دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با عملکرد محافظ برق، آیا استفاده از محافظ برق لازم است؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

بسیاری از افراد برای مراقبت بیش تر از وسایل برقی خود از محافظ برق استفاده می کنند. عملکرد این دستگاه ها را برایتان بررسی می کنیم و تمامی آن چه که باید در رابطه با آن ها بدانید را برای شما بیان می کنیم.

عملکرد محافظ برق بسیار خاص می باشد و می تواند ولتاژها را کنترل کره و از کم و زیاد شدنشان و همچنین سوختن و خراب شدن وسایل برقی شما پیشگیری خواهد کرد. امروزه این وسیله در سبد خرید تمامی خانواده ها قرار دارد. بسیاری از افراد می دانند که در اثر نبود این وسیله در صورتی که ولتاژها کم و زیاد شوند امکان این که وسیله های برقی شان بسوزد وجود دارد. سوختن و خراب شدن وسایل برقی می تواند هزینه های بسیار زیاد و گزافی را با خود به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است با این دستگاه و نحوه کارکرد آن به درستی آشنا شوید تا بهتر با استفاده از آن کنار بیایید.

 عملکرد محافظ برق

نحوه عملکرد محافظ برق و آشنایی با آن

محافظ برق دارای نام دیگری به نام محافظ ولتاژ می باشد و قادر است در زمان هایی که ولتاژ کم و زیاد می شود از وسایل برقی شما مراقبت می نماید. در واقع این وسیله تلاش می کند تا بتواند از آسیب دیدن این وسیله ها به شدت پیشگیری نماید و همچنین شاید شما بارها شاهد این بوده اید که بعد از قطع شدن و وصل شدن برق مدت ها طول می کشد تا به دستگاه ها برق رسانی نماید. این کار به این دلیل می باشد که این دستگاه میزان ولتاژها را تنظیم می کند و تا زمانی که به یک اندازه ثابت نرسد برق را به دستگاه ها نمی دهد تا از آسیب دیدنشان پیشگیری نماید.

ورودی محافظ های برق برق شهری می باشد و خروجی آن به دستگاه هایی که به آن متصل می شود بسته است. در شرایطی که جریان برق دارای نوسان شود این دستگاه ها می توانند برق خروجی را قطع کنند تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگشته و این دستگاه دوباره جریان برق را به دستگاه ها می دهد.

به صورت کلی می توان گفت که ان وسایل دارای یک سری از سنسورهای خاص می باشند و در شرایطی که افت فشار و با افزایش فشار برق زیاد باد جریان برق را به وسایل نمی رسانند از این رو می توانند از خراب شدنشان پیشگیری نمایند.

محافظ های برق برای وسایل متفاوت

  •  آرون گروپس

کاربردهای محافظ برق

حال که با عملکرد محافظ برق آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی در مورد کاربردهای آن نیز داشته باشید. از این وسیله می توانید برای موارد زیر استفاده نمایید.

  • لوازم سنگین
  • ماشین لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی
  • تلویزیون
  • لوازم صوتی
  • مودم
  • گوشی
  • کامپیوتر
  • کولرهای گازی
  • پکیج ها
  • وسایل متفاوت آشپزخانه مانند چرخ گوشت و آبمیوه گیری و …

زمان استفاده از این وسیله

در حالت عادی این وسایل و لوازم تجهیزاتی دارند و به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند تا حدودی نوسانات برقی را تحمل نمایند. این میزان تحکل خیلی زیاد نیست و به حدی می باشد که این وسایل می توانند ولتاژهای بین ۱۰ الی ۸  درصد را تحمل می کنند و آسیبی به آن ها وارد نخواهد شد. با این حال در بسیاری از شرایط تغییر ولتاژها عددی بیش از این ها می باشد و همچنین ارائه کنندگان لوازم های برقی نیز گارانتی را شامل این موارد نمی کنند. در این شرایط بهتر است سعی کنید از وسایل محافظ استفاده کنید تا بتوانید از خرابی دستگاه های خود رهایی یابید.

انواع محافظ های برق

تست کردن محافظ برق در حین خرید

یکی از نکاتی که باید در حین خرید این محافظ ها رعایت کنید این است که آن را تست کنید و در صورتی که خراب بود یکی دیگر را بردارید. برای این کار باید از یک کرنومتر و زمان سنج استفاده نمایید. البته یکی دیگر از روش هایی که برای این کار وجود دارد استفاده از ولت متر می باشد. باید با رعایت نکات ایمنی این ولت متر را به ورودی محافظ ها وصل کنید و سعی کنید میزان آن را کم و زیاد کنید و تغییرات را در این زمان ها مشاهده نمایید.

راهنمای خرید محافظ

برای این که بتوانید یک محافظ خوب بخرید بهتر است سعی کنید یک سری نکاتی را در این زمینه رعایت کنید. این نکات را در ادامه برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بتوانید محافظی که تهیه می کنید متناسب با نیازهایتان باشد.

نوع نیاز

برای خرید یک محافظ که به درد شما بخورد بهتر است نوع نیاز خود را در نظر بگیرید. بسیاری از وسایل برقی نیاز به محافظ های خاص دارند و قیمت آن ها کمی بیشتر می باشد از این رو بهتر است نوع نیازهای خود را در نظر بگیرید تا بتوانید از ایجاد هزینه های اضافی پیشگیری نمایید.

عملکرد محافظ برق

طول کابل

یکی دیگر از مشخصه هایی که باید در نظر داشته باشید طول سیم و کابل این دستگاه ها می باشد. شما باید متناسب با جا و مکانی که قرار است آن ها را قرار دهید میزان بلند بودن و کوتاه بودنشان را تعیین کنید.

جنس بدنه

از دیگر نکاتی که در حین خرید این وسایل باید آن را رعایت کنید جنس بدنه آن می باشد. سعی کنید نوعی از این وسایل را انتخاب کنید که بعدا دچار خرابی نشود و هزینه های گزافی برای خرید نوعی دیگر از آن نپردازید. در این میان باید سعی کنید از محافظ هایی استفاده کنید که جنس بدنه آن ها مقاوم می باشد. مقاوم بودن جنس بدنه باعث می شود که امکان آتش گرفتنش بسیار کم می باشد.

گارانتی معتبر

در زمان خرید این وسیله یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که وسیله ای که می خرید حتما گارانتی داشته باشد. گارانتی باعث می شود که اگر مشکلی برایش ایجاد شد بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تعویض کنید.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که به جای استفاده از محافظ های زیاد می توانید از یک استابلایزر ولتاژ جهت جبران نوسان های برقی استفاده کنید. این کار باعث می شود تا هزینه های کم تری بابت خرید محافظ های متعدد بپردازید.

نکات خرید مراقب های ولتاژ

با داشتن اطلاعاتی در مورد عملکرد محافظ برق بسیاری از افراد ترغیب می شوند تا از این دستگاه ها در خانه استفاده نمایند. این دستگاه ها می تواند جلوی خرابی دستگاه ها و هزینه های تعمیر آن ها را بگیرد. در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در زمینه دانستنی های علمی مانند توپ های روی سیم برق و کاربرد استابلایزر بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *