دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش کاشت ریحان در گلدان و نکات پرورش این سبزی معطر

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کاشت ریحان در گلدان یا باغچه چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های پرورش و مراقبت از این گیاه خوراکی و پر خواص آشنا شوید.

به طور کلی ریحان یکی از بهترین گیاهان خوراکی به شمار می آید که علاوه بر عطر و طعم عالی که دارد به صورت تازه خوری نیز مصرف می شود. همچنین گیاه ریحان هم در فضای گلدان و هم باغچه رشد بسیار خوبی از خود نشان می دهد و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از علاقمندان به کاشت گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت ریحان در گلدان

بهتر است بدانید که ریحان در واقع گیاهی یکساله و علفی محسوب می شود که در خانواده تیره نعناعیان قرار می گیرد و علاوه بر مصارف خوراکی، استفاده دارویی و ادویه ای نیز دارد. در واقع ریحان را می توان گیاهی دانست که در هوای گرم رشد می کند و بسیار خوشبو است. معمولا کاشت این گیاه با پیوند پس از اینکه یخبندان به پایان رسید و خاک گرم شد در مدت زمان چندین هفته ثمر فراوانی خواهد داشت و می توانید از خواص ریحان های کشت شده تان نهایت استفاده را ببرید.

چگونگی کاشت ریحان در گلدان

همانطور که می دانید رایج ترین نوع ریحان، ریحان شیرین است اما با این حال انواع مختلف دیگری مانند ریحان بنفش، ریحان لیمویی و ریحان تایلندی را نیز شامل می شود. با وجود اینکه کاشت ریحان آسان است اما در طول فصل تابستان تنها در فضای باز و تنها زمانی که خاک به خوبی گرم می شود رشد می کند پس حتما بر اساس آن برنامه ریزی نمایید.

دستورالعمل کاشت ریحان در گلدان

اولین نکته ای که در روند کاشت و پرورش ریحان در گلدان بایستی مورد توجه قرار دهید انتخاب بذر های سالم و استاندارد است که آن ها را بایستی یک روز پیش از کاشت درون مقداری آب ولرم بخیسانید. می توانید بذر ریحان را مدت زمان ۸ ساعت تا سه روز درون آب نگه دارید تا کاملا متورم شوند.

در ادامه بایستی یک گلدان مناسب را انتخاب نمایید و آن را تا ارتفاع ۱۵ سانتی متری با ترکیب خاک باغچه و خاک برگ پر کنید. حال نوبت به کشت رسیده که در این مرحله بایستی ابتدا بذور ریحان را از آب خارج کنید و سپس بر روی یک پارچه یا روزنامه قرار دهید تا به خوبی نم آن ها گرفته شود.

توصیه می شود که بذرها را حداکثر در عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متری و با فاصله ۱۵ سانتی متری روی سطح خاک بپاشید و سپس روی آن ها را با کمی خاک به خوبی بپوشانید. دقت داشته باشید که اگر اندازه دو میلی متر باشد شما بایستی حداکثر دو میلی متر روی آن را با خاک بپوشانید

  •  آرون گروپس

پس از اتمام این مرحله بایستی سطح گلدان را با یک برگ روزنامه بپوشانید تا بذر ها کامل زیر روزنامه قرار بگیرند. توصیه می شود که هر روز حداقل ۲ تا ۴ مرتبه روی گلدانی که بذرهای ریحان را کاشته اید با یک آبپاش کوچک آب بریزید تا سطح بستر گیاه کامل مرطوب شود. سپس گلدان را ۲ الی ۵ روز در گرم ترین محیط ممکن قرار دهید.

دستورالعمل کاشت ریحان سبز

به خاطر داشته باشید وقتی که ریحان جوانه زد نباید اجازه دهید خاک خشک شود و بایستی هر روزه عمل آبیاری را انجام دهید.

دستورالعمل برداشت محصول ریحان:

بهتر است بدانید که برای برداشت محصول ریحان بایستی برگ ها را جدا کنید. شما هم می توانید به اندازه پیاز خود برگ های ریحان را جدا نمایید و هم می توانید قسمتی از شاخه گیاه را بردارید.

در این روند دقت داشته باشید که برای برش زدن ساقه باید از قسمت بالایی دو برگ بزرگ را برش دهید. در واقع هر چقدر برداشت بیشتر بیشتر فرم گرد و انبوه گیاه نیز بیشتر خواهد شد.

معمولا پرورش دهندگان مجرب ریحان توصیه می کنند که برداشت آن را پیش از گل دادن انجام دهید. اما اگر فرصت بربداشت گل ها را نارید می توانید تنها قسمت های گلدان گیاهتان را جدا نمایید.

با وجود اینکه گل های ریحان اغلب خوراکی هستند اما اگر گل ها را بکنید، گیاه شما انرژی خود را بیشتر روی رشد برگ های خوش طعم خود متمرکز خواهد کرد. زمانی که می خواهید شاخه ریحان را برش دهید از یاد نبرید که نهایت تا دو سوم کل گیاه باید پیش بروید تا گیاه بتواند به روند رشد خود ادامه دهد.

دستورالعمل برداشت ریحان سبز

شرایط مورد نیاز برای کشت ریحان در گلدان

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مهم ترین شرایط لازم برای کاشت و نگهداری ریحان در فضای گلدان پرداخته ایم.

  • آبیاری منظم:

توجه داشته باشید که برای آبیاری اولیه نیاز نیست تا به میزان زیاد سطح بستر گیاه را آبیاری کنید. تنها کافی است به اندازه ای که روی بذرها نم دار شود یعنی حدودا نیم سانتی متر از سطح خاک آبیاری را انجام دهید. معمولا این اندازه کافی خواهد بود تا از بذرها محافظت شود و به رشد آن ها کمک نماید. در فرآیند نهایت دقت را داشته باشید که خاک بستر کاملا خیس و پر از آب نشود.

  • نور کافی:

به صراحت می توان گفت که گلدان های ریحان باید هر روز نور آفتاب دریافت کنند تا رشد کاملی داشته باشند. برای تامین این شرایط بایستی حداقل گلدان ها ۶ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرند. معمولا بهترین نقطه برای رشد گیاه ریحان نزدیک یک پنجره آفتاب گیر گرم و روشن است.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه ریحان

البته توصیه می شود که گلدان ها را مستقیما جلوی پنجره قرار ندهید و تنها در نزدیکی آن قرار دهید که در غیر این صورت گیاه تحت تاثیر دما گرم شده و به مرور پلاسیده می شود.

  • خاک غنی:

به طور کلی خاک مناسب برای کاشت ریحان حتما باید زهکشی خوبی داشته باشد و همچنین غنی از مواد مغذی باشد تا گیاه بتواند سالم و با طراوت رشد کند. می توانید خاک مورد نظر خود را به راحتی از فروشگاه های معتبر و مخصوص گل و گیاه تهیه نمایید.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

با وجود اینکه آفات خاصی در این گیاه مشاهده نشده اما با این حال یک نوع سوسک وجود دارد که با سوزاندن علف های هرز و یا گیاهان آلوده تا حدود زیادی می توان آن ها را کنترل نمود.

در مواردی نیز ممکن است گیاه ریحان دچار کپک شود که این عارضه می تواند به خاطر عدم دریافت نور کافی باشد. پس شما با جا به جایی گیاه به محیطی پرنور تر می توانید به رفع این عارضه کمک نمایید.

نکات مهم در پرورش گیاه ریحان

نکات مهم در پرورش ریحان

  • از آنجایی که برگ های ریحان در فواصل منظم برداشت می شوند بایستی برای حمایت از رشد مجدد گیاه مقدار کمی کود به گلدان اضافه نمایید.
  • دقت داشته باشید که اگر گیاه در معرض یخ زدگی قرار بگیرد برگ ها به سرعت سیاه خواهند شد.
  • گیاه ریحان حساسیت شدیدی نسبت به سرما دارد پس بهتر است آن را از حمله های شدید زمستان محافظت نمایید.
  • می توانید برگ های خشک ریحان را ذخیره کنید. با این حال انجماد آن ها به حفظ طعم گیاه کمک شایانی خواهد کرد.
  • برگ های تازه ریحان را در فضای یخچال نگهداری نکنید زیرا قهوه ای خواهند شد.
  • برای تازه نگه داشتن برگ ها می توانید ساقه را مانند یک برش گل همراه با چندین برگ درون آب قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *