دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل ابتلا به اوتیت گوش در کودکان و درمان آن

  • سعیده ستاری
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

عفونت میانی گوش یا اوتیت گوش در کودکان نوعی بیماری است که به گوش مربوط می شود و توسط باکتری به وجود می آید. در این مقاله همه چیزی را درباره اوتیت گوش می گوییم.

اوتیت گوش در کودکان نوعی عفونت گوش است. این نوع عفونت به طور معمول از طریق باکتری به وجود می آید و زمانی اتفاق می افتد که در پشت پرده گوش مایع عفونی جمع شود.

آشنایی با بیماری اوتیت گوش در کودکان

بیماری اوتیت گوش در کودکان

اوتیت مدیا به التهاب گوش میانی می گویند. نام علمی عفونت گوش میانی اوتیت مدیا می باشد. هر فردی می‌تواند به عفونت گوش دچار شود ولی کودکان بیشتر از بزرگسالان به این بیماری دچار می شوند. از هر شش کودک ۵ نفر، در سه سال اول تولد خود حداقل یک مرتبه به عفونت گوش مبتلا می شوند. در واقع اوتیت گوش در کودکان رایج ترین علتی می باشد که والدین در این مواقع برای کودکانشان به پزشک مراجعه می کنند.

نشانه های اوتیت گوش در اطفال

اغلب عفونت های گوش در کودکان قبل از آنکه یاد بگیرند چگونه حرف بزنند، اتفاق می افتد. اگر کودک شما هنوز به سنی نرسیده است که مهارت صحبت کردن داشته باشد و بگوید “گوش من درد می کند”، علائمی هست که می‌توان گفت این مشکل در کودک شما وجود دارد.

  • عصبانیت و گریه
  • ضربه یا کشیدن گوش
  • مشکل خواب
  • اختلال در شنیدن یا پاسخگویی به صداهای آرام
  • ترشح مایعات از گوش
  • مشکل خواب
  • تب(به خصوص در نوزادان و کودکان کوچکتر)
  • مشکلات مرتبط با تعادل

آشنایی با بیماری اوتیت گوش در اطفال

عوامل ایجادکننده عفونت در گوش

عفونت گوش میانی به طور معمول به واسطه باکتری ها به وجود می آید و غالبا بعد از آن که کودک به گلودرد، سرماخوردگی و عفونت تنفسی فوقانی دچار می شود، این مشکل آغاز می شود. اگر عفونت تنفسی فوقانی باکتریایی باشد همین باکتری ها امکان دارد در گوش میانی پخش شوند. اگر عفونت تنفس فوقانی به دلیل ویروسی مانند سرماخوردگی به وجود بیاید احتمالاً باکتری ها به محیط دوست دار میکروب کشیده می‌شوند و به عنوان یک عفونت ثانویه به گوش میانی انتقال پیدا می‌کنند. به سبب عفونت مایع در پشت پرده گوش جمع می‌شود.

اجزای گوش

گوش از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که گوش خارجی، گوش داخلی و گوش میانی شامل این سه قسمت می شود.

  •  آرون گروپس

گوش داخلی

گوش داخلی شامل هزارتو می باشد که به سبب حفظ تعادل به ما کمک بسیاری می کند. حلزون گوش، قسمتی از لابیرنت می باشد که اندامی به صورت حلزون است و ارتعاشات صدا را از گوش میانی می گیرد و به سیگنالهای الکتریکی مبدل می نماید. عصب شنوایی این سیگنال ها را از حلزون تا مغز حمل می کند.

عفونت یا اوتیت گوش در کوردکان

گوش میانی

ناحیه میانی(قسمتی که اوتیت مدیا اتفاق می افتد) بین پرده و مجرای گوش قرار دارد. در گوش میانی سه استخوان ریز هست که نام آن ها چکشی، رکابی و سندانی می باشد و باعث انتقال ارتعاشات صوتی از پرده صماخ به گوش داخلی می شود. استخوان های گوش میانی توسط هوا محاصره شده اند.

گوش خارجی

گوش خارجی که به آن pinna هم می گویند، تمامی قسمت هایی که از بیرون قابل مشاهده می باشد را شامل می شود مانند حفره و دریچه منحنی مثل گوش که به سمت لاله گوش می رود. گوش خارجی کانال گوش را هم شامل می شود که از دهانه گوش شروع می شود تا پرده صماخ امتداد دارد. پرده گوش غشایی می باشد که گوش خارجی را از گوش میانی تفکیک می کند.

اجزای موثر در اوتیت

قسمت های دیگر نزدیک به گوش قادر هستند در بروز اوتیت مدیا نقش داشته باشند. لوله استاش (شیپور استاش) مجرای کوچکی می باشد که قسمت فوقانی گلو را به گوش میانی وصل می نماید. وظیفه لوله استاش تامین هوای تازه گوش میانی، تخلیه مایعات و ثابت نگه داشتن سطح فشار هوا میان بینی و فضای گوش می باشد.

آدنوئید ها یا لوزه لایه های کوچک بافتی هستند که پشت فضای بینی، بالای گلو و در نزدیکی لوله ی استاش قرار دارند. آدنوئیدها بیشتر از سلولهای سیستم ایمنی به وجود آمده اند. آنها با فریب دادن باکتری هایی که از راه دهان وارد بدن می شوند، با عفونت مقابله می کنند.

درمان بیماری اوتیت گوش در اطفال

نحوه تشخیص عفونت میانی گوش

اولین کاری که پزشک انجام می دهد این است که در ابتدا درباره سلامت فرزندتان از شما سوال کند که این سوالات برای تشخیص اوتیت گوش در کودکان لازم می باشد. سوالاتی مانند اینکه آیا فرزند شما به تازگی به سرماخوردگی دچار شده است؟ در خواب مشکلی دارد یا نه؟ گوش های خود را می کشد؟ راحت ترین روش تشخیص عفونت گوش برای پزشک استفاده از یک ابزار روشنایی به نام اتوسگوپ برای مشاهده پرده گوش می باشد. رنگ پرده گوش قرمز و پر رنگ که نشانه عفونت می باشد.

البته پزشک امکان دارد از یک اتوسکوپ پنوماتیک، که هوا را به داخل کانال شنوایی ارسال می کند، استفاده نماید تا مایعات پشت پرده گوش را بررسی نماید. یک پرده گوش معمولی، راحت تر از پرده گوشی که پشت آن مایع جمع شده است حرکت می کند. تمپانومتری که از اصوات و فشار هوا استفاده می نماید، یک آزمایش تشخیصی می باشد که امکان دارد در صورت واضح و کامل نبودن تشخیص از آن استفاده شود. تمپانومتر حاوی یک پلاگین کوچک و نرم می باشد که از میکروفون و بلندگوی ریز برخوردار می باشد و فشار هوا را در گوش تغییر می دهد. این آزمون مقدار انعطاف پذیری پرده گوش را در فشار های مختلف اندازه گیری می کند.

مداوای اوتیت گوش در کودکان

پیشگیری از عفونت گوش

در شرایط حاضر، عالی ترین راه برای جلوگیری از عفونت گوش، کاهش عوامل خطر مرتبط با آنها می باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که در صورتی که آن ها را رعایت کنید خطر ابتلای کودکتان به عفونت گوش را کاهش می دهید.

  • مطمئن شوید که فرزند شما هر ساله در برابر آنفولانزا واکسینه می شود.
  • کودکتان را در برابر آنفولانزا واکسینه نمایید.
  • پیشنهاد می شود کودک خود را با واکسن کونژوگه پنوموکوکی ۱۳ والیتی (PCV13) واکسینه کنید. به واکسن قبلی یعنی PCV7 در برابر انواع گوناگون به وجود آورنده عفونت قدرت محافظت بیشتری دارد. اگر کودک شما قبلا واکسیناسیون PCV7 را شروع کرده باشد، در مورد نحوه انتقال به PCV13  و مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.
  • مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) پیشنهاد می کند کودکان زیر ۲ سال از آغاز ۲ ماهگی واکسینه شوند. تحقیقات نشان داده است که کودکان واکسینه شده در مقایسه با کودکانی که واکسینه نشده اند، عفونت گوش بسیار کمتری دارند. این واکسن برای کودکان در مهمد کودک به شدت پیشنهاد می شود.
  • به طور مرتب دست های خود را بشویید. شستن دست ها از گسترش میکروب ها پیشگیری می کند و می تواند به کودک شما در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک نماید.

دلیل اوتیت گوش در اطفال

درمان اوتیت گوش در اطفال

پزشکان زیادی برای مداوای عفونت گوش میانی آنتی بیوتیکی مثل آموکسی سیلین را تجویز می نمایند که بین هفت الی ده روز باید استفاده شود. البته امکان دارد پزشک داروهای بدون نسخه ی ضد درد، مثل استامینوفن یا ایبوپروفون یا قطره گوش را برای درمان اوتیت گوش در کودکان توصیه کند. اگر پزشک نتواند تشخیص قطعی بدهد و کودک شما دارای تب شدید گوش یا تب نباشد، امکان دارد از شما تقاضا کنند به مدت یک الی دو روز صبر کنید تا ببینید که گوش درد در این مدت از بین رفته است یا خیر.

آکادمی اطفال آمریکا دستورالعمل هایی را در سال ۲۰۱۳ صادر کرده که طبق آن پزشکان تشویق می شوند کودکانی که به عفونت گوش یا اوتیت گوش مبتلا بوده اند و تشخیص این مساله به صورت قطعی در آن ها امکان پذیر نمی باشد به ویژه در کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال که مشاهده کرده و آن ها را از نزدیک دنبال و پیگیری می کند.

در صورت عدم درمان به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت از آغاز علائم، این دستورالعمل ها به پزشکان پیشنهاد می کنند که آنتی بیوتیک درمانی را شروع نمایند. برخی مواقع درد گوش از عفونت نمی باشد و همچنین برخی از عفونت های گوش امکان دارد بدون آنتی بیوتیک بهتر شوند. مصرف آنتی بیوتیک ها با احتیاط و با دلیل خوب و منطقی، از ایجاد و انتشار باکتری هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می باشند پیشگیری می کند.

در پایان به منظور اطلاع از علت عفونت گوش در کودکان و جرم گیری گوش کودک می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *