دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

عوامل خطر ابتلا به انواژیناسیون در کودکان و نشانه های این بیماری

  • سعیده ستاری
  • ۵ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

انواژیناسیون در کودکان نوعی بیماری داخلی می باشد که دارای علائمی چون سرفه، استفراغ، اسهال و غیره می باشد در این مطلب در مورد این بیماری صحبت می کنیم.

روده های انسان در شکم او مانند لوله هایی بلند و هموار می باشد که وظیفه دارد موادی که دفع می شوند را به خارج از بدن انتقال بدهد. ساختار بدن یک کودک هم به همین شکل می باشد. به همین علت هنگامی که روده ای در روده مجاور خود فرو برود و عملکرد کلی شکم کودک را هم با مشکل روبرو کند، در این زمان انواژیناسیون روده اتفاق افتاده است. در این مطلب درباره بیماری انواژیناسیون در کودکان صحبت می کنیم.

معرفی بیماری انواژیناسیون در کودکان

انواژیناسیون در کودکان چیست؟

انواهژیناسیون روده نوعی بیماری داخلی می باشد که بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند کودکانی هستند که روده ی آن ها ضعیف می باشد یا عملکرد درستی ندارد. در این بیماری یکی از روده های بدن کودک شما وارد روده دیگر می شود و نشانه هایی مانند سردرد، سرفه، اسهال و کم خوابی است. انواژیناسیون در بچه ها اغلب اوقات در فصل زمستان و پاییز اتفاق می افتد.

به همین سبب موجب شده است افراد بر این باور باشند که این بیماری همان آنفولانزا می باشد ولی توجه داشته باشید که در انواژیناسیون روده ممکن است بدن کودک شما با آسیب های جدی روبرو شود که این آسیب و صدمه ممکن است سلامت کودک شما را هم در آینده دچار مشکل کند.

بنابراین اگر نشانه های انواژیناسیون را در بدن کودک خود دیدید، بهتر است در اسرع وقت او را نزد یک دکتر ببرید تا تحت معاینه قرار بگیرد. انواژناسیون یا اینتوساسپشن حالت خطرناکی می باشد که در آن قسمتی از روده مثل یک تلسکوپ به داخل قسمت مجاور خود فرو می رود. این «درهم روی تلسکوپی» اکثرا سبب قطع عبور مایعات و محتویات روده در قسمت مبتلا، می شود و حتی جریان خون روده مبتلا را می بندد که ممکن است باعث پارگی روده، عفونت و مرگ بافت روده ای بشود.

علائم انواژیناسیون در بچه ها

انواژیناسیون رایج ترین دلیل انسداد روده در کودکان زیر ۳ سال می باشد. دلیل اغلب موارد انواژیناسیون در کودکان مشخص نیست. در کودکان اکثرا روده در هم فرو رفته را می توان با یک روند تحت هدایت رادیولوژی به موقعیت طبیعی برگرداند.

نشانه ها انواژیناسیون

ابتداترین علامت انواژیناسیون در یک شیرخوار که از جهات دیگر سالم می باشد، گریه بلند و ناگهانی در اثر درد شکم است. شیرخوارانی که درد شکم دارند، زمان گریه کردن پاهای خود را به سمت قفسه سینه جمع می کنند. درد انواژیناسیون در کودک پی در پی می باشد یعنی درد در لحظه ای است باز در لحظه ی دیگر نیست. در شروع معمولا هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این مشکل رخ می دهد. اما با گذشت زمان فاصله حملات کمتر و مدت آن زیاد می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برخی از علائم انواژیناسیون به شرح زیر می باشد:

  • استفراغ
  • لمس توده در شکم
  • اسهال
  • بیحالی
  • تب
  • مدفوع آغشته به خون و بلغم (به علت شکل ظاهری گاهی به آن مدفوع «ژله کشمشی» گفته می شود)

همه کودکان تمامی علائمی را که در بالا گفتیم را ندارند. بعضی از کودکان درد آشکاری ندارند و بعضی دفع خون ندارند یا توده در شکم لمس نمی شود. بعضی از کودکان بزرگتر درد را احساس می کنند اما علائم و نشانه های دیگری ندارند.

نشانه های انواژیناسیون در کودکان

دلایل انواژیناسیون در کودکان

روده انسان به شکل یک لوله بلند می باشد. در انواژیناسیون یک قسمت از روده که معمولا روده باریک می باشد مثل تلسکوپ به درون روده مجاور خود فرو می رود در بعضی از موارد تلسکوپی شدن روده به دلیل رشد غیر طبیعی در آن رخ می دهد مثل یک پولیپ یا تومور که نقطه هدایتگر نام دارد. حرکات دودی طبیعی در روده این نقطه را در بر گرفته و موجب کشیده شدن آن به همراه روده چسبیده به آن به درون قسمت های جلوتر روده می شوند. با این وجود در اغلب موارد دلیلی برای انواژیناسیون کودکان پیدا نمی شود. در کودکان انواژیناسیون اغلب در فصل های پاییز و زمستان رخ می دهد و کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند نشانه و علائمی مانند آنفولانزا دارند به همین دلیل بعضی از پزشکان فکر می کنند در به وجود آمدن این بیماری نوعی ویروس دخالت دارد. گاهی یک نقطه هدایتگر به عنوان دلیل انواژیناسیون پیدا می شود که اکثرا دیورتیکول مکل (یک برجستگی بادکنکی تو خالی مادرزادی در جدار قسمتی از روده) است.

دلایل انواژیناسیون در بچه ها

عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد

عوامل زیادی خطر ابتلا به این بیماری را بالا می برد که در ادامه این مطلب انواع این عوامل را با توضیح کامل برای شما بیان می کنیم پس با ما همراه باشید:

  • جنس: بیشتر پسران به انواژیناسیون مبتلا می شوند.
  • سن: کودکان به خصوص شیرخوار ها نسبت به بزرگسالان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری رایجترین دلیل انسداد روده در کودکان بین سن های ۶ ماه تا ۳ سال است.
  • سابقه قبلی انواژیناسیون: طفلی که یکبار به این بیماری دچار شده است امکان این هست که دوباره به این بیماری مبتلا شود.
  • تشکیل غیرطبیعی روده در طی تکامل: چرخش غیر طبیعی روده ها حالتی می باشد که روده در وضعیت غیر عادی در شکم قرار می گیرد در نهایت احتمال ابتلا به انواژیناسیون بیشتر می شود.
  • سابقه خانودگی مثبت: خواهران و برادران طفلی که به این بیماری مبتلا شده است شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به بقیه بچه ها دارد.

علت انواژیناسیون در کودکان

تشخیص بیماری انواژیناسیون

دکتر در مرحله اول سوالاتی در مورد نحوه آغاز بیماری و نشانه های آن می پرسد. بعد در معاینه کودک امکان دارد توده ای مانند سوسیس در شکم طفل لمس کند. برای تایید تشخیص دکتر احتمالا موارد زیر را درخواست کند:

تنقیه با باریم یا هوا

نوعی روش تصویربرداری بهبود یافته برای کولون می باشد. در این روش پزشک محلول باریم یا هوا را را از طریق انتهای روده (مقعد) وارد روده بزرگ می کند. از سویی تنقیه با باریم یا هوا در ۹۰ درصد موارد در اطفال می تواند انواژیناسیون را درمان کند و لازم نیست اقدام اضافه تری انجام دهیم. در صورتی که روده پاره شده باشد این روش را دیگر نمی توان انجام داد.

درمان انواژیناسیون یک روند اضطراری است. این درمان برای پیشگیری از شوک و دهیدراسون و همچنین جلوگیری از پاره شدن روده لازم می باشد.

سونوگرافی یا سایر تصویربرداری های شکمی

سونوگرافی، رادیولوژی یا CT اسکن شکمی می توانند انسداد روده ناشی از انواژیناسیون را تشخیص دهد. در تصویربرداری یافته تیپیک bull’s eye یا target sign است که به معنای این می باشد که روده درون خود مانند تلسکوپ فرو رفته است. عکس برداری شکم احتمالا پاره شدن روده را تشخیص دهد.

بررسی انواژیناسیون در بچه ها

درمان انواژیناسیون

زمانی که طفل شما وارد اورژانس می شود، پزشکان در ابتدا او را احیا و علائم حیاتی را پایدار می کنند. این اقدامات به شرح زیر می باشد:

  • تجویز مایعات به کودک از راه داخل رگی
  • کمک به نابودی فشار از روی روده به وسیله وارد کردن یک لوله از بینی به داخل معده است.

اصلاح کردن انواژیناسیون

برای درمان این بیماری دو راه وجود دارد:

تنقیه باریم یا هوا:

این هم یک روش تشخیصی و هم درمانی است. این روش در کودکان بسیار موثر است. انواژیناسیون در حدود ۱۰% موارد عود می کند و این روش باید تکرار گردد.

جراحی:

اگر روده پاره شده باشد، اگر تنقیه در درمان این بیماری موفقیت آمیز نبوده باشد و اگر یک نقطه هدایتگر دلیل انواژیناسیون باشد، جراحی لازم می باشد. جراح روده در هم فرو رفته را آزاد می کند، همچنین باعث رفع انسداد روده می شود و در صورتی که واجب باشد هر بخشی از روده که بافت آن مرده باشد را حذف می کند. در بعضی از موارد انواژیناسیون موقتی می باشد و بدون هیچ درمانی خود به خود رفع می شود.

پس از مطالعه این مطلب چنانچه علاقمند به آشنایی با علائم آنافیلاکتیک در کودکان و نارسایی کلیه در کودکان هستید می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *