دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

مزیت های مراقبت کانگورویی و نحوه انجام این نوع مراقبت

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با مراقبت کانگورویی آشنا می کنیم و اطلاعاتی در مورد فواید این روش مراقبت از نوزادان نارس بله شما خواهیم داد تا بتوانید با این روش آشنا شده و استفاده بهتری داشته باشید.

مراقبت کانگورویی برای نوزادانی که نارس متولد شده اند بسیار خوب می باشد و می تواند منجر به نجات جان آن ها شود. این نوع مراقبت برای همه نوزادانم توصیه می شود با این حال نوزادان نارس در اولویت می باشند. در واقع این نوع مراقبت در آینده می تواند بر روی سلامت نوزاد تاثیر گذاشته و میزان رشد او را در آینده بهبود بخشیده و همچنین منجر به وزن گیری بیشتر نوزاد شود.

مراقبت از نوزاد به روش تماس پوستی

اطلاعاتی در مورد مراقبت کانگورویی از نوزاد

نوزادان زودرس باید حتما از شیر مادر تغذیه کنند و همیشه در آغوش گرم مادر باشند تا بتوانند با دنیای بیرون ارتباط بگیرند و به نوزادان عادی تبدیل شوند. در واقع نوزادانی که در تماس با پوست مادر می باشند نسبت به آن هایی که در دستگاه های مخصوص نگهداری می شوند رشد بهتری دارند و امکان زنده ماندن آن ها بیشتر خواهد بود.

در واقع هر نوزاد نارسی که به این روش مراقبت و نگهداری گردد می تواند نسبت به سایرین بهتر بوده رشد بهتری داشته باشد و همچنین در آینده مغز بزرگ تر و زندگی کم استرس تری داشته باشد.در این روش نوزاد بلافاصله بعد از تولد بر روی سینه مادر قرار می گیرد و منحصرا از شیر خود مادر تغذیه می نماید.

در واقع این روش می تواند سریع تر نوزاد را از بیمارستان مرخص نماید با این حال نوزاد و مادر باید تا یک سال تحت نظر متخصص باشند در غیر این صورت ممکن است برای نوزاد مشکلاتی ایجاد شود و این مشکلات از کنترل مادر خارج گردد.

مراقبت کانگورویی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تاریخچه این نوع مراقبت

این نوع مراقبت از نوزاد برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ انجام شد و این کار بیشتر به این دلیل بود که نوزادان نارس زیادی در بوگوتا کلمبیا متولد شده بودند و این مورد  منجر به کمبود دستگاه های مراقبت از نوزاد شده بود. در این روش از مادران خواسته می شد که نوزاد را برهنه و تنها با بک پوشک به صورت عمودی بر روی بدن خود قرار دهند و صرفا آن ها را از شیر مادر تغذیه نمایند.

این روش برای مادران نیز مفید است و می توانند زود تر از بیمارستان رها شده و همچنین می تواند نیاز نوزادان را به دستگاه های خاص مراقبتی کاهش دهد. این روش توانست مرگ و میز نوزادان نارس را از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش دهد بنابراین امروزه بسیاری از پزشکان تایید کرده اند که نوزادان نارس را باید اینگونه نگهداری کرد تا بتوان از مرگ ناگهانی نوزاد پیشگیری کرد و به او زندگی بخشید.

فواید این مراقبت

مراقبت کانگورویی یکی از بهترین نوع مراقبت از نوزادانی می باشد که زود تر از موعود به دنیا می آیند. این نوزادان نسبت به سایرین ضعف بیشتری دارند و با استفاده از این روش می توان طول عمر آن ها را افزایش داد و همچنین مرگ و میز آن ها را به حداقل رساند. البته این مراقبت ها تنها مختص به مادر نمی باشد و پدر نیز می تواند این کار را انجام دهد. در واقع هر چه میزان تماس های پوستی بیشتر باشد و از بدو تولد آغاز گردد اثرات بهتری بر روی نوزاد خواهد گذاشت. در ادامه تمامی فایده هایی که این مراقبت از نوزاد با خود به همراه دارد را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

نگهداری به شیوه کانگورویی

بهبود ایمنی

نوزادانی که زود تر متولد می شوند نسبت به نوزادانی که سر موعود به دنیا می آیند دارای ضعف در نقاط متفاوت بدن مخصوصا در بخش ایمنی می باشند. این مراقبت می تواند تاثیرات بسیار خوبی در بهبود ایمنی نوزاد داشته باشد. بسیاری از نوزادان نارس می توانند در معرض عفونت ها و مشکلات آلرژیکی قرار بگیرند با این حال اگر بتوانید از آن ها اینگونه مراقبت کنید می توانید میزان مشکلات آن ها را تا حدودی کاهش داده و در نهایت زندگی بهتری به آن ها بدهید.

بهبود ضربان قلب

نوزادان نارس ممکن است از نظر تنفسی مشکل داشته باشند زیرا ریه های آن ها کامل نشده است و طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است نوزادانی که ۴۸ ساعت از مراقبت کانگورویی استفاده کرده بودند توانسته بودند بدون دستگاه و به راحتی تنفس کنند و از زجر تنفسی رهایی یافته بود. به صورت کلی دوری از مادر و نداشتن تماس پوستی برای نوزادان مضر می باشد با این حال این مشکلات می تواند منجر به استرس در مغز شده و اختلالاتی را در ان ایجاد نماید و این اختلالات معمولا در بزرگسالی رخ خواهد داد.

نگهداری از نوزاد با روش تماس پوستی

تنظیم دمای بدن نوزاد

از دیگر فواید این نوع مراقبت ها می توان به این مورد اشاره کرد که بدن مادر راحت تر می تواند به تنظیم دمای بدن نوزاد کمک کند و در صوت نیاز تا دو درجه آن را کاهش و یا افزایش دهد. این کاری می باشد که دستگاه های مخصوص به سختی قادر به انجامش می باشند.

وزن گیری بیشتر

وزن گیری یکی از بزرگ ترین مسائلی می باشد که در بین نوزادان نارس مطرح می باشد. اگر از این نوع مراقبت استفاده شود نوزاد می تواند وزن گیری بهتر و بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد. وزن گیری بهتر و سریع تر این امکان را می دهد که سریع تر از بیمارستان مرخص شده و در خانه مراقبت های لازم به عمل بیاید.

استفاده بیشتر از شیر مادر

نوزادانی که تازه متولد می شوند در خوردن شیر مادر و قبول کردن سینه دچار یک سری مشکلاتی می شوند و معمولا مادران تا چند روز درگیر مشکل هستند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است نوزادانی که بیشتر از ۵۰ دقیقه در آغوش مادر بودند راحت تر سینه او را قبول می کردند و به شیر خوردن می پرداختند و این موارد حدودا ۸ برابر بیشتر از نوزادان دیگر می باشد.

مراقبت کانگورویی

مزیت های دیگر این مراقبت ها در بزرگسالی

معمولا مراقبت از کودک در دوران نوزادی و کودکی می تواند تاثیراتی نیز بر دوره بزرگسالی بگذارد از این رو قصد داریم شما را با مزیت های مراقبت کانگورویی در بزرگسالی آشنا نماییم.

  • کودکانی که دارای این نوع مراقبت در دوران نوزادی بودند تا ۲۰ سالگی مغز بزرگ تری دارند و نمره هوشی این افراد بیشتر از سایرین می باشد. در واقع این افراد اجتماعی تر می شوند و با قوانین اجتماع خود را تطبیق می دهند.
  • مشکلات و رفتار های ضد اجتماعی مانند پرخاشگری، تحریک پذیری و بیش فعالی به صورت بسیار کم تر در آن ها دیده می شود.
  • این کودکان کم تر از دیگران از مدرسه فرار می کنند و سعی می کنند هر مسئولیتی که به آن ها داده می شود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
  • درآمد این افراد در آینده بیشتر خواهد شد و این افراد دارای هوش بسیار بیشتری نسبت به سایرین می باشند بنابراین کار های کم کار و پر درآمد را انجام می دهند.

نکته : البته این موضوع را باید به یاد داشته باشید که این مدل از تماس ها به تنهایی نمی تواند بر روی نوزاد تاثیر بگذارد از این رو نیاز است تا این هم آغوشی های بین مادر و فرزند منظم باشد  و نوزاد نیز حتما از شیر مادر تغذیه کند.

روش انجام نگهداری کانگورویی

شرایط و نحوه انجام مراقبت کانگورویی

باید بدانید که نوزاد نارس که در هفته ۳۰ ام بارداری متولد می شود نیاز دارد ۵۰ روز یا به عبارت دیگر ۷ هفته را در دستگاه مانده تا بتواند زنده بماند. این را در نظر بگیرید این نوزادانی که در دستگاه می مانند در جایی دور از مادر هستند هر چند که شرایط محیطی مهیا باشد باز هم نمی توان این نوع مراقبت را با مراقبت درون دستگاه یکی دانست. در ادامه روش انجام این مدل مراقبت از نوزاد نارس را برایتان بررسی می کنیم.

  • برای انجام این روش مراقبتی والدین باید در یک اتاق آرام و با نوری ملایم قرار بگیرند. همانطور که می دانید این مدل تنها برای مادران نمی باشد و پدر نیز می تواند به جای مادر این کار را انجام دهد.
  • نوزاد نباید لباسی به تن داشته باشد و باید تنها یک پوشک و در مواردی که هوا کمی سرد تر می باشد کافی است تا یک کلاه بر سر نوزاد گذاشته و او را ۲۰ دقیقه بر روی سینه خود به صورت عمودی قرار دهید و تماس پوستی را برقرار نمایید.
  • اگر این مراقبت ها توسط مادر نوزاد در حین تغذیه اش انجام می شود می توانید بعد از شیردهی نوزاد را با همان حالت به پدرش بسپارید تا تماس پوستی برقرار گردد.

به صورت کلی می توان گفت این روش برای همه نوزادان توصیه نمی شود و باید قبل از این که این کار را انجام دهید حتما با پزشک مشورت کرده و شرایط لازم را بسنجید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *