دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاهش چشمگیر سفر به اهواز به دلیل آب و هوا!

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

بخش بزرگی از استان خوزستان جلگه‌ای بوده ولی شهر اهواز نیز دشت است. به دلیل کمبود شدید پوشش گیاهی، گرما و خشکی هوا در آن این شهر را به یکی از گرم‌ترین مناطق ایران تبدیل می‌کند. در زمستان سرما تا پنج درجه کاهش یافته و در تابستان به پنجاه درجه می‌رسد. البته اهواز از سال ۲۰۰۱ برنامه‌های انتفاعی را برای افزایش سرانه سبزی شهری اجرا کرده است که از آن جمله می‌توان به کاشت کنوکارپوس بومی فلوریدا اشاره کرد. اهواز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور و مهم‌ترین شهر جنوب ایران است و همواره یکی از شهرهای استراتژیک کشور بوده و نقش مهمی در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و گردشگری کشور دارد. اگر به دنبال خرید بلیط لحظه آخری اصفهان اهواز هستید به شما توصیه می‌کنیم قبل از رزرو هتل در اهواز در مورد آب و هوای آن حتماً تحقیق کنید.

کاهش چشمگیر سفر به اهواز به دلیل آب و هوا!

اطلاعات کلی درباره اهواز

جغرافیا: شهر اهواز در جنوب غربی ایران قرار دارد. این شهر  با وجود دشت‌ها و جلگه‌های خوزستان و پوشش گیاهی کم، آب و هوای گرم و خشکی دارد. دشت خوزستان با شیب کم و وجود گنبدهای نمکی در برخی نقاط آن، نقش مهمی در شوری آب و خاک منطقه دارد. دمای هوا در زمستان ۵ درجه سانتی گراد و در تابستان ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد تغییر می‌کند.

جمعیت: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۴، شهر اهواز حدود یک میلیون و ۳۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که شامل ۴۰۰ هزار نفر خارج از شهر و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از خود اهواز هستند. با این تفاسیر اهواز در فهرست پرجمعیت‌ترین شهر ایران قرار دارد.

دین و مذهب: مسلمانان (شیعه و سنی)، زرتشتیان، اقلیت‌های مندایی (۱) و مسیحیان از جمله مردم ساکن در این شهر هستند.

زبان و قومیت: ترک‌، لر، عرب‌ و فارس‌ها در این شهر زندگی می‌کنند و زبان‌های رایج در اهواز عربی و فارسی است. قومی‌ترین اقوام این منطقه را بیشتر عرب‌های خوزستان و بختیاری‌ها تشکیل می‌دهند.

اقتصاد: میدان نفتی اهواز بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران است که میانگین تولید نفت خام ۸۰۰ هزار بشکه در روز را دارد. وجود کارخانه‌ها بزرگ صنعتی، تأسیسات اداری و صنعتی در مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران، اهواز را به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران تبدیل کرده است و می‌توان گفت بیشتر چرخه اقتصادی اهواز از منابع نفت و گاز تأمین می‌شود.

 

آلودگی هوا

کاهش چشمگیر سفر به اهواز به دلیل آب و هوا!

بر اساس آمارهای رسمی، اهواز بعد از اصفهان و تهران بیشترین آلودگی هوا را دارد. میزان آلودگی هوا در شهر اهواز هر روز در حال افزایش است. گفته می‌شود علت اصلی آلودگی هوای اهواز گردوغبار و ترافیک در شهر بوده و از دیگر عوامل آلودگی گسترش بی پایان کارخانه‌های و صنایع ورودی مانند کربن ایران و فولاد خوزستان است.

سازمان‌های مختلف مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان بارها از آلودگی ۸ برابری بیش از حد مجاز اهواز خبر می‌دهند و به همین دلیل بسیاری از بلیط لحظه آخری اصفهان اهواز این شهر لغو و مدارس و مهدکودک‌ها تعطیل شده‌اند. برخی سازمان‌های دولتی گرد و غبار صحرای عربستان و جنوب عراق و همچنین آلودگی ناشی از کمبود باران و پوشش گیاهی در بخش‌هایی از خوزستان را در عامل مهم این مشکل در نظر گرفتند. حتی در برخی موارد آلودگی به برخی شهرهای استان‌های ایلام، لرستان و فارس و بوشهر نیز سرایت می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید: جاهای دیدنی استانبول آسیایی

بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان محیط زیست، در صورت افزایش ۵۰۰ هکتاری پوشش گیاهی شهر اهواز و اجرای طرح کمربند سبز، دما و آلودگی هوای اهواز چهار تا شش درجه کاسته می‌شود. به طور قابل ملاحظه ای از پاییز ۱۳۸۴ کل استان خوزستان درگیر پدیده گرد و غبار بوده که خسارات مالی و جانی زیادی به بار آورده است که موجب شده تا مسافران رزرو هتل در اهواز را لغو کنند و گمان نمی‌رود با این برنامه‌ها از بین برود یا کاهش یابد.

 

بحران ریزگردها در شهر اهواز

معضل گرد و غبار و آلودگی هوا تقریباً در تمام شهرهای ایران دیده می‌شود اما در اهواز این پدیده بیشتر به چشم می‌خورد. سالانه حدود ۲۲ هزار نفر در استان خوزستان برای مشکلات ناشی از ریزگردها یا آلودگی هوا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. گردوغبار، افزایش ترافیک در شهر، وجود کارخانه‌ها و … از جمله عواملی هستند که این مشکل را تشدید می‌کنند. پس از باران اسیدی در سال ۲۰۱۴، صدها نفر از مشکلات تنفسی رنج بردند. متأسفانه این معضل هر روز در حال افزایش است و کمبود باران و پوشش گیاهی در اهواز این بحران را بیشتر دامن می‌زند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجمن محیط زیست، در صورت افزایش ۵۰۰ هکتاری پوشش گیاهی شهر اهواز و اجرای طرح کمربند سبز، دمای هوای اهواز بین ۴ تا ۶ درجه و میزان آلودگی هوا به طور قابل توجهی کاسته می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به اهواز

کاهش چشمگیر سفر به اهواز به دلیل آب و هوا!

شهر اهواز عمدتاً دو فصل دارد. تابستان و پاییز! هوای اهواز یا همیشه گرم است یا بارانی! در پاییز برگ‌های درخت زرد نمی‌شوند و نمی‌ریزند  و حتی در زمستان هم می‌توانیم شاهد سبزی درختان باشیم.

در فصل بهار به دلیل بارندگی‌های زمستانی همه جا سرسبز و زیباست و هوا همچنان طراوت فصل قبل را به همراه دارد. از اواخر بهار یعنی خرداد هوا گرم‌تر شده و بعد از یک ماه هوا شرجی و گرم می‌شود. این امر سفر و گردشگری را برای کسانی که ساکن استان خوزستان و شهر اهواز نیستند سخت و کسل‌کننده می‌کند.

با شروع فصل تابستان خبری از وزش نسیم خنک بهاری نیست و با نزدیک شدن به مرداد ماه هوا گرم‌تر شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. به همین دلیل سفر در تابستان به گردشگران توصیه نمی‌شود. در پاییز و آبان هوا کم‌کم سرد و با نزدیک شدن به آذرماه، بارش‌های پراکنده شروع و دیگر اثری از گرما در هوا نیست.

زمستان در منطقه خوزستان و شهر اهواز به‌عنوان فصل بارانی شناخته می‌شود. با توجه به شرایط جوی حاکم، بارندگی مداوم، سطح شهر را دچار آب‌گرفتگی کرده و حتی تردد با مشکل روبرو است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *