دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطرات پوشیدن لباس تنگ در بارداری

  • سعیده ستاری
  • ۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

حتما در زمان بارداری به لباس هایی که می پوشید دقت کنید، به جنس و اندازه آن دقت کنید در این مطلب به شما نشان می دهیم آیا پوشیدن لباس تنگ در بارداری خطرناک می باشد.

به پیشنهاد ما برای پوشیدن لباس در دوره بارداری توجه کنید و به عوارض و مضرات پوشیدن لباس تنگ در بارداری توجه کنید. پوشیدن لباس تنگ موجب ایجاد درد در بسیاری از نقاط بدن خانم بارداری می شود. حاملگی شکل و سایز بدن مادر را بسیار تغییر می دهد.

معرفی عوارض لباس تنگ در بارداری

مضرات لباس تنگ در بارداری

صبح از خواب بیدار می شوید و ببینید نمی توانید دکمه شلوار خود را ببندید یا در مانتویی که یک هفته قبل به راحتی می پوشیدید، احساس راحتی نمی کنید، امر بسیار عجیبی نیست. شما حامله هستید و این تغییرات سریع کاملا طبیعی و نرمال می باشد. حال باید چه کار کنید؟ به زور که نمی شود شلوار جین خود را بپوشید. اگر به زور لباس خود را بپوشید چون باعث احساس ناراحتی می شود و به قسمت هایی از بدن جنین هم فشار وارد می شود. هر چند مطالعات هنوز به صورت قطعی بیان نکرده اند که لباس تنگ می تواند مشکلی خاص برای مادر و فرزندش ایجاد کند ولی مشکلاتی را بیان کرده اند که به علت پوشیدن لباس تنگ ایجاد شده اند.

درد

پوشیدن لباس تنگ موجب به وجود آمدن درد در قسمت های مختلف خانم باردار می شود. احساس درد در قسمت شکم، قفسه سینه و حتی بازوها می تواند نتیجه پوشیدن لباس های نامناسب در دوران حاملگی باشد. پوشیدن لباس زیر های تنگ و فنر دار هم درد های این ناحیه را شدید می کند. پوشیدن لباس زیر تنگ موجب ایجاد درد در قسمت سینه، زیر بازوها در محل پشت می شود.

معرفی عوارض لباس تنگ در حاملگی

سوزش معده

مکز پزشک زنان و کودکان کالیفرنیا تاکید می کند پوشیدن لباس تنگ، به ویژه لباس هایی که تنگی آن ها در قسمت کمر می باشد، موجب ریفلاکس اسید با سوزش معده در بارداری می شود.

عفونت

انجمن بارداری آمریکا بر اساس تحقیقاتی که انجام داده است، به لزوم نپوشیدن لباس های تنگ در دوران حاملگی تاکید می کند. چون در این دوران پوشیدن لباس های تنگ و لباس هایی که امکان جا به جایی هوا در آنها وجود ندارد، موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی وژینال می شود.

گردش خون

پوشیدن لباس های تنگ چه در دوران حاملگی چه غیر حاملگی، روند گردش خون را در بدن اختلال ایجاد می کند، ولی در این دوران به دلیل باز شدن رگ ها برای خونرسانی بیشتر، پوشیدن لباس تنگ و ضررهایش جدی تر می شود.
بررسی عوارض لباس تنگ در بارداری

آیا پوشیدن لباس تنگ در حاملگی خطرناک است؟

لباس های تنگ تهیه شده از الیاف پنبه این مشکلات را در پی ندارد. تلاش کنید در انتخاب لباس زیر و جوراب شلواری نهایت دقت کنید تا حداقل قسمت فاق شلوار از جنس پنبه باشد. جوراب شلواری تولید شده از الیاف طبیعی مثل الیاف پنبه، بامبو یا کنف احساس راحتی زیادی به خصوص در فصل تابستان برای شما به همراه دارد.

  •  آرون گروپس

از سویی ساق های کوتاه و جوراب های ساق بلند که پس از پوشیدن آن ها قسمتی از پا بدون پوشش است می تواند باعث شیوع واریس شود. اگر چه واریس یک معضل مشترک میان خانم های باردار است. در صورتی که شما رگهای واریسی دارید، لباس های سرتاسر تنگ برای شما بسیار مفید می باشند. این لباس ها به علت حمایت زیادی که از اندام ها به ویژه محل تورم می کنند، می توانند جلوی بدتر شدن واریس را بگیرند. افزون بر این اگر از جوراب شلواری تنگ استفاده می کنید و در زمان شستن در باسن احساس خارش دارید بهتر است نوع جوراب خود را تغییر بدهید.

خطرناک بودن لباس تنگ در حاملگی

لباس تنگ و چسب

از ماه چهارم بارداری لباس کاملا باید آزاد و راحت باشد. لباسی که می پوشید نباید به شکم و پاها بچسبد، وزن آن باید روی شانه ها باشد و به واسطه کمربند یا کش، این وزن بر روی شکم قرار نگرفته باشد. البته خانم حامله باید قادر باشد به راحتی لباس را بپوشد و بعد دربیاورد و زمانی که لباس در تن او قرار دارد، راحت بنشیند و بلند شود و در زمان راه رفتن دست و پا گیر نباشد.

لباس خانم باردار باید به گونه ای باشد که در آن احساس آرامش کند. زیرا هر اندازه اعصاب مادر راحتتر باشد، رشد و سلامت جنینی که در شکم او قرار دارد بهتر خواهد بود. حتما تجربه کرده اید روزی که لباس نامناسب می پوشید یا کفش نامناسبی را به پا زده اید، چه اندازه بیشتر از روز های دیگر دچار خستگی و تنش می شوید. این تنش برای افراد معمولی هم ضرر دارد، ولی برای خانم باردار، ضرر آن بیشتر خواهد بود. اگر پوشیدن شلوار جین را دوست دارید، حداقل شلوارهای مخصوص بارداری را که طرح پارچه آن ها جین مانند است، انتخاب نمایید. این شلوار نباید ضخیم باشد و از حرکت بدن شما امتناع کند.

خطرناک بودن لباس تنگ در بارداری

تلاش کنید رنگ لباس هایی که انتخاب می کنید روشن و ملایم باشد تا شما احساس آرامش بکنید. رنگ های آبی و سفید به ویژه در فصل گرما، یکی از عالی ترین انتخاب ها هستند. در جنس لباس نهایت دقت را بکنید، زیرا پوست خانم باردار حساس و خشک می شود و الیاف مصنوعی به ویژه اگر لباس تنگ باشد و پوست بچسبد، موجب می شود به شما صدمه وارد شود. این لباس ها از نظر بهداشتی هم بسیار مشکل ساز هستند، چون جلوی تبخیر عرق را می گیرند و زمینه را برای ابتلا به عفونت قارچی مساعد می کنند.

اگر چه پوشیدن لباس نامناسب در سلامت و رشد جنین به صورت مستقیم تاثیر ندارد، ولی لباس تنگ احساس آرامش را از مادر می گیرد و این ناآرامی بر روی جنینش تاثیر می گذارد. فشار لباس بر شکم موجب افزایش دمای بدن و عرق کردن زیاد می شود که از این طریق آب بدن از دست می رود. همزمان این موضوع با فصل گرم و نیاز بیشتر بدن به آب برای سلامت مادر ضرر دارد.

نکات مهم لباس تنگ در حاملگی

نکات پایانی و مهم

به صورت کلی پوشیدن لباس تنگ در دوران حاملگی خطری ندارد. حتی می توان گفت پوشیدن لباس ها به شرط داشتن شرایط لازم، مفید و موثر است. زمانی که شما برآمدگی شکمتان را با یک لباس تنگ بپوشانید، این پوشش مانند یک گهواره ی عمل می کند و جنین را در فرم آرام نگه می دارد. در کنار همه این فواید شما باید بدانید که هر لباس تنگی مناسب شما نیست. سعی کنید لباس های مارکدار و معتبر تهیه کنید. شرایط پوشیدن لباس تنگ در دوران حاملگی، برخی از لباس های تنگ تهیه شده از الیاف مصنوعی نیز می توانند باعث شوند شما عرق کنید. عرق ایجاد شده در زیر بافت لباس محل مرطوب و مناسبی برای رشد باکتری ها می باشند. علاوه بر این عرق زیاد باعث می شود لباس شما شوره بزند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *