دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های مراقبت و بهبود زخم های سزارین

  • سعیده ستاری
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

یکی از دغدغه های خانم ها بعد از بارداری محو شدن زخم های عمل زایمان می باشد که روش های مختلفی مانند لیزر و درمان های دارویی برای بهبود زخم های سزارین وجود دارد.

یکی از نگرانی های زنان بعد از عمل سزارین، بهبود زخم های سزارین می باشد که بر روی شکم آنها ایجاد شده است. اگر عمل سزارین داشته اید، شما با انجام بعضی از مراقبت ها قادر هستید به روند التیام جای بخیه های ناشی از سزارین را سرعت ببخشید.

روش های بهبود زخم های سزارین

سایز برش سزارین کوچک و تقریبا ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر و به صورت خط افقی خواهد بود که در قسمت پایین شکم شما به وجود می آید. پس تنها قسمت کمی از آن توسط بیکینی یا لباس زیر شما پوشش داده می شود. برخی مواقع امکان دارد متعجب شوید که کودک شما چگونه از آن خارج شده است. در موارد نادر و غالبا در موارد اورژانسی، پزشک امکان دارد از برش عمودی استفاده نماید.

نحوه بهبود زخم های سزارین

زخم ناشی برش سزارین و مراقبت آن

پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدید، اگر پزشک برای بستن زخم عمل سزارین از بخیه جذب شونده استفاده کند، آنها به خودی خود بعد از مدتی محو می شوند. در غیر اینصورت برای کشیدن بخیه ها ضروری است حدود یک هفته دیگر به بیمارستان مراجعه کنید. در این مدت بانداژی بر روی زخم شما قرار خواهد گرفت. وابسته به نوع بانداژی که استفاده می شود، احتمالا به تعویض نیاز باشد. بعد از گذشت یک هفته و بعد از کشیدن بخیه ها دیگر به استفاده از بانداژ نیازی نیست. تا موقعی که زخم شما تازه می باشد و معمولا دو هفته بعد از زایمان، نباید وسیله ای سنگین تر از کودکتان را بلند کنید. این امر باعث اختلال در جریان درمان می شود. البته در صورتی که در منزل خود سرویس فرنگی دارید؛ توصیه می شود برای این که به محل بخیه فشاری وارد نشود، از توالت فرنگی استفاده نمایید.

در طول این مدت شما قادر هستید آزادانه دوش بگیرید و بدن خود را به آرامی و بدون تماس با ناحیه زخم با صابون شست و شو بدهید. توصیه می شود قسمت برش را با باند استریل خیس نگه دارید ولی دقت داشته باشید که در روز های اول، از فرو بردن قسمت زخم در وان حمام یا شنا کردن اجتناب کنید. در این هنگام زخم برش احتمالا کمی ورم می کند و ناحیه اطراف آن صورتی می شود. اگر متوجه خونریزی، خروج مایع از زخم، قرمز شدن لبه های زخم شدید یا در صورت اینکه تب دارید، حتی خیلی کم، فورا با پزشک خود تماس بگیرید، چون این عوامل ممکن است نشانه عفونت باشد.

نحوه درمان زخم های سزارین

التیام جای زخم زایمان سزارین

زخم شما بعد از گذشت شش هفته درمان می شود. به این معنا که شما قادر هستید تمام فعالیت های معمول خود را انجام بدهید، بدون اینکه برای زخم مشکلی به وجود بیاید. حداقل شش هفته برای بهبود زخم های سزارین به خودتان مهلت بدهید. اجازه بدهید خط برش به خوبی درمان بشود تا پس از انجام فعالیت های بدنی مشکلی برای شما به وجود نیاید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پس از آنکه جای برش درمان شد، امکان دارد اطراف زخم بنفش یا قرمز رنگ شود. جای نگرانی ندارید، چون این امر کاملا نرمال می باشد. قبل از آنکه خط برش به حالت سفید رنگ مبدل شود که کمتر جلب توجه کند، تقریبا شش ماه قرمز یا بنفش می شود. بعد از درمان محل برش زایمان، امکان دارد برای نابودی جای بخیه، به استفاده از ویتامین E و سایر کرم ها علاقه داشته باشید. مصرف ویتامین E و بعضی از کرم ها مشکلی در دوران شیردهی ندارد، ولی توصیه می شود از عملکرد این نوع کرم ها انتظار بالایی نداشته باشند.

فواید بهبود زخم های سزارین

هیچ شاهد علمی در مورد تاثیر این کرم ها در محو شدن آثار زخم وجود ندارد. امکان دارد برای بهبود رد زخم ها از کرم های لایه برداری مثل رتین A استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید که در دوران شیردهی استفاده از این کرم ها می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. بنابراین استفاده از کرم های لایه بردار در دوران بارداری و شیردهی ممنوع می باشد. شما می توانید از کرم ها بعد از دوران شیردهی استفاده نمایید.

در موارد کمتر شایع امکان دارد زخم شما از یک سری ویژگی های خاص برخوردار باشد که به این زخم های برآمده می گویند. هر چند پزشکان در مورد دلیل آن مطمئن نیستند اما واضح است که این امر، یک واکنش شدید به روند درمان است که باعث رشد زخم در خارج از محدوده اولیه آن می شود.

توضیح در مورد روش های التیام زخم های سزارین

به صورت کلی باید آگاه باشید که نسبت به پیشرفت بهبود زخم های سزارین احساس خوبی دارید، چون جای بخیه ها در حقیقت هدیه بارداری و یادآور کودک سالمی می باشد که باید شکرگزار آن باشید. اگر جای زخم ها برای شما ناراحت کننده می باشد یا در زمان بهبود احساس می کنید در قسمت زخم به تورم، قرمزی پیش رونده و خارش دچار شدید، با یک متخصص پوست مشورت نمایید. بعضی از درمان های دارویی یا لیزری امکان دارد در محو شدن بیشتر رد زخم به شما کمک نمایند.

در صورتی که قصد دارید با مطالب مرتبط با این مطلب همچون کمردرد پس از سزارین و فتق بعد از سزارین می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *