دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معرفی بهترین گیاهان سردسیری

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه گیاهان سردسیری مختلفی یافت می شوند که می توانید به راحتی آن را در سراسر کشور پرورش دهید. به همین خاطر در این مقاله به انواع مختلفی این گیاهان پرداخته ایم.

به طور کلی سرما برای بسیاری از گیاهان مضر است و آن ها را از بین می برد و اجازه نگهداری از گیاهان در مناطق سردسیر را به علاقه مندان به گل و گیاه نمی دهد. با این حال گیاهان دیگری هم هستند که در عین زیبایی مقاومت بالایی نسبت به سرما از خود نشان می دهند و برای نگهداری در مناطق سردسیر انتخابی ایده آل به شمار خواهند آمد.

آشنایی با انواع گیاهان سردسیری

جالب است بدانید علاوه بر مناطق سردسیری در فصول پاییز و زمستان نیز بسیاری از منازل مکانی ایده آل برای نگهداری گل ها و گیاهان نیستند زیرا برخی از اتاق ها سرد و برخی گرم هستند و علاوه بر آن هوای این فصل ها بسیار خشک بوده و نور خورشید برای رشد گیاه چندان کافی نخواهد بود.

به همین خاطر بهتر است پیش از خرید یک گیاه آپارتمانی در ابتدا اصول مراقبت از آن را در محیط خانه بررسی نمایید.  در واقع گیاهان مقاوم به سرما در عین زیبایی فراوان خود از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند و برای افرادی که در مناطق سردسیری زندگی می کنند و در بیشترین فصول هوای محیط آن ها سرد است بسیار مفید خواهد بود.

بهترین گیاهان سردسیری در کشور

به صراحت می توان گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده بر گیاهان مقاوم به شرایط خشکی و سرمای فصول سرد انواع مختلفی از گل و گیاه معرفی شده اند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

گل کوکب از گیاهان سردسیری:

به دلیل باز شدن شکوفه های زیبای این گیاه در اواخر فصل تابستان و ورود به فصل پاییز به گیاه زمستانی معروف شده است. اگر قصد دارید گیاه کوکب را در فضای باغچه ی خود نگهداری نمایید بایستی در فصل تابستان به صورت کامل آفتاب و آب فراوان دریافت نماید تا زیبایی خود را بیشتر نشان دهد.

این گیاه طیف گسترده ای از رنگ های زیبا و اندازه های گوناگون را شامل می شود مانند کوکب پاکوتاه که زیبایی زیادی داشته و اغلب می تواند تا اندازه ۳۰ سانتی متر به راحتی رشد کند.

  •  آرون گروپس

آنتوریوم از گیاهان سردسیری:

آنتوریم را می توان یکی از گیاهان مقاوم به سرما دانست که بومی مناطق گواتمالا و کوشاریکا می باشد. ارتفاع این گیاه معمولا به بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر می رسد و دارای برگ های کمی پهن، سبز تیره و به طور بیش از ۱۸ سانتی متر خواهد بود.

گل های آنتوریوم با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید مشاهده می شوند و اغلب در اواخر فصول بهار یا تابستان ظاهر می شوند و از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز است ماندگاری این گیاه بین ۲ تا ۳ ماه خواهد بود.

گیاه کوکب از گل های مقاوم به سرما

بگونیا از گیاهان سردسیری:

گل بگونیا برای رشد نیازمند نور غیر مستقیم بوده و گونه های فراوانی خواهد داشت اما با این حال تمامی گونه های آن در زمستان و در منزل گل نمی دهند و تنها بگونیای زمستانی در طول شب های بلند زمستان گل می دهد و پس از گلدهی بایستی اجازه دهید استراحت کند و صبر کنید تا خاکش کامل خشک شود اما در زمان های غیر از گلدهی تنها باید نیمی از خاک خشک شود سپس آبیاری نمایید.

گل ارکیده سیمبیدیوم:

ارکیده را می توان یکی از گل های آپارتمانی مقاوم به سرما دانست. در واقع گل ارکیده سیمبیدیوم معمولا در طول فصول زمستان و بهار گل دارد و به خاطر خوشه های بزرگ رنگارنگش محبوب است و گل آن تقریبا ۱۰ هفته طول خواهد کشید.

گل برفی:

گل برفی را می توان یک گیاه زمستانی کلاسیک دانست که اگر انواع مختلفی از آن را انتخاب کنید تمامی آن ها از محبوبیت کافی برخوردارند و بایستی هزینه های فراوانی بپردازید تا بتوانید که پیاز آن را خریداری نمایید. می توانید گل های Elwesii و یا گل برفی nivalis را امتحان نمایید که پیاز آن در سراسر منطقه و در انواع زمین ها کشت می شود و قیمت پایین تری نسبت به هم نوعان خود خواهد داشت.

انواع مختلف گیاهان سردسیری

گل داوودی:

یکی دیگر از انواع گل های سردسیری، گل داوودی می باشد که هم مناسب فضای بیرون و هم آپارتمان خواهد بود. این گیاه به صورت مصنوعی در تمام فصول در فضای گلخانه ای با تجهیزات کافی به گل می نشیند. داوودی را می توان یکی از گل های بسیار مهم دانست که در باغ ایرانی رایج و متداول بوده و رنگبندی فراوانی هم دارد.

گل پیچ پر:

در واقع گل پنج پر در فضای بیرون از منزل پروانه های زیادی را به خود جذب می کند و گل های رنگارنگ به شکل ستاره ای دارد. این گیاه را می توان در ابتدا در فضای آپارتمان پرورش دهید و یا در فصل سرما آن را به داخل منزل انتقال دهید.

گل زمستانی تاج الملوک:

برای آن دسته باغبانانی که دوست دارند در کل زمستان باغچه شان مانند بهار پر گل باشد اغلب کاشت این گیاه توصیه خواهد شد. این گیاه زمستانی توسط یک گل سبز رنگ فنجانی احاطه شده است که عاشق یک خاک مرطوب و سایه بوده و مناسب ترین مکان برای رشد این گیاه در زیر درختان جنگلی خواهد بود.

گیاه استرپتوکارپوس:

این گیاه شباهت بسیار زیادی به گل ارکیده دارد و در فضای داخل خانه از عمری طولانی برخوردار خواهد بود. استرپتوکارپوس را می توان از خانواده بنفشه های آفریقایی دانست که مانند آن برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم دارد. برای آبیاری این گیاه بهتر است اجازه دهید روی خاک بستر خشک شود زیرا آب بیش از حد این گیاه را از بین خواهد برد.

انواع گیاهان مقاوم به سرما

گیاه بنفشه آفریقایی:

نکته قابل توجه در پرورش و تکثیر بنفشه آفریقایی این است که گیاه در فصل زمستان بایستی به سمت پنجره جنوبی قرار بگیرد اما با این حال در سایر فصول سال می توانید آن را در قسمت شرقی یا غربی منزل تان قرار دهید. یکی از خصوصیات بارز این گیاه این است که در تمام سال گل می دهد.

گیاه کالانکوئه:

این گیاه آپارتمانی مقاوم در طول روز های کوتاه زمستان غنچه می کند و گل های آن نیز تا چندین هفته دوام خواهند داشت. بهتر است این گیاه را در سمت جنوبی خانه و در معرض نور کامل خورشید قرار دهید تا به شکل کامل گل بدهد و همچنین از این نکته غافل نشوید که میزان آب مصرفی کالانکوئه بسیار کم است.

گل گلایل سفید:

گل گلایل معمولا از اوایل خرداد تا اوایل زمستان گل می دهد و در کشور ما با توجه به تنوع آب و هوایی مناطق مختلف امکان تولید گل بریده گلایل در سراسر سال وجود خواهد داشت. در تمام طول پاییز می توانید از این گیاه لذت ببرید اما با این حال به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید این گیاه را با ساقه ای سبز و پرگل ببینید بایستی گیاه ترجیحا با سرمای زمستانی بیرون مواجه نشود.

گلایل سفید از دسته گیاهان سردسیر

گل خورشیدی:

گیاه خورشیدی را می توان از دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما دانست که اگر اتاقی دارید که هوای آن سرد است و نور کافی ندارد می توانید از این گیاه در اتاق خود استفاده نمایید. دقت کنید که خاک این گیاه نباید خیلی مرطوب باشد و به آب کمی نیاز خواهد داشت.

گل های این گیاه اغلب به شکل خوشه های شیپوری و در رنگ های نارنجی، صورتی، قرمز، زرد و یا سفید خواهند بود. این گیاه را می توانید در گلدانی کوچک بکارید و در معرض نور غیر مستقیم شمالی قرار دهید.

سیکلامن:

سیکلامن که به آن گیاه نگونسار ایرانی نیز گفته می شود به دلیل گلدهی در فصل زمستان محبوبیت زیادی در این فصل برخوردار است و یکی از گیاهان مقاوم به سرما شناخته خواهد شد. این گیاه آپارتمانی مقاوم یکی از معمول ترین گل های پاییزی محسوب می شود که اغلب در رنگ های نقره ای، با برگ های مرمری و شکوفه های سفید در کل زمستان بدون هیچ صدمه ای باقی می مانند و پیش از آمدن بهار و تابستان از بین می رود و پیاز آن باقی می ماند.

گل زعفران:

این گیاه معمولا در اوایل بهار یا اواخر پاییز گل می دهد اما اگر پیاز آن را در فصل پاییز در فضای آپارتمان کشت نمایید در زمستان گل می دهد. گیاه زعفران انواع مختلفی را شامل می شود که یکی از آن ها زعفرانی است که در خراسان کاشته شده و از آن طلای سرخ ایران به دست خواهد آمد.

پرورش گل داوودی در زمستان

گیاه یشم:

گیاه یشم را می توان یکی از گیاهان سردسیری دانست که می تواند تغییرات دمایی زمستان را تحمل کند و در کنار یک پنجره ی باز در فصول سرد نیز دوام بیاورد. این گیاه مشابه یک درختچه کوچک می باشد که زیبایی فراوانی به محیط خانه می دهد. در مقابل نیاز به آبیاری زیادی ندارد و می توانید آن را هر سه هفته یک مرتبه آبیاری نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *