دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

شرایط لازم برای نگهداری پاجوش دیفن باخیا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

درواقع کاشت پاجوش دیفن باخیا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با مراحل کاشت پاجوش و همچنین اصول مراقبت آن آشنا شوید.

به طور کلی دیفن باخیا یکی از گیاهان همیشه سبز می باشد که امروزه به دلیل برگ های پهن و زیبایی که دارد از محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به گل و گیاه برخوردار می باشد. کاشت و تکثیر پاجوش دیفن باخیا به عنوان یک گیاه آپارتمانی امروزه در حال گسترش است.

آشنایی با پاجوش دیفن باخیا

بهتر است بدانید که گیاه دیفن باخیا در واقع از دسته گلهای آپارتمانی و محبوب به شمار می آید که هر کسی می تواند در فضای منزل خود به تکثیر آن بپردازد. این گیاه همیشه سبز گونه های بسیار زیادی دارد و به دلیل شیوه نگهداری آسانی که دارد امروزه یکی از رایج ترین گیاهانی خواهد بود که به پرورش آن در منزل و حتی در محیط کار روی آورده می شود.

خصوصیات پاجوش دیفن باخیا

معروفیت این گیاه بیشتر به خاطر سمی بودن آن است. در واقع دیفن باخیا به نوعی از این سم برای محافظت از خود استفاده می کند و این سم را زمانی که آسیبی ببیند از خود ترشح می کند. معمولا توصیه می شود اگر کودک در منزل دارید گیاه را در جایی دور از دسترس قرار دهید.

توجه داشته باشید از آنجایی که دیفن باخیا یک گیاه سمی و خطرناک است بایستی در مورد تکثیر آن به شدت احتیاط نمایید زیرا با برخورد و تماس به شیره این گیاه سوزش دهان و همچنین بی حس شدن گلو اتفاق می افتد و در برخی مواقع منجر به فلج شدن تار های صوتی می شود.

تکثیر گیاه از طریق پاجوش

بهتر است بدانید که یکی از رایج تری روش های پرورش و کاشت دیفن باخیا، تکثیر آن از طریق پاجوش می باشد که در ادامه سعی داریم مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم:

اگر پاجوش های جدیدی در گیاه مادری ایجاد شده و ریشه داده است یکی از راه های آسان تکثیر گیاهتان جدا نمودن همین پاجوش ها است. به این صورت که در ساقه اصلی پاجوش هایی وجود دارند که دارای ریشه هستند و با جدا نمودن آن ها از ساقه مادر و قرار دادن آن در خاک می توانید این گیاه را تکثیر دهید. پاجوش ها بایستی به اندازه کافی رشد کرده باشند تا بتوانید آن ها را جدا نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت پاجوش دیفن باخیا

به همین خاطر بهتر است بدانید در ابتدا صبر کنید تا پاجوش این گیاه به اندازه کافی بزرگ شود و سپس آن را از گیاه مادر جدا نمایید و در گلدان جدیدی کشت نمایید که شرایط نگهداری و خاک آن مناسب باشد.

همچنین که قرار دادن چندین عدد قرض ضد بارداری در خاک گلدان و یا حل نمودن آن در آب و آبیاری گیاه موجب افزایش رویش پاجوش ها می شود که تکثیر آن ها خیلی راحت تر است.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری پاجوش های این گیاه

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری دیفن باخیا از طریق پاجوش را شرح داده ایم.

  • نور مناسب:

از آنجایی که گیاه دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی محسوب می شود برای رشد به نور ملایم و غیر مستقیم نیاز خواهد داشت. دقت داشته باشید میزان نور دریافتی برای این گیاه بایستی متعادل باشد زیرا که قرار گرفتن آن در مقابل نور مستقیم موجب سوختن برگ ها و آسیب دیدگی گیاه می شود. در مقابل نیز اگر گیاه نور کافی دریافت نکند به صورت علفی شروع به رشد می کند و موجب بی جان شدن گیاه می شود. در حالت کلی قرار دادن گلدان در نور گلخانه می تواند محیط مناسبی را برای گیاه شما فراهم نماید.

شرایط لازم برای مراقبت از پاجوش ها

  • آبیاری صحیح:

آبیاری پاجوش های این گیاه با آب شهری که دارای املاح فراوانی است چندان مناسب نیست و در واقع بهترین آب برای آبیاری گیاه دیفن باخیا استفاده از آب جوشیده شده و سرد شده است. این گیاه نسبت به آبیاری زیادی بسیار حساس بوده و آبیاری آن بایستی با آبی سبک و بدون کلر انجام گیرد.

توصیه می شود که برای آبیاری در فصل تابستان هفته ای دو الی سه مرتبه در صورت خشک شدن خاک و در زمستان نیز یک مرتبه آبیاری را انجام دهید. دقت داشته باشید که دیفن باخیا خشکی را بهتر از رطوبت داشتن دائم تحمل می کند و در مقابل آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ دیفن باخیا می شود.

  • خاک غنی:

دقت داشته باشید خاکی که برای پاجوش های این گیاه استفاده می شود بایستی از زهکشی خوبی برخوردار باشد و در حالت کلی استفاده از خاک معمولی همراه با شن گزینه مناسبی برای این گیاه خواهد بود. با این حال بهترین ترکیب خاک برای تکثیر این گیاه از طریق کاشت پاجوش های آن، مخلوطی از خاک شامل یک قسمت خاک رس، دو قسمت خاکبرگ و یک قسمت کود حیوانی است.

روش های تکثیر گیاه دیفن باخیا

  • دمای مورد نیاز:

بهتر است بدانید که مطلوب ترین درجه حرارت برای نگهداری این گیاه بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. البته از آنجایی که این گیاه همیشه سبز مربوط به مناطق حاره ای است اغلب محیطی گرم را برای رشد می پسندد و در طول فصل زمستان نیز بایستی در فضای منزل نگهداری شود. این گیاه به دمای معتدل رو به گرم نیاز دارد البته لازم به ذکر است که گرمای زیاد ممکن است به گیاه شما آسیب برساند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *