دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت گریه نوزاد هنگام ادرار و عملکرد دستگاه ادراری نوزادان

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

باید گریه نوزاد هنگام ادرار را جدی تلقی کرد و به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود و آن را تحت پیگیری قرار داد. عوامل متعددی ممکن است سبب بروز این حالت در نوزاد شوند.

اگر نوزاد هنگام ادرار بسیار گریه می کند و یا در مواردی لک های خون در ادرار نوزاد مشاهده می شود باید این امر را جدی دانست و به پزشک متخصص مراجعه کرد. در این مطلب به عواملی که ممکن است سبب گریه نوزاد هنگام ادرار شود می پردازیم.

عوامل دخیل در گریه نوزاد هنگام ادرار

در صورتی که نوزاد شما هنگام ادرار بسیار گریه می کند یا ادرار وی بوی بسیار بدی داشته و در مواردی که در ادرار نوزاد لک های خون مشاهده کرده اید. باید این موضوع را جدی دانسته و نسبت به حل آن اقدام کنید. ممکن است کلیه های نوزاد دچار مشکل شده و از این رو برای روشن شدن شک و تردید خود باید به پزشک مراجعه شود. همچنین مطالعه این مطلب نیز می تواند در این راستا کمک کننده باشد.

دقت کنید که گاهی اوقات ناراحتی و گریه نوزاد موقع ادرار به خاطر سوزش ادرار است. به طور معمول شایع ترین دلیل سوزش ادرار در نوزادان التهاب پوست نواحی پوشک می باشد که به دلیل عفونت های قارچی و التهاب پوستی ناشی از آلرژی های تماسی می باشد. ضمنا التهاب مجرا در زمینه عوامل شیمیایی و عفونت های ادراری هم از عوامل رایج سوزش ادرار گزارش شده است.

ولی سوزش ادرار نوزاد تنها علت گریه شیرخوار هنگام ادرار نبوده زیرا در چند ماه نخست زندگی، شیرخواران مستعد کولیک یا قولنج روده خیلی گریه می کنند. در نوزادانی که دارای نفخ شکمی هستند نیز هنگام تلاش برای ادرار یا مدفوع ممکن است گاز زیاد شکم و اتساع آن سبب درد و ناراحتی شده که ممکن است با سوزش ادرار اشتباه تلقی شود.

باید اشاره کرد در نوزادان پسر ممکن است مشکل در مجرای تناسلی یا تنگی و پرده های ناقص که گاها به صورت مادرزادی در مسیر مجرای ادرار وجود دارد، سبب ادرار قطره قطره نوزاد شده که این موضوع بسیار اهمیت دارد زیرا اگر تشخیص به موقع داده نشود و درمان صورت نگیرد، فشار تدریجی و قابل ملاحظه ای به کلیه های نوزاد وارد می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از این رو لازم است هر نوع درد و ناراحتی نوزاد موقع ادرار را جدی دانست و تحت پیگیری قرار داد. باقی ماندن هر نوع جسم خارجی حتی تکه نخ یا مدفوع در محل تناسلی نوزاد دختر نیز ممکن است به حس ناراحتی و سوزش ادرار منجر گردد. جدا از این موارد در فصل گرما اگر به کودک آب و مایعات کافی خورانده نشود یا لباس زیاد به تن داشته باشد سبب کاهش آب بدن نوزاد شده و ادرار او غلیظ می شود که سبب افزایش خطر سنگ کلیه و سوزش ادرار می گردد.

در پژوهش هایی گزارش شده باقی ماندن کف صابون یا تماس آن با مخاط مجرا یا ناحیه تناسلی نوزاد پسر و دختر می تواند به سوزش ادرار موقتی منجر گردد از این رو به والدین توصیه اکید شده که در انتخاب جنس پوشک نوزاد بسیار دقت نمایند.

عملکرد دستگاه ادراری نوزادان

در بدن همه انسان ها، دستگاه ادراری توسط لوله های مخصوصی به مثانه متصل می شود. همانطور که می دانید این لوله های ادرار در کلیه ها قرار دارند. هر نوزادی دارای دو کلیه در بدن به جهت فیلتر نمودن مایعات اضافی و اجسام خارجی موجود در خون می باشد که مواد زائد بدن را به ادرار تبدیل نموده و به دستگاه مثانه می فرستند.


با ورود این مایع ادراری به مثانه، دستگاه تناسلی به خاطر فشار وارده بر افروخته شده و نوزاد احساس نیاز به دفع ادرار می یابد. به طور معمول در شرایط نرمال اگر مشکلی در دستگاه ادراری شیرخوار وجود نداشته باشد می تواند ادرار را در مثانه ذخیره و تا هنگامی که نیاز به تخلیه باشد در آن جا باقی می ماند.

رفلاکس کلیه نوزادان

ممکن است تاکنون درباره رفلاکس اسید معده زیاد شنیده باشید که در آن اسید معده به طرف مری رفته و سبب احساس سوزش در این ناحیه از بدن می گردد. جالب است بدانید مشابه این عمل در کلیه یا مثانه نوزادان و کودکان نیز روی می دهد و در آن ادرار موجود در مثانه کودکان به سمت لوله های کلیه حرکت کرده که به آن رفلاکس کلیه اطلاق می شود.

در این نوع بیماری هنگامی که مایع ادرار از مثانه به طرف کلیه ها حرکت می کند، کودک در کلیه ها و دستگاه تناسلی خود احساس سوزش شدیدی را تجربه می کند. شدت این بیماری در نوزادان مختلف با توجه به وضعیت بدنی و مقاومت آن ها متفاوت است. در حقیقت رفلاکس کلیه در کودکان می تواند خیلی خفیف تا خیلی شدید بروز کند.

علت بروز رفلاکس کلیه در نوزاد

به طور کلی دو عامل مهم برای بروز رفلاکس کلیه در کودکان گزارش شده است. اولی عامل ارثی و دیگری عفونت. در مورد اول باید اشاره نمود که ممکن است دریچه های کاربردی مثانه که مانع برگشت جریان ادرار مثانه به کلیه می گردد در برخی نوزادان به درستی رشد نکرده و رفلاکس کلیه روی می دهد. در این مواقع به طور معمول ادرار در مراحل ابتدایی حرکت از مثانه به سمت لوله های حالب رفلاکس یافته و به کلیه وارد می شود.

البته دقت کنید که در بیشتر موارد دلیل بروز رفلاکس کلیه ارثی می باشد. در حقیقت اگر یکی از اعضای خانواده نوزاد قبلا به این مشکل مبتلا بوده ممکن است نوزاد جدید هم به طور ارثی با این عارضه روبرو شود. البته باید اشاره کرد در مواردی با رشد و بزرگ شدن کودک ممکن است مشکل رفلاکس کلیه او در بدن کاملا از بین برود.

درباره عامل عفونت نیز باید اذعان داشت که این مورد زمانی روی می دهد که نوزاد یا کودک به طور مکرر به انواع عفونت های ادراری دچار شود. در حقیقت عفونت دستگاه دفع ادرار منجر به مسدود شدن مجاری ادراری شده و باعث متورم شدن لوله های حالب و کلیه ها می گردد. این نوع عارضه با عنوان رفلاکس ثانویه مثانه به لوله های حالب و کلیه ها شناخته شده است.

گریه نوزاد هنگام دفع مدفوع

در این جا باید اشاره کرد قرمز شدن و گریه نوزاد هنگام مدفوع امری عادی بوده و به مصرف دارو نیاز نیست. قابل ذکر است تمام نوزادان از حدود سه هفتگی تا ۴ ماهگی با دل درد مواجه می شوند. هنگام مدفوع دست و پاها را جمع کرده و بسیار تلاش می کنند. این دل درد و دل پیچه جای نگرانی نداشته و باید با در آغوش گرفتن و به آرامی حرکت دادن سبب تسکین دل درد او شوید.

در این زمینه برای آشکار شدن موضوع، متخصصین اطفال بیان می دارند که اگر نوزاد هنگام دفع مدفوع؛ گریه کرده و بسیار تلاش می کند به نحوی که قرمز شده ولی مدفوع نرمی دفع می کند، این حالت گذرا بوده و مشکلی نیست. اما اگر مدفوع نوزاد در این شرایط سفت، شکل دار و غلیظ بوده و مشابه کودکان بزرگ دفع دارد، غیر طبیعی است و نشان می دهد دچار یبوست شده است.

همچنین اگر نوزاد شما کمتر از ۵ ماه سن داشته و بیش از سه ساعت در طی روز و بیش از سه روز در هفته به طور مداوم گریه می کند، ممکن است به کولیک ابتلا داشته باشد. البته کولیک در نوزادان تازه متولد شده خیلی شایع بوده و جای نگرانی نیست. در ضمن می توانید در صورت تمایل برای اطلاع از مضرات گریه کردن طولانی نوزاد و ترجمه گریه نوزاد روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *