دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رزین بود که مرا از فقر نجات داد

  • آرش احمدی
  • ۳ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

جوانتر که بودم وضعیت مالی خوبی نداشتم با سرمایه اندکی که داشتم شروع به فعالیت در حوزه ی رزین کردم. رقابت در بازار این محصول به نسبت محصولات دیگر کمتر بود و من به سرعت توانستم پیشرفت کنم. در ادامه مقاله شما بیشتر با انواع رزین آشنا خواهید شد.

رزین اپوکسی

شاید شما هم تا کنون با رزین اپوکسی تا حدودی آشنا باشید و در بازارهای شهرهای بزرگی مانند اصفهان، مشهد و یزد و غیره اسم این ماده را زیاد شنیده باشید در واقع اپوکسی دارای دو بخش است که رزین و عامل پخت نام دارند و زمانی که این دو عامل با هم واکنش می دهند فرآیند سخت شدن اتفاق می افتد.

می توان اپوکسی را از بهترین چسبهای موجود برای صنعت نام برد که زمانی که به اصطلاح پخته می شود دارای قدرت چسبندگی بالایی می گردد و برای فلزات بسیار کارآمد می باشد و به آسانی می توان به کمک آن فضاهای خالی را پر کرد و خاصیت درزگیری را فراهم می کند بنابراین می تواند ماده خوبی برای جای گزینی پرچ و جوشکاری باشد.

رزین اپوکسی در دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد و قابل استفاده می باشد، صمغ درخت و شیره استخراج شده از گیاهان همان رزین اپوکسی طبیعی بوده است که به عنوان نمونه می توان از سنگ زیبای کهربا نام برد که این سنگ در اثر سخت شدن یک رزین طبیعی به دست آمده از شیره درخت کاج درست می شود اما رزین مصنوعی در محیط آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می گردد.

رزین بود که مرا از فقر نجات داد

رزین اکریلیک

امروز به پوشش های پلیمری که بر پایه حلال و آب مورد استفاده فراوان قرار می ‌گیرند رزین اکریلیک گفته می‌ شود قیمت خرید و فروش این ماده پلیمری بسیار مناسب می ‌باشد.

به ‌همین دلیل در استفاده‌ های گوناگون و کاربردهای مختلف از این ماده که مقاومت فوق ‌العاده بالایی نیز دارد استفاده می ‌شود. پوششدهی عالی مقاومت بالا از مهم‌ترین ویژگیهای رزین اکریلیک می ‌باشد ترکیبات و مواد به ‌کار رفته در این ماده به گونه ‌ای می‌ باشد که برای استفاده در مصارف مختلف همچون میز عسلی مناسب می ‌باشد.

این محصول پلیمری که از منورهای آکریلیک ساخته ‌شده فوق ‌العاده مقاوم است این ماده در واقع می ‌تواند که به چسبندگی بیشتر مایعات بر روی سطوح و لای درزها کمک بیشتری بکند.

رزین بود که مرا از فقر نجات داد

رزین پلی استر

برای مثال از این ماده در چسباندن درزهای اکواریوم استفاده می ‌شود همچنین در سازه‌ های ساختمانی استفاده بسیار زیادی از آن می ‌شود و کاربرد فراوانی دارد این ماده به‌ صورت خالص و انواع قلع خالص که حاوی رزین پلی استر که عکس می ‌باشد.

“رزین” اصطلاحی است که به طور گسترده و معمول برای توصیف ترکیبی استفاده می شود که به صورت مایع است و سپس در طی فرایند هایی خاص به یک سطح جامد و سفت تبدیل شود ، بنابراین صمغ درخت را نیز می توان نوعی از این مواد دانست. دو توع طبیعی و سنتزی این مواد ویژگی های زیر را دارند.

طبیعی: به طور طبیعی از درختان ناشی می شود. این ترکیب ماده ای ارگانیک است که در ساخت لاک الکل ، مواد لعاب دهنده مواد غذایی و … استفاده می شود.

رزین بود که مرا از فقر نجات داد

سنتزی یا مصنوعی: انواع مصنوعی مانند آنچه در جواهرات ، صنایع دستی و دیگر صنایع استفاده می شود ، برای تقلید از رزین های گیاهی در سال های اخیر تولید شده اند این ترکیبات چسبناک هستند و قادر به سخت شدن دائمی می باشند. این مواد، ترکیباتی  غیر آلی هستند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *