دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاثیر استرس والدین بر کودک چگونه است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از دلایل استرس کودکان می تواند مربوط به استرس والدین باشد که نمی توان آن را انکار کرد. در این مطلب به تاثیر استرس والدین بر کودک می پردازیم. با ما همراه باشید.

هر چند بروز استرس در کودک می تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده استرس در کودکان می تواند به استرس والدین مربوط باشد. از این رو در این مطلب به تاثیر استرس والدین بر کودک خواهیم پرداخت.

آشنایی با تاثیر استرس والدین بر کودک

پدر و مادر اولین افرادی هستند که کودک با آن ها پیوند عاطفی و عمیق برقرار می کند. از این رو کودک به سادگی تحت تاثیر حالات روانی و عاطفی والدین خود قرار می گیرد. شیوه واکنش پدر و مادر به مسائل گوناگون سبب شکل گیری نگرش های متفاوت کودک نسبت به موضوعات پیرامونش می گردد.

به عبارتی والدین الگوهای رفتاری نخستین برای کودکان محسوب می شوند که از آن ها تقلید می کنند. هنگامی که کودک، نگرانی و استرس زیاد والدین خود را می بیند، این نگرش در او ایجاد می شود که دنیا مکان ناامنی است. ضمنا استرس والدین سبک دلبستگی فرزند را نیز تحت تاثیر می گذارد. از این رو بچه مستعد انواع بیماری های روانی می گردد.

به این ترتیب اگرچه دلایل مختلفی می تواند سبب استرس کودک گردد ولی یکی از مهمترین عوامل آن مربوط به استرس والدین است. در حقیقت کودک به شدت تحت تاثیر استرس و فضای روانی والدین خود قرار می گرد. به طوری که استرس والدین در بروز، ادامه دار شدن و مزمن شدن استرس در کودک نقش مهمی دارد.

همچنین این موضوع می تواند با مشکلاتی در زمینه تحصیل، روابط اجتماعی، جسمی و فردی در کودک همراه شود. با این وجود باید دقت کنید که ابتدا باید استرس تان را کاهش دهید تا بتوانید از استرس کودک بکاهید. در این راه استفاده از مشاوره و روانشناس می تواند کمک کند تا فضای خانه را از هر نوع اضطرابی دور کرده و به درمان استرس خود و فرزندتان اقدام نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

باید گفت تاثیر استرس والدین بر کودک موضوعی نیست که بتوان آن را منکر شد. استرس پدر و مادر از جنبه های گوناگون خود را آشکار می کند و بچه ها خیلی خوب آن را درک کرده و تاثیر می پذیرند. این تاثیر می تواند آنقدر بالا بوده که نیاز به استفاده از مشاوره کودک برای درمان حال بد فرزندان خواهد بود. در ادامه به تاثیراتی که استرس والدین بر کودک می گذارد، اشاره می شود:

۱. مراقبت بیش از اندازه کودک

استرس پدر و مادر سبب شده بیش از اندازه کودک را تحت مراقبت قرار دهد. بسیاری از اموری که لازم است کودک در سطح رشدی خود اجرا کند را والدین برای او انجام می دهند از این رو کودک فرصت رشد نرمال پیدا نمی کند و مهارتهایش متناسب با سن کودک شکل نخواهد گرفت.

از این رو بسیاری از مسائلی که برای سایر کودکان به سادگی قابل حل است برای فرزند شما نقش استرس زا پیدا کرده زیرا از سطح مهارت های شناختی و تکنیک های مقابله ای او بالاتر می باشند. بنابراین به طور ناخودآگاه استرس در کودک تزریق می گردد.

۲. تاخیر در دوست یابی

کودکانی که دارای والدین پر استرس می باشند، معمولا در دوست یابی با مشکل روبرو می شوند. زیرا مهارت های ارتباطی کمی دارند. از سویی چون احتمال خطر می دهند همواره محتاطانه عمل می کنند. به طور معمول در روابط نقش فعالی نداشته و توسط همسالان طرد می گردند. از این رو نیاز است والدین به دنبال درمان استرس خود و راه هایی برای کاهش استرس کودکان باشند.

۳. وابستگی زیاد کودک به والدین

هنگامی که کودک حس ایمنی پیدا کند به این باور رسیده که دنیا جای امنی است. از این رو به کشف دنیا می پردازد. در این وضعیت کودک باور داشته که می تواند تغییر ایجاد کرده و جهان را تصرف کند. از این رو به والدین وابستگی کمتری پیدا می کند. والدین اضطرابی در میزان آنالیز خطر بزرگ نمایی کرده و سبب افزایش استرس فرزند و وابستگی زیاد او به پدر و مادر می گردند و دوره اضطراب جدایی طولانی تر می گردد.

۴. عدم سازگاری اجتماعی

شروع زندگی جمعی هنگامی است که کودک باور پیدا کند ارتباط با دیگران نیز امن است. از این رو روابط اجتماعی اش وسیع تر می شود. استرس پدر و مادر سبب شده روابط محدودتری پیدا کند. از این رو اگر میزان استرس والدین به حدی است که مانع از بسیاری فعالیت های تفریحی و اجتماعی کودک می گردد، فرزند در آینده با مشکلات سازگاری بیشتری مواجه می شود.

در این وضعیت ضرورت دارد به نکات تربیتی کودک خود توجه داشته تا بتوانید بسیاری از مشکلات را پیشگیری و مانع رشد اجتماعی فرزند نشوید.

۵. عدم خود تنظیمی هیجانی

هنگامی که والدین نتوانند هیجان و احساسات خود را به طور درست مدیریت نمایند، خود تنظیمی هیجانی در کودک هم با اختلال روبرو می شود. از این رو ممکن است علائمی همچون پرخاشگری، افسردگی، استرس و اضطراب را از خود بروز دهند. همچنین احتمال دارد وسواس در کودکان نیز ایجاد شود.

۶. کنترل شدید کودک

همانطور که می دانید کودکان به صورت طبیعی کنجکاو می باشند. پدر و مادری که استرس زیادی داشته باشند، چون نمی توانند شرایط ابهام آمیز را تحمل نمایند، کودک و محیط او را بیشتر تحت کنترل قرار می دهند. با این کنترل شدید، این پیغام به کودک منتقل می شود که با کنترل همه شرایط می تواند تاحدی امنیت بیشتری تامین شود. در این وضعیت فرزند مستعد ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر کودکان می گردد.

سخن پایانی

به طور کلی ضرورت دارد والدین نسبت به ترس و استرس های خود آگاهی داشته باشند. از این رو پدر و مادرها باید ترس هایشان را شناخته تا بتوانند آن ها را کنترل نمایند. اضطراب و نگرانی والدین سبب تزریق استرس به فرزند می شود. هنگامی والدین سطح بالایی از استرس را تجربه می کنند، نسبت به مشاهده استرس و نگرانی در کودک کمتر واکنش نشان می دهند.

بنابراین قبل از آنکه زمینه های استرس را در فرزند خود نهادینه نمایید، برای درمان استرس اقدام کنید. الزامی است که نکات تربیتی کودکان که توسط روانشناس ها ارائه می شود را جدی انگاشته و با مراکز مربوطه ارتباط برقرار کنید.

در این مطلب با تاثیر استرس والدین بر کودک آشنا شدید. در پایان از همراهی شما کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با روش های کاهش  و مهار استرس کودکان و نوع رفتار با کودک استرسی روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *