دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش شعر به کودک با چند روش آسان و جذاب

  • سعیده ستاری
  • ۲۹ دی ۱۴۰۱
  • ۰

شعر بچه ها را با قافیه و موسیقی زبان آشنا می نماید و آن ها از این دانش زبانی لذت می برند. شما قادر هستید این علاقه را در کودک خود با خواندن اشعار با قافیه و بی قافیه ببینید. در اینجا روش های آموزش شعر به کودک را به شما یاد می دهیم.

پدر و مادرها نقش مهمی در آموزش دادن به کودکان ایفا می کنند و با استفاده از روش های درست می توانند سریع تر و بهتر این موضوعات متفاوت را به کودکانشان بیاموزد. بچه ها از همراهی شعر با فعالیت هایشان لذت می برند، چون که این کار موجب می شود فعالیت در ذهن آن ها باقی بماند و هماهنگی آن ها را بهبود بخشد. ما در این مطلب می خواهیم شیوه هایی برای آموزش شعر به کودک برای شما بیان کنیم.

نحوه آموزش شعر به کودک

شیوه های آموزش شعر به کودک

اگر به نظر شما یاد دادن شعر به فرزندتان کار سخت و دشواری است با ما همراه باشید تا با پیاده کردن این روشها بتوانیم در یاد دادن شعر به کودک خود موفق تر عمل کنید.

آموزش گام به گام

برای آموزش شعر به کودک خود به صورت گام به گام عمل نمایید. توقع نداشته باشید که کودک به یک دفعه شعر را به صورت کامل و در مدت زمان کمی یاد بگیرد و حفظ نماید. می‌توانید در آغاز با تمرین و حفظ دو بیت شروع کنید. برای آموزش شعر به کودک به صورت زیر عمل کنید.

به کودک خود بگویید هر قسمت را خوب گوش کند و بلافاصله بعد از شما تکرار نماید.
بیت اول را بخوانید و سپس کودک تکرار نماید.
بیت دوم را می‌خوانید و بعد کودک تکرار می‌کند.
.
.
تا بیت آخر
در مرحله بعدی
بیت اول و دوم را می‌خوانید و بعد کودک تکرار می کند.
.
.
و در مراحل بعد به همین منوال به شکل ۳ بیت ۳ بیت.. ۴ بین ۴ بیت و… عمل می کنید.

راه های آموزش شعر به اطفال

ایجاد انگیزه در کودک

اساسی ترین قدم در آموزش شعر به طفل انگیزه او نسبت به حفظ این شعر می باشد که در ادامه به ارائه راهکارهایی برای ایجاد ذوق و انگیزه برای آموختن و حفظ شعر در طفل پرداخته ایم که می توانید از آن ها در آموزش شعر استفاده کنید.

انتخاب مضمون اشعار کودکانه

اگر تازه قرار است اولین شعرها را به طفل خود آموزش دهید از اشعار با مضامینی که مورد علاقه و توجه طفل خود است شروع کنید.

  •  آرون گروپس

آموزش موزیکال

شما قادر هستید با خواندن این شعر همراه با یک موسیقی و همچنین ریتمیک خواندن آن کودک را برانگیزید همچنین قادر هستید در این راستا از سی دی ها و فایل های صوتی موجود در بازار که اشعار کودکانه را به شکل ریتمیک و همراه با موسیقی خوانده اند بهره ببرید.

تشویق کودک

کودک از سوی والدین محرک قوی ای  برای ادامه دادن اوست. پس حتما بعد از حفظ کردن حتی دو بیت کودکتان را تشویق کلامی کنید. این تشویق می تواند با دست زدن همراه باشد. والدین قادر هستند به عنوان تشویق با گرفتن جایزه انگیزه حفظ شعر را در کودک بالا ببرند. توجه داشته باشید که این کار نباید همیشگی باشد چون موجب شرطی شدن کودک می گردد و امکان دارد این مساله در کودک نهادینه شود و تنها برای جایزه و پاداش هر کار مثبتی را انجام بدهد. گرفتن جایزه و هدیه هر چند وقت یکبار و با یک چیز کوچک کفایت می کند.

تکنیک های آموزش شعر به کودک

آموزش تصویری

این نوع یادگیری به کودک با استفاده از نگاه کردن به تصاویر، آموزش می‌دهد. افرادی که یادگیری بصری دارند حافظه خیلی خوبی دارند و به سادگی تصاویر را به خاطر می‌آورند و تصاویر در مغز این کودکان، مثل تصاویری است که در سیدی یا ‏usb ذخیره می‌کنید آن‌ها تصاویر را سریعاً دیده و سپس آن را به خاطر می سپارند به هیچ موقع از خاطره ها پاک نمی شود به صورت شگفت انگیزی ۴۰ درصد از کودکان یادگیری بینایی دارند.

راهنمایی کودک

وقتی که کودک در حال خواندن شعر می باشد اگر یک قسمت یا یک کلمه ای را فراموش کند به جای اینکه دقیقاً کلمه یا عبارت را بگویید او را راهنمایی کنید و تلاش کنید در مورد آن کلمه یا عبارت توضیح دهید که او را به کلمه یا عبارت اصلی نزدیک کند. همچنین می توانید فقط حرف اول آن کلمه را به او بگویید حافظه عبارت فراموش شده بهتر در ذهن او ثبت می‌شود.

اجرا نمایش و ایفای نقش

طفل قادر است نقش های اجرایی در زمینه آموزشی داشته باشد بچه را تشویق کنید، شعر را به صورت نمایش برای شما اجرا کنند. بچه باید در انجام این حرکات نقش متفاوتی را تجربه کند و آنها را به صورت عملی تجربه و حس کند. ضمنا طفل در این نوع بازی از تمام حس های خود کمک می گیرد.

هم اکنون که این مطلب به اتمام رسید برای آشنایی با مطالب بیشتر در زمینه کودک و والدین بر روی لینک های فواید موسیقی برای کودکان و شعرهای کودکانه شاد کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *