دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

لباس دورس چیست؟ – آموزش ست کردن دورس زنانه

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

دورس چیست؟ با آمدن فصل زمستان و سرمای شدید انواع متفاوتی از لباس گرم به بازار عرضه شده و تقریبا همه‌ی ما حین خرید این البسه تا حدودی با کلمه‌ی دورس آشنا شده‌ایم.

لباس دورس چیست؟ - آموزش ست کردن دورس زنانه

برای محافظت از خود در برابر سرمای زمستان پوشیدن لباس‌های تولید شده از الیاف ضخیم به شدت لازم است. اما کدام پارچه برای تهیه انواع لباس کاربرد دارد و باعث ایجاد یک استایل شیک و جذاب می‌شود؟

از آنجایی‌ که در تولید لباس‌های زمستانی از پارچه‌های خشک و ضخیم استفاده می‌شود معمولا ایستایی خوبی داشته و استایل شما را بسیار زیباتر نشان می‌دهند. در این بین لباس‌های تهیه شده از دورس نیز وجود دارد که بسیار پرکاربرد هستند. ما در این مقاله به بررسی انواع لباس دورس زنانه و هر آنچه که لازم است درمورد ست کردن آن بدانید پرداخته‌ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

دورس چیست؟

دورس در واقع نوع خاصی از لباس نیست و تنها نام پارچه‌ای است که انواع مختلف لباس‌های دخترانه و زنانه با استفاده از آن تولید می‌شود.

پارچه دورس، در دسته پارچه‌های تریکو قرار داشته و برای تهیه انواع لباس زمستانی اعم از دخترانه و پسرانه کاربرد دارد.

قسمت رویی دورس معمولا از جنس‌هایی مثل پلی‌استر، لاکرا، پنبه و… تولید شده که میزان استفاده و نوع جنس انتخاب شده در تعیین نوع نهایی پارچه تاثیر دارد. به‌عنوان مثال پارچه‌ی دورس سه نخ، پارچه دورس دو نخ و… که در ادامه به شرح هرکدام خواهیم پرداخت.

داخل پارچه دورس کرکی شکل بوده و از جنس پنبه تولید می‌شود. کرک‌هایی که مشاهده می‌کنید همان تار و پود پارچه بوده که بسیار متراکم شده و این حالت را به‌‌وجود آورده‌اند.

قبل از آشنایی با لباس دورس و نحوه ست کردن آن‌ها بهتر است با انواع پارچه‌های تولید شده در این جنس نیز آشنایی کاملی پیدا کنید.

دورس سه ‌نخ چیست؟

بعد از پاسخ کامل به سوال دورس چیست بهتر است با محبوب‌ترین پارچه ساخته شده از این جنس نیز آشنا شوید. اگر توجه کرده باشید در بخش بالا گفتیم که زیر و روی پارچه دورس با هم متفاوت است.

برای تولید دورس لازم است دو پارچه‌ی انتخاب شده برای قسمت رویی و زیری را به هم بافت. از بافت پنبه با یک نخ دیگر دورس دو نخ و از ترکیب پنبه با ۲ نخ نیز دورس سه نخ تولید می‌شود.

نام نهایی دورس نیز باتوجه به پارچه بافته شده به پنبه مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال درصورت استفاده از پارچه ملانژ به آن دورس ملانژ یا دورس سه نخ ملانژ گفته می‌شود. در ادامه به‌طور کامل با انواع دورس‌های تولید شده آشنا می‌شویم.

پارچه دورس چیست و انواع آن کدام است؟

اگر برای‌تان سوال پیش آمده که تلفظ صحیح دورس چیست باید گفت این اصطلاح به‌صورت (dors) خوانده می‌شود. اما چند نوع دورس تولید می‌شود و هرکدام برای چه کاربردی مناسب است؟ پارچه‌های تولید شده به شرح زیر می‌باشد:

دورس پلی‌استر

در تولید این دورس از پنبه کم و پلی‌استر زیاد استفاده شده که باعث ویژگی‌هایی مثل عدم آب‌رفتگی، عدم جذب رطوبت، براق بودن بیشتر در مقایسه با الیاف طبیعی و همچنین کیفیت بالا شده است.

دورس گلکسی

خلاف بسیاری از دورس‌ها برای قسمت داخلی این پارچه به‌ جای پنبه از فیلامنت استفاده می‌شود. فیلامنت از الیاف مصنوعی بوده که از نظر مقاومت و پیوستگی در جایگاه خوبی قرار دارد.

موارد استفاده از دورس گلکسی بیشتر برای تهیه لباس ورزشی بوده و در برخی موارد نیز برای تولید لباس کودکان و نوزادان کاربرد دارد.

دورس گلکسی پشت کج‌‌راه

از مهم‌ترین مشخصه‌های این پارچه وجود خطوط کج در بافت خارجی آن است. البته همین خط‌ها باعث بالارفتن کیفیت و مقاومت پارچه شده و به‌ همین دلیل در تولید انواع شلوار اسلش، لباس ورزشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دورس پشت پنبه یا خار خورده

دورس پشت پنبه همان طور که از نامش پیداست، بعد از تکمیل بافت به‌صورت پنبه‌ای یا در اصطلاح کرکی درآمده که از نظر لطافت و گرمی مناسب فصول سرد سال است.

دورس ملانژ

بیشترین استفاده از دورس ملانژ در تهیه لباس‌های ورزشی زنانه است. البته باید نخ‌های مرغوب را برای تولید ملانژ به ‌کار برد تا کیفیت نهایی لباس بالا رود. لباس‌های ورزشی مثل گرم‌کن، کلاه، شلوار و دستکش معمولا از این نوع دورس تهیه می‌شود.

دورس سه نخ ملانژ لاکرا

دورس سه نخ از پنبه و دونخ دیگر تولید می‌شود. برای این پارچه که از نام آن کاملا مشخص است پارچه لاکرا و ملانژ را با پنبه ترکیب کرده و دورسی با کیفیت و دارای قابلیت کشسانی مناسب تولید کرده‌اند.

لاکرا با هرپارچه‌ای که ترکیب شود، خاصیت انعطاف و کشسانی آن را بالا برده و به همین دلیل در تولید البسه زمستانی کاربرد زیادی دارد.

بیشترین استفاده از دورس سه نخ ملانژ با توجه میزان کشسانی که دارد برای تولید انواع شلوار است.

گردباف دورس جودون

گردباف دورس جودودن از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی تولید شده و دارای روزنه‌هایی برای گردش هوا است. بسیاری از لباس‌های زمستانی با استفاده از این پارچه تولید می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای پارچه دورس

تا اینجا در ارتباط با دورس چیست آشنایی کاملی پیدا کرده‌اید. انواع مختلف این پارچه را شناخته و کاربرد هرکدام را تا حدودی می‌دانید. حال بهتر است با کاربرد کلی این پارچه آشنا شویم.

برای دوخت انواع لباس زمستانی و ضخیم مانند سوییشرت، شلوار، گرم‌کن، هودی دورس زنانه، دورس ساده و… از انواع پارچه‌های دورس استفاده می‌شود.

این نوع لباس هرساله در تعداد انبوه تولید شده و هرگز از مد نمی‌افتد. به همین دلیل خرید آن کاملا مقرون‌به‌صرفه بوده؛ زیرا برای سال‌های آینده نیز می‌توان از لباس‌های دورس استفاده کرد.

در بین انواع مختلف دورس تولید شده، دورس سه نخ از کیفیت و قابلیت‌های بیشتری برخوردار است و از این رو بالاترین میزان استفاده برای تهیه لباس زمستانی این نوع دورس است.

لباس دورس زنانه در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید شده و همچنین از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. برای خرید دورس زنانه ارزان با بهترین کیفیت و کم‌ترین قیمت می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر اینترنتی کمک بگیرید.

لباس دورس چیست؟ - آموزش ست کردن دورس زنانه

هودی دورس زنانه پرکاربردترین لباس زمستانی

لباس‌هایی مانند پالتو، کاپشن و… از لحاظ گرمایش و جلوگیری از ورود سرما به بدن بسیار مناسب بوده اما سنگینی آن‌ها ممکن است کمی آزاردهنده باشد. به همین دلیل لباس‌های جدیدی به بازار عرضه شد که با طراحی زیبا و مدل خاص خود جایگزین خوبی برای البسه سنگین شدند.

هودی در واقع نوعی سویشرت است که که کلاه داشته و از این طریق از سر در برابر سرما محافظت می‌کند. در سرآستین و کمر هودی کش‌هایی تعبیه شده تا از ورود سرما و خروج گرما جلوگیری شود.

این مدل معمولا به‌صورت فری سایز تولید شده تا برای افراد مختلف قابل استفاده باشد. در برخی موارد که رنگ و مدل ساده‌ای برای هودی درنظر گرفته می‌شود استفاده از آن برای دختر و پسر تفاوتی ندارد.

در جلوی هودی معمولا یک جیب بزرگ قرار دارد که هم برای گرم شدن دست‌ها و هم در نگه‌داشتن لوازم کوچک مانند کلید، گوشی و… کاربردی است.

هودی دورس زنانه یکی از پر استفاده‌ترین لباس‌های زمستانی بوده که در بین جوانان و نوجوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است.

بهترین شلواری که برای این سبک لباس می‌توان پوشید، شلوار اسلش است. ست کردن هودی دورس و شلوار اسلش استایلی شیک و آزاد در عین حال گرم و لطیف برای شما ایجاد می‌کند.

چه شلواری مناسب برای لباس دورس زنانه است؟

لباس دورس زنانه در انواع مدل و طرح‌های مختلف تولید شده، از این‌رو دست شما را در انتخاب شلوار باز گذاشته است. البته اگر نگاهی کلی به این سبک‌های تولید شده بیندازید متوجه اسپورت بودن بیشتر آن‌ها می‌شود.

به همین دلیل استفاده از شلوارهای اسپرت می‌تواند بهترین گزینه برای ست کردن با لباس دورس زنانه باشد. البته در مواردی نیز شلوارهای پارچه‌ای گزینه‌ی مناسبی برای پوشیدن همراه لباس دورس است.

به‌طور کلی انتخاب شلوار مناسب کاملا سلیقه‌ای است اما می‌توان چند گزینه را که از محبوبیت و زیبایی بیشتری برای ست کردن با لباس دورس زنانه برخوردار است، در اولویت قرار داد.

شلوار جین و ست کردن با دورس زنانه

برای استفاده روزانه، جمع‌های دوستانه و… استفاده از لباس دورس دخترانه به همراه شلوار جین می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

اینکه شلوار در چه مدلی انتخاب شود بسته به سلیقه شما کاملا متفاوت است و می‌توان از انواع شلوار جذب، مام‌فیت، مام‌استایل و… برای ست کردن با لباس دورس استفاده کرد.

شلوار مخمل و ست کردن با لباس دورس

اگر قصد دارید لباس خود را با شلوار مخمل ساده یا کبریتی بپوشید، باید از شلواری با استایل آزاد استفاده کنید. این انتخاب استایلی کاملا راحت و آزاد را برای شما به ارمغان می‌آورد.

شلوار چرم و ست کردن با دورس زنانه

شلوار چرم که در اصطلاح لگ چرم نیز نامیده می‌شود معمولا به‌صورت جذب تولید شده و طرفداران زیادی در بین دختران و زنان جوان دارد.

پوشیدن این سبک شلوار با لباس دورس به همراه بوت سفید یا مشکی از بهترین انتخاب‌های شما برای یک دورهمی دوستانه است.

شلوار کتان و ست کردن با دورس زنانه

اگر علاقه‌مند به پوشیدن استایل ساده و رسمی هستید، انتخاب شلوار کتان راسته گزینه مناسبی است. البته برای شیک‌تر شدن این تیپ می‌توان از اکسسوری‌های ساده و زیبا نیز استفاده کرد.

شلوار اسلش و ست کردن با لباس دورس

اگر خیلی به‌دنبال انتخاب مدل‌های خاص برای ست کردن با لباس دورس خود نیستید، استفاده از شلوار اسلش و راحت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این استایل کاملا مناسب برای پیاده‌روی، انجام فعالیت‌های روزمره، خرید و… است. از پرطرفدارترین سبک‌هایی است که بین جوانان و نوجوانان وجود دارد، ست کردن لباس دورس به همراه شلوار اسلش است.

ست کردن هودی دورس

هودی دورس از مهم‌ترین لباس‌های تولید شده به وسیله پارچه دورس است که از محبوبیت بالایی در بین افراد مختلف برخوردار است.

اما هودی را می‌توان با چه لباس‌هایی ست کرد؟

هودی و پافر

اگر قصد ست کردن هودی و پافر را دارید بهتر است از شلوار اسلش هم‌رنگ با هودی استفاده کنید. پوشیدن کلاه بافتنی با این ترکیب یک استایل خاص و جذاب را برای شما ایجاد می‌کند. ضمنا ست کردن هودی و شلوار جاگر هم‌رنگ گزینه‌ای کاربردی برای خانم‌ها و آقایان است.

هودی و ژاکت

از ویژگی‌های خاص هودی امکان ست کردن آن با انواع لباس‌های ضخیم است. اگر هوا به‌قدری سرد بود که امکان تردد با هودی امکان‌پذیر نبود، می‌توانید از یک کاپشن یا یا بادگیر برای گرم شدن استفاده کنید.

همچنین باید گفت سوییشرت و هودی از یک خانواده هستند و پوشیدن آن‌ها با یک‌دیگر استایل شما را شلخته نشان می‌دهد. پس از این گزینه دوری کنید.

جمع‌بندی

دورس چیست؟ یکی از انواع پارچه‌های ضخیم که مناسب برای تولید لباس‌ زمستانه‌است را دورس می‌گویند. این پارچه از ترکیب یک لایه پنبه برای قسمت زیر و یک یا  دو نخ دیگر برای بخش رویی بافته شده، که با اصطلاح دورس دو نخ و دورس سه نخ نامیده می‌شود.

با توجه به نخ‌های استفاده شده در قسمت رویی دورس این پارچه در انواع مختلفی مانند دورس ملانژ، دورس گلکسی، دورس پلی‌استر و… تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محبوب‌ترین لباسی که از انواع دورس تولید می‌شود، هودی است که در واقع نوعی سویشرت کلاه‌دار با یک جیب بزرگ در قسمت جلوی آن می‌باشد.

بهترین شلواری که می‌توان با لباس دورس ست کرد، اسلش است. البته انواع دیگری از شلوارها مانند شلوار جین، مخمل غیر چسبان، کتان راسته، لگ چرم و… نیز در وجود دارد که در زیر لباس دورس به همراه کتونی یا بوت ترکیب زیبایی ایجاد می‌کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *