دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

میزان و نحوه مصرف پودر او آر اس برای نوزاد

  • سعیده ستاری
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

برای درمان اسهال کودکان از جمله داروهای پر کاربرد پودر او آر اس می باشد. در اینجا قصد داریم به بیان اطلاعات دارویی پودر او آر اس و نحوه استفاده آن بپردازیم.

او آر اس نوعی خوراکی می باشد که برای رفع ضعف و بی حالی در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اسهال تجویز می شود. ما در این مطلب همه چیز را در مورد پودر او آر اس برای نوزاد برای شما بیان می کنیم.

معرفی پودر او آر اس برای نوزاد

کاربرد پودر او آر اس برای نوزاد

از عوارض پودر او آر اس می توانیم به پف کردن پلک ها و تشنگی بیش از اندازه و تشنج در کودکان زیر یک سال اشاره کنیم. اسهال از بیماری هایی می باشد که در هر سن و سالی امکان دارد به سراغ شما بیاید. این مضرات عموما با درد، ضعف و بی حالی همراه می باشد و اگر درمان نشود می تواند بیمار مبتلا به خود را ضعیف و ضعیف تر کند.  از آنجایی که فرد مبتلا، عموما دچار بی اشتهایی می شود و میلی به غذا ندارد، بدن او با کم آبی روبرو می شود. در این شرایط باید برای بازیابی قوای از دست رفته بیمار، به سراغ داروهای کمکی رفت.

یکی از داروها پودر او آر اس می باشد که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. در ادامه با این دارو و مضرات پودر او آر اس که استفاده آن امکان دارد به دنبال داشته باشد، آشنا می شویم. او آر اس  نوعی خوراکی دارای قند گلوکز و الکترولیت (کلرید سدیم و پتاسیم) است که به منظور جبران آب و نمک های از دست رفته بدن در افراد مبتلا به اسهال مصرف می شود. او آر اس به صورت پودر در بسته های کوچک در داروخانه ها موجود می باشد که باید پیش از استفاده به محلول مبدل شود. برای این کار باید محتوای بسته را بر اساس دستور روی آن در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و بنوشید. در روند بهبودی با این دارو مصرف غذاهای حاوی نشاسته مانند فرنی، نان تست، سوپ صاف شده و سبزیجات، برنج و ماست پیشنهاد می شود.

مضرات پودر او آر اس می تواند در مواردی دارای فایده باشد ولی باید توجه کنید که استفاده بیش از حد آن احتمال دارد در نوزادان کمتر از یک سال به تشنج منجر شود. این مورد یکی از عارضه های جدی این دارو می باشد که باید در نظر بگیریم. از مضرات دیگر پودر او آر اس می توان به پف کردن پلک ها و تشنگی زیاد کودکان  اشاره کرد.

فواید پودر او آر اس برای کودک

میزان استفاده از پودر او آر اس

مقدار دقیق استفاده از پودر او آر اس برای نوزاد باید توسط پزشک، معین بشود. به صورت معمول در شیرخواران حداکثر یک لیتر از محلول دارای او آر اس در ۲۴ ساعت و در کودکان بزرگ تر حداکثر یک لیتر در مدت ۸ الی ۲۴ ساعت وابسته به سن بیمار تجویز می شود. برای استفاده باید محتوای پاکت او آر اس را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل و استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

نحوه استفاده از پودر او آر اس

دارو او آر اس از مخلوط شدن الکترولیت های مورد احتیاج بدن (بدن برای عملکرد درست به مقدار خاصی از الکترولیت ها مانند پتاسیم، سدیم، کلرید احتیاج دارد.) از طریق گلوکز به دست می آید. این دارو به صورت خوراکی از طریق دهان و به صورت محلول تجویز می شود. محلول او آر اس برای تنظیم مقدار مایعات و الکترولیت امکان دارد به سبب فعالیت سنگین بدن، بیماری های عفونی، استفراغ، مسمومیت های شدید، سوختگی و گرمازدگی باشد.

به دلیل این اتفاق امکان دارد بدن به حمله های ناگهانی دچار بشود، دارو او آر اس در کلیه موارد اثر بخشی مثبتی دارد. استفاده دارو او آر اس همیشه به شکل محلول می باشد. بسته های مخصوص دارای پودر این دارو با تجویز پزشک خریداری می شود و باید بر اساس دستور درج شده روی آن مورد استفاده قرار گیرد. تهیه محلول او آر اس به علت حساسیت نسبت به آن، به شکل دستور کاملا روشن و واضح روی بسته های دارو درج می شود. در سال های اخیر در ایران، تعدادی از شرکت های دارویی برای آسانی در استفاده دارو و رضایت مشتریان، پودر او آر اس را به شکل قرص جوشان و در بعضی از موارد به صورت طمع دار و مطلوب برای کودکان اقدام کرده اند. نکته مهمی که لازم به ذکر می باشد این است که در صورت ابتلا به اسهال حاد فقط به مصرف این دارو کفایت نکنید و قطعا به مراکز درمانی و دکتر مراجعه کنید. امکان دارد در موارد اسهال شدید، پزشک سرم تراپی و یا تزریق مایعات به صورت وریدی را برای بیمار لازم بداند.

فواید پودر او آر اس برای نوزاد

 

نکات مهم پودر او آر اس

اگر در دوران حاملگی یا شیردهی هستید با پزشک خود مشورت کنید. در صورت وجود هر نوع آلرژی دارویی یا آلرژی نسبت به غذاها، رنگ ها، نگهدارنده ها یا حیوانات حتما به پزشک بگویید. لیست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن می باشید (چه پزشکی چه گیاهی) در اختیار پزشک قرار بدهید. امکان دارد بعضی از دارو مقدارها اثر بخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار بدهند. چنانچه از این دارو استفاده می کنید و به علائمی مانند بی حسی پا، از دست دادن کنترل مثانه یا روده شدید و ضعف عضلانی دچار هستید، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

دارو دقیقا بر اساس دستور پزشک، مصرف نمایید. برای پیشگیری از استفراغ نوزاد، باید دارو را به آهستگی به او بدهید. همچنین بین فاصله های مصرف ان دارو، نوزاد باید شیر مادر را بخورد. محلول او آر اس باید فورا پیش از مصرف تهیه شود، برای سرعت بخشیدن به روند درمان در نوزادان و بزرگسالان بهتر می باشد میان فواصل مصرف او آر اس، مایعات و غذا استفاده کنید. در صورت ابتلا به نارسایی کلیه دارو باید با تجویز پزشک و تحت نظر او استفاده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *