آبیاری بیش از حد، پژمرده شدن سانسوریا و زرد شدن برگ آن است. به این ترتیب اهمیت دارد که در نگهداری گیاه مورد علاقه خود به زمان آبیاری آن توجه ویژه نمایید.

۴. استفاده بسیار از کودهای شیمایی

دلیل دیگری که سبب خم شدن سانسوریا می شود استفاده بسیار از کود شیمایی می باشد به نحوی که اگر میزان کوددهی بیش از اندازه باشد سبب تغییر پی اچ خاک شده و شدیدا خاک اطراف ریشه گیاه سمی می شود. با این کار گیاه دچار علائم سوختگی شده و نمی تواند به درستی آب و مواد غذایی را جذب کند و حتی ممکن است به تعویض خاک گلدان نیاز شود.

چرا که همه عناصر غذایی (ماکرو و میکرو) در محدوده معینی از پی اچ خاک توسط ریشه های گیاه جذب می شوند. بهترین زمان استفاده از کودهای شیمایی یک بار در ماه آن هم در فصول گرم سال (بهار و تابستان) می باشد و با فرا رسیدن پاییز و زمستان بهتر است کوددهی کمی کاهش یافته و هر سه ماه یک بار سانسوریا با کودهای مناسب تغذیه و تقویت شود.

این که گفته شد در فصل سرد سال کوددهی کاهش یابد به این خاطر است که رشد سانسوریا در این برهه زمانی (۶ ماهه دوم سال) کمتر شده به بیانی دیگر در حالت استراحت قرار می گیرد به این ترتیب نیازی به استفاده از کودهای شیمایی به طور مکرر نیست.

از طرفی تولیدکنندگان کودهای شیمیایی با توجه به آزمایشات انجام شده روی محصول، میزان معینی از دوز مصرفی را توصیه می کند. با این حال بهتر است برای حفظ سلامت گیاه خود از گیاه شیمیایی نصف میزان توصیه شده توسط تولید کننده استفاده کرده تا گیاه از خطر کوددهی بسیار حفظ شود.

کود مورد استفاده برای سانسوریا بایستی حاوی عناصر ریز و درشت مغذی و از طرفی پی اچ مناسب بوده تا بهترین راندمان کیفی را برای گیاه به همراه آورد.

۵. مناسب نبودن خاک و زهکشی

همانطور که می دانید خاک بستر رشد گیاه بوده و تمام مواد مغذی مورد نیاز را در اختیار گیاه قرار می دهد. از این رو کیفیت خاک اهمیت زیادی دارد و افت کیفیت آن سبب خم شدن سانسوریا می شود. برخی گیاهان به خاک سبک و برخی به خاک سنگین نیاز دارند.

سانسوریا جزو گیاهانی است که به خاک سبک و زهکشی مناسب نیاز دارد. خاک پای گیاه نباید رطوبت زیادی داشته باشد از این رو بایستی خاک سانسوریا رطوبت کمی را برای مدت زیاد در خود نگه دارد. به این ترتیب حتما زیر گلدان حفره های زهکشی تعبیه شده باشد.

زهکشی مناسب سبب خروج آب اضافی از گلدان سانسوریا می شود. خاک نامناسب و زهکشی ضعیف به ریشه گیاه صدمه زده و سبب خم شدن آن می شود. پیشتر نیز اشاره شد که خاک کاکتوس هم می تواند برای سانسوریا مناسب باشد. ولی در این صورت بایستی خاک با میزان زیادی ورمی کولیت و پرلیت ترکیب شود.

در صورتی که می خواهید از خاک معمولی باغچه برای سانسوریا استفاده کنید بهتر است چند فنجان کمپوست و یک فنجان پرلیت نیز با خاک گلدان ترکیب نمایید. ضمنا گلدان سفالی زهکشی خوبی دارند.

۶. انواع آفات

آفات نیز می توانند در افتادگی و خم شدن برگ سانسوریا تاثیرگذار باشند. از جمله شته، تریپس، کنه های عنکبوتی آفت های شایع هجوم آورنده به سانسوریا بوده چرا که این گیاه جذابیت فراوانی برای آفات دارد. اگر لکه های زرد و قهوه ای رنگ یا سوراخ های نامنظم روی برگ گیاه مشاهده شد، دلیل خمیدگی سانسوریا هجوم آفات می باشد.

چرا که این حشرات با اتصال به برگ های سانسوریا، از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه نموده و سبب افتادگی گیاه می شوند. در هنگام مشاهده آفات بایستی به کمک یک پارچه تمیز که به الکل آغشته شده لکه های آلوده را از روی برگ ها تمیز کنید و بعد توسط سموم مخصوص دفع آفات گیاه آن ها را از بین ببرید.

۷. بیماری های قارچی

می توان گفت رایج ترین بیماری سانسوریا بیماری های قارچی است، همچنین یک دلیل خم شدن گیاه نیز همین عامل می باشد. آب آلوده، خاک و گرد و غبار سبب بروز بیماری های قارچی سانسوریا می شود. گیاه پس از ابتلا به عفونت های قارچی تحمل وزن خود را از دست می دهد از این رو خم می شود.

برای بهبود این وضعیت سانسوریا، از قارچ کش کمک بگیرید. البته بهتر است قبل از خرید قارچ کش با یک کارشناس گیاه آپارتمانی مشورت داشته باشید. ضمنا در چنین شرایطی از آبیاری زیاد گیاه حتما خودداری شود. سانسوریا یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود مگر این که مورد غبارپاشی یا آبیاری زیاد قرار بگیرد.

در صورتی که برای حفظ شادابی گیاه، دائما برگ های سانسوریا را غبارپاشی نموده و بعد از این کار اطراف گیاه تهویه ملایم ایجاد نشود، روی برگ ها لکه های قهوه ای و زرد رنگ غوطه ور در آب ایجاد شده که نشان دهنده هجوم بیماری های قارچی بوده و موجب خمیده شدن گیاه می شود.

توصیه می شود برای افزایش رطوبت اطراف گیاه، از غبارپاشی خودداری نموده و همواره ظرف آبی کنار گلدان سانسوریا قرار داده تا با تبخیر آب، رطوبت اطراف گیاه بیشتر شود. ضمنا بیماری های قارچی ممکن است از سمت ریشه ها به گیاه صدمه بزنند زیرا بی دقتی در آبیاری، بستر بسیار مرطوب خاک شرایط را برای هجوم قارچ ها فراهم می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *