دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد کود پتاس و زمان مناسب استفاده از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب قرار است اطلاعات بسیار خوبی در مورد کاربرد کود پتاس به شما داده شود از این رو بهتر است سعی کنید برای دریافت اطلاعات خوب در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

پتاس همان نمک های معدنی می باشد و دارای عنصر پتاسیم در ترکیب های خود می باشند. در واقع این نمک ها قابلیت حل شدن در آب را داند و کودهای دارای این ماده را با نام کود پتاس می شناسند. در ادامه کاربرد کود پتاس را به همراه انواع آن برایتان بررسی خواهیم کرد.

کاربرد کود پتاس

کاربرد کود پتاس و اطلاعاتی در مورد این کود

پتاسیم به صورت کلی در رشد گیاهان و درختان نقش بسیار زیادی دارد و می توان گفت در تمامی مراحل رشد گیاه از آن استفاده می کند. گیاهانی که دچار کمبود این ماده می باشند دچار خشکسالی، از بین رفتن ریشه ها و آفت ها و بیماری های زیادی می شوند و این در حالی است که اگر این ماده در خاک باشد گیاه نسبت به تمامی موارد گفته شده مقاوم خواهد بود. در واقع این ماده در بین کشاورزان یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین کیفیت شناخته می شود زیرا این ماده می تواند بر روی مواردی مانند شکل، اندازه و زنگ و قدرت دانه ها تاثیر گذار است و اگر این ماده در خاک کم باشد قطعا محصولات بی کیفیت تر خواهند شد.

تاثیرات پتاسیم بر گیاهان و درختان

  • مقاوم تر شدن ریشه
  • افزایش رشد ریشه
  • مقاوم تر شدن گیاه در برابر خشکی و دمای کم و زیاد
  • پیشگیری از خم شدن ساقه ها با تولید سلولز
  • فعال کردن بیش از ۶۰ آنزیم فعال در رشد گیاه
  • بهبود انتقال شکر و نشاسته در گیاه
  • افزایش میزان نشاسته در گیاهان
  • افزایش میزان پروتئین در گیاه
  • حفظ فشار اسمزی
  • کاهش از دست دادن آب
  • کمک به تعادل های یونی در گیاه

انواع کود پتاس

کود پتاس دارای انواع متفاوتی می باشد و هر کدام از آن ها برای یک مشکل در گیاه به کار می رود و تاثیرات خاصی بر درختان و گیاهان می گذارد از این رو بهتر است با انواع این مدل کود نیز آشنا شوید. در ادامه همه مدل های این کود را به همراه کاربردهایشان برای شما بررسی خواهیم کرد.

کود پتاس و فواید آن

پتاسیم کلرید

این ترکیب را عموما به شکل رسوبات معدنی مشاهده خواهید کرد و معمولا از معادن استخراج می شود و کاربرد بسیار زیادی در بین سایر کودها دارد زیرا هزینه استفاده از آن بسیار کم تر از سایر کودها می باشد و مقدار پتاس آن بالا تر است. باید بدانید که حدودا ۹۰ درصد از پتاس های تولیدی برای مصرف کشاورزی می باشد و این مدل کود را که ترکیب کلر و پتاس می باشد را معمولا قبل از کشت گیاه بر روی خاک می پاشند و معمولا در برخی از شرایط آن را در یک باند در نزدیکی دانه قرار می دهند زیرا این مورد به تنهایی می تواند منجر به افزایش نمک در خاک گردد. این ترکیب به راحتی در آب حل می شود و میزان حلالیت آن بسیار بالا می باشد.

  •  آرون گروپس

پتاسیم سولفات

سولفات پتاسیم یکی دیگر از انواع کودهای پتاس می باشد و می توان گفت این مورد نیز یکی از پر استفاده ترین کودهای پتاس می باشد و برخلاف کود پتاسیم کلرید نمی توانید به راحتی آن را در طبیعت پیدا کنید و ترکیب های شیمیایی باید برای تولید آن به کار برد. در ادامه روش هارگریوز که برای تولید این ماده به کار می رود را برایتان شرح خواهیم داد که در آن کلرید پتاسیم با سولفوریک اسید و یا با مخلوطی از دی اکسید گوگرد و هوا و آب واکنش می دهد و سولفات پتاسیم تولید می شود :

۲KCl + H2SO4 → K2SO4 + 2HCl

۲KCl + SO2 + 0.5O2 + H2O → K2SO4 + 2HCl

پتاسیم موجود در این ترکیب ها همان نقشی را دارد که در ترکیب قبلی به عهده داشت و منجر به بهبود رشد گیاه خواهد شد. علاوه بر این ها این ترکیب ها گوگرد را نیز ایجاد می کنند و گوگرد در سنتز پروتئین ها و فعالیت بیشتر آنزیم ها موثر می باشد و باعث می شوند که کشاورزان با استفاده از این محصول میوه های بسیار خوبی داشته باشند. برخی از گیاهان به کلر حساس می باشند از این رو بهتر است از این کود به جای پتاسیم کلرید استفاده کنید زیرا میزان کلر این کود بسیار کم تر از کود پتاسیم کلرید می باشد و به گیاهان حساس آسیبی نخواهد رساند.

کاربرد کود پتاس

پتاسیم نیترات

این کود دارای قیمت بسیار زیادی می باشد از این رو بیشتر کشاورزان دوست ندارند این کود را برای گیاهان خود به کار ببرند مگر این که نیاز به استفاده از کودی نیتروژن دار و بدون کلر داشته باشند.

پتاسیم فسفات

این کود برای گیاهانی مناسب می باشد که علاوه بر نیاز داشتن پتاسیم به فسفات نیز نیاز دارند. در واقع این مورد می تواند سازگاری بسیار بیشتری با کودهایی نیتروژن دار داشته باشد و استفاده همزمانی از آن ها هیچ ضرری برای گیاه ندارد.

پتاسیم منیزیم

این کود به شل پتاسیم منیزیم سولفات استفاده می شود و در آب محلول است اما این حلال بودن نسبت به سایر کودها بسیار کم تر می باشد و برخلاف سایر ترکیب هایی که دارای منیزیم هستند خنثی بوده و منجر به تغییر PH خاک نخواهد شد.

خاصیت های کود پتاس

زمان و نحوه استفاده از این کود

حال که با کاربرد کود پتاس آشنا شدید و انواع آن را شناختید بهتر است اطلاعاتی نیز در مورد زمان استفاده و نحوه انجام این کار بدست آورید. استفاده از این کودها باید قبل از کشت و یا در حین کشت دانه باشد زیرا عمده جذب این کودها معمولا قبل از گلدهی انجام می شود.

تمامی کودهایی که پتاس دارند می توانند در آب حل شده و در برخی از موارد شاخص نمک آن ها بسیار بالا می بشد و باید در یک باند نزدیک دانه ها قرار داده شوند تا مشکلی برای آن ایجاد نکنند. قرار دادن این ماده بر در فاصله ۳ اینچی از کنار و دو اینچی از پایین بهترین روش برای استفاده از این کود می باشد و از آسیب های احتمالی در این زمینه پیشگیری خواهد شد.

میزان استفاده از این کودها نیز بسیار اهمیت دارد و باید در این مورد اطلاعات خوبی داشته باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای گیاهان و بذر های شما ایجاد شود. بهتر است در این مورد با یک فرد متخصص مشورت کنید تا اندازه های دقیق به شما داده شود در غیر این صورت در صورت استفاده بیش از اندازه و کم این کودها نمی توانید نتایج لازم را بدست آورید.

کود پتاس برای از بین بردن مشکلات رشدی گیاه

حال که با کاربرد این کود مهم برای گیاهان و درختان آشنا شدید و نحوه استفاده از آن ها را یاد گرفتید بهتر است در ادامه اطلاعات دیگری در مورد کود فروت ست و کود پتاسیم نیترات نیز بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *