دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عوامل بروز شکست عاطفی در کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع شکست عاطفی در کودکان معمولا با نشانه ها و علائم مختلفی همراه خواهند بود که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این نشانه ها و حتی علل ایجاد و روش های جلوگیری از وقوع آن آشنا شوید.

به طور کلی یکی از مهم ترین عواملی که موجب شکست عاطفی در کودکان می شود نوع دلبستگی آن ها می باشد. کودکانی که وقتی نیاز دارند مادر در دسترس شان نیست و یا زمانی که از شیر گرفته می شوند بیشتر با شکست عاطفی مواجه خواهند شد.

شکست عاطفی در کودکان

همانطور که می دانید کودک پس از دو سال که نیازهای خود را از طریق سینه مادر رفع کرده و با آن به آرامش رسیده است یک مرتبه با این مسئله روبه رو خواهد شد که مادر می خواهد وی را از شیر بگیرد و از رفتارهایی ماندن سم زدن، ماژیک قرمز کشیدن و لاک تلخ استفاده می کند.

علل شکست عاطفی در کودکان

کودک معمولا در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر روبه رو خواهد شد و در واقع اولین شکست عاطفی خود را در این سن تجربه می کند. به طور کلی عشق و علاقه بی ریای کودک به مادر برای رفع نیاز های عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به صورت ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع خواهد شد و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می کند.

توجه داشته باشید که رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع و نحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما موجب برهم خوردن حوزه روانی وی شده و در نهایت اختلالاتی مانند وسواس، پرخاشگری و گاز گرفتن در رفتار کودکتان ایجاد خواهد شد.

به همین خاطر  به مادران شیرده توصیه می شود که این فرآیند را به صورت تدریجی انجام دهند و در یک دوره یک تا ۴۵ روزه به کودک فرصت بدهند تا بتواند به راحتی با این موضوع کنار بیاید.

نشنه هیا شکست عاطفی در کودکان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با این حال نکته بسیار مهم این است که رفتن کودک به سمت سینه مادر اغلب به دلیل رفع نیازهای غذایی و تغذیه ای نیست زیرا زمانی که کودک در سن ۲ سالگی قرار دارد برای رفع نیاز های غذایی اش از مکمل های غذایی استفاده می کند و در واقع کشش او به سمت مادر در آن سنین اغلب برای رسیدن به آرامش خواهد بود.

برای مثال اگر روزانه حداقل ۴۵ دقیقه کودک تان شیر می خورد بایستی به صورت روزانه چندین دقیقه از مدت زمان آن کم کنید تا در یک دوره ۴۰ روزه این ارتباط قطع و به کودک ضربه عاطفی و روانی وارد نشود. در اصل بازگشت، کودک پس از مدتی مجددا به سمت سینه مادر گرایش پیدا می کند و احساس نیاز دارد که به همین خاطر بسیاری از والدین نسبت به این موضوع حساس خواهند بود و ابراز نگرانی می کنند اما باید بدانید که این مسئله هیچ مشکلی نخواهد داشت کودک به تدریج و با رشد شناختی خود متوجه می شود که دیگر این رفتار را تکرار نکند و این ارتباط قطع خواهد شد.

چگونگی درمان شکست عاطفی در کودکان

در واقع اگر رفتار مادر با کودک محبت آمیز و عاشقانه باشد به صورت تدریجی این نیاز در کودک حل می شود اما زمانی که فضای خانه برای کودک متشنج و حال کودک خوب نباشد، او تنها راه برای رفع نیاز های روانی و رسیدن به آرامش را تغذیه از سینه مادر می داند و البته که در برخی مواقع پستانک نیز این نقش را برای کودکان ایفا خواهد کرد.

با وجود تمامی این موارد اگر آگاهی و دانش خانواده ها در ارتباط با کودکان افزایش یابد و به آن ها فرصت داده مشکلاتی مانند مکیدن انگشتان در کودکان برای آن ها به وجود نمی آید. در واقع مادرانی که شیر ندارند و نمی توانند به این نیاز کودک خود پاسخ بدهند بابستی رابطه حسی و عاطفی شان را از طریق بغل کردن و نوازش کودک ایجاد و در نهایت چندین برابر نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *