دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت درد دنبالچه در بارداری و روش های تسکین این عارضه

  • سعیده ستاری
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از جمله درمان درد دنبالچه در بارداری می توان به جلوگیری از افزایش وزن، ورزش کردن به صورت مرتب، در یک حالت نمانید و تغییر حالت بدهید و غیره اشاره کرد.

دردی که در قسمت کمر در زمان بارداری احساس می‌شود عمدتاً حاصل افزایش وزن به هم خوردن حالت بدن انجام حرکات نامناسب برای آن وضعیت جسمانی می باشد که به این درد، درد دنبالچه در بارداری می‌گویند.

معرفی درد دنبالچه در بارداری

دلایل درد دنبالچه در بارداری

ولی این مسائل تنها عللی نیستند که می تواند باعث کمردرد شود یکی از عامل های بسیار تاثیرگذار دیگر که در ایجاد درد کمر و دنبالچه بسیار موثر می باشد تغییرات هورمونی بدن هستند. هورمونهای ریلکسین و استروژن که در طول سه ماهه اول بارداری در بدن ترشح می شود موجب می شود رباط های بخش های مختلف بدن شل تر شده و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. این تغییر به ویژه درباره رباط های لگن شدیدتر رخ می دهد. شل شدن رباط ها موجب می شود فضای کافی برای رشد بچه وجود داشته باشد و مهمتر از آن اینکه زایمان امکان پذیر شود.

این تغییرات برای این که بچه بتواند درست رشد کند و متولد شود لازم و ضروری است اما متاسفانه مادر در این میان سودی نمی برد! شل شدن رباط ها موجب می شود لگن و دنبالچه از جای خود تکان بخورند. این دو بخش در حالت عادی ثبات نسبتاً بالایی دارند و مفصل آن ها زیاد تحرک ندارد. شل شدن رباط ها و آزادی بیشتر لگن و دنبالچه موجب می‌شود که این دو از تنظیم خارج شوند و موجب به وجود آمدن درد شوند.

علل درد دنبالچه در حاملگی

البته درد دنبالچه را نباید با درد مفصل خاجی خاصره ای (ساکروایلیاک) اشتباه بگیرید. درد مفصل خاجی خاصره ای (ساکروایلیاک) که عامل کمردرد شایع دوران بارداری است در قسمتی بالاتر از دنبالچه در کمر رخ می دهد ناحیه ای که ستون فقرات به استخوان لگن متصل می شود. پس اگر دردی که احساس می‌کنید بیشتر با بخش فوقانی لگن و در دو طرف ستون فقرات است، مشکل شما درد مفصل خاجی خاصره ای (ساکروایلیاک) است و اگر درد شما بیشتر در قسمت پایین لگن و سمت مرکز ستون فقرات احساس می‌شود، احتمالا مشکل درد دنبالچه دارید که یا به علت تحرک بیش از اندازه آن است یا آن که از شرایط مناسب خود خارج شده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در طول بارداری با گذشت زمان و بزرگ شدن بچه، وزن و در نهایت فشار بیشتری به ستون فقرات اعمال می شود که این فشار در نتیجه به دنبالچه انتقال می گردد. ستون فقرات و دنبالچه پشت رحم قرار دارند. فشاری که از قسمت رحم به ستون فقرات وارد می شود موجب می شود که دیسک های ستون سقراط دچار مشکل شوند و حتی عصب سیاتیک تحت فشار قرار بگیرد که نتیجه آن دردهای تیز و تیر کشیدن در قسمت لگن و باسن و رانها و پاها می‌شود. تعداد افرادی که این وضعیت را تجربه می‌کنند در قیاس با کمردرد معمول دوران بارداری، زیاد تفاوتی ندارد. حدود یک درصد از خانمهای باردار به این مشکل دچار می شوند.

علل درد دنبالچه در بارداری

راه های کاهش این مشکل

کارهای متفاوتی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد در دنبالچه انجام بدهید هرکدام که رعایتش برای شما آسان تر و راحت تر می باشد و می توانید آن را به صورت مداوم انجام بدهید، را انتخاب کنید.

۱_تغییر حالت داده و در یک حالت نمانید.

برای تسکین درد دنبالچه در بارداری در یک حالت نمانید و تغییر حالت بدهید. نشستن به مدت طولانی موجب بیشتر شدن کمردرد می‌شود. اگر خانه دار هستید که همه چیز دست خودتان می باشد. اگر هم شاغل هستید، امکان دارد بتوانید تدابیری بیندیشید تا قسمتی از کار را در خانه خود انجام بدهید. برای خانم های باردار کار کردن در حالت ایستاده بسیار مناسب تر از حالت نشسته است. میزهای کامپیوتر و کار مخصوص برای حالت ایستاده وجود دارد که اگر لازم دیدید می توانید تهیه کنید.

یا اگر دوست دارید می توانید یک میز ساده و جمع و جور برای خودتان درست کنید که چندان هم سخت و دشوار نیست. زمانی که سر کار هستید و مجبور هستید یکجا بنشینید، بهتر است هر چند مدت یکبار به بهانه های متفاوت از جای خود بلند شوید و کمی تحرک داشته باشید. به گونه ای زمان بندی کنید که هر یک یا دو ساعت یک بار کمی به بدن خود حرکت بدهیم و تحرک داشته باشید و از حالت نشسته خارج شوید

علت درد دنبالچه در حاملگی

۲_ به پهلو بخوابید و یک بالش میان زانو ها بگذارید.

این کار شاید به ظاهر ساده به نظر برسد اما تاثیر زیادی بر روی کمر دردتان می گذارد. علاوه بر این با نزدیکتر شدن به زایمان و بزرگتر شدن شکم می توانید از یک بالش هم برای زیر شکم و برای حمایت از وزن بچه استفاده کنید.

۳_ ورزش کردن به صورت مرتب

برای بهبودی درد دنبالچه در بارداری به صورت مرتب ورزش کنید. تلاش کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. به توصیه دکتر گوش دهید و ورزش ها و تمریناتی که به شما توصیه می کند را انجام دهید. به علاوه خود بدنتان هم در مواقع زیادی به شما نشانه هایی نشان می دهد می توانید متوجه شوید که به چه چیزهایی نیازمند هستید یا چه تمرین و کاری برای شما ضرر دارد اگر می توانید به صورت مرتب استخر بروید. لازم نیست به صورت حرفه‌ای در آب شنا کنیم و حسابی خودتان را خسته کنید. حرکت معمولی در آب هم برای زنان باردار سرشار از فایده است و موجب تقویت عضلات متفاوت بدن می شود و در ضمن برای مدتی بدنتان از زیر فشار وزن خود و بچه راحت می شود و می تواند کمی استراحت کند.

علت درد دنبالچه در بارداری

پیاده روی سریع هم یکی از ورزش های دیگری است که می‌توانید انجام دهید و همچنین پیاده روی در بارداری بسیار برای خانم باردار اهمیت دارد. . این کار موجب تحرک مناسب لگن می شود و عضلاتی که دچار تنش شده است را کمی استراحت می دهد. افرادی که به صورت کلی فعالیتهای بدنه زیادی دارند شاید بتوانند در زمان بارداری بسیاری از این فعالیت‌ها را همچنان ادامه دهنده که هم برای سلامت خودشان و هم برای سلامت بچه فایده دارد. بعضی از فعالیت‌ها را حتی تا ماه های آخر بارداری هم می توان حفظ کرد. البته نوع ورزش هایی که در زمان بارداری انجام می دهید باید اصلاح گردد و در دوره های متفاوت بعضی ورزش ها هم کلا حذف شود. به عنوان مثال وقتی مشکل درد دنبالچه دارید بهتر میباشد از انجام تمرینات پرشی و ورزش هایی که تحرک زیادی دارند پرهیز کنید.

۴_ پیشگیری از افزایش وزن

یکی دیگر از راه های معالجه درد دنبالچه در بارداری جلوگیری از افزایش وزن است. بالا رفتن وزن بدن یکی از مشکلاتی است که خانم های باردار زیادی با آن روبرو می‌شوند به ویژه که رعایت کردن میزان غذایی که خورده می شود با توجه به نیاز خود و بچه بلوط هیجانات مختلف گاهی واقعاً سخت و دشوار می شود. افزایش وزن در زمان بارداری تا حدی نرمال است اما این مقدار باید در یک طیف مشخص باشد. تلاش کنید وزن مناسبی که پزشکتان به شما توصیه می کند را داشته باشید و از آن تجاوز نکنید. بالا رفتن بیش از اندازه وزن موجب بالا رفتن فشار و تنش به کمر و بافت های بدن می شود که بیش از پیش حالت صحیح بدن را برهم می‌زند و مشکلات دیگر را به وجود می‌آورد. افزون بر این افزایش وزن امکان دارد بر روی بچه تاثیر بگذارد و بچه تپل تر و بزرگ تر شود که شاید در ظاهر جالب باشد اما قطعاً زایمان را سخت تر می کند.

علائم درد دنبالچه در حاملگی

۵_انجام ورزش و تمرینات کششی هدف دار و مخصوص عضلات

یکی از راه های درمان درد دنبالچه در بارداری انجام ورزش و تمرنات کششی است. به غیر از ورزشی که به صورت معمول باید برای تقویت عضلات مختلف بدن و حفظ آمادگی انجام بدهید می‌توانید تعداد تمرینات کششی و تقویتی برای عضلات خاص خود انجام دهید که در ثبات بخش تحتانی کمر و لگن و کاهش استرس و تنش عضلات بسیار کمک می کند. این تمرینات عمدتا هدفشان آماده سازی بدن برای رشد بهتر بچه و در نتیجه زایمان راحت تر و بهتر است.

حرکت گاو و گربه (حالت چهار دست و پای بدن که در آن کمر یک بار به سمت بالا انحنا داده می شود)، پیچش نیم تنه (چرخاندن بالاتنه به طرفین در حالت ایستاده)، پل زدن (بلند کردن کمر و باسن از روی زمین در حالی که روی زمین به پشت دراز کشیده اید) و سگ رو به پایین (یکی از حرکات یوگا که دست و پا بر روی زمین قرار می گیرد و بدن فقط از انتهای کمر خم می‌شود و در نهایت حالتی شبیه به عدد ۸ فارسی پیدا می کند) از جمله حرکات تقویت عضلات در بارداری هستند. به علاوه بر انجام چند حرکت اسکوات با تکیه به دیوار هم می‌تواند به فایده داشته باشد. اثرگذاری این حرکات برای هر فردی می تواند تفاوت داشته باشد. به عنوان مثال شاید برای شما انجام حرکت پل زدن بیشترین تاثیر را داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *