دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین کود برای ذرت و عناصر مورد نیاز کاشت آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

ذرت پس از گندم و برنج سومین محصول زراعتی دنیا از لحاظ سطح زیر کشت و دومین محصول از نظر میزان تولید است. در این مطلب با بهترین کود برای ذرت آشنا می شوید.

همه گیاهان زراعی برای رشد مطلوب به تغذیه از طریق کود نیاز دارند. یکی از گیاهانی که بسیار مورد توجه دامداران و کشاورزان می باشد؛ ذرت است. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کود برای ذرت آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

بهترین کود برای ذرت و شناخت انواع این گیاه

گیاه ذرت به خانواده غلات متعلق بوده بسیار مورد توجه دامداران و کشاورزان است. ذرت پس از گندم و برنج سومین محصول زراعی دنیا از لحاظ سطح زیر کاشت و دومین محصول زراعی از لحاظ میزان تولید در دنیا است. این گیاه برای تامین دانه و علوفه مورد نیاز مرغداری ها و دامداری ها تحت استفاده قرار می گیرد.

ذرت گیاهی یک پایه بوده به این صورت که گل های نر و ماده از هم جدا ولی روی یک پایه هستند. رنگ دانه ذرت بستگی به واریته های گوناگون آن دارد و شامل رنگ های زرد، سفید، ارغوانی تا سیاه و قرمز می باشد. این گیاه به گرما و حرارت خورشید احتیاج دارد. مناطقی که تابستان گرم و نور خورشید کافی و پاییز خشک داشته باشند، بهترین اقلیم برای کاشت ذرت محسوب می شوند.

در ضمن وقتی که درجه حرارت زمین بین ۶-۱۰ درجه سانتی گراد رسید ذرت ها شروع به جوانه زنی کرده و بهترین رشد را در دمای ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد دارند. پس از این که ذرت ها سبز شدند تحمل هوای صفر درجه را نداشته به شدیدا آسیب می بینند. گیاه ذرت از لحاظ طول دوره رشد به سه دسته زودرس، دیر رس و متوسط رس تقسیم می گردد. در این مطلب قصد داریم به بهترین کود برای ذرت بپردازیم تا شرایط رشد بهتر این گیاه فراهم شود.

تقسیم بندی ذرت از نظر شکل ظاهری

گیاه از لحاظ شکل ظاهری به شکل های مختلف تقسیم می گردد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ذرت غلافدار

شکل این ذرت نسبت به سایر ذرت ها غیر طبیعی بوده و فاقد جنبه تجاری و صنعتی است و بیشتر مورد توجه محققان است.

ذرت دندانی

دانه های این ذرت شبیه دندان به ویژه دندان های اسب است. محل کشت اولیه این نوع ذرت به ایالات متحده امریکا باز می گردد.

ذرت سخت یا بلوری

این ذرت دارای دانه های کروی شکل و سایز متوسط و کوچکتر از ذرت دندانی دارند. ذرت بلوری بیشتر در اروپا کشت شده و از دانه های آن در مرغداری ها به عنوان بلغور ذرت استفاده می گردد.

ذرت مومی

در این نوع ذرت ماده چسبناکی وجود دارد که سبب نامگذاری آن به این اسم شده است. نشاسته موجود در ذرت حالت چسبناکی داشته و در کارخانه چسب سازی برای تهیه چسب مورد استفاده واقع می شود.

ذرت شیرین

این ذرت برای مصرف خوراکی و کنسرو تولید می شود و مورد استفاده انسان ها می باشد و در اصطلاح عامه به آن بلال هم گفته می شود.

ذرت آردی یا نرم

این نوع ذرت دارای نشاسته زیادی بوده و در کارخانه نشاسته سازی مورد استفاده واقع می شود.

ذرت پاپ کورن

دانه های این نوع ذرت بسیار سخت و سفت می باشند و با حرارت محتویات دانه آن حجم یافته که به آن پاپ کورن یا ذرت بوداده در اصطلاح عامه اطلاق می شود. این ذرت خیلی خوشمزه و پرطرفدار است.

بهترین کود جهت کشت ذرت چه کودی است؟

قابل ذکر است ذرت را می توان در خاک هایی با عمق کافی، نرم و قابل نفوذ که از آهک و هوموس سرشار هستند، کشت نمود. زمین مورد کشت ذرت نباید خیلی سبک یا خیلی سنگین باشد. از این رو این خاک ها را با کودهای حیوانی اصلاح کرده بعد تحت کشت ذرت قرار می دهند. نکته دیگر این که زمین های رسی هوموسی و رسی شنی با عمق کافی مناسب کشت ذرت هستند.

همچنین اگر خاک ها دارای میزان کافی منیزیم و پتاسیم و سایر مواد مغذی برای رشد سالم ذرت باشند. ذرت به کود زیادی نیاز ندارد. البته یک کود همه منظوره که حاوی نیتروژن، فسفر بیشتر از پتاسیم باشد مانند کود ۸-۱۶-۱۶ ان پی کا از رشد سالم قبل از کشت در خاک پشتیبانی می کند.

در منابع اشاره شده که بهترین کود برای رشد ذرت علوفه ای کود نیتروژن می باشد. علاوه بر کود ذکر شده قبل از کشت، ذرت شیرین هنگامی که به ارتفاع سی سانتی متری رسید، یک پانسمان جانبی به سایز ۷-۸ سانتی متر در کنار ردیف های ذرت به میزان ۲۰۰ گرم کود ۰-۰-۴۶ در هر صد فوت مربع سبب رشد قوی در این مرحله می شود.

بحث درباره اثرات زیست محیطی و انتخاب مناسب ترین کود برای ذرت علوفه ای به کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه نیاز دارد. شایان ذکر است زمین تحت کشت ذرت باید دارای خاک یکنواخت بوده و عمق خاک در همه بخش ها یکسان باشد و ضمنا رطوبت کافی دریافت کند.

بهتر است پس از برداشت محصول سال قبل، زمین را شخم زده تا ریشه ذرت بتواند به خوبی در خاک نفوذ پیدا کند. برای این کار خوب است در میانه یا اواخر پاییز، بین ۳۰-۴۰ تن کود دامی پوسیده در هر هکتار از زمین زیر کشت ذرت پخش شده و شخم بزنید. در نهایت در بهار که فصل کشت بذر ذرت است باید زمین را یک مرتبه دیگر شخم زد.

بهتر است جهت استفاده از بهترین کودها برای دستیابی به محصولات با کیفیت ابتدا خاک زیر کشت ذرت را مورد آزمایش قرار بدهید . ذرت بیشترین مواد غذایی را تا شروع رشد از خاک جذب می کند. از این رو خاک خیلی سنگین مناسب کشت آن نیستند. کودهای شیمیایی بخصوص عناصر پر مصرفی مانند نیتروژن، فسفر ، پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و گوگرد و عناصر کم مصرفی نظیر منگنز، روی، آهن و مولیبدن برای ارتقای سطح تولید ذرت خیلی ضروری است.

ذرت نسبت به سایر گیاهان زراعی به ازت و فسفر بیشتری نیاز دارد. از این رو زراعت این گیاه در زمین های پر قوت و حاصلخیز مناسب خواهد بود. به طور کلی بیشتر کودهای دامی برای زمین زیر کشت ذرت مورد استفاده واقع می شود. این کودها سبب شده مواد مغذی به خاک اضافه شود و در میان کودهای دامی کود گاوی از سایر کودها بهتر می باشد.

کود دامی بهتر است کاملا پوسیده شده باشد زیرا بذر علف هرز در آن وجود نخواهد داشت. برای بدست آوردن کود دامی پوسیده بهتر است کود در مکانی دپو شده و هر هفته زیر و رو گردد. کود دامی سبب گرم شدن زمین زیر کشت شده و باید آن را توسط گاو آهن به زمین منتقل کرد.

عناصر مورد نیاز کشت ذرت

از جمله عناصر ضروری مورد نیاز برای کشت ذرت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ازت

این عنصر سبب افزایش میزان پروتئین موجود در دانه ها، رشد اندام های هوایی و ارتقای عملکرد می گردد و در صورت کمبود این عنصر، برگ ها پیر شده و در قسمت نوک برگ شروع به زرد شدن می کند.

  • پتاسیم

عنصر پتاسیم سبب می شد که طول دوره پر شدن دانه ها بیشتر شده و تعداد دانه های بیشتری در خوشه تشکیل شود. کمبود پتاسیم موجب می شود برگ ها دراز و چروکیده گردد و خطوط زرد طولی زیر برگ ایجاد شود. حاشیه برگ ها سوخته و قهوه ای می شود و در نهایت خوشه ها کوچک باقی مانده و دانه ها به طور کامل تشکیل نمی گردند.

  • فسفر

عنصر فسفر سبب زود رسیدن محصول می گردد و همچنین کمک می کند گیاه در مرحله گرده افشانی آسیب نبیند. کمبود عنصر فسفر موجب شده برگ ها به رنگ سبز تیره مایل به بنفش در بیایند و خوشه ها کوچکتر شده و دانه ها نامنظم شوند.

  • روی و بر

عنصر روی سبب افزایش ماده خشک گیاه شده و کمبود آن باعث ایجاد نوارهای کلروز روی برگ شده و برگ ها پیچ می خورند. عنصر بر نیز سبب تشکیل دانه شده و در ساخت دیواره سلولی گیاه نقش مهمی دارد. اگر گیاه با کمبود عنصر بر روبرو شود رشد آن کامل نشده و میزان تولید دانه کاهش می یابد.

  • گوگرد و مس

گوگرد سبب اصلاح بافت خاک شده و ph آن را کاهش می دهد. در نهایت سبب جذب ریز مغذی ها شده و در گیاه ذرت نیاز به عنصر گوگرد بیش از ازت احساس می شود. عنصر مس نیز برای تشکیل دیواره سلولی گیاه سودمند بوده و مقاومت ذرت را در برابر پژمردگی افزایش می دهد. اگر گیاه با کمبود مس روبرو شود برگ آن زرد و پژمرده شده و گیاه نمی تواند رشد کامل داشته باشد.

  • منگنز

عنصر منگنز به شکل نواری مورد مصرف واقع می شود و به علت تاثیر زیادی که بر خاک می گذارد هر سه تا ۴ سال یک مرتبه استفاده می شود. در صورت کمبود منگنز تعداد دانه ها در خوشه های ذرت کاهش می یابد.

بهترین زمان جهت تغذیه ذرت با کود

زمان و شیوه استفاده از کود ذرت به نوع کود، عملیات زراعی و تصمیم خود کشاورز بستگی دارد اما بهترین زمان برای این کار فصل بهار و پیش از بذرکاری یا همزمان با آن می باشد. بهترین روش کود دهی برای ذرت نیز به شکل نواری به فاصله ۵ سانتی متر و عمق ۳-۵ سانتی متر است. این روش سبب می شود که بوته های جوان ذرت در مواقع خشکتر فصل زراعتی، بهتر تغذیه و قوی تر گردند.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه کاشت ذرت و کاشت ذرت در گلدان روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *