دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش کاشت پسته در گلدان و شرایط مورد نیاز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت پسته در گلدان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل کشت، پرورش و حتی کاشت لازم برای مراقبت از نهال های پسته تان آشنا شوید.

به طور کلی درخت پسته تقریبا هزاران سال است که در کشور ما به ویژه شمال شرق به دلیل وجود آب و هوای گرم و بیابانی کشت و پرورش داده می شود. جالب است بدانید که اگر کاشت درخت پسته در گلدان در شرایط مناسب باشد گیاه تا ۱۰ متر نیز خواهد رسید و برگ های زیادی را تولید خواهد کرد.

آشنایی با نحوه کاشت پسته در گلدان

بهتر است بدانید که در واقع پسته یک گیاه دوپایه محسوب می شود یعنی درختان نر و ماده این گیاه از یکدیگر مجزا هستند و بدین صورت با کاشت بذر و پیوند نزدن آن نیمی از نهال ها نر و نیم دیگر ماده خواهند شد. این گیاه به صورت درخت و درختچه خزان کننده بوده و دارای چندین گونه است که از میان آن ها تنها گونه پسته اهلی ارزش اقتصادی دارد.

نحوه کاشت پسته در گلدان

در واقع محصول این درخت را می توان یکی از آجیل های مورد علاقه مردم جهان دانست که به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان اهمیت زیادی در تغذیه دارد. در واقع پسته منبع عالی پروتئین، آنتی اکسیدان و فیبر بوده و همچنین سرشار از مواد معدنی، پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، مس و سدیم می باشد.

پرورش این طلای سبز در کشور ما به دلیل کیفیت عالی در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده و به همین خاطر می توان آن را یکی از مهم ترین محصولات ایران در صادرات دانست. توجه داشته باشید که مناطق مناسب برای کشت و پرورش پسته معمولا مناطق بیابانی گرم و نیمه خشک هستند که دارای تابستان های طولانی، گرم، خشک و در مقابل زمستان های معتدل می باشند.

نکته حائز اهمیت این است که دوره رشد این محصول بسیار طولانی است پس از اگر به دنبال محصول زودبازده هستید پیشنهاد می کنیم که برای کاشت درخت پسته به هیچ وجه اقدام نکنید.

روش های پرورش درخت پسته

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت پسته در گلدان:

با وجود اینکه کاشت پسته از طریق روش های مختلفی انجام می شود اما کاشت و پرورش دانه آن در فضای منزل و گلدان رایج ترین و بهترین روش محسوب می شود و در ادامه سعی کرده ایم تا مراحل آن را به صورت کامل شرح دهیم:

برای انجام این روش در ابتدا بایستی بذر خام پسته را تهیه نمایید و آن ها شستشو و به خوبی ضدعفونی نمایید. سپس درون یک پارچه مرطوب قرار دهید و پارچه را به مدت یک هفته در دمای اتاق بگذارید.

پس از اینکه دانه ها جوانه زدند بایستی آن ها را درون یک گلدان کوچک دارای خاک سبک با زهکشی ایده آل قرار دهید. سپس تا ریشه زدن دانه ها صبر کنید و در نهایت آن ها را به گلدان بزرگتری برای تبدیل به نهال انتقال دهید. دقت داشته باشید که نهال های درخت پسته می توانند حدود ۴ در گلدان هایی با خاک مغذی سالم بمانند.

به طور کلی بهترین زمان برای انتقال نهال ها به باغ یا در واقع همان باغچه فصول پاییز یا بهار خواهد بود. پس از اینکه بذر های پسته تبدیل به نهال شدند می توانید آن ها را به بستر اصلی کشت انتقال دهید.

دستورالعمل کشت پسته در گلدان

برای اینکار بایستی گودال های مناسبی را حفر نمایید. اگر تعداد نهال هایتان زیاد است باید آن ها را با فاصله ۴ تا ۵ متری از یکدیگر بکارید و همچنین بین ردیف ها به اندازه ۵ تا ۶ متر فاصله بگذارید. از آنجایی که پسته درختی دوپایه است و درخت ماده برای رشد نیاز به درخت نر دارد بایستی شما به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ درخت ماده، یک درخت نر بکارید.

پس از کشت نهال ها حتما آبیاری انجام دهید. البته دقت داشته باشید که درختان پسته در شرایط مرطوب بسیار ضعیف عمل می کنند و اگر زیاد آب بخورند در معرض پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی قرار می گیرند و همچنین در دراز مدت با آفت های درخت پسته نیز مواجه خواهید شد.

در پایین با رسیدن محصول بایستی برداشت را آغاز نمایید. یکی از نشانه های رسیدن محصول این است که رنگ پوسته ها از سبز و زرد به قرمز تغییر می کند و شما بایستی برای جلوگیری از آفت زدن محصول درخت پسته سریعا نسبت به برداشت آن اقدام نمایید.

اصول مراقبت از درختان پسته

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان به ویژه درختان پسته برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین نکات و توصیه برای کاشت و نگهداری پسته در فضای گلدان پرداخته ایم:

  • تامین نور و دمای کافی:

توصیه می شود گلدان حاوی نهال پسته را در محیطی قرار دهید که نور خورشید به صورت کامل به آن بتابد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که درختان پسته معمولا سرمای شدید زمستان را تا ۲۰ درجه زیر صفر و گرمای تابستان را تا ۴۵ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل می کنند.

  • خاک و تغذیه مناسب:

به صراحت می توان گفت که نهال پسته برای رشد نیاز به خاکی مغذی و PH بین ۷ تا ۷.۵ دارد یعنی باید میزان اسیدیته آن خنثی باشد. پس توصیه می کنیم که پیش از کشت خاک را از لحاظ میزان اسیدیته و مقدار مواد مغزی مورد بررسی قرار دهید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت پسته

برای تغذیه نهال های پسته نیز می توان گفت که فصل بهار بهترین زمان برای این کار است. کوددهی به درخت پسته در فصل بهار به شکوفایی و رشد بیشتر و سریع تر آن کمک شایانی خواهد کرد. کود ۱۰-۱۰-۱۰ دارای مواد معدنی و ارگانیک مانند ازت، فسفر، پتاس، کلسیم، آهن و منیزیم می باشد و می تواند انتخابی مناسب برای کوددهی گیاه شما باشد.

برای تغذیه درخت پسته بایستی نصف فنجان کود را به ازای هر ۲ سانتی متری که درختان قطر دارند برای آن در نظر بگیرید. به هیچ وجه بیشتر از ۵ فنجان به درختان کود ندهید. بهتر است در طول سال دو مرتبه کوددهی را انجام دهید و کود را در فاصله ۳۰ سانتی متری درخت و در زیر خاک قرار دهید و پس از کوددهی اقدام به آبیاری نمایید تا استفاده از آن برای درختان آسان گردد.

  • آبیاری به موقع:

درختان پسته معمولا نیاز به آبیاری روزانه یا حتی هفتگی ندارند بلکه بهترین حالت آبیاری برای آن ها یک هفته در میان خواهد بود. بهتر است رد فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. در ماه های پر باران گیاه نیازی به آبیاری ندارد و در مقابل در ماه های کم باران بایستی گیاهتان را به صورت مرتب آبیاری نمایید.

چگونگی تغذیه درختان پسته

دقت داشته باشید که در صورت آبیاری ماهیانه بایستی میزان آبیاری به اندازه کافی عمیق باشد تا ذخیره مناسبی برای ادامه داشته باشد. معمولا رطوبت و آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ گیاه می شوند. در طول زمستان نهال پسته به خواب می رود و نیازی به آبیاری نخواهد داشت پس شما بایستی از دی ماه به بعد درخت را تا فرا رسیدن بهار آبیاری نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *