دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاشت گیاه قهوه و روش مراقبت از این گیاه

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

اگر به کاشت گیاه قهوه در منزل علاقمند هستید با این مطلب همراه ما باشید تا هر آنچه برای کشت این گیاه باید بدانید را فرا بگیرید.

قهوه گیاهی است که در مناطق گرمسیری به ویژه کشور برزیل تحت کشت قابل توجهی می باشد. می توان این گیاه را در منزل نیز مورد کاشت قرار داد. از این رو در صورت تمایل برای آشنایی با روش کاشت گیاه قهوه در منزل با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاشت گیاه قهوه در منزل

کاشت گیاه قهوه در منزل مورد علاقه بسیاری از افراد است. قابل ذکر است قهوه گیاهی از گروه سرده ها بوده و در مناطق گرمسیری به ویژه کشور برزیل به وفور تحت کشت است. کاشت قهوه به دما، میزان آبدهی و میزان نور دریافتی بسیار وابسته است.

کشت این گیاه در روش های سنتی به نحوی است که در شروع فصل بارندگی ۲۰ عدد از دانه قهوه را درون حفره ای قرار می دهند و روی آن را می پوشانند. ایراد این روش آن است که نیمی از دانه ها به ثمر می رسد و بقیه آن ها جوانه نمی زنند. اما روش بهتر و مطمئن تر که در برزیل صورت می گیرد، پرورش گیاه قهوه و انتقال و کاشت آن پس از ۶-۱۲ ماه به بیرون از محوطه است.

قهوه معمولا ۳-۴ سال پس از کشت شروع به به گلدهی کرده که نخستین برداشت مفید آن بعد از کاشت قهوه، حدود ۵ سال بعد می باشد. باید اشاره کرد از این گل ها، میوه گیاه قهوه آشکار می شود که به آن گیلاس های قهوه نیز گفته می شود. این گیلاس ها ۸ ماه پس از ظاهر شدن گل با تغییر رنگ از سبز به قرمز یا بنفش رسیده و در این زمان باید نسبت به برداشت محصول اقدام کرد.

بلندی درخت قهوه بین ۳-۱۰ متر بوده و هر درخت حدود ۲۰۰ میوه تولید می کند که ۶-۹ ماه زمان لازم است تا میوه آن از رنگ سبز به قرمز و بنفش تغییر یابد. میوه قهوه با دست قابل برداشت بوده و بعد از کشت می توان از هر درخت قهوه حدود نیم کیلو محصول برداشت کرد.

  •  آرون گروپس

روش کشت قهوه در گلدان

برای کشت قهوه ابتدا باید بذور آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم خیس نمایید. پس از طی ۲۴ ساعت روی بدنه آن برآمدگی سفیدی به وجود می آید. اکنون ظرفی به عمق و قطر ۱۵ سانتی متر  را انتخاب کرده و درون آن را با شن، ماسه یا ورمیکولیت پر کرده و هر بذر را در عمق ۱۲ میلی متری سطح گلدان قرار داده و با مقدار خیلی کمی خاک بپوشانید.

همه بذور را به این صورت بکارید. بعد گلدان ها را در یک مکان با حداقل ۶ ساعت نور غیر مستقیم روز قرار بدهید. برای کشت قهوه باید دقت داشت که محیط در شب و روز دارای دمای ۲۴ درجه سانتی گراد باشد. هر روز ورمیکولیت را مرطوب نموده و روی گلدان یک نایلون شفاف کشیده تا رطوبت آن حفظ گردد.

تنها در زمان آبیاری نایلون را برداشته و پس از جوانه زنی نایلون را کاملا بردارید. ممکن است جوانه زنی دو ماه طول بکشد. اما اگر بذور کهنه باشند این جوانه زنی تا ۶ ماه نیز ممکن است به طول انجامد. پس از رسیدن ارتفاع گیاه به ۱۵ سانتی متر آن را به یک گلدان ۲۰ لیتری دارای خاک گلدان منتقل کنید یا در مناطق نیمه گرمسیری آن را به صورت مستقیم در زمین کشت کنید.

به این ترتیب یک حفره به عرض ۱۸ سانتی متر و عمق توپ ریشه در خاک حفر نموده و ریشه گیاه را در مرکز این گودال قرار دهید و اطراف ریشه را با خاک پر نمایید. مراقب باشید کل ریشه کاملا با خاک احاطه شود. در ادامه به گیاه آب داده به نحوی که ۱۵ سانتی متر از سطح خاک مرطوب گردد. هر روز به گیاه آب بدهید و صبر کنید بین هر بار آبیاری اندکی خاک خشک شود.

فاصله بین گیاهان را ۲ متر و فاصله ردیف های کشت را ۴ متر در نظر گرفته و برای کشت گیاه قهوه عربیکا در زمین اواخر پاییز تا اواسط زمستان را انتخاب کنید. اگر گیاه قهوه در گلدان کشت شده آن را همانطور که اشاره شد روزی ۶ ساعت تحت نور غیر مستقیم خورشید یا ۱۲ ساعت روزانه تحت نور چراغ های رشد قرار دهید.

هر روز در ساعت مشخصی چراغ را روشن و خاموش نموده و این لامپ باید از گیاه ۳۰ سانتی متری دور باشد. همچنین هر روز گیاه را آبیاری کرده طوری که برگ ها خیس شوند.

* از آنجا که احتمال خطا در کشت می رود و سبب از بین رفتن نیمی از بذور می گردد، ترجیحا تعداد بذرها را به ۲۰ عدد افزایش بدهید.

نحوه مراقبت از گیاه قهوه

باید اشاره کرد پس از کشت گیاه قهوه لازم است که برخی نکات مراقبتی آن را نیز بدانید. اول این که ریشه گیاه برای تنفس به کمی هوا نیاز دارد از این رو قرار داشتن ریشه آن در آب سبب زرد شدن برگ ها، پژمردگی شاخ و برگ و نابودی گیاه می شود. گیاه قهوه به رطوبت بیشتر از ۹۰ درصد سازگار است.

رطوبت هوا سبب حفظ تبخیر گیاهی شده و موجب پخش و پراکندگی نور می شود. اگر نور خورشید بیش از اندازه به خاک بتابد، سبب خشک شدن ریشه و مرگ گیاه شده از این رو بهتر است موقع کشت قهوه دقت کنید که خاک در سایه قرار داشته باشد. دومین مورد قلمه زنی قهوه است.

در مواردی شاخه های گیاه با میوه به اندازه ای سنگین شده که سبب شکستگی آن می شود. از این رو در پرورش گیاه وجود شاخه های قوس و محکم اهمیت دارد. به این ترتیب قلمه زنی صورت بگیرد که معمولا از دو شاخه پایینی انجام می شود. مورد سوم مربوط به آفات و حشرات قهوه است.

بیش از ۹۰۰ گونه حشره و آفت برای گیاه قهوه شناسایی شده که یک سوم آن از حشرات بالدار و یک چهارم آن شامل لارو و بندپایان می باشد. در ضمن حدود ۲۰ گونه کرمک، ۹ نوع کرم ریز و تعدادی حلزون با صدف و بی صدف در این گروه قرار دارد. گاهی هم پرندگان و جوندگان دانه های آن را خورده ولی خسارت و صدمات وارده به آنها نسبت به جانوران بی مهره کم است.

در این مطلب سعی شد به هر آنچه برای کاشت گیاه قهوه در منزل نیاز است، اشاره شود. امیدواریم که نهایت استفاده را برده باشید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با کاشت گیاه درمنه و کاشت گیاه خارمریم روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *