دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بهترین خوراکی های ادرار آور طبیعی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

خوراکی های ادرار آور یا دیورتیک شامل میوه ها و سبزیجات و حتی نوشیدنی هایی هستند که دارای اثرات طبیعی ادرار آور می باشند. برای آشنایی با این خوراکی ها با ما همراه باشید.

مصرف خوراکی های ادرار آور سبب شده ادرار شما افزایش یافته و بدن مقداری از آب احتباس یافته بدن را دفع کند. برخی میوه ها و سبزیجات ادرار آور هستند که می توانید به جای مصرف داروها از آن استفاده نمایید تا به طور طبیعی ادرار افزایش پیدا کند.

انواع خوراکی های ادرار آور

این که اغلب برای تحریک ادرار؛ داروهای دیورتیک یا ادرار آور توسط پزشک برای افراد تجویز می گردد ولی مواد غذایی و نوشیدنی هایی نیز هستند که دارای اثرات طبیعی مدر بودن می باشند و می توانند از احتباس آب اضافی و بروز آماس و متورم شدن بدن جلوگیری نمایند. مواد مدر یا ادرار آور؛ موادی هستند که مصرف آن ها سبب افزایش ادرار شده تا بدن مقداری از آب ذخیره شده را دفع کند.

به عبارتی مواد دیورتیک یا مدر موادی بوده که میزان ادرار را افزایش داده و به بدن کمک نموده از شر آب اضافی رها شود. ماندن آب اضافی در بدن احتباس آب نام دارد. این آب ممکن است سبب تورم در پاها، مچ دست و ساق پا گردد. بنابراین با استفاده از این مواد می توانید به راحتی آب اضافی بدن را دفع نمایید.

شایان ذکر است برخی خوراکی ها شامل میوه ها و سبزیجات خاصیت ادرار آور داشته که به جای مصرف دارو می توانند به طور طبیعی سبب افزایش ادرار فرد گردند. در ادامه با این خوراکی های ادرار آور بیشتر آشنا می شوید.

انواع میوه های دیورتیک

برخی میوه ها خاصیت دیورتیک یا ادرار آور داشته و می توانند به دفع آب اضافی بدن کمک نمایند. به گفته کارشناسان تغذیه آب لیمو ترش و آناناس خواص دیورتیک داشته و میوه های دیگری مانند انواع انگور، هندوانه، زغال اخته هم دارای ترکیبات مدر می باشند. که در ادامه این خوراکی های ادرار آور شرح داده می شوند.

  •  آرون گروپس

آناناس، زغال اخته و انگور

آناناس به دلیل غنی بودن از پتاسم خواص ادرار آور داشته و می توان از میوه تازه یا آب آن بهره برد زیرا هر دو خواص یکسانی دارند. زغال اخته نیز به دلیل این که سرشار از آریوتین می باشد مانع احتباس آب در بدن می شود. انگور نیز دارای همین خاصیت بوده به دلیل این که غنی از آب است و دفع ادرار را موجب می شود.

دقت کنید که آبمیوه های صنعتی غنی از قند بوده از این رو بهتر است آب میوه ها تا حد امکان طبیعی و بدون قند مصرف شود. همچنین می توانید آب میوه های صنعتی را با کمی آب رقیق نموده تا قند کمتری وارد بدن شود.

لیمو ترش

لیمو ترش نیز یکی از میوه هایی است که خواص ادرار آور داشته و به سلامت بدن نیز کمک می کند. به این ترتیب کمی لیمو ترش را به یک لیوان آب اضافه تا هم آب طعم خوبی بگیرد و هم خواص دیورتیک آن بهتر عمل کند. یکی از میوه های خوب که برای کاهش فشار خون نیز توصیه می شود، لیمو ترش است. لیمو ترش به راحتی در دسترس بوده از این رو آن را در سالادها و سوپ ها استفاده نمایید. این میوه علاوه بر خواص ادرار آور بودن سبب درمان التهاب و عفونت دستگاه ادراری و سوزش ادرار نیز می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب با خواص دیورتیک خود می تواند به کارکرد بهتر ادرار و خروج آب اضافی از بدن و سلامتی بیشتر کمک نماید. همچنین سیستم گوارشی تنبل را تحریک کرده و کلیه ها را فعال تر می نماید. کمی سرکه سیب را به آب نوشیدنی خود افزوده و میل نمایید. با همین میزان کم می توانید از فواید آن بهره مند گردید.

سبزیجات و گیاهان دارویی دیورتیک

برخی سبزیجات و گیاهان دارویی نیز می توانند جزو خوراکی های دیورتیک یا مدر محسوب شوند. سبزیجات غنی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر بوده و دارای ترکیبات طبیعی دیورتیک می باشند. به طور مثال چغندر قند، سبزیجات سبز رنگ و پهن برگ، تره فرنگی، نخود سبز، کلم بروکسل، پیاز، کلم، سیر، مارچوبه و از سویی برخی سبزیجات نیز به خاطر داشتن آب زیاد به طریق دیگری سبب افزایش ادرار شده و از احتباس آب در بدن جلوگیری می کنند. از جمله کاهو، کرفس، خیار، گوجه فرنگی.

آب خیار

آب خیار یک ادرار آور طبیعی عالی است که نه تنها خوشمزه و گوارا بوده بلکه سرشار از مواد مغذی هم برای بدن بوده و سبب سلامت کلیه، کبد و پوست می گردد. همانطور که اشاره شد احتباس آب مشکل روزانه بیشتر افراد است. از این رو ایده خوبی است که یک ماده دیورتیک طبیعی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

قابل ذکر است اگر آب در بدن تجمع یافته و مایعات اضافی نتواند به درستی خارج شوند، در بافت ها تجمع یافته و متورم می گردند. آب خیار می تواند در این راستا کمک کننده بوده و با افزایش ادرار سبب دفع آب اضافی از بدن گردد. نوشیدن آب خیار هم بدن را هیدراته نگه داشته و هم به بدن کمک کرده با رادیکال های آزاد مبارزه کند تا سیستم گوارش شما تنظیم گردد.

به بیشتر افراد توصیه می شود در طی روز آب بیشتری بنوشند که ممکن است برای برخی افراد این کار خوشایند نباشد اما می توانید آب ترکیب شده با خیار را امتحان کنید که هم طعم بهتری داشته و هم طراوت بخش بوده و ضمنا مزایای سلامتی بیشتری نسبت به آب ساده دارد.

بنابراین خیار یک دیورتیک طبیعی است به این معنا که با تحریک کلیه ها برای تولید ادرار زیاد، به دفع آب، مواد زائد و سموم اضافی از بدن کمک کرده و سبب کاهش احتباس آب در بدن می شود در نتیجه تورم پاها و بدن هم کاهش می یابد.

 کرفس

کرفس حاوی آب زیادی بوده از این رو مصرف آن سبب افزایش ادرار هم می شود و در پژوهش های اخیر نشان داده شده که این سبزی سبب جذب آب خوراکی های دیگر هم می شود. حتی اگر مزه کرفس برای شما جالب نیست ولی می توانید آن را در ترکیب با خوراکی های دیگر میل کنید تا از خواص آن بهره مند شوید.

کلم

شایان ذکر است کلم خواص ادرار آور و جلوگیری از سرطان را در کارنامه خود دارد. همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. هنگام مصرف مواد غذایی که با کلم آماده می شوند، نمک کمتر مصرف نمایید. زیرا نمک سدیم خون را بالا برده و خواص دیورتیک کلم را کاهش می دهد.

چغندر

علیرغم دیورتیک بودن چغندر باید اشاره کرد که منبع غنی از آنتی اکسیدان بوده و ضمنا دارای آنتی اکسیدان خاصی به اسم بیتلین می باشد. این آنتی اکسیدان فقط در چند خوراکی یافت می شود. می توانید انواع چغندر را به صورت خام، پخته یا بخار پز مصرف نمایید. حتی ترشی آن نیز موجود است.

جعفری

باید اشاره کرد که خواص دیورتیک و مدر بودن گیاه جعفری فوق العاده بوده و نمی توان از آن غافل بود. این سبزی می تواند آب اضافی تجمع یافته در بافت های بدن را دفع نماید.

بادمجان

از گذشته بادمجان نیز یک دیورتیک طبیعی محسوب می شود که برخی برای کاهش وزن از عصاره بادمجان نیز بهره می گیرند. به این صورت که بادمجان را جوشانده و آب خروجی آن را مصرف می کنند. سعی کنید از بادمجان به عنوان غذای کمکی کنار سایر غذاهای اصلی بهره بگیرید و در نوشیدن عصاره بادمجان افراط نداشته باشید.

گیاه قاصد

گیاه قاصد یک مکمل گیاهی خوب بوده که اغلب برای اثرات مدر بودنش مورد مصرف واقع می شود. این گیاه دارویی پتاسیم زیادی داشته و به عنوان یک ادرار آور طبیعی بالقوه توصیه شده است. قابل ذکر است مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم به کلیه کمک می کند تا سدیم و آب بیشتری عبور داده و دفع نمایند.

این تاثیر گیاه قاصدک می تواند خیلی مفید باشد چرا که بیشتر رژیم های مدرن دارای سدیم و پتاسیم زیادی هستند که می تواند سبب احتباس آب در بدن شوند. ولی این گیاه کمک کرده تا از شر آب اضافی ناشی از مصرف زیاد سدیم رها شوید. با این وجود محتوای پتاسیم واقعی گیاه قاصد ممکن است تفاوت داشته باشد از این رو اثربخشی آن نیز متفاوت خواهد بود.

گیاه دم اسب

دم اسب نیز یک گیاه دارویی پر خاصیت برای سلامتی است. این دارو سالیان زیاد به عنوان ادرار آور و دیورتیک استفاده می شود و به شکل تجاری به صورت چای و کپسول نیز در دسترس می باشد. علیرغم این که دم اسب به وفور مورد استفاده بوده ولی مطالعات کمی درباره آن انجام شده است.

هر چند این گیاه به طور عموم بی خطر در نظر گرفته می شود ولی مصرف دراز مدت آن توصیه نشده است. به این ترتیب افراد مبتلا به بیماری های کلیوی یا دیابت نباید آن را مصرف نمایند.

گیاه ختمی

گیاه ختمی به داشتن گل های زیبا و رنگارنگ شناخته می شود. کاسه گل این گیاه برای تهیه چای دارویی مورد استفاده واقع می شود. گفته شده چای ختمی مزایای زیادی برای سلامتی دارد. از جمله کاهش فشار خون. این گیاه ضمنا به عنوان یک ادرار آور هم برای درمان احتباس آب خفیف در نظر گرفته می شود.

ختمی اثر دیورتیک ملایمی داشته با این وجود اثر دیورتیک آن هنوز در هیچ مطالعه انسانی به تایید نرسیده است.

زنجبیل

زنجبیل به جز طعم بخشیدن به غذا سبب تسکین حالت تهوع پیش از پریودی نیز شده و به عنوان یک ادرار آور هم عمل می کند. برای استفاده از مزایای زنجبیل سعی کنید آن را به صورت دمنوش مصرف نمایید تا مایعات اضافی را از بدن شما خارج نماید.

زیره

گیاه زیره هم از گیاهان دارویی است که دارای فواید بسیاری برای سلامتی می باشد. که اغلب در آشپزی به عنوان ادویه برای پخت انواع نان، سوپ ، دسر و … استفاده می شود. در طب مراکشی زیره به عنوان یک دیورتیک شناخته می شود.

قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی های خیلی محبوب است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. این نوشیدنی نیز حاوی کافئین بوده و می تواند ادرار آور واقع شود. گفته شده در دوزهای بالای کافئین بین ۲۵۰-۳۰۰ میلی گرم اثر دیورتیک قهوه بیشتر می شود. از این رو نوشیدن چند فنجان قهوه سبب افزایش ادرار می گردد. ضمنا همانطور که در مورد چای اشاره شد نوشیدن قهوه به مدت طولانی نیز خواص دیورتیک آن را برای بدن کاهش می دهد زیرا بدن به نوعی مقاوم می شود.

چای سیاه و سبز

چای سیاه و چای سبز دارای کافئین بوده و می توانند به عنوان ادرار آور عمل نمایند. این دو نوشیدنی اثرات ملایم دیورتیک دارند. با این وجود ممکن است این اثر به تدریج از بین برود زیرا بدن به آن مقاوم می شود. از این رو برای افرادی که دائما از این چای استفاده می کنند خواص دیورتیک آن کاهش پیدا می کند.

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با خوراکی های فسفر دار و خوراکی های ضد نفخ روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *