دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عوارض ابدومینوپلاستی کدامند؟ چگونه از آنها جلوگیری کنیم؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

بروز عوارض جانبی پس از انجام هر گونه جراحی، اتفاق شایعی است. عوارض جانبی بخشی طبیعی از فرایند التیام است و نشان می‌دهد که بدن به روشی عادی در حال واکنش نشان دادن به حادثه و آسیب‌دیدگی است. بهترین جراحان پلاستیک در کنار مزایای جراحی ابدومینوپلاستی، جزئیات کاملی را درباره عوارض جانبی و خطرهای احتمالی آن در جلسه مشاوره بیان می‌کند تا آگاهانه تصمیم بگیرید که آیا ابدومینوپلاستی درمان مناسبی برای شما هست یا خیر. با در نظر گرفتن نکته فوق، اطلاعات پایه درباره ابدومینوپلاستی، متقاضیان ایده‌آل این عمل جراحی و عوارض جانبی آن را در این مقاله کوتاه در اختیارتان می‌گذاریم.

عوارض ابدومینوپلاستی کدامند؟ چگونه از آنها جلوگیری کنیم؟

ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم چیست؟

عمل ابدومینوپلاستی شکم را با برداشتن پوست و چربی اضافی و محکم کردن عضلات دیواره شکم صاف و تخت می‌کند. ابدومینوپلاستی به جراحی زیبایی شکم یا تامی تاک نیز معروف است. ابدومینوپلاستی بسته به میزان پوست و چربی اضافی می‌تواند عملی کوچک («مینی») یا گسترده‌تر باشد. بسیار مهم است که درباره این عمل اطلاعات کسب کنید، وضعیت‌تان را به دقت و به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم نهایی‌تان را بدون عجله بگیرید. نباید از جراحی ابدومینوپلاستی به عنوان جایگزینی برای کاهش وزن و لاغری استفاده کنید.

بهترین متقاضیان جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم برای مردان و زنانی است که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار هستند و وزن‌شان ثابت است. بهترین حالت این است که سیگاری نباشید.

ابدومینوپلاستی را نباید با لیپوساکشن (جراحی زیبایی برای خارج کردن چربی اضافی) اشتباه بگیرید، اگرچه ممکن است جراح لیپوساکشن را به عنوان بخشی از ابدومینوپلاستی انجام بدهد. چنانچه پوست و عضلات پس از چند بار بارداری کشیده شده باشد، انجام دادن ابدومینوپلاستی برای محکم کردن عضلات و کاهش پوست اضافی مفید خواهد بود. همچنین ابدومینوپلاستی جایگزینی برای افراد دارای سابقه چاقی و اشخاصی است که کاهش وزن قابل‌توجهی داشته‌اند، اما هنور در ناحیه شکم چربی اضافی یا پوست شل دارند.

چه زمانی باید از انجام دادن عمل ابدومینوپلاستی اجتناب کرد؟

بانوانی که هنوز قصد باردار شدن دارند، باید عمل ابدومینوپلاستی را تا پایان دوره فرزندآوری به تعویق بیندازند. عضلات عمودی در عمل ابدومینوپلاستی کشیده و محکم می‌شود. بارداری‌های بعدی می‌تواند این عضلات را دوباره از هم جدا کند. چنانچه هنوز قصد دارید وزن زیادی کم کنید، جراحی زیبایی شکم را فوراً انجام ندهید، صبر کنید تا وزن‌تان ثابت شود.

لازم به ذکر است که جراحی ابدومینوپلاستی جای زخمی را روی شکم باقی می‌گذارد. طول جای زخم یا اسکاری که در امتداد خط بیکینی باقی می‌ماند، به میزان پوست اضافی بستگی دارد. اگر پوست اضافی بسیار کم باشد، عمل مینی ابدومینوپلاستی جای زخم کوتاهی را به‌جا خواهد گذاشت.

جراح پلاستیک تمام موارد فوق را در جلسه مشاوره توضیح می‌دهد. در جلسه مشاوره با جراح معالج‌تان درباره نتایج دلخواه صحبت خواهید کرد و جراح عمل مناسب را توصیه خواهد کرد.

عوارض جانبی ابدومینوپلاستی

شایع‌ترین عوارض جانبی ابدومینوپلاستی را که باید از آنها آگاه باشید، در این بخش برای‌تان توضیح می‌دهیم.

درد و ناراحتی

 

عوارض ابدومینوپلاستی کدامند؟ چگونه از آنها جلوگیری کنیم؟

درد و ناراحتی پس از جراحی زیبایی شکم شایع است. درد معمولاً در ناحیه شکم، به ویژه دور برش‌های جراحی متمرکز است. درد در روزهای اول پس از جراحی بیشترین شدت را دارد و هر روز با آهنگی ثابت کمتر می‌شود. ناراحتی شدید را می‌توان با استراحت مناسب و مصرف مسکن مدیریت کرد.

کبودی و ورم

کبودی و ورم از عوارض جانبی شایع پس از جراحی است. بخش اعظم کبودی معمولاً تا پایان هفته دوم تا سوم محو می‌شود و بخشی از تغییر رنگ پوست به مدت یک تا چند هفته دیگر باقی می‌ماند. ورم معمولاً تا پایان ماه اول بعد از جراحی تا حد زیادی فروکش می‌کند، البته مقدار ورم کم باقی‌مانده ممکن است تا چند هفته دیگر از بین نرود.

یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت ورم و کبودی پوشیدن گن فشرده‌کننده طبق دستور جراح پلاستیک است. این گن نیمه‌کشی دور بالاتنه را محکم می‌گیرد و در زمان التیام از بدن حمایت می‌کند. گن حس پایداری و امنیت ایجاد می‌کند و ورم شدید را در نخستین روزهای حساس دوران نقاهت کاهش می‌دهد.

بی‌حسی دور ناحیه شکم

چون برش‌های بزرگ در امتداد ناحیه پایین شکم ایجاد می‌شود، غیرعادی نیست که بیمار در دوران نقاهت دچار بی‌حسی، حساسیت یا گزگز شود. همان‌طور که پوست، رگ‌های خونی و عصب‌های پایین شکم التیام می‌یابد و بازسازی می‌شود، بی‌حسی و حساسیت نیز کمتر می‌شود.

جای زخم پس از جراحی

جای زخم پس از تمام عمل‌های جراحی باقی می‌ماند، مسلماً جراحی ابدومینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست. جای زخم پس از جراحی زیبایی شکم واضح و بزرگ است. اسکار در چند ماه آینده تغییر رنگ می‌دهد و رو به محو شدن می‌گذارد. جای زخم در سال‌های آینده کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

لخته شدن خون پس از جراحی زیبایی شکم

لخته خون، به‌ویژه لخته خون تشکیل‌شده در پا، خطر بالقوه مهمی پس از جراحی‌های بزرگ است. برای جلوگیری از تشکیل شدن لخته‌های خون خطرناک از بیماران خواسته می‌شود که در دوران نقاهت هر روز راه بروند. راه رفتن گردش خون را بهبود می‌دهد و از تشکیل لخته خون در پاها و دیگر بخش‌های بدن جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از بروز عوارض پس از ابدومینوپلاستی

بهترین کار برای این‌که پس از ابدومینوپلاستی دچار عوارض نشوید، این است که توصیه‌های جراح پلاستیک درباره مراقبت‌های پس از عمل را به دقت رعایت کنید. به‌این‌ترتیب شرایط بهینه برای التیام پس از جراحی ایجاد می‌شود و دوران نقاهت بدون مشکل سپری می‌شود. توصیه‌های زیر را در دوران نقاهت پس از جراحی ابدومینوپلاستی رعایت کنید:

بایدهای پس از ابدومینوپلاستی

 

عوارض ابدومینوپلاستی کدامند؟ چگونه از آنها جلوگیری کنیم؟

  • وقتی احساس خستگی می‌کنید، استراحت کنید. خواب کافی به بهبودتان کمک می‌کند؛
  • سعی کنید هر روز راه بروید و مسافت راه رفتن‌تان را هر روز کمی بیشتر از روز قبل کنید. راه رفتن جریان خون را بهبود می‌دهد و از ابتلا به ذات‌الریه و یبوست جلوگیری می‌کند؛
  • ورزش‌های شکمی و فعالیت‌های سنگینی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن آهسته، وزنه‌برداری یا ورزش ایروبیک را به مدت ۶ تا ۸ هفته انجام ندهید؛
  • بلند کردن هر باری که مستلزم زور زدن یا فشار آوردن به بدن باشد، به مدت ۶ هفته ممنوع است؛ این مورد شامل کیسه‌های سنگین خواربار، بطری‌های سنگین، کیف یا کوله‌پشتی سنگین، کیسه‌های غذای سگ یا گربه، جاروبرقی یا کودک می‌شود؛
  • از پزشک معالج‌تان بپرسید که دوباره کی می‌توانید رانندگی کنید؛
  • اکثر بیماران می‌توانند دو تا سه هفته پس از جراحی در محل کار حاضر شوند؛ مدت زمان مرخصی پس از جراحی ابدومینوپلاستی به نوع کار و حال خودتان بستگی دارد؛
  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی در صورت اجازه دادن پزشک می‌توانید دوش بگیرید. ناحیه زخم را با زدن ضربات بسیار ملایم خشک کنید. به مدت دو هفته یا تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، در وان دراز نکشید و
  • زمان شروع مجدد رابطه جنسی را از پزشک بپرسید.

رژیم غذایی مناسب پس از ابدومینوپلاستی

  • می‌توانید رژیم غذایی عادی‌تان را داشته باشید. اگر حالت تهوع دارید و وضع مزاجی مناسبی ندارید، غذاهای بدون ادویه و کم‌چربی مانند کته ساده، مرغ آب‌پز، نان تست و ماست بخورید؛
  • آب فراوان بنوشید، مگر آن‌که پزشک توصیه دیگری کرده باشد؛
  • ممکن است دفع مدفوع بلافاصله پس از جراحی مانند همیشه منظم نباشد. این وضعیت عادی است. سعی کنید دچار یبوست نشوید و هنگام دفع زور نزنید. بهتر است مکمل فیبر را هر روز مصرف کنید. اگر شکم‌تان چند روز کار نکرد، درباره مصرف ملین ملایم با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

داروهای پس از ابدومینوپلاستی

  • پزشک راهنمایی‌تان می‌کند که مصرف چه داروهایی را چه زمانی باید دوباره شروع کنید. همچنین در صورت لزوم پزشک داروهای جدید برای‌تان تجویز می‌کند؛
  • اگر آسپرین یا دیگر داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنید، از پزشک بپرسید که چه زمانی باید دوباره مصرف‌شان را شروع کنید یا مصرف مجددشان اصولاً لازم است یا خیر. مطمئن شوید که دقیقاً متوجه توصیه‌های پزشک شده‌اید؛
  • داروهای مسکن را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید:
    • اگر پزشک مسکن برای‌تان تجویز کرد، آن را طبق دستور مصرف کنید و
    • اگر مسکنی برای‌تان تجویز نشد، درباره مصرف مسکن‌های بدون نسخه با پزشک مشورت کنید؛
  • اگر فکر می‌کنید مصرف مسکن باعث می‌شود دچار حالت تهوع شوید:
    • مسکن را بلافاصله پس از غذا مصرف کنید، مگر آن‌که پزشک دستور دیگری داده باشد و
    • از پزشک بخواهید مسکن دیگری برای‌تان تجویز کند و
  • اگر پزشک برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، دارو را طبق دستور مصرف کنید. مصرف مسکن را صرفاً به این دلیل که حال‌تان بهتر شده است، قطع نکنید. دوره درمان آنتی‌بیوتیک را کامل کنید.

مراقبت از زخم ابدومینوپلاستی

  • اگر نوار چسب روی زخم‌تان زده شده است، به چسب دست نزنید تا خودش پس از تقریباً یک هفته بیفتد. یا این‌که چسب را طبق دستور پزشک عوض کنید یا بردارید؛
  • ناحیه جراحی را هر روز با آب گرم و صابون بشویید و با زدن ضربات ملایم خشک کنید. از الکل یا پراکسید هیدروژن استفاده نکنید، چون روند التیام را آهسته می‌کند؛
  • ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. اگر زخم ترشح دارد یا به لباس ساییده می‌شود، می‌توانید آن را با گاز پانسمان بپوشانید. پانسمان را طبق توصیه پزشک هر روز عوض کنید و
  • احتمالاً یک یا دو لوله تخلیه (درن) برای جلوگیری از جمع شدن مایعات زیر پوست شکم کار گذاشته می‌شود. پزشک روش مراقبت از درن را به شما آموزش می‌دهد.

انجام دادن هم‌زمان ابدومینوپلاستی و جراحی‌های پیکرتراشی مختلف

آن دسته از بیمارانی که تصمیم می‌گیرند جراحی زیبایی شکم را همراه با لیپوساکشن یا دیگر جراحی‌های پیکرتراشی انجام بدهند، باید منتظر عوارض جانبی طولانی‌تری در ناحیه‌های درگیر باشند. طولانی‌تر بودن فرایند التیام برای بیمارانی که چند جراحی پلاستیک را هم‌زمان انجام می‌دهند، طبیعی است.

بااین‌حال به نظر اکثر بانوان تحمل ورم و دیگر عوارض جانبی ارزشش را دارد، چون انجام دادن جراحی ترکیبی بدن را به زیبایی پیکرتراشی می‌کند و اندام خوش‎فرم‌تر و جذاب‌تری را خلق می‌کند. پیکرتراشی به‌جز ابدومینوپلاستی شامل لیفت بازو، جراحی پروتز سینه و لیپوساکشن شکم و ران نیز می‌شود که برخی از بانوان تمایل دارند حداقل دو مورد از این جراحی‌ها را به همراه ابدومینوپلاستی انجام دهند تا علاوه بر اینکه بدنی خوش فرم را به صورت یکجا بدست می‌آورند، دوره نقاهت همزمانی را بگذرانند.

هزینه ابدومینوپلاستی چقدر است؟

هزینه جراحی ابدومینوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین علت نمیتوان یک قیمت ثابت برای این جراحی درنظر گرفت. اما اگر این جراحی را با جراحی‌های دیگر مثلا پروتز سینه انجام دهید در اینصورت قیمت جراحی پروتز سینه نیز علاوه بر هزینه جراحی ابدومینوپلاستی از شما گرفته میشود مگر اینکه پزشکتان برای شما تخفیفی درنظر بگیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *