دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت اصلی گزش حشره در کودکان

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع گزش حشره در کودکان اغلب با علائم مختلفی همراه است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این نشانه ها و همچنین اصول درمان و کاهش التهاب ناشی از گزش آشنا شوید.

به طور کلی برای کودکان گزش و نیش خوردن توسط حشره های مختلف تجربه ای رایج است و بیشتر کودکان معمولا واکنش خفیفی به آن نشان می دهند. با این حال گاهی نیز ممکن است کودک شما به نیش برخی حشرات آلرژی داشته باشد که در این صورت بایستی علائم آن را شناسایی و سپس برای درمان اقدام نمایید.

گزش حشره در کودکان و اقدامات لازم برای درمان آن

همانطور که می دانید حشرات سمی معمولا زهر سمی خود را از طریق نیش به بدن انسان تزریق می کنند اما در مقابل حشرات غیر سمی از راه گزش و گزیدن و برای تغذیه از خون انسان استفاده خواهند کرد. در واقع پشه، خرمگس، کن و برخی از عنکبوت ها اغلب موجب ایجاد خارش یا سوزش اندام و ورمی جزئی می شوند اما نیش زنبور ها می تواند با درد همراه باشد.

البته که تحمل نیش یک پشه برای بزرگسالان هم ناراحت کننده بوده و بنابراین واکنش فرزند شما به میزان حساسیت اش به آن حشره ای که توسط آن گزیده شده ارتباط مستقیم خواهد داشت. بهتر است بدانید که گزیدگی پشه یا هر حشره دیگری بر روی پوست کودکان می تواند تا ساعت ها بدن آن ها را مورد آزار قرار دهد.

علت گزش حشره در کودکان

همچنین محل نیش پشه در کودکان سوزش و خارش زیادی را به وجود می آورد که در برخی مواقع برای آن ها بسیار آسیب زا خواهد بود. بیماری های عفونی زیادی نیز در اثر گزیدگی حشرات به وجود می آیند که در صورت عدم رسیدگی به موقع به اولین نیش مشکلاتی برای فرزند شما به وجود خواهند آورد.

دقت داشته باشید که در این مواقع بهترین درمان پیشگیری است. اما با این حال ممکن است در شرایطی نتوانید کودک تان را از نیش پشه در امکان نگه دارید در نتیجه لازم است از اقدامات ضروری در مواقع گزیدگی حشرات اطلاع داشته باشید.

علل اصلی گزش پشه در کودکان

توجه داشته باشید که علل مختلفی می توانند در گزش کودکان توسط حشرات موثر باشند که در ادامه به بیان مهم ترین این عوامل پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس
  • محیط غیر بهداشتی:

وجود آب های راکد و زباله های باز موجب جذب بیشتر حشرات می شود. اگر این موارد در خانه شما یا اطراف وجود دارند احتمال پشه گزیدگی در کودکان بیشتر خواهد بود.

در معرض قرار گرفتن پوست:

یک علت پشه گزیدگی در نوزادان این است که پوست بدن آن ها در معرض گزش حشرات قرار گرفته و حشرات نیز از این شرایط نهایت استفاده را خواهند کرد.

نشانه های گزش پشه در کودک

  • رطوبت محیط:

حوله و لباس های مرطوب، نشت سقف و هر گونه رطوبت راهی برای دعوت پشه ها به منزل است و بایستی در مواقعی که نوزاد در خانه دارید بایستی از رطوبت منزل جلوگیری نمایید.

  • نپوشاندن روی غذاها:

یکی دیگر از علت های گزش حشرات بوی مواد غذایی موجود در محیط است که می تواند به جذب حشرات در محیط دامن بزند.

  • لوسیون و کرم های عطری:

اگر در اتاق خواب کودک خود روغن های کودک، پودر های عطری، لوسیون و کرم های او را نگه می دارید و یا دائما بر روی بدن او از این محصولات استفاده می کنید قطعا کودکتان را در معرض گزش حشرات قرار خواهید داد.

  • عرق کردن:

بو و گرمای عرق نیز پشه ها را به خود جذب می کند. اگر نوزاد یا کودک شما عرق کرد از یک حوله نرم برای پاک کردن آن استفاده نمایید. به هیچ وجه اجازه ندهید که عرق روی بدن کوچک نوزاد وجود داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در گزیده شدن توسط حشرات

نشانه های پشه گزیدگی در نوزادان

به طور کلی علائم پشه گزیدگی در نوزادان به میزان حساس بودن فرزند شما نسبت به آن حشره بستگی دارد. اگر متوجه هر یک از علائم فوق شدید به احتمال قوی شیرخوار شما توسط پشه گزیده شده است.

  • وجود ضایعه دردناک و خارش دار قرمز رنگ بر روی پوست بدن
  • خاراندن بدن توسط کودک همراه با گریه بدون دلیل
  • یک واکنش پوستی وسیع همراه با تورم، قرمزی و گاهی تاول

گاهی اوقات نیز ممکن است کودک شما نسبت به نیش حشره دچار واکنش آلرژیک شود. در صورت بروز این نوع واکنش ها علائم کودک می تواند در طول دو تا سه روز بدتر شود. توجه داشته باشید یک واکنش آلرژیک شدید نسبت به گزش ممکن است علائم آنافیلاکتیک در کودکان را ایجاد کند که شامل موارد فوق خواهد بود:

  • مشکل در تنفس و بلع
  • بثورات گسترده یا خارش شدید
  • سرفه، خس خس یا احساس خفگی
  • تورم لب یا زبان
  • رنگ پریدگی و سست شدن
  • غش و ضعف

نشانه های پشه گزیدگی در کودکان

اقدامات لازم هنگام گزش حشره

چنانچه متوجه گزش حشره در کودکان خود شدید می توانید برای کاهش درد و مشکلات ناشی از گزش اقدامات فوق را انجام دهید.

  • جلوگیری از ورم:

اگر کودک تان به محض گزیدگی شما را مطلع کرد می توانید برای کاهش ورم در قسمت نیش پشه، از کمپرس یخ استفاده نمایید. به این صورت که یخ را مستقیما روی قسمت ورم کرده قرار دهید تا از بیشتر شدن آن جلوگیری شود.

  • باقی ماندن نیش پشه بر روی پوست:

اگر نی پشه را روی پوست کودک مشاهده کردید بایستی سریعا با استفاده از ناخن آن را بیرون بیاورید. دقت کنید که به هیچ وجه از موچین یا هر فلز دیگر برای خارج کردن ان استفاده نکنید زیرا این امر عفونت زا است. بلافاصله پس از درآوردن نیش از پوست بایستی محل گزیدگی را با الکل و یا سرکه تمیز نمایید.

  • کم کردن خارش:

برای کودکان تحمل خارش پوست بسیار سخت است. برای اینکه تحمل این امر را آسان کنید ترجیحا از لوسیون و کرم استفاده نمایید. به این صورت که روزی سه مرتبه کرم را بر روی محل گزیدگی بمالید و چنانچه هر یک از این کرم ها را در دسترس ندارید می توانید از مقدار کمی خمیر جوش شیرین موقتا استفاده نمایید.

اقدامات لازم هنگام گزش پشه

  • خراشیدن پوست:

همچنین خراشیدن پوست نیز می تواند آن را از بین ببرد و به باکتری ها اجازه ورود به لایه های زیرین پوست را بدهد. ممکن است کودک شما در اثر خارش، سوزش و کلافگی زیاد اقدام به خراشیدن ناآگاهانه پوست خود کند که در این صورت بهترین راه کوتاه کردن ناخن های فرزندتان خواهد بود.

راهکار های خانگی برای درمان گزش پشه

از آنجایی که خارش و سوزش محل گزش حشره در کودکان بسیار زجرآور است، می توانید در فضای خانه و پیش از مراجعه به پزشک از مواد غذایی فوق به منظور کاهش التهاب و خارش کمک بگیرید.

سرکه: در واقع سرکه به دلیل خاصیت اسیدی بودن خود علاوه بر ضدعفونی محل نیش به کاهش التهاب آن نیز کمک شایانی خواهد کرد. برای استفاده از این ماده ایستی مقداری پنبه را درون سرکه خیس کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی گزیدگی قرار دهید.

  • سبزیجات خام و میوه ها:

برخی سبزیجات خام مانند بر ریحان و سیب زمینی و یا میوه هایی مانند خیار تازه، لیمو و پوست موز می توانند در خروج سم پشه و کاهش التهاب کمک کننده باشند. همچنین سیب زمینی می تواند در خشک کردن چای نیش موثر واقع شود. برگ ریحان و خیار نیز به دلیل خاصیت خنک کنندگی خود موجب کاهش ورم ناشی از نیش خواهند شد.

آب لیمو ترش یا خود لیمو نیز خاصیتی مانند سرکه داشته و موجب پاکسازی پوست از هر گونه عفونت و التهاب می شود. برای استفاده از ماد بایستی تنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر یک از این سبزیجات را روی جای نیش قرار دهید تا به تدریج محل گزیدگی بهبود یابد.

راهکار های خانگی برای درمان گزش حشره

  • جوش شیرین:

توصیه می شود که جوش شیرین را با آب و یا سرکه ترکیب نمایید و سپس خمیر حاصل را روی جای نیش قرار دهید تا خارش از بین برود.

  • دارو های در دسترس:

در واقع پماد ویکس، ضدعفونی کننده دست، قرص آسپرین حل شده درون آب و ژل دندان درد از جمله داروهایی هستند که موجب تسکین محل گزیدگی خواهند شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *