دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چه کشورهایی فول فاند میدهند؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

مهاجرت به کشورهای خارجی و تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا،‌ موضوعی است که تبدیل به دغدغه بسیاری از افراد شده است. داشتن مدرک یک دانشگاه معتبر،‌ می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در آینده افراد داشته باشد.

چه کشورهایی فول فاند میدهند؟

همانطور که می‌دانید، مهاجرت کار ساده‌ای نیست و نیازمند پیش‌نیازهای زیادی است. داشتن تمکن مالی، یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکایی است. کسانی که برای تحصیل به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند، باید از پس هزینه‌های تهیه پاسپورت، رفت‌وآمد، شهریه دانشگاه و همچنین هزینه‌های جاری زندگی در آن کشور بر بیایند.

بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به دانشجویانی که شرایط خاصی را داشته باشند، فاند می‌دهند. به این معنا که تمام هزینه یا بخشی از هزینه تحصیل در دانشگاه توسط خود دانشگاه پرداخت می‌شود.

بنابراین اگر شخصی بتواند از یک دانشگاه فاند بگیرد، بخشی از هزینه‌های مهاجرت از روی دوش او برداشته خواهد شد. اما باید بدانید که در بعضی از کشورها، به دانشجویان فول فاند اهدا می‌شود. بدین معنا که هزینه کامل تحصیل و هزینه تقریبی زندگی در آن کشور توسط مؤسسه آموزشی پرداخت خواهد شد.

در ادامه این مطلب، شرایط گرفتن فول فاند در کشورهای مختلف دنیا را بررسی خواهیم کرد.

فاند چیست؟

فاند (Fund) در لغت به معنای سرمایه‌ و پولی است که برای هدف خاصی اختصاص داده می‌شود. برای مثال بسیاری از دانشگاه‌ها تحت شرایط خاصی، هزینه‌های تحصیل یک دانشجو را فراهم می‌کنند.

برای این که بهتر با فاند آشنا شوید، در ادامه انواع مختلف آن را معرفی می‌کنیم.

انواع مختلف فاند

فاند می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. فاند به طور کلی به چهار درسته تقسیم می‌شود:

  • اسکالرشیپ (Scholarship): نوعی از فاند است که بنا بر دلیل خاصی به دانشجویان اعطا می‌شود. این دلیل می‌تواند داشتن شایستگی‌های آکادمیک، محرومیت مالی یا داشتن استعداد و دستاورد در زمینه‌هایی مانند موسیقی و ورزش باشند.
  • کمک هزینه (Bursary): این نوع از فاند برای دانشجویان محروم در نظر گرفته شده است. کسانی که از حمایت و پشتیبانی برخوردار نیستند یا این که درآمد کمی دارند. بورسیه می‌تواند در قالب تخفیف در شهریه نیز در نظر گرفته شود.
  • گرنت (Grant): این نوع از فاند معمولاً از طرف خیریه‌ها، مؤسسات مختلف دولتی یا خصوصی یا سازمان‌های مردم نهاد به دانشجویانی با شرایط خاص اهدا می‌شود. این شرایط می‌تواند با در نظر گرفتن مذهب، نژاد یا معلولیت تعیین شود.
  • فلوشیپ (Fellowship): فلوشیپ نوعی از فاند است که دانشجو در قبال دریافت آن متعهد به پذیرفتن یک مسئولیت می‌شود. این مسئولیت می‌تواند تدریس یا انجام تحقیقات باشد.

دانشجویان معمولاً برای دریافت این نوع از فاندها تلاش می‌کنند. رایج‌ترین نوع فاند، اسکالرشیپ است. گاهی نیز یک دانشجو ممکن است مشمول دریافت چند نوع فاند (مثلاً اسکالرشیپ و کمک هزینه) به صورت هم‌زمان شود.

اما فول فاند به چه معناست؟

فول فاند چیست؟

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، در مواردی دانشجویان موفق به دریافت فول فاند می‌شوند. اما فول فاند به چه معناست؟ گرفتن فول فاند به معنای این است که دانشگاه یا مؤسسه آموزشی واقع در یک کشور خارجی، تمامی هزینه‌های مربوط به تحصیل و نیز هزینه تقریبی زندگی در آن کشور را برای شما فراهم کند. در واقع، فول فاند شهریه دانشجو را به طور کامل پوشش داده و کمک هزینه‌ خوبی برای زندگی نیز فراهم می‌کند.

در بعضی از مواقع، فول فاند می‌تواند به معنای پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی باشد. به این معنا که حتی مواردی از قبیل هزینه بلیت هواپیما برای رفت‌وآمد، هزینه‌های مربوط به بیمه و سایر موارد مربوط به زندگی در یک کشور، توسط دانشگاه پرداخت می‌شود.

تفاوت فاند و فول فاند

همانطور که اشاره کردیم، انواع فاند‌ها قرار نیست که تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی شما در یک کشور را فراهم کنند. گاهی فاندها در قالب تخفیف شهریه ارائه می‌شوند. ممکن است یک فاند، هزینه تحصیل شما را پوشش دهد اما کمکی هزینه‌ای برای زندگی فراهم نکند.

اما فول فاند شهریه را به طور کامل پوشش داده و کمک هزینه‌ای برای زندگی در کشور مقصد نیز فراهم می‌کند. در بعضی از موارد این دو مورد به طور کامل پوشش داده می‌شوند و دانشجو هیچ گونه نگرانی بابت تأمین هرگونه هزینه مربوط به تحصیل و زندگی، نخواهد داشت.

به چه کسانی فول فاند تعلق می‌گیرد؟

چه کشورهایی فول فاند میدهند؟

دانشگاه‌های مختلف دنیا، برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری، فول فاند را در نظر گرفته‌اند. در کل، فول فاند معمولاً به دانشجویان دکتری که در یک زمینه برجسته و خاص مشغول تحقیق و پژوهش هستند، تعلق می‌گیرد. به یاد داشته باشید که قوانین کلی و ثابتی برای اهدای فول فاند وجود ندارد، اما معمولاً باید شرایط خاصی را برای گرفتن فول فاند در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فول فاند در مقطع کارشناسی

دانشجویانی که علاقه به کسب فول فاند برای مقطع کارشناسی دارند، معمولاً باید پیشینه درخشانی در دوران مدرسه خود داشته باشند. داشتن معدل بالا و نمره عالی زبان اهمیت زیادی برای این دسته از دانشجویان دارد. همچنین دانشجویان محروم نیز ممکن است در صورت اثبات محرومیت، موفق به دریافت کمک هزینه یا حتی فول فاند شوند. حتی ممکن است با وجود داشتن تمامی شرایط در نظر گرفته شده، در نهایت شخص مجبور به انجام مصاحبه برای پذیرش و دریافت فول فاند باشد.

رقابت برای کسب فول فاند در مقطع کارشناسی بسیار زیاد است و به تعداد محدودی از افراد فول فاند تعلق می‌گیرد.

فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

رقابت برای کسب فول فاند برای این مقاطع تحصیلی نیز بسیار شدید است، اما در نهایت به اشخاصی با شرایط بسیار خاص فول فاند تعلق می‌گیرد. اگر می‌خواهید امیدی برای کسب فول فاند در این مقاطع تحصیلی داشته باشید، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • داشتن معدل بالا در تمامی مقاطع
  • داشتن توصیه‌نامه از اساتید
  • انتخاب با دقت موضوع پایان نامه (کار کردن روی یکی از موضوعات خاص، جذاب و خلاقانه روز، احتمال گرفتن فول فاند را افزایش می‌دهد)
  • داشتن پیشینه پژوهشی قوی
  • داشتن رزومه قوی
  • شرکت در دوره‌ها و سمینارهای مرتبط با رشته تحصیلی
  • داشتن ثبت اختراع
  • داشتن انگیزه کافی (چرا که نوشتن انگیزه‌نامه برای گرفتن فول فاند یک کار ضروریست)

شرایط کلی دریافت فول فاند در کشورهای مختلف دنیا

هر دانشگاهی در دنیا،‌ قوانین مخصوص خود را برای اهدای فول فاند به دانشجویان دارد. اما به طور کلی می‌توان موارد زیر را به عنوان شرایط کلی دریافت فول فاند در کشورهای مختلف ذکر کرد:

  • اخذ ویزای کشور مقصد با توجه به قوانین آن کشور
  • تسلط بر زبان انگلیسی یا در مواردی تسلط بر زبان کشور مقصد
  • ممتاز بودن در زمینه تحصیلی و پژوهشی
  • داشتن انگیزه قوی و قابل قبول برای تحصیل در کشور مقصد
  • قصد داشتن برای انجام تحقیق و پژوهش درباره موضوعات جذاب و نوآورانه

نحوه دریافت فول فاند در کشورهای مختلف دنیا

حال که آشنایی خوبی از فول فاند پیدا کردید، به بررسی تعدادی از کشورها که متقاضی بالایی برای دریافت فول فاند دارند، می‌پردازیم.

دریافت فول فاند کانادا

بسیاری از افراد به دنبال تحصیل در کانادا و دریافت فاند از دانشگاه‌های این کشور هستند. در کانادا معمولاً برای دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری و در مواردی نیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، فول فاند در نظر گرفته می‌شود. اختصاص فول فاند به دانشجویان دوره کارشناسی بسیار نادر است.

با اهدای فول فاند به یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا، تمامی هزینه‌های مربوط به تحصیل او پوشش داده شده و علاوه بر آن کمک‌ هزینه‌ای برای زندگی در کانادا نیز برای او در نظر گرفته خواهد شد.

دریافت فول فاند سوئد

اگر قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارید و نیز می‌خواهید تمام هزینه‌های تحصیل شما پوشش داده شود، سوئد بهترین گزینه محسوب می‌شود. تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سوئد در ازای پرداخت شهریه انجام می‌شود، اما تحصیل در مقطع دکتری کاملاً رایگان است. با تحصیل در مقطع دکتری در کشور سوئد، حتی حقوق ماهانه‌ای نیز به دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

دریافت فول فاند نروژ

اگر آموختن زبان نروژی برایتان دشوار نیست، حتماً نروژ را برای تحصیل در نظر بگیرید. تحصیل در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است، البته به شرط تسلط بر زبان نروژی.

دریافت فول فاند فرانسه

فرانسه از دیگر کشورهایی است که به دانشجویان بین‌المللی فول فاند اهدا می‌کند. البته فول فاند فرانسه به دانشجویانی تعلق می گیرد که رزومه آن‌ها در زمینه تحصیل و پژوهش بسیار غنی باشد. اگر معدل خود را بالای ۱۶ نگه داشته‌اید یا این که دستاورد علمی یا اختراع خاصی به نام شما ثبت شده باشد، می‌توانید شانس خود را برای گرفتن فول فاند در فرانسه امتحان کنید.

دریافت فول فاند آمریکا

آمریکا کشوریست که از برترین دانشگاه‌های دنیا میزبانی می‌کند. بنابراین افراد زیادی رویای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا را در سر می‌پرورانند. از آنجایی که هزینه زندگی در آمریکا نسبتاً بالاست، ممکن است تمکن مالی کافی را برای گذراندن زندگی در آمریکا نداشته باشید.

بنابراین دانشجویان زیادی به دنبال دریافت فاند از دانشگاه‌های آمریکا هستند تا بتوانند دوران تحصیل خود را راحت‌تر بگذرانند. اگر می‌خواهید امیدی برای دریافت فول فاند از یکی از دانشگاه‌های آمریکایی داشته باشید، باید معدل و نمره آزمون آیلتس شما بالا باشد. همچنین سعی کنید با تحقیق و پژوهش، یک رزومه قوی را به دانشگاه ارائه دهید.

دریافت فول فاند آلمان

برای بسیاری از افراد که قصد تحصیل در اروپا را دارند، آلمان اولین گزینه است. کیفیت بالای زندگی و تحصیل در آلمان و همچنین مهاجرپذیر بودن این کشور، باعث شده است که افراد زیادی برای کار و تحصیل به آلمان مهاجرت کنند.

در آلمان برنامه‌های گوناگونی برای حمایت از دانشجویان و اهدای فاند وجود دارد. جذب پژوهش‌گران از دانشگاه‌های مختلف دنیا و نیز جذب دانشجویان نخبه با پیشینه تحصیلی عالی، یکی از اهداف اصلی دانشگاه‌های برتر آلمانی است.

داشتن معدل بالا، دستاوردهای علمی و پژوهشی، تسلط بر زبان آلمانی و قصد داشتن برای تحصیل تمام وقت در یک مؤسسه آموزش عالی آلمانی، از عوامل مؤثر در دریافت فول فاند در آلمان محسوب می‌شود.

دریافت فول فاند ایسلند

ایسلند دیگر کشور اروپایی است که شرایط خوبی را برای تحصیل رایگان فراهم کرده است. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایسلند رایگان است و تنها باید هزینه‌های مربوط به ثبتنام را بپردازید. اما برای گذراندن رایگان دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی ایسلند، باید به زبان ایسلندی مسلط باشید.

اساتید دانشگاه‌های ایسلند می‌توانند دانشجویان را برای شرکت در تحقیقات و پژوهش‌ها استخدام کنند. بنابراین در این صورت بورسیه‌ای به این دسته از دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

کانادا یک گزینه عالی برای مهاجرت تحصیلی است؟

چه کشورهایی فول فاند میدهند؟

در میان کشورهایی که ذکر کردیم، کانادا یک کشور جذاب و عالی برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. کانادا کشوری به شدت مهاجرپذیر بوده و هر سال تعدادی زیادی دانشجو (از جمله بسیاری از جوانان ایرانی) برای پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادایی اقدام می‌کنند. کانادا یکی در میان برترین کشورهای صنعتی دنیاست و بودجه بالایی به آموزش در این کشور اختصاص داده شده است. وجود تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر دنیا در کانادا، خود گویای کیفیت بالای آموزش در این کشور است.

به طور کلی، مزایای تحصیل در کانادا را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • بالا بودن کیفیت آموزش در کانادا و اهدای مدارک ارزشمند توسط دانشگاه‌های معتبر به دانشجویان
  • استقبال از دانشجویان بین‌المللی و مهاجرپذیر بودن کانادا
  • وجود محیط دوستانه برای تحصیل، زندگی و کار در کانادا
  • پایین بودن هزینه زندگی در کانادا نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا
  • پایین هزینه تحصیل در کانادا نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا و استرالیا
  • امکان انجام کار پاره وقت توسط دانشجو و شریک یا همراه زندگی او در کانادا
  • انگلیسی زبان بودن بیشتر استان‌های کانادا و عدم نیاز به یادگیری زبان جدید
  • امکان کسب اقامت دائم در کانادا پس از اتمام تحصیل
  • وجود موقعیت‌های شغلی و امکان کار کردن در شرکت‌های بزرگ دنیا که در کانادا حضور دارند

کانادا از بهترین کشورهای جهان در زمینه اهدای فول فاند به دانشجویان است. حتی اگر نتوانید از دانشگاه‌های کانادا فول فاند دریافت کنید، باز هم می‌توانید امید زیادی برای دریافت سایر کمک هزینه‌های تحصیلی داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی شرایط گرفتن فول فاند از کشورهای مختلف پرداختیم. البته باید همواره به یاد داشته باشید که قوانین مربوط به دریافت انواع فاند دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین بهترین راه برای بررسی شرایط گرفتن فاند یا فول فاند مراجعه به وب سایت دانشگاه یا مؤسسه آموزشی، یا برقراری ارتباط با آن‌ها است.

از آنجایی که بررسی شرایط تمامی دانشگاه‌ها برای دریافت فول فاند دشوار است، مراجعه به سایتی که بتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند راه حل مناسبی محسوب می‌شود. کن اپلای می‌تواند راهنمای جامعی برای بررسی شرایط مهاجرت به کانادا و دریافت فول فاند از دانشگاه‌های این کشور باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *