دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل دود کردن اجاق گاز و توصیه های مهم ممانعت از آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱
  • ۰

یک اجاق گاز خوب باید در هنگام روشن کردن و استفاده از آن برای آشپزی دارای شعله های سالمی باشد و سوختن آن ها به صورت ناقص نباشد چرا که منجر به دود کردن اجاق گاز شده و نیاز به بررسی دلیل اصلی و حل مشکل موردنظر دارد.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد در محیط آشپزخانه اتفاق بیفتد دود کردن شعله گاز می باشد که امری طبیعی نبوده و در صورت بروز باید رفع شده و نکات ایمنی در نظر گرفته شود چرا امکان دارد خطراتی را به همراه داشته باشد. دلیل ایجاد این مشکل متفاوت بوده که باید تشخیص داده شود و سپس به حل مشکل بپردازید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی دلایل دود کردن اجاق گاز و راه های رفع این مشکل بپردازیم.

مهمترین علل دود کردن اجاق گاز

از جمله لوازم خانگی پرکاربرد که برای پخت و پز غذا روزانه استفاده فراوانی از آن می شود اجاق گاز بوده که عملکرد درست شعله های آن امری ضروری و پراهمیت می باشد و باید به آن توجه گردد چرا که امکان دارد با مشکلی همچون دود کردن اجاق گاز رو به رو شوید.

علل اصلی دود کردن شعله گاز

از آن جایی که اجاق گاز وسیله ای اساسی بوده و کاربرد زیادی دارد بنابراین اکثر افراد امکان دارد با این نوع دردسر رو به رو شوند و به دنبال راهکارهای رفع این مشکل جدی باشند. دود کردن شعله گاز ضمن تغییر دادن طعم و مزه غذا امکان دارد وضعیت سلامتی دستگاه تنفسی بدن را نیز با خطر رو به رو سازد. دلیل سیاهی قابلمه روی گاز نیز می تواند به خاطر این دوده زدن باشد. موضوع مهم این می باشد که این مشکل فقط در اجاق گازهای قدیمی ایجاد نمی شود. بلکه برخی مواقع اجاق گازهای نو نیز دچار این مشکل می شوند. در ادامه به معرفی و شرح اصلی ترین موارد ایجاد دوده در شعله گاز پرداخته ایم.

دلایل مهم دوده زدن شعله گاز

کثیف بودن اجاق گاز

از جمله عللی که در ایجاد این مشکل موثر می باشد این است که چربی و ترکیبات غذایی بر روی شعله های گاز ریخته و در نهایت سبب بروز دوده می گردد. به منظور این که این مشکل حل شود باید پس از هر دفعه آشپزی و طبخ غذا و بکار بردن اجاق گاز با کمک پارچه ای نمناک و خیس و استفاده از ترکیبات شوینده بر روی مشعل ها و سطح اجاق گاز بکشید تا هر نوع مواد چربی موجود بر روی سطوح موردنظر پاکسازی گردد و در نهایت سطح گاز دائما تمیز و پاکیزه شود.

راه های برطرف کردن مشکل دوده زدن اجاق گاز

  •  آرون گروپس

نو بودن اجاق گاز

به طور معمول اغلب اجاق گاز های نو به دلیل این که در ساخت آن ها از روغن استفاده شده به همین خاطر امکان دارد درگیر این مشکل شوند. شرکت های سازنده به منظور دوده زدن اجاق گازهای تولیدی خود وقت معینی را مشخص نموده و بدین ترتیب در صورتی که مشاهده نمودید اجاق گاز جدیدی که خریداری کرده اید دچار این مشکل شد نگران نباشید این دود به خاطر روغن کاری هایی بوده که در روند ساخت این نوع محصول بکار رفته است. به طور معمول به منظور رفع این مشکل اغلب تولیدکنندگان دستورالعمل هایی را در دفترچه راهنمایی اجاق گاز درج نموده که با عمل کردن و رعایت آن ها می توان مشکل به وجود آمده را رفع کرد.

مهمترین دلایل دود کردن اجاق گاز

ناقص و زرد سوختن شعله گاز

علل زرد سوختن شعله گاز خیلی زیاد بوده در حقیقت اجاق گاز به منظور این که انرژی شیمیایی را به گرما تبدیل سازد به مخلوطی از هوا و گاز احتیاج دارد. در صورتی که مقدار هوا و گاز کم باشد در نهایت شعله گاز به خوبی عمل نخواهد کرد. به همین خاطر با مشاهده زرد سوختن شعله می توان فهمید که از مقدار یکی از ترکیبات اکسیژن یا هوا برای سوختن شعله میزان درستی وجود نخواهد داشت و همین امر موجب دود کردن اجاق گاز می گردد.

برای رفع این مشکل بهتر است به بازتر کردن صفحه ای پرداخته که در آن اجاق گاز نسبت هوا و گاز را مخلوط می کند. در صورتی که نازل از ایراداتی همچون گشادشدگی برخوردار می باشد بایستی آن را تعمیر یا تعویض ساخت. درست کردن صفحه و تنظیم نمودن میزان فاصله نازل و رابط احتیاج به یک متخصص حرفه ای خواهد داشت که باید از آن کمک بگیرید.

علل مهم دوده زدن اجاق گاز

بالا بودن مقدار نسبت گاز به هوا

در صورتی که مقدار ترکیب گاز در حد بالایی باشد در نهایت موجب بروز مشکل دوده زدن شعله گاز می شود. در صورتی که اجاق گاز نتواند مقدار گاز و هوا را به نسبت معینی برساند تا سبب آبی سوختن شعله گاز شود در نهایت این مشکل ایجاد خواهد شد. بدین ترتیب می توان گفت بالا رفتن بیش از اندازه مقدار گاز موجب شده تا شعله گاز دود کند. در صورتی که دوده زدن شعله گاز به خاطر بالا بودن مقدار گاز نسبت به هوا باشد بدین ترتیب بهتر است مقدار فشار ورودی گاز را کم کرده تا دیگر اجاق گاز دود نکند.

بکار بردن مواد شوینده نامناسب برای شستشوی اجاق گاز

اغلب افراد به منظور شستشوی اجاق گاز و پاکسازی هر نوع آلودگی از سطح این وسیله به بکارگیری ترکیبات شوینده نامناسب می پردازند. استفاده از این محصولات اثربخشی زیادی در پاکسازی اجاق گاز نخواهد داشت و حتی امکان دارد خطرات و مشکلاتی نیز برای فرد مصرف کننده و محصول موردنظر به وجود آورد. بدین ترتیب به عبارت کلی اگر ترکیبات شوینده به میزان زیادی بر روی سطح مشعل ها جمع گردند و نحوه شستشوی آن ها به خوبی انجام نگیرد در نتیجه سبب دود کردن اجاق گاز می گردد.

به طور معمول به منظور شستشوی درست انواع اجاق گاز بایستی مراحل گوناگونی صورت گیرد این مراحل به شکل جامع در دفترچه راهنمای اجاق گازها درج شده است. بدین ترتیب در صورتی که تمایل دارید به درستی به پاکسازی اجاق گاز خود بپردازید می توانید به این دفترچه راهنما رجوع نموده و محصول خود را بر اساس نکات و قواعد مخصوصی پاکسازی نمایید. همینطور بهتر است به منظور شستشوی این اجاق گازها از اسپری های خاص و ترکیبات شوینده مناسب بهره مند شد و پس از بکارگیری آن ها را به خوبی خشک کرد تا موجب دوده زدن شعله نگردد.

دلایل اصلی دود کردن اجاق گاز

توصیه های مناسب برای ممانعت از دوده زدن

  • بهتر است سعی کنید دستورالعمل های درج شده در دفترچه راهنمای اجاق گاز را در زمان نصب رعایت نمایید. طول شیلنگ بایستی کمتر از ۱.۵ متر باشد. حتما باید توجه نمایید که شیلنگ مخصوص اجاق گاز را مورد انتخاب قرار دهید. پس از نصب کردن با تست آب و کف صابون می توانید خطر نشتی در مسیر انتقال گاز به مشعل ها را مورد بررسی قرار دهید.
  • زمانی که می خواهید به پاکسازی اجاق گاز بپردازید مراقب باشید که مشعل ها در محل صحیح خود قرار بگیرند و حالت ترازی داشته باشند.
  • مراقب باشید تا غذا در زمان پخت سرریز نشود. ریخته شدن چربی و ترکیبات مایع بر روی اجاق گاز در آینده مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
  • در زمان شستن اجاق گاز تا جای امکان سیم ضخیم ظرفشویی را بکار نبرید. استفاده از پارچه ای نمناک بهترین راهکار برای این امر است.
  • اگر می خواهید به روشن کردن زغال قلیان بر روی اجاق گاز بپردازید مراقب باشید که آن ها به طور مستقیم بر روی مشعل قرار گرفته نشوند زیرا در زمان سوختن، ریخته شدن خاکستر زغال بر روی صفحه اجاق گاز قطعا اتفاق می افتد. این باقی مانده زغال امکان دارد موجب به وجود آمدن دود سیاه گردد.

راه های رفع دود کردن شعله گاز

در مطلب ارائه شده با دلایل اصلی و راه های رفع دود کردن اجاق گاز به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت بهره را از آن برده باشید. همچنین برای تمیز کردن اجاق گاز و تمیز کردن چدن گاز می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *