دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخچه برند آیبانز, بزرگ ترین شرکت تولید کننده انواع گیتار

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

برند آیبانز در کشور ژاپن نخستین بار با تولید گیتار کلاسیک به عرصه سازندگان محصولات موسیقی وارد شد. در این مطلب با تاریخچه برند آیبانز آشنا می شوید.

آیبانز یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین برندهای گیتار در دنیا می باشد که در ایران نیز با استقبال خیلی زیادی از سوی نوازندگان حرفه ای و مبتدی مواجه شده است. برای آشنایی با تاریخچه برند آیبانز مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود.

آشنایی با تاریخچه برند آبیانز

باید گفت موسیقی زبان بیان احساسات و آنچه در درون یک هنرمند می گذرد، بوده و ساز به نوعی ابزار ارائه این احساسات و درونیات می باشد. از این رو انتخاب سازی مناسب برای یک هنرجوی مبتدی اهمیت بسیار داشته زیرا اشتباه در انتخاب ساز هم از نظر احساسی و هم مادی هزینه ای سنگین به دنبال دارد.

حتی ممکن است سبب دلزدگی و از دست دادن انگیزه هنرجو و خداحافظی وی برای همیشه با دنیای موسیقی و نوازندگی ختم شود. در دنیای موسیقی انواع ابزار آلات و سازهای گوناگون به این حوزه وارد شدند و برندهای مختلفی در این زمینه به فعالیت مشغول شدند. یکی از این برندها برند آیبانز است که در دنیا بسیار شناخته شده است و در این مطلب قصد داریم تاریخچه برند آیبانز را مورد بررسی قرار دهیم.

در سال ۱۹۵۷ شرکت آبیانز در ناگویای ژاپن با ارائه گیتار کلاسیک به عرصه ساخت محصولات موسیقی وارد شد. بعدها و با پیشرفت این شرکت، سبد محصولاتش گسترده تر شد و تولید گیتار الکتریکی، ماندولین، ویولون، پیانو، ساکسیفون و ترومیت و انواع لوازم جانبی گیتار به محصولات این برند اضافه شد. در ضمن نوازندگان مطرحی مانند جو ستریانی، مایک تامسون، استو وای، پل گیلیرت و … از گیتارهای آیبانز اختصاصی خود استفاده نمودند.

انواع گیتارهای برند آیبانز

برند آیبانز تولید کننده انواع گیتار الکتریک، بیس، کلاسیک، آکوستیک و اقلام فراوانی از لوازم جانبی گیتار گرفته تا ملزومات موسیقی الکترونیکی نظیر افکت ها و سینتی سایزرهای گیتار. همانطور که اشاره شد آیبانز یک شرکت ژاپنی معتبر تولید گیتار در جهان می باشد. مالک این شرکت حدود ۹۰ سال قبل به دلیل علاقه خاصی که به یک نوازنده گیتار کلاسیک داشت تصمیم گرفت به تولید این نوع ساز با اسم سالوادور آیبانز  اقدام نماید که بعدها به اسم اختصاری آیبانز  تغییر نام پیدا کرد.

  •  آرون گروپس

جالب این که تا قبل از این یک فروشگاه زنجیره ای کتاب داشت و این تصمیم تغییر خیلی زیادی در دنیای هنر به ویژه موسیقی ایجاد نمود و بعد از ورود به دنیای موسیقی تاثیرات بسیاری بر جای نهاد. آیبانز در اواخر دهه ۵۰ میلادی گیتارهای عجیبی از نظر شکل ظاهری تولید نمود که در تاریخچه برند آن نظیر نداشت و به بهترین راه برای شناخته شدن در بین هنرمندان و نوازندگان و حتی برند های سازنده گیتار تبدیل شده بود.

در ادامه بررسی تاریخچه برند آیبانز باید اشاره کرد آقای گاکی مالک این برند به جای تمرکز بر ایجاد یک کارخانه مستقل، خط تولید این برند را به چندین کارخانه در کشورهای مختلف دنیا انتقال داد و این تصمیم از نظر تبلیغات و برندینگ در کشورهای سازنده گیتار یک ایده بسیار خلاقانه محسوب می شد.

بزرگترین تولید کننده گیتار دنیا

برند آیبانز در کمتر از بیست سال به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گیتار در دنیا تبدیل شد که انواع گیتار را با چندین اسامی مختلف تولید می کرد. در دهه هشتاد میلادی این برند طراحی های اختصاصی خود را روی گیتار اجرا و ثبت نمود. طراحی که تا آن زمان در میان تولید کنندگان گیتار نظیر نداشت و هنوز نیز شاهد طراحی اگزوتیک و زیبای این سری از گیتارها می باشیم.

دوستی مالک برند آیبانز با استیو وای، که نوازنده افسانه ای گیتار در دهه هشتاد میلادی بود و جزو برترین نوازندگان دنیا محسوب می شد، سبب شد تا آیبانز گیتارهای سری jem را طراحی نماید. با توجه به استقبال وسیع مردم از این سری گیتارها سریعا طراحی و تولید سری rg نسخه اقتصادی این طرح شروع و به شدت مورد توجه واقع شد.

طراحی جذاب و بی ایراد و کارامد به همراه قیمت مناسب سری rg برای مبتدیان و حتی نوازندگان حرفه ای دنیا به سرعت آیبانز را در همان سال ها به یک نام ماندگار تبدیل کرد. سری آرجی هم اکنون در چند کلاس متنوع تولید می شود و همچنان با تنوع زیاد در طرح و امکانات، همزمان یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین سازهای جهان به شمار می رود.

برند آیبانز از ابتدا به هیچ قالبی تن نداد و نوآوری و خلاقیت را سرلوحه کار خود نهاد و با همه شرکت های معتبر و غیر معتبر دنیا از سیم و پیکاپ تا کوچکترین قطعه های تزئینی و غیره همکاری نمود و انواع متعددی از طراحی های منحصر به فرد گیتار را ارائه و روانه بازار کرد. این برند طی این سال ها حدود ۴۵ مدل گیتار را به خاطر ارتقای کیفیت طراحی و ساخت از چرخه تولید خود حذف نموده و مدل های بهتری را جایگزین نموده است.

با توجه به این موارد می توان متوجه هوش و ظرافت این برند شده و فهمید که آیبانز نگاه حرفه ای به دنیای موسیقی و نوازنده ها داشته است. یک شرکت و برند بسیار معتبر با سازهایی کاملا قابل اعتماد برای هر نوازنده ای در هر سبک و هر جای جهان. برند آیبانز  از دهه هشتاد تا کنون میزبان و حامی برترین نوازنده های دنیا در همه سبک ها از جمله فیوژن، بلوز، فلامنکو، راک و متال و نوازندگانی همچون استیو وای، جو ستریانی، جان پتروچی و پل گیلبرت و … بوده است.

ویژگی گیتارهای برند آیبانز

مهمترین نکته ای که درباره تاریخچه گیتارهای برند آیبانز وجود دارد این است که این شرکت به ساخت گیتارهایی مشهور است که از طرح بدنه سوپر استرات بهره می برند. این گیتارها عموما از طراحی گیتارهای استرتوکستر شرکت فندر الگو گرفته ولی بدنه ای راحت تر با برش های تیز تر ، پیکاپ هایی با خروجی بالا و ضمنا رنگ های خاصی دارند.

این دقیقا همان علتی است که برند آیبانز را به یکی از استانداردترین برندها در عرصه تولید گیتارهای مناسب برای سبک های متال و راک تبدیل کرده است. این گیتارها بدنه ای خیلی مدرن، زیبا و در عین حال راحت داشته که این امکان را به نوازنده می دهد تا ساعت ها به حالت نشسته و یا ایستاده به نوازندگی بپردازد.

پیکاپ های استفاده شده برای گیتارهای این برند در عین خروجی زیاد، خیلی منعطف بوده و این سبب شده تا نه تنها در سبک راک و متل بلکه در سبک هایی نظیر بلوز، جزو حتی پاپ هم نوازندگانی را مشاهده نماییم که از این گیتارها بهره می گیرند. ضمنا کیفیت ساخت خیلی زیاد این گیتارها و دقت در فرایند ساخت سبب شده تا هنگامی که این گیتارها را در دست می گیرید، کیفیت ساخت بالای آن ها به راحتی حس شود.

در کنار بدنه مدرن دسته ای که مهندسان این شرکت برای گیتارها می سازند، جزو راحت ترین و بهترین دسته هایی می باشد که برای گیتارهای الکتریک بازار تولید می گردد. دسته گیتار مهمترین قسمت آن به شمار می رود چرا که نوازنده ساعت ها با آن سرو کار دارد. این برند به تولید گیتارهایی با دسته های بسیار نازک و خوش دست مشهور است.

ضمنا برای چوب بدنه گیتار از چوب های سبک وزن استفاده می شود که این امر هم روی صدای گیتار تاثیر مثبتی دارد و هم در نواختن و اجرا تجربه ای لذت بخش را به ارمغان می آورد. به لطف بدنه مدرن و خاص این نوع گیتارها، دسترسی به فرت های بالا دسته خیلی راحت است. این موارد از ویژگی های گیتارهای ارزان قیمت برند آیبانز به شمار می روند.

در این مطلب با تاریخچه برند آیبانز و همچنین ویژگی گیتارهای این شرکت آشنا شدید. از همراهی شما تا پایان این مطلب کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با انواع گیتار و راهنمای خرید گیتار الکتریک روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *