دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علل و نشانه های ابتلا به بیماری کرمک در نوزاد

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع بیماری کرمک در نوزاد اغلب در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که شما می توانید با مطالعه این مقاله با روش های تشخیص و درمان این بیماری در نوزادان آشنا شوید.

به طور کلی بیماری کرمک یکی از متداول ترین نوع آلودگی روده ای به شمار می آید که توسط کرم های انگلی کوچک ایجاد می شود. این بیماری سالانه میلیون ها نفر از جمله نوزاد و کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت ابتلای نوزادتان به بیماری کرمک نیاز به نگرانی نیست زیرا رهایی از آن مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید.

آشنایی با بیماری کرمک در نوزاد و کودک

بهتر است بدانید بیماری کرمک یا کرم نشیمنگاهی در نوزاد که با نام علمی Pinworm نیز شناخته می شود در واقع کرمی کوچک و سفید می باشد که روده ها را آلوده خواهد کرد. این کرم ها که مشابه تکه های نخ دندان به طول ۶ میلی متر هستند اغلب در حال حرکت و تکان خوردن اطراف مقعد و مدفوع انسان هستند.

نشانه های بیماری کرمک در نوزاد

کرمک ها یا کرم های سنجاقی اغلب نازک، ریز، پرزدار و سفید هستند که با عنوان کرم انگلی، نشیمنگاهی و کرم نخی نیز شناخته خواهند شد. در واقع کرمک بسیار مسری بوده و نوزاد شما از طریق تماس با افراد یا اشیا آلوده به کرمک یا تخم آن به سرعت به این بیماری مبتلا خواهد شد.

کرمک ها اغلب در هنگام بلع مواد غذایی از مجاری غذایی عبور کرده و در روده بزرگ یا راست روده ساکن می شوند و در نزدیک مقعد تخم ریزی خواهند کرد. این دسته از کرم ها معمولا در بدن انسان ها مشاهده می شوند.

علل ابتلای نوزاد به بیماری

توجه داشته باشید تخم های کرمک این توانایی را دارند که تا دو هفته در سطوح زنده باقی بمانند و ممکن است کودک با تماس با اشیاء آلوده مانند اسباب بازی و با قرار دادن اشیا و یا انگشت خود در دهان به این بیماری مبتلا شوند. همچنین امکان انتقال این بیماری از طریق غذا و آب نیز وجود دارد.

تخم ها پس از اینکه وارد روده بزرگ می شوند تخمک گذاری را آغاز می کنند و در نهایت کرم های ماده برای تخم ریزی به سمت مقعد حرکت می کنند. به صراحت می توان گفت که وجود کرمک در قسمت مقعد موجب خارش شده و بایستی مراقب باشید زمانی که کودک مقعد خود را خارش می دهد تخم ها به انگشت ها و ناخن ها منتقل شده و پس از آن نیز ممکن است از طریق دست مجددا وارد دهان شده و چرخه دیگری شروع شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علل ابتلای نوزاد به کرمک

نشانه های وجود کرمک در نوزادان

  • اگر نوزاد شما به کرمک آلوده باشد احتمالا خواب مشکل و کلافگی شدیدی در اثر خارش در ناحیه مقعد را از خود نشان می دهد.
  • سوزش ناحیه مقعد و در دختران خارش واژن یکی از نشانه های اصلی ابتلا به کرمک خواهد بود.
  • خارش ناشی از کرمک می تواند منجر به ترک پوست شده که اغلب این ترک ها موجب عفونت باکتریایی می شوند.
  • در نادرترین موارد بیماری کرمک در صورتی که کرمک ها آپاندیس را مسدود کرده باشند احتمالا آپاندیسیت نیز وجود دارد.
  • کرمک در موارد نادر موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ خواهد بود البته تنها در صورتی این اتفاق می افتد که کرمک های بسیار زیادی در روده نوزاد وجود داشته باشند.
  • کرمک ها هیچ علائم جدی مانند خونریزی روده، درد شکم، اشتهای ضعیف و یا تب را ایجاد نمی کنند.

اگر نوزادتان هر کدام از این علائم را داشته باشد احتمالا به بیماری شدیدتری مبتلا بوده و در چنین شرایطی مراجعه فوری به پزشک ضروری است.

نشانه های وجود کرمک در نوزادان

راهکارهای درمان بیماری کرمک

بهتر است بدانید که امروزه راهکارهای مختلفی برای درمان کرمک در نوزادان وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها به صورت کامل پرداخته ایم.

  • دارو درمانی:

معمولا پزشک متخصص با استفاده از داروهای خوراکی به درمان عفونت کرمک در کودکان می پردازد. از آنجایی که کرمک به راحتی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود معمولا تمامی افرادی که در خانه یک فرد آلوده زندگی می کنند برای جلوگیری از عفونت مجدد به ردمان همزمان نیاز خواهند داشت.

همچنین مراقبان و سایر افرادی که تماس نزدیک و شخصی با فرد بیمار هستند نیز بایستی تحت درمان قرار بگیرند. با وجود اینکه همیشه می توانید برای عفونت کرمک با پزشک کودک مشورت نمایید اما در مواردی می توانید درمان های خانگی مختلفی را نیز جهت بهبود فوری بیماری امتحان نمایید.

  • استفاده از سیر:

همانطور که می دانید سیر ماهیتی ضد باکتریایی و ضد قارچی داشته و بنابراین به صورت گسترده در درمان عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود که به تمام غذاهایتان سیر اضافه کنید تا نوزاد مبتلا به کرمک از خواص آن بهره مند شود.

راهکار های درمان بیماری کرمک

بهتر است چندین حبه سیر تازه را رنده کنید و سپس آن را با وازلین ترکیب نمایید. می توانید برای کاهش خارش و از بین بردن کرمک ها، آن را به باسن و ناحیه مقعد نوزاد بمالید.

  • استفاده از روغن کرچک و روغن نارگیل:

توجه داشته باشید که اگر روغن کرچک و نارگیل به صورت ترکیبی استفاده شوند در درمان کرمک بسیار موثر خواهند بود. برای استفاده از این ترکیب بایستی یک قاشق چایخوری روغن کرچک گرم را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل گرم میکس کنید و ترکیب به دست آمده را به ناحیه مقعد نوزاد بمالید.

توصیه های مهم برای درمان بیماری

  • توصیه می شود که هر روز صبح نوزاد را با اسفنجی یا دوش حمام دهید. در واقع شست و شوی روزانه کودک در هنگام صبح برای از بین بردن تخم هایی که در طول شب گذاشته می شوند ضروری خواهد بود.
  • بر اساس تجویز پزشک داروهای تجویز شده را مرتب به کودک تان بدهید.
  • هر مرتبه که پوشک نوزاد را عوض می کنید بایستی مقعد او را به خوبی تمیز کنید.
  • تمام ملافه ها، لباس ها، حوله ها و پوشک ها را درون آب داغ بشویید تا کرمک ها و تخم های آنها کشته شوند. این کار از عود کردن عفونت به شدت جلوگیری خواهد کرد.

توصیه های مهم برای درمان بیماری کرمک

  • اسباب بازی های کودک را با صابون و آب گرم بشویید. همچنین زمین، میز و سایر سطوحی که کودک با آن ها در تماس را تمیز نگه دارید.
  • به صورت مرتب صندلی ها و کاناپه ها و فرش های خانه را با جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید.
  • پرده ها را باز کنید تا نور مناسب به اتاق بتابد. تخم کرمک ها به نور آفتاب حساس بوده و نور می تواند آنها را از بین ببرد.

در پایان برای اطلاع از روش های رفع حساسیت نوزاد به پوشک و درمان عفونت ادراری نوزاد می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *