دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کود برای درخت انار و نکاتی برای افزایش باردهی آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع انواع کود برای درخت انار هر کدام دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی هستند که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل استفاده از کودها در مراحل مختلف رشد درخت انار آشنا شوید.

به طور کلی کوددهی امری حساس و با اهمیت در زمینه کشاورزی به شمار می آید که استفاده از کودهای نامناسب و یا کود های حاوی مواد که گیاه به آن ها نیاز ندارد می تواند خسارات زیادی را به گیاه وارد نماید. در مقابل نیز انجام صحیح کود دهی درختان از جمله درخت انار موجب افزایش بازدهی مزرعه و یا باغ شما خواهد شد.

آشنایی با انواع کود برای درخت انار

همانطور که می دانید انار یک میوه خوشمزه و خوش رنگ بهشتی است که در مسیر رشد خود برای تبدیل شدن از نهالی کوچک و ضعیف به درختی پربار و پرمیوه به مراقبت های ویژه و بهترین کودها احتیاج خواهد داشت. به همین شما به عنوان کشاورز و یا نگهبان درخت انار بایستی با جزئیات و ظرافت های دنیای نگهداری و رشد نهال انار به خوبی آشنا باشید تا بتوانید نهال های کوچک تان را به یک درخت پرمیوه و جذاب تبدیل کنید.

انواع کود برای درخت انار

در واقع بهترین کود برای درخت انار را می توان کودی دانست که بتواند به بهبود رشد و عملکرد آن کمک کند. انار نیز مانند سایر گیاهان که تولید گل و میوه می کنند به مقدار زیادی مواد غذایی نیاز دارد و اغلب در خاک های اسیدی بیشترین رشد را خواهد داشت.

از آنجایی که انار یکی از محبوب ترین میوه ها در ایران به شمار می آید و در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان تقاضای بالایی دارد باغداران زیادی به پرورش آن مشغول هستند. به همین خاطر آگاهی داشتن در خصوص نحوه کوددهی و انتخاب درست نوع آن می تواند سرمایه این باغداران را چندین برابر نماید.

با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا بهترین کودها برای تغذیه درختان انار را به صورت کامل شرح دهیم:

بهترین کود برای افزایش میزان باردهی و رشد سریع درخت:

به طور کلی کودهای شیمیایی و حیوانی هر دو خواص مخصوص به خود را دارند برای مثال کودهای حیوانی که شامل کودهای مرغی، اسبی، گوسفندی و گاوی می شوند سرشار از موادی هستند که موجب بهبود کیفیت خاک و آماده شدن آن برای کشت بهتر می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کودهای شیمیایی نیز عناصر مختلفی از جمله عناصر ماکرو شامل (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و میکرو و یا ریز مغذی دارند که هر کدام از آن ها برای رشد گیاهان مفید خواهند بود و تاثیر مثبت خود را در بهره وری بیشتر می گذارند. برای اینکه بهترین کود برای درخت انار را بشناسید بایستی عناصر مهم که در رشد آن ها نقش دارند و مقدار تاثیر آن ها را بررسی نمایید:

بهترین کود برای درخت انار

فسفر: معمولا کود های فسفر بالا موجب افزایش مقاومت ریشه، ساقه و برگ درختان از جمله درخت انار شده و دیواره سلولی آن ها را مستحکم تر می کند.

نیتروژن: نیتروژن یا ازت بالا در برنده قدرت فتوسنتز در گیاهان و رشد بهتر جوانه در آن ها می باشد. به صراحت می توان گفت که کودهای اوره میزان خوبی از نیتروژن درون خود دارند.

پتاسیم: عنصر پتاسیم نیز برای رشد بهتر میوه و درشت شدن آن ها بسیار مهم است. به همین خاطر استفاده از کود های پتاس بالا برای درخت انار بسیار مناسب خواهد بود.

آهن: این درخت برای افزایش عملیات فتوسنتز خود نیاز به آهن دارد و به همین خاطر بهترین کود آهن برای آن در واقع کود کلات آهن خواهد بود.

گوگرد: گوگرد نیز یک کود ثانویه در کنار سایر عناصر است که معمولا به منظور بهبود رنگ گیاه و بالا رفتن کیفیت محصول به کار برده می شود.

روی: روی نیز یکی دیگر از عناصر میکرو و یا ریز مغذی است که خواص روی برای گیاه موجب بهبود کیفیت محصول و شادابی بیشتر آن خواهد شد.

عناصر موجود در کود مناسب گیاه

کلسیم: عنصر کلسیم نیز برای درختان انار بسیار مهم است زیرا از میوه در برابر ترک خوردگی محافظت می کند و موجب رشد بهتر آن ها می شود. یکی از بهترین کودها برای این منظور نیترات کلسیم خواهد بود.

بهترین کود برای تورم جوانه درختان انار:

زمان جوانه بهترین کود برای درخت انار کودهای فسفر بالا و هیومیک اسید است که بایستی آن ها را همراه با آبیاری به خاک بدهید. کودهای کلسیم و بور نیز در این مرحله مفید هستند و می توانید به صورت محلول پاشی از آن استفاده نمایید.

بهترین کود پیش از گلدهی درخت:

به طور کلی کودهایی که در این مرحله و برای آماده سازی گلدهی به درخت داده می شوند بایستی به صورت محلول پاشی باشند. بهترین کود برای درخت انار در این مرحله از رشد شامل کودهای کامل ۲۰-۲۰-۲۰ است که هر سه عناصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر را به یک اندازه دارا می باشد. همچنین در این مرحله به تمام عناصر میکرو نیز نیاز است.

کوددهی در زمان گردویی شدن درخت

کوددهی در زمان گردویی شدن میوه:

در این زمان میوه انار به رنگ سبز و به اندازه تقریبا یک گردو در آمده است. به همین خاطر می توانید درون آب آبیاری آن مقداری کود ۲۰-۲۰-۲۰ حل کنید و سپس به خاک اضافه نمایید. همچنین عناصری مانند آهن، کلسیم، بور و روی نیز برای درخت گردو مورد نیاز هستند و بایستی در برنامه کوددهی درخت انار گنجانده شوند.

بهترین کود برای درشت شدن میوه درخت:

بهتر است بدانید بهترین کود شیمیایی در این مرحله برای میوه درخت انار قطعا کودهای پتاس بالا هستند زیرا به درشت شدن میوه کمک شایانی خواهند کرد. همچنین از کودهایی که عناصر میکرو را به صورت کامل دارند نیز می توانید برای تقویت درختان میوه تان استفاده نمایید.

بهترین کود برای تغییر رنگ میوه و زمان برداشت محصول:

در این مرحله کشاورزان بایستی به میوه کمک کنند تا از رنگ سبز به رنگ قرمز در آمده و درشت شود. بهترین روش کوددهی در این مرحله روش محلول پاشی است که می توانید از نیتروژن و پتاسیم و البته مقداری فسفر استفاده نمایید. البته بور، کلسیم و هیومیک اسید نیز در این مرحله مفید خواهند بود.

بهترین کود بعد از برداشت محصول

بهترین کود پس از برداشت محصول:

توجه داشته باشید که پس از برداشت بایستی درخت انار را برای برداشت بعدی آماده نمایید. بهترین کود برای درخت انار در این مرحله شامل کودهای نیترات پتاسیم و عناصر ریز مغذی و جلبک ها هستند و با این حال می توانید از کودهای حیوانی نیز برای بستر درخت تان استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *