دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهم ترین دلایل بروز کسلی در کودکان

  • سعیده ستاری
  • ۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

از علل کسلی در کودکان می توان به کم خونی، کمبود خواب، کم کاری تیروئید و غیره اشاره کرد. همچنین در شرایط خاصی در صورتی که این خستگی ادامه دار شد باید به پزشک مراجعه کرد.

کودکان از انرژی زیادی برخوردار هستند و به همین سبب نگهداری کودکان پر تحرک برای والدین سخت است. بچه ها با انرژی و هیجانی که دارند می توانند ساعت ها بازی کنند و خیلی کم پیش می آید که خسته بشوند. پس اگر روزی کودک شما احساس خستگی کرد، امکان دارد دلیل آن کم خوابی، بیش فعالی یا خیلی چیز های دیگر باشد. ما در این مطلب درباره کسلی در کودکان صحبت می کنیم.

علت کسلی در کودکان

علت و نشانه کسلی در کودکان

خستگی شدید کودک به شرایطی گفته می شود که در آن کودک دائما خسته است و حتی فاقد انرژی برای انجام کارهای روزمره است. اگر کودک شما حتی پس از استراحت کافی همچنان احساس خواب آلودگی دارد، این موضوع نشانه خستگی شدید در کودک است. عموما دلیل خستگی مفرط یک بیماری زمینه ای است. پس از تعیین علت خستگی شدید در کودک خود بهتر است در زمان مناسب برای معالجه به پزشک مراجعه کنید.

دلایل خستگی شدید کودک

ما در ادامه علل خستگی در کودکان را برای شما بیان می کنیم:

۱- افسردگی و مشکلات روحی

کودک شما امکان دارد در مدرسه مورد آزار و اذیت دیگران قرار بگیرد یا در تحصیلات خود به مشکل بخورد، در صورتی که او مشکلات خود را به والدین و اطرافیان بیان نکند و آن ها را درون خود نگه دارد، همین مسئله موجب به وجود آمدن مشکلات ذهنی و عاطفی، افسردگی و اضطراب در او و همچنین به خستگی مفرط در کودک منجر شود.

۲- سوء تغذیه

عادت های بد غذایی و سوء تغذیه این توانایی را دارند که عامل بروز امراض زیادی مثل کمبود ویتامین و همچنین خستگی و کسلی زیاد در کودکان باشد.

علت خستگی در کودکان

  •  آرون گروپس

۳- آلرژی

خیلی از واکنش های آلرژی در کودک موجب به وجود آمدن انتشار مواد شیمیایی در بدن می شود. اگر کودک به آلرژی مبتلا باشد، همین مسئله باعث بروز خستگی شدید می شود.

۴- ویروس اپشتین _ بار

این ویروس موجب به وجود آمدن یک بیماری عفونی به نام مونونوکلئوز می شود که یکی از نشانه های این بیماری کسلی شدید در کودکان است. اگر بچه به صورت تمام وقت خسته باشد، شاید به این بیماری مبتلا شده است؛ بنابراین بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنیم.

۵- بیماری قلبی و کلیوی

اگر چه وجود این بیماری در بچه ها نادر می باشد، اما همین مسئله موجب بروز خستگی شدید در آن ها می شود.

۶- کمبود خواب

اگر فرزند شما در طی شب خواب به اندازه کافی ندارد و تا دیروقت بیدار است، او دچار اختلالات خواب مثل آینه خواب یا نارکولپسی شده است که می تواند به خستگی شدید در کودک منجر شود.

دلیل کسلی در کودکان

۷- کم خونی

فقر آهن کودکان موجب کم خونی  می شود و همین مسئله عامل کمبود هموگلوبین خون است که وظیفه حمل اکسیژن به سلول های بدن را دارد.

۸- سبک زندگی کم تحرک

این نوع شیوه ی زندگی که کودک در آن هیچ حرکت و فعالیت بدنی ندارد، می تواند کودک را بی انرژی و خسته کند.

۹- انواع خاصی از اختلالات ایمنی

یکی از علل کسلی در کودکان وجود برخی از اختلالات ایمنی می باشد. اختلالات در دستگاه ایمنی بدن می تواند موجب بروز خستگی شدید در کودک شود.

۱۰- عفونت

عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موجب خستگی در کودکان می شود. امراض عفونی مثل تب دنگ و هپاتیت می توانند هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد و موجب خستگی شدید در کودک شوند.

دلیل کسلی در بچه ها

۱۱- بیماری مزمن

امراض مزمن مثل دیابت، آسم و یا فیبروز کیستیک می تواند خستگی شدیدی در کودک شما به وجود بیاورد. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که بیماری ها به وسیله معالجه پزشکی و تغییر رژیم و عادات بد غذایی کنترل نشود.

۱۲- هیپوتیروئیدی

هیپوتیروئیدی ها یا همان کم کاری تیروئید نوعی بیماری است که در آن مقدار هورمون تیروئید تولید شده توسط این غده بسیار کم است. هورمون تیروئید برای کنترل عضلات، کنترل خلق و خوی، عملکرد گوارش و قلب، نگهداری استخوان و رشد مغز امر لازم و ضروری می باشد. کم کاری تیروئید یکی از دلایل بروز کسلی شدید در کودکان می باشد.

نشانه های خستگی شدید در کودک

نشانه ها و علائم متفاوتی که پدیده خستگی شدید را در کودکان مشخص می کنند به شرح زیر است:

  • تورم غدد لنفاوی در منطقه گردن
  • مه مغزی
  • درد مفاصل و عضلات
  • خمیازه کشیدن به صورت متداوم
  • عصبانیت
  • بی علاقه بودن نسبت به هر گونه فعالیت فیزیکی و بازی
  • احساس خواب آلودگی همیشگی

به غیر از این موارد، خستگی شدید می تواند با کاهش وزن، از دست دادن اشتها، خونریزی بینی، توده یا انحراف دید و سردرد که یکی از نشانه های سرطان خون است، همراه باشد.

دلیل کسلی در کودکان چیست

نحوه معالجه خستگی شدید در بچه ها

برای معالجه خستگی شدید کودک معمولا متخصص اطفال دلیل خستگی کودک را مشخص کرده و سپس متناسب با دلیل بیماری با تجویز دارو و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به معالجه کودک می پردازد. در اینجا عواملی که در معالجه درمان خستگی بسیار تاثیر دارد را بررسی می کنیم.

۱- روال عادی خواب

مهم ترین درمان برای خستگی شدید در کودکان، ایجاد روال سالم خوابیدن می باشد. کودک شما باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت خواب داشته باشد. پس باید از خواب کودک خود در طول روز اطمینان پیدا کند. تنظیم زمان خواب ثابت برای کودک نیازمند عدم مصرف وعده های سنگین تا دو ساعت پیش از خواب اتاق خواب کم نور است.

۲- تغییر دارو

برای یک اختلال خواب مثل نارکولپسی، دکتر داروهای دارای مهار کننده های سروتونین را تجویز می کند. این دارو از خستگی کودک در طول روز پیشگیری می کند. اگر داروهای آلرژی کودک یا سرفه موجب خستگی شدید او بشود، پزشک دارو یا میزان مصرف آن را تغییر می دهد.

علل خستگی در کودکان

۳- قرار گیری در معرض آفتاب و ورزش کردن به صورت مرتب

ورزش و فعالیت های بدنی نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای بچه ها نیز دارای اهمیت می باشد. اگر می خواهید فرزند سالم و فعالی داشته باشید؛ بهتر است مطمئن شوید که او به صورت منظم ورزش می کند و هرروز به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار می گیرد. این کار موجب انرژی گرفتن کودک و جلوگیری از ظهور نشانه های خستگی شدید می شود.

زمان مشورت با متخصص اطفال

در شرایط زیر مستلزم این است که کودک خود را نزد یک متخصص اطفال ببرید و از او مشورت بگیرید:

  • خستگی زیاد کودک بیش از یک هفته ادامه یابد.
  • خستگی شدید بر تحصیل و زندگی روزمره کودک موثر باشد.
  • خستگی شدید کودک با نشانه هایی مانند خونریزی بینی، سردرد، توده یا بینایی، کاهش وزن و از دست دادن اشتها همراه باشد.
  • خستگی پس از مصرف دارو

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *