دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت وقوع سیل و پیامدهای ناشی از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

علت وقوع سیل را برایتان در این مطلب بررسی می کنیم و عوامل تاثیر گذار بر آن را به همراه اقدامات لازم در قبل و حین و بعد از آن را بیان می کنیم تا در مواقع ضروری بتوانید بهترین عمل را داشته باشید.

سیل یکی از مشکلات بسیار بزرگ در جامعه می باشد. علت وقوع سیل و نحوه رخ داد آن بسیار مهم است و باید یک سری اطلاعاتی در مورد نشانه های آن ها داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم سریعا اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه همه موارد گفته شده را برایتان بررسی می کنیم و اطلاعات جامعی در این مورد به شما خواهید داد.

سیلاب و انواع متفاوت آن

علت وقوع سیل و اطلاعاتی دیگر در مورد این بلای طبیعی

سیل یکی از بلایای طبیعی می باشد و ممکن است در هر منطقه ای رخ دهد از این رو اگر بتوانید اطلاعاتی در این مورد داشته باشید می توانید به راحتی از پس آن بر آمده و در زمان های لازم اقدامات حیاتی را انجام دهید. در نظر داشته باشید که این بلای طبیعی یکی از مشکلاتی می باشد که هر ساله رخ می دهد و خسارت های مالی و جانی زیادی را در سر تا سر جهان به جای می گذارد. بیشتر خطراتی که سیلاب ها با خود به هرماه دارند این است که می توانند بر روی آثار تاریخی نیز اثرات نامطلوب بگذارند و تا حدود بسیار زیادی آن ها را تخریب نمایند از این رو بهتر است با انواع آن و علت های رخداد هر یک آشنا شوید.

به صورت کلی سیل ها در زمان های باران شدید و برف های شدید رخ می دهد و آب از بستر رودها خارج شده و حتی ممکن است منجر به تخریب سدها شوند. در واقع اطراف این رودخانه ها شهرها و مناطق زیادی وجود دارد از این رو با توجه به میزان سیل ممکن است همه شهر های اطراف و یا تنها یک منطقه آسیب ببیند.

جالب است بدانید که برخی از سیل ها ممکن است در یک بازه چند روزه رخ دهند و افراد برای آماده سازی خود زمان دارند و این در حالی است که در برابر این مدل از سیلاب ها نوعی از آن ها هستند که برق آسا می باشند و در عرض چند ثانیه رخ می دهند و معمولا خطرناک تر از همه سیلاب ها می باشد و می تواند خرابی های بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

علت وقوع سیل

  •  آرون گروپس

انواع سیل

سیل ها دارای انواع متفاوتی دارند و هر کدام بسته به نوع و محل رخدادشان دارای یک سری از ویژگی های خاص می باشند. سیل رودخانه ای، سیل دریایی، سیل شهری و سیل بارانی از سیل های مهمی هستند که ممکن است در ایران نیز رخ دهد.

علت ایجاد سیل

سیل هایی که در جهان به وقوع می پیوند بیشتر دو دلیل عمده دارد. این سیل ها بیشتر به دلیل میزان بارندگی و مدت زمان آن می باشد. هر چه میزان بارندگی شدید تر باشد و زمان زیادی این بارندگی وجود داشته باشد امکان وقوع سیل در هر منطقه ای وجود دارد.

عامل دیگری که در این زمینه اهمیت دارد میزان نفوذ پذیری خاک می بباشد و هر چه میزان نفوذ پذیری خاک در منطقه کاهش یابد امکان وقوع سیل بیشتر خواهد شد. این مشکل در محل هایی که دائما بارندگی وجود دارد به شدت یافت می شود.

یکی دیگر از علت های وقوع سیل این است که پوشش گیاهی در بخش های متفاوتی از زمین در حال از بین رفتن می باشد و همین مورد به ظاهر ساده می تواند عاملی برای وقوع سیل های شدید و خرابی های بسیار زیاد باشد.

آخرین علت وقع سیل افزایش شهر نشینی می باشد و این کار می تواند میزان جنگل زدایی را افزایش داده و پوشش های گیاهی هر منطقه ای را کاهش می دهد و شهر نشینی نیز می تواند از عوامل تاثیر گذار بر ایجاد سیلاب ها باشد.

پیامدهای سیل

یکی از بلایای طبیعی سیل می باشد و همانند سایر بلایا می تواند برای انسان ها و حیوانات بسیار خطرناک باشد. پیامدهای این بلایا را برای شما عزیزان بررسی می کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم.

انواع سیل ها

خسارت به زمین ها

یکی از مهم ترین تاثیراتی که سیل با خود به همراه دارد از بین رفتن زمین های کشاورزی می باشد. در واقع بعد از این که سیل محصولات کشاورزی در منطقه رو به افزایش می رود و همچنین سیلاب ها می توانند منجر به ایجاد خشکسالی در زمین های کشاورزی شوند.

تخریب زیستگاه ها

از دیگر پیامدهای این بلای طبیعی این است که زیستگاه انسانی به خطر می افتد. در واقع این موضوع شامل تمامی موارد اعم از خانه ها، مواد غذای، وسایل الکترونیکی و … می باشد از این رو می توان گفت سیل های بزرگ خطرات بد تری را نیز به همراه دارند و مردم تا مدت ها باید سرگردان باشند.

افزایش مشکلات سلامتی

بعد از سیل سلامت افراد به خطر می افتد زیرا این آب ها می تواند بیماری های بسیار زیادی را منتقل نماید. بیماری هایی که از طریق آب های آلوده و سیل ایجاد می شود می تواند درمان ناپذیر بوده و یا به سختی درمان شود از این رو بهتر است بعد از این که دچار سیل زدگی شدید آب را جوشانده و بعد مورد استفاده قرار دهید تا میزان آلودگی ها و عفونت ها را به حداقل برسانید.

مشکل در خدمات ضروری

تاثیرات ثانویه این بلای طبیعی اختلال در خدمات ضروری می باشد. برای مثال معمولا بعد از وقوع سیل معمولا تیر برق ها آسیب می بینند و خطوط تلفن ها دچار مشکل خواهد شد و برخی از مناطق ممکن است نتوانند تا چندین روز برق داشته باشند و حتی در برخی از نادر ترین موارد چندین ماه در تاریکی سپری نمایند.

سیلاب ها چگونه ایجاد می شوند؟

در این مطلب به اطلاعاتی بسیار خوبی از سیل و علل آن اشاره شد. در ادامه می توانید علت وقوع گرداب و علت وقوع گردباد را نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *