دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت زرد شدن برگ انجیری و اصلاح روش های نگهداری از آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

برای نگهداری درست از گیاه انجیری باید با علت زرد شدن برگ انجیری آشنا باشید تا بتوانید از بروز چنین مشکلاتی در گیاه پیشگیری نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعاتی در این زمینه و روش های پیشگیری از این مشکل به شما بدهیم.

برگ گیاهان می تواند به دلایل متعددی زرد شده و خشک گردد ولی در بسیاری از شرایط با دانستن علت دقیق آن ها می توانید از بروز چنین مشکلی در گل و گیاهان خود پیشگیری کرده و گیاهان را همیشه سبز نگهداری نمایید. علت زرد شدن برگ انجیری را برای شما بررسی می کنیم و اطلاعاتی در این مورد به شما خواهیم داد تا بتوانید از بروز چنین مشکلاتی در گیاه خود پیشگیری نمایید.

چرا برگ انجیری زرد می شود؟

علت زرد شدن برگ انجیری و درمان آن

گیاه برگ انجیری دارای برگ های بسیار زیبایی می باشد و ساقه آن براق و سبز رنگ می باشد و هر تغییری که در این برگ ها ایجاد گردد نشانه ای از وجود یک مشکل یا بیماری می باشد و باید جدی گرفته شود در غیر این صورت امکان دارد این مورد به گیاهان دیگر نیز آسیب رسانده و اگر دچار بیماری شده باشد آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و شما به دردسر خواهید افتاد. در ادامه به بررسی علت زرد شدن برگ انجیری می پردازیم و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید از این گیاه به صورت درست نگهداری نمایید تا مشکلی برایش ایجاد نشود.

آبیاری اشتباه

از ساده ترین علت هایی که می تواند منجر به ایجاد این مشکل گردد می توان به آبیاری نادرست و غلط اشاره کرد. در واقع آب دادن زیاد به گیاه می تواند منجر به پوسیده شدن ریشه هایش شده و برگ ها به مرور زرد خواهند شد و اگر به این گیاه بی توجه بوده و آبیاری اصولی انجام ندهید و گیاه بیش از حد خشک شود نیز نتیجه ای مانند آبیاری زیاد دریافت خواهید کرد و برگ های انجیری زرد می شوند.

برای آبیاری درست و اصولی نباید زمان تعیین نمود و زمانی برای آبیاری گیاهان مناسب می باشد که سه الی چهار سانتی متر از خاک گیاه خشک شده باشد. در غیر این صورت آب دادن به گیاه اشتباه است و منجر به ایجاد زرد شدن برگ هایش خواهد شد.

در نظر داشته باشید که اگر گیاه شما زرد شده است بهتر است برای مدتی به او آب ندهید و بعد از این که ۱۰ سانتی متر از خاک گیاه خشک شد می توانید آن را به صورت درست و اصولی آبیاری کنید و یادتان باشد که برای اولین زمان آبیاری نیاز است تا آبیاری همراه با قارچ کش ها باشد تا در صورت بروز بیماری ریشه آن را نیز درمان کرده و رشد گیاه را به حالت عادی باز گردانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چرا گیاه انجیری زرد می شود؟

دمای نامناسب داشتن

این گیاه در مناطق گرمسیری رشد بسیار خوبی دارد و متعلق به همان مناطق می باشد از این رو دمایی که برای آن در نظر می گیرید بسیار مهم است و باید با دمای گیاهان سردسیری متفاوت باشد در غیر این صورت ممکن است شاهد زرد شدن برگ هایش باشید. این گیاه را باید در دمایی حدود ۱۸ الی ۲۸ درجه سانتی گراد نگهداری شود. این گیاه می تواند در دمایی بین ۱۰ الی ۱۸ درجه سانتی گراد نیز رشد کند ولی رشد به شدت کم تری خواهد داشت.

باید بدانید که دمای کم تر از ۱۰ درجه سانتی گراد می تواند منجر به از بین رفتن گیاه نیز شده و مشکلات دیگری را برای گیاه ایجاد کند. تنش های دمایی می تواند منجر به زرد شدن این گیاه شود از این رو اگر از این گیاه در خانه نگهداری می کنید جایی را برای او در نظر بگیرید که بتواند رشد خوبی داشته باشد و تنش دمایی کم تری را تجربه کند.

برای پیشگیری از زرد شدن برگ انجیری اگر در مناطق سردسیر هستید با سرد شدن هوا باید آن ها را به درون خانه انتقال دهید و سعی کنید این گیاه را در جایی قرار دهید که نور خورشید را نیز به صورت مستقیم دریافت نماید و همچنین فاصله متناسبی با وسایل گرمایشی داشته باشد در غیر این صورت رطوبت خود را از دست می دهد.

زرد شدن گیاه انجیری با شرایط متفاوت

نور زیاد

شاید برایتان تعجب آور باشد ولی باید بدانید که نور خورشید نیز می تواند منجر به زرد شدن برگ این گیاهان شود. در واقع این گیاهان سایه دوست می باشند و نور مستقیم خورشید را دوست ندارند از این رو اگر این گیاهان دچار زرد شدن برگ ها شدند نیاز است تا جای آن ها را بررسی کنید و اگر نور محیطشان زیاد بود جای آن ها را تغییر دهید.

البته این مورد را فراموش نکنید که نور خورشید برای رشد گیاهان لازم و ضروری می باشد از این رو اگر آن ها را در جایی بدون نور قرار بدهید نیز دچار مشکلات و بیماری هایی می شوند از این رو بهتر است سعی کنید جایی که برای آن ها انتخاب می کنید در روز نور کافی داشته باشد.

عوض کردن گلدان

در برخی از شرایط زمانی که شما گلدان گیاهان انجیری را تعویض می کنید ممکن است شاهد زرد شدن برگ هایشان باشید. در واقع این مشکل می تواند به این دلیل باشد که شما نتوانستید این این کار را در زمانی مشخص انجام دهید. بهترین زمان برای انجام این کار تابستان و بهار می باشد از این رو به شما توصیه می کنیم برای پیشگیری از زرد شدن برگ انجیری سعی کنید این کار را در فصل های پاییز و زمستان انجام ندهید.

بعد از این که گلدان ها را تعویض می کنید حدود یک الی دو هفته گیاهان دچار شوک می شوند از این رو بهتر است شرایط رشد و نگهداری از این گیاهان را به صورت درست فراهم کرده تا بتوانند به زندگی خود باز گشته و دوباره رشد کنند. برای کاهش زمان برگشت گیاه از حالت شوک می توانید در حین تعویض گلدان ها از محرک های رشد ریشه کمک بگیرید.

درمان زرد شدن گیاه انجیری

کود دهی نامناسب

کود دادن به گیاهان دارای حساسیت هایی می باشد و باید جدی گرفته شود در غیر این صورت لامکان از بین رفتن گیاهان وجود دارد. بهتر است سعی کنید کود دادن به گیاه را در زمان مشخص و در فصل های رشدی انجام دهید در غیر این صورت امکان خشک کردن گیاه و زرد شدن برگ هایش وجود دارد.

زمانی که می خواهید کود برای گیاه خود تهیه کنید باید از فروشنده در این زمینه کمک بگیرید و روش درست کود دادن به گیاه را از او بپرسید. کمبود مواد غذایی ممکن است منجر به ایجاد یک سری از مشکلاتی در این زمینه شوند با این حال کود دادن زیاد و نامناسب خاک نیز می تواند منجر به زرد شدن برگ های انجیری شده و علتی برای پژمرده شدنش باشد.

برای این گیاه بهتر است از کود های محلول استفاده کنید و از کود سه بیست نیز در این زمینه باید کمک بگیرید. این کار را باید با فواصل زمانی هر دو الی سه هفته یک بار در فصل های رشد گیاه انجام دهید و در زمان های دیگر از دادن کود به این گیاه اکیدا خودداری نمایید.

 علت زرد شدن برگ انجیری

آفت های گیاهی

آفت های گیاهی می توانند از علت زرد شدن برگ انجیری باشد از این رو بهتر است سعی کنید آن ها را بشناسید. دفع آفت های گیاه کار بسیار ساده ای می باشد و کافی است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید آن را سریعا انجام داده و از ضعف گیاه پیشگیری نمایید. از مهم ترین آفت هایی که می تواند منجر به ایجاد یک سری از مشکلاتی مانند زرد شدن گیاه و پژمرده شدنش شود می توان به شپشک، شته و کنه های تار عنکبوتی اشاره کرد.

در واقع آفت ها از مواد مغذی و رطوبت گیاه استفاده می کنند و و گیاه به سرعت ضعیف می گردد. شناسایی این آفت ها قبل از این که برگ ها زرد شوند امکان پذیر نمی باشد از این رو برای پیشگیری از این مشکل کافی است برگ های انجیری را هر روز دستمال بکشید و سعی کنید زیر برگ ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

آفت ها معمولا با راه های ساده از بین نمی روند از این رو برای هر کدام از آن ها روش های متفاوت و دارو هایی وجود دارد و کافی است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک گرفته و محلول های دارویی را برای درمان گیاه تامین نمایید.

زرد شدن گیاه انجیری

نبود ترکیب خوب خاک

این گیاهان برای این که بتوانند رشد خوبی داشته باشند نیاز به ترکیب مناسب خاک دارند. در بسیاری از شرایط گلدان هایی که از بیرون همراه خاک خریداری می کنید برای نگهداری از گیاه انجیری کافی نیستند و مواد مغذی در آن ها وجود ندارد از این رو امکان این که مشکلاتی در رشد گیاه و زرد شدنش ایجاد شود وجود دارد. در نظر داشته باشید که ترکیب خاک و زهکشی شدنش بسیار اهمیت دارد و می تواند از بروز انواع مشکلات در این زمینه پیشگیری نماید.

در پایان در صورتی که می خواهید با نحوه دفع آفات گیاهان آپارتمانی و تکثیر برگ انجیری آشنا گردید پیشنهاد می کنیم از لینک های قرار داده شده در اینجا دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *