دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص آسیب­ های ارتوپدی در کلینیک دکتر ارتوپد

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

 

شما هم ممکن است مانند بسیاری از بیمارانی که دردی را در نواحی اسکلتی و ماهیچه ­ای خود احساس می­ کنند، به دنبال پزشک متخصص و درمان بگردید. اما برای چنین مشکلاتی باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ برای درمان مشکلات ارتوپدی باید به دکتر ارتوپد در کلینیک دکتر ارتوپد مراجعه کنید. متخصصان ارتوپدی در این زمینه آموزش تخصصی دیده ­اند تا با بررسی نشانه­ های بیماری و تشخیص دقیق، مسیر درمانی را مشخص کنند.

دکتر ارتوپد، پزشک متخصص ارتوپدی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری ­ها و ناهنجاری­ های عضلات اسکلتی-ماهیچه ­ای فعالیت دارد. هرگونه اختلال و بیماری در این حیطه، مربوط به پزشک ارتوپد است. بیماری­ های ارتوپدی، گستره زیادی دارند و در همه جمعیت ­ها گزارش شده ­اند.

پزشک ارتوپد با دانشی که در این زمینه دارد، روند درمان را با پرسیدن سوالات مختلفی از بیمار، آغار می ­کند. سوالات تشخیصی راه­گشای رسیدن به فهم کاملی نسبت به بیماری است. در ادامه پزشک می­ تواند با گرفتن آزمایشات مختلف و جامع، نوع و شدت آسیب را مشخص کند.

مشکلات عضلات اسکلتی در هر سنی ممکن است رخ دهند. یکی از اساسی­ ترین آسیب­هایی که پس از وارد شدن ضربه به بدن، رخ می­دهند، عارضه­ های ارتوپدی هستند. بنابراین شناختن علائم و دانستن تفاوت نشانه ­های این بیماری با بیماری ­های دیگر حیاتی است.

 

تشخیص آسیب­ های ارتوپدی در کلینیک دکتر ارتوپد

نشانه ­های بیماری­ های ارتوپدی چه چیزهایی هستند؟

احساس درد در نواحی مفصل و استخوان­های مختلف، بروز نشانه­ های التهابی و قرمز شدن سطح پوست در ناحیه ضرب دیده، ناتوانی در حرکت دادن مفصل ­ها از شایع­ ترین علامت­ های این بیماری­ ها هستند.

هر کدام از این نشانه­ ها شدت و ضعف دارند. یعنی ممکن است بیمار همان ابتدا درد را شدید و بسیار ناراحت­ کننده توصیف کند. یا فرد اصلا در مواردی متوجه درد و سوزش نباشد و تازه بعد از دیدن ناحیه متورم، به آن توجه کند. وقتی بیمار متوجه اولین علائم در بدن خود شود، برای جلوگیری از صدمات بعدی، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

کدام یک از بیماری­ های ارتوپدی شایع هستند؟

اختلالات ستون­ فقرات

ستون­ فقرات شامل مهره ­های کمر، گردن و کانال­ های نخاعی می ­شود. در میان کانال نخاعی، مایع مغزی نخاعی جریان دارد. وارد شدن هرگونه ضربه به این ناحیه حیاتی، مشکلات عدیده­ای را به بار می ­آورد. گاهی حتی ممکن است مشکلی ژنتیکی در میان باشد.

تنگ شدن کانال ­های نخاعی، انحراف مهره­ ها از محل اتصال، آسیب به اعصاب محیطی مرتبط با نخاع از جمله مشکلاتی هستند که در ستون­ فقرات رخ می­ دهند.

شکستگی و آسیب ­دیدگی استخوان

استخوان ­ها علی ­رغم بافت توده­ای محکمی که دارند، در برابر ضربه آسیب پذیرند. افراد مسن ­تر نسبت به سنین پایین ­تر خود، بسیار بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان هستند. افتادن از پله، تصادفات جاده ­ای و آسیب ­های ورزشی در خط اول اتفاقاتی هستند که به استخوان­ ها ضربه­ های شدید وارد می ­کنند.

تشخیص آسیب­ های ارتوپدی در کلینیک دکتر ارتوپد

 

التهاب مفاصل

مفاصل بخش­ هایی هستند که امکان حرکت استخوان­ ها را روی هم فراهم می­ کنند. مفاصل با کمک رباط ­ها، چرخش عضلات را تسهیل می­ کنند.

بیماری­ هایی وجود دارد که به مفاصل و رباط ­ها آسیب می­زند. مثلا در بیماری آرتروز، مفاصل فرسوده می­ شوند و شکل منعطف آنها به تدریج از بین می ­رود. یا در انواع بیماری بورسیت مفصلی، کیسه ­های پر مایع روان­ کننده حرکات مفاصل، ملتهب شده و به خود مفصل هم آسیب می­زنند.

درد در هر مفصلی، حرکت فعال را دچار نقص و مشکل می­ کند. این مشکل در ادامه به بافت استخوانی نیز آسیب می­زند. بنابراین باید نسبت به نشانه ­های درد و تورم حساس بود تا اختلال در همان ابتدای شکل­گیری، کنترل و درمان شود.

کلام آخر

دکتر ارتوپد، به تمامی این بیماری­ ها و نشانه­ هایی که پدید می ­آورند اشراف دارد. بنابراین در صورتی علامتی مبنی بر وجود اختلال را در خود یا اطرافیان مشاهده می­ کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *