دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع بازی برای سالمندان و نتایج روحیه بخش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع بازی برای سالمندان از تنوع بی شماری برخورداری بوده و شما می توانید با مطالعه این مقاله با انواع مختلفی از بازی های مفید برای افراد سالمند آشنا شوید.

به طور کلی انواع بازی های مختلف برای سالمندان می توانند بر سلامت جسمانی افراد مسن بسیار تاثیرگذار باشد و به همین خاطر لازم برای بازی کردن با سالمندان زمان بگذارید تا ذهن و جسم آن ها را از تاثیرات و عوارض کهولت سن دور نگه دارید. در واقع سالمند شما نیاز به توجه و مراقبت های جسمی و ذهنی فراوانی دارد که بتواند این دوره را با خاطره شیرین بگذراند.

آشنایی با بازی های مفید برای سالمندان

توجه داشته باشید با در نظر گرفتن اینکه چه زمانی سالمندان نیاز دارند که کارهایی برای تقویت حافظه انجام دهند، فرزندان بایستی آن ها را تشویق و ترغیب به این کار نمایند. اگر از دوران جوانی افراد بازی های تقویت ذهن را بیاموزند مسلما در میانسالی و پیری ذهن آن ها فعال خواهد بود. بسیاری از محققان بر این باور هستند که ضعیف شدن حافظه از سن بیست سالگی شروع می شود و با بالارفتن سن بیشتر می شود.

انواع بازی برای سالمندان

در واقع جدی گرفتن سلامت ذهنی یک قدم اساسی در دستیابی و حفظ کیفیتی بهتر برای زندگی محسوب می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده وجود بازی و سرگرمی برای سالمندان به بهبود سلامت روان آن ها کمک قابل توجهی خواهد کرد.

توجه داشته باشید که تمرین های ذهنی برای فعال نگه داشتن ذهن به اندازه تناسب اندام و قدرت بدنی در سنین بالا اهمیت دارند. در تمام طول عمر، مغز مسئول شاد نگاه داشتن انسان است و هر چه سن انسان بیشتر می شود سلامت ذهنی بخش بزرگی از داشتن زندگی مستقل خواهد بود.

برای اطمینان از اینکه مغز انسان به بهترین وجه ممکن کار می کند بایستی ذهن هر روز به چالش کشیده شود. خوشبختانه ورزش های ذهنی به لطف بازی های سریع و فعالیت هایی که همه جا و برای همه امکان پذیر و لذت بخش هستند می تواند بسیار سرگرم کننده و آسان باشد.

همانطور که می دانید سرگرمی برای هر انسانی تعریف متفاوتی دارد اما با این حال در ادامه فعالیت هایی را بیان کرده ایم که می توانید از آن ها برای بازی و سرگرمی با سالمندان الهام بگیرید:

  •  آرون گروپس

سرگرمی های مفید برای افراد سالمند

بازی های ورزشی فعال برای سالمندان:

معمولا بازی های ورزشی فعال به سالمندان فرصتی خواهد داد تا کمی ورزش کنند و احساس مدیریت قوای بدنی را در آن بالا می برد. این گونه فعالیت ها اغلب لذت بخش هستند به ویژه اگر حین انجام بازی ها برای غلبه بر موانع خود را به چالش بکشانند یا رقابتی دوستانه با افراد دیگر داشته باشند. فعالیت هایی مانند گلف، شنا، تنیس، بدمینتون و پرتاب توپ برای سالمندان مناسب است.

ورزش دیگری که به افراد مسن توصیه می شود یوگا است. یوگا را در هر سنی می توان انجام داد زیرا یوگا ورزشی است که با نیازها و تواناهای بدن فرد هماهنگ می شود. یوگا همچنین برای جلوگیری و کنترل بیماری های خاص که در سالمندان شیوع بیشتری دارد بسیار مفید خواهد بود.

برخی انواع یوگا به گونه ای طراحی شده اند که موجب کاهش فشار خون و ایجاد تعادل در سیستم اعصاب می گردند و از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و عصبی جلوگیری می کنند. بنابراین جای تعجبی ندارد که یوگا به صورت گسترده ای بین سالمندان محبوب شده است.

بر اساس تحقیقی در آمریکا مشخص شده که در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۴ میلیون آمریکایی بالای ۵۰ سال هر روزه ورزش یوگا را انجام می دهند که این تعداد در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۴ میلیون نفر بوده است.

ورزش های مفید برای سالمندان

رقص، آواز و دیگر هنرهای نمایشی:

رقصیدن با موسیقی می تواند بدن را با ریتم های هیجان انگیز و شفابخش متصل نماید. فردی که در مقابل دیگران آهنگ محبوب خود را می خواند حتی اگر آواز بدی هم داشته باشد، می تواند در محیطی صمیمی و دوستانه به تلاش خود برای آواز خواندن بخندد و زمان خوبی را سپری نماید.

به طور کلی انجام نمایش های هنری یا حتی تعریف کردن یک خاطره یا یک جک می تواند حس رضایت از خود را در افراد بالا برده و اوقات خوشی را برای همه بسازد. به همین خاطر بسیاری از افراد سالمند به اجرای برنامه هایی مانند تئاتر و مراسم کتاب خوانی و فعالیت های این چنینی روی آورده اند.

برگزاری مهمانی یا سایر گردهمایی های اجتماعی:

یکی از قدرتمند ترین بازی ها برای شاد کردن زندگی سالمندان می تواند معاشرت باشد. در واقع افراد مسن در معاشرت با یکدیگر می توانند از خاطراتشان بگویند، دوران قدیم را یادآوری نمایند و حتی در مورد علایق مشترک شان صحبت کنند.

در واقع مکالمه ای که در محیط دوستانه شکل می گیرد بیش از هر چیز دیگری در این فهرست می تواند روحیه و دیدگاه افراد را بهبود ببخشد. بنابراین شرکت در مهمانی ها و دورهمی های این چنینی به شدت توصیه می شود و اهمیت آن از هر بازی و سرگرمی برای سالمندان بیشتر است.

بازی های گروهی برای افراد سالمند

بازی های فکری، معما و پازل ها برای سالمندان:

بازی های فکری اغلب راه مناسبی برای معاشرت با دیگران و استفاده از چالش های لذت بخش و رقابت های دوستانه است. بازی فکری تنها مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان نیز می توانند از این بازی ها لذت ببرند. بازی های فکری علاوه بر اینکه می تواند اوقات فراغت را پر کند، تمرینی برای تقویت حافظه و سلول های مغزی خواهد بود.

جالب است بدانید که بازی و سرگرمی برای سالمندان می تواند از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کند و بر اساس تحقیقات افرادی که فعالیت های ذهنی انجام می دهند، هوش شان از سایرین بهتر شود. معمولا انجام بازی های فکری قابلیت تمرکز، تصمیم گیری، سرعت پردازش فکر و قابلیت تحلیل را به شدت افزایش می دهد. از جمله بازی های فکری و معمایی می توان به اتللو، جنگا و پنتابال اشاره کرد.

همچنین بازی های فکری نیز انتخاب ایده آلی برای سالمندان خواهند بود برای مثال داستان نویسی با محدودت کلمات یکی از سرگرمی های افراد در تمام سنین می باشد. در این بازی بایستی چندین کلمه را انتخاب نمایید و سپس سعی کنید به کمک قوه تخیل داستانی را با این کلمات بنویسید.

دقت کنید که داستان نباید بلند باشد و حتی می تواند در قالب یک یا چند جمله باشد که کلمات انتخاب شده را در آن ها استفاده کرده اید. این بازی را می توانید با سرعت بالا انجام دهید.

مشغول شدن به صنایع دستی برای سالمندان

وقت گذراندن با حیوانات:

دقیقا مانند انسان ها، حیوانات نیز نیاز به محبت و تفریح دارند پس علت بازی کردن با حیوانات موجب شادی هر دو طرف می شود. به صراحت می توان گفت که حیوانات خانگی نقش بزرگی در بازی و سرگرمی برای سالمندان دارند و به همین خاطر است که بسیاری از سالمندان سرپرستی حیوانات را بر عهده می گیرند.

باغبانی، تماشای پرندگان و دیگر تفریحات در فضای باز:

تا زمانی که هوا مناسب باشد بیرون ماندن می تواند روحیه را به طرز شگفت انگیزی تغییر دهد. در واقع دنیای طبیعی مملو از مناظر، صداها، رایحه ها و دیگر موارد لذت بخش است بنابراین فعالیت هایی مانند پیاده روی، قایق رانی، کوه نوردی و رفتن به پیک نیک به سالمندان توصیه می شود.

هنر و صنایع دستی:

این گونه از سرگرمی های خلاقانه برای افراد در هر سنی مناسب است و اغلب از فعالیت های مورد علاقه سالمندان به حساب می آید. چنین ایده هایی معمولا می توانند حس سرزندگی و نشاط را در افراد مجددا زنده نمایند. این فعالیت ها اغلب شامل نقاشی، ساخت جواهر، گلدوزی، بافندگی و کار چوب می باشند.

انواع مختلف بازی ها برای افراد سالمندس

یادگیری:

زمانی که تصمیم می گیرید چیزی را تنها به خاطر خودش فرا بگیرید، یادگیری لذت بخش تر خواهد شد. به دنبال حس کنجکاوی خود، انگیزه ها و علایق تان را پیدا کنید. یادگیری موضوعی جدید در هر سنی مفید است. از یاد گرفتن زبان جدید و کار با کامپیوتر گرفته تا نواختن ساز موسیقی، پخت غذاهای جدید و شعبده بازی تمامی آن ها برای سالمندان مناسب خواهند بود. توجه داشته باشید که در یادگیری محدودیتی وجود دارد و هر چیزی را می توانید فرا بگیرید.

برای مطالعه دیگر اطلاعات عمومی در رابطه با سالمندان همچون حمام کردن سالمندان و سالمند آزاری می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *