دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تمامی فواید و مضرات طب سوزنی در بارداری

  • سعیده ستاری
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

طب سوزنی در بارداری دارای فواید زیادی می باشد که ما در این مطلب تمام مزایا طب سوزنی را برای شما توضیح می دهیم. همچنین نقاط طب سوزنی را نیز برای شما بیان می کنیم. امیدوارم از این مطلب لذت ببرید و مورد پسند شما واقع شود.

طب سوزنی یک روش غیر تهاجمی، جایگزین و مکمل می باشد که برای حل مشکلات فیزیکی و نیز احساسی استفاده می شود. با این وجود که مزایا طب سوزنی همیشه توسط شواهد علمی مورد حمایت قرار نمی گیرد، ولی قرن ها است که به صورت ایمن استفاده می شود. در بعضی از شرایط، طب سوزنی باید با مراقبت و دانش صریح و روشن استفاده شود. ما هم اکنون همه چیز را در مورد طب سوزنی در بارداری صحبت می کنیم.

فایده طب سوزنی در بارداری

آشنایی با طب سوزنی در بارداری

یکی از مواردی که طب سوزنی در آن کاربرد دارد بارداری می باشد؛ زمانی که بدن دست خوش تغییرات فیزیولوژیکی، متابولیک و روانشناختی قرار می گیرد. یکی از مزیت های اصلی طب سوزنی در حاملگی، پرهیز از استفاده داروهای غیر ضروری است. بر اساس ارزیابی هایی که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ انجام شد، خطر واکنش های منفی کم و واکنش های منفی جدی، نادر بود. این مطالعه نشان دهنده این است که طب سوزنی قادر است در دوران بارداری و تولد، تحت راهنمایی متخصص طب سوزنی سرشار از فایده باشد. طب سوزنی به تسکین علائم اولیه حاملگی مانند خستگی، حالت تهوع، کاهش درد، سوزش معده، یبوست و ورم کمک می کند و البته امکان دارد در آماده سازی بدن برای زایمان در سه ماهه سوم کمک نماید.

تاثیرات طب سوزنی در زنان باردار

حال برای شما مشکلاتی که خانم حامله به آن دچار شده است و طب سوزنی می تواند کمک کند را برای شما بیان می کنیم که این مشکلات به شرح زیر می باشد:

مزایا طب سوزنی در حاملگی

درد کمر و لگن

مطالعاتی که توسط موسسه سلامت زنان و کودکان سوئد در این زمینه منتشر شده است نشان دهنده این است که طب سوزنی در تسکین درد لگن و کمر در طی سه ماهه دوم و سوم بسیار تاثیر گذار است و به هیچ گونه عوارضی منجر نشده است. شایع ترین نقطه مورد استفاده در پا LR3 می باشد.

حالت تهوع و استفراغ

بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که صورت گرفته است، خانم هایی که طب سوزنی انجام می دهند کمتر به تهوع و استفراغ دچار می شوند. طب سوزنی ناحیه p6 واقعه در زیر مچ، در بهبود حالت تهوع و استفراغ بسیار موثر است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سردرد

بر اساس تحقیقی که توسط ژورنال پزشکی اروپا در زمینه فایده طب سوزنی در حاملگی منتشر شده است به ما اثبات کرده است که طب سوزنی در تسکین درد بسیار تاثیر گذار است.

مزایا طب سوزنی در بارداری

موقعیت بریچ نوزاد

زمانی که نوزاد شما با پا به جای سر متولد می شود به این موقعیت بریچ می گویند. طب سوزنی به صورت موکسی باسیون قادر است به اصلاح موقعیت نوزاد با تشویق کودک برای چرخش و قرار گیری سر به پایین کمک می کند. این روش همچنین قادر است بعضی از اثرات مخرب در شرایط خاص داشته باشد، به ویژه زمانی که به درستی اعمال نشود و یا در زمان مناسب مورد استفاده قرار نگیرد. موکسی باسیون(گیاه مورد استفاده در طب سوزنی) در بیماران مبتلا به فشار خون بالا ناشی از بارداری منع مصرف دارند.

افسردگی

دانشگاه استنفورد تحقیقی بین ۱۵۰ خانم باردار را انجام دادند و با معیار های یک اختلال افسردگی بزرگ آشنا شدند. از میان آن ها ۵۲ زن که درمان طب سوزنی را به مدت ۸ هفته انجام دادند در قیاس با گروهی که ماساژ درمان دریافت می کردند، نشانه ها و علائم را کاهش دادند.

مشکلات خواب

زنان باردار اختلالات خواب را در این دوران تجربه می کنند. طب سوزنی می تواند به شما کمک کند تا شما بهتر بخوابید.

ضررهای طب سوزنی در بارداری

در طول زایمان

تحقیقات نشان دهنده این هستند که درمان و مداوای طب سوزنی در دوران حاملگی، میزان درد زایمان و زمان کلی زایمان را پایین می آورد.

نقاط طب سوزنی در حاملگی

در ادامه این مطلب بعضی از قسمت های طب سوزنی که می توانند در دوران حاملگی تحریک شوند، را بیان می کنیم. با این حال، همه نظریه ها از نظر علمی به اثبات نرسیده است. پس پیش از انتخاب این روش، تایید پزشک خود را بگیرید.

قسمت DU 20:

این نقاط قادر است در احساس شادی، پاکسازی ذهن و همچنین پیشگیری از سقط جنین و بواسیر در بارداری مفید است. همچنین این نقطه با حمایت از ماهیچه های کف لگن از افتادگی رحم پیشگیری می کند. در خط وسط سر تا خط موی پشت سر قرار دارد. آسان ترین راه برای تعیین موقعیت آن این است که انگشت شست خود را روی بلندترین نقطه گوش خود قرار بدهید و بگذارید انگشتان میانی شما بالای سر حرکت کنند. نقطه ای که انگشت میانی قرار می گیرد درست خواهد بود.

عوارض طب سوزنی در حاملگی

قسمت GB41:

این نقطه در التیام درد کمر، پاهای ورم کرده، پایین پا و درد شکم بسیار موثر است که در تسکین درد سینه به ما بسیار کمک می کند. که محلش در بالای پا و فاصله میان ۴ تا ۵ استخوان کف پا است.

قسمت ST36:

این نقطه به خصوص در معالجه تهوع و استفراغ، ناراحتی معده و روده، استرس و خستگی بسیار مفید می باشد. البته می تواند درد سینه و آبسه پستان را تسکین دهد. محل این نقطه در بیرون استخوان ساق پا، عرض چهار انگشت پایین تر از کاسه زانو، به پهنای انگشت شست و قسمت جانبی پا است.

نقطه پریکاردیوم P6:

نقطه پریکاردیوم به عنوان نقطه تهوع به حالت تهوع اشاره می کند و در مهار استفراغ، پری شکم و سکسکه بسیار کمک می کند. البته در درمان بی خوابی، سندرم تونل کارپال و افسردگی بسیار تاثیر گذار است. محل این نقطه در بین دو تاندون، در راستای کف دست و تقریبا بالاتر عرض سه انگشت قرار دارد.

فایده طب سوزنی در حاملگی چیست

قسمت CV17:

این نقطه بیماری های روحی و روانی مثل اضطراب، خستگی، افسردگی و عصبانیت را درمان می کند. البته برای تقویت ایمنی نیز بسیار مفید و موثر می باشد. محل این نقطه در روی وسط و نوک سینه و حدود سه تا چهار انگشت بالای استخوان سینه قرار دارد.

زمان مناسب طب سوزنی در حاملگی

شما باید با ارائه دهندگان خدمات درمانی صحبت کنید تا درباره بهترین زمان برای شروع طب سوزنی تصمیم بگیرید. در صورتی که بعضی از افراد توصیه می کنند معالجه در سه ماهه دوم شروع شود، بعضی از افراد طب سوزنی را در سه ماهه اول و هنگامی که حالت تهوع، سوزش معده و نشانه های دیگری اتفاق می افتد پیشنهاد می کنند. درمانگر طب سوزنی احتمالا انجام این درمان را هر هفته یا هر ماه تشخیص می دهد. البته امکان دارد طب سوزنی را برای آماده سازی زایمان آغاز کرده و تا پس از زایمان به جهت بهبودی ادامه دهد.

عوارض احتمالی طب سوزنی در حاملگی

طب سوزنی دارای چند عوارض است که شامل مواردی می باشد که در ادامه برای شما بیان می کنیم:

  • این نگرانی وجود دارد که در صورتی که نقاط طب سوزنی پیش از دوره کامل تحریک شوند، می توانند موجب زایمان زودرس شوند. با این وجود هیچ تحقیق و مطالعه ای برای پشتیبانی از این مساله وجود ندارد.
  • برگزیدن یک شخص غیر متخصص و یا عدم پیروی از پروتکل های امنیتی امکان دارد برای حاملگی ضرر داشته باشد.
  • امکان دارد درد یا قرمزی در محل قرار گیری سوزن وجود داشته باشد.

توضیح درباره فواید طب سوزنی در بارداری

احتمال سقط جنین در اثر طب سوزنی در حاملگی

از نقاط ویژه ای که زایمان را تحریک می کنند تا زمانی که به دوره کامل برسد، پرهیز شود. نقاط طب سوزنی که برای نشانه حاملگی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد، برای سقط جنین شناخته نمی شوند. تا هنگامی که حاملگی به دوره کامل نرسیده است، از تحریک نقاط ویژه در حاملگی خودداری کنید. قسمت های طب سوزنی که برای نشانه های عمومی حاملگی مثل تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار می گیرد، برای سقط جنین شناخته نمی شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *