دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اثر تزریق هورمون در کودکان و عوارض مورد استفاده آن

  • سعیده ستاری
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

تزریق هورمون در کودکان درمانی برای افرادی که رشد ضعیفی دارند و به کوتاه قدی دچار هستند استفاده می شود. این روش علاوه بر آنکه دارای فواید می باشد دارای عوارض هم می باشد.

بعضی از کودکان با کمبود رشد مواجه هستند و پزشکان به آنان تزریق هورمون در کودکان را پیشنهاد می کند. در این مطلب ما همه چیز را در مورد تزریق هورمون در کودکان برای شما توضیح دادیم.

فواید تزریق هورمون در کودکان

تزریق هورمون در کودکان چگونه انجام می شود؟

بعضی از افراد به این امید که احساس جوانی و سرزندگی آن ها بازگردانده می شود، ماده ای به نام هورمون رشد انسانی (HGH) را تزریق می کنند. ولی کارشناسان اعلام کرده اند که امید واهی نداشته باشند چون این امر غیر ممکن می باشد. بدتر اینکه این محصولات مصنوعی سرشار از ضرر می باشد.

هورمون رشد که توسط غده هیپوفیز در مغز به وجود می آید موجب رشد در کودکان و نوجوانان می شود. همچنین این هورمون در تنظیم ترکیبات بدن، مایعات بدن، رشد عضلات و استخوان ها، متابولیسم قند و چربی بسیار کمک رسان می باشد. البته عملکرد قلب را نیز بهتر می کند. در طی سال های اخیر، بعضی از شرکت های دارویی هورمون رشد مصنوعی را ایجاد کردند و همچنین آن را پخش کردند و هورمون های رشد مصنوعی را در مراکز مختلف و اینترنت به فروش می رسانند.

مزیت تزریق هورمون رشد مصنوعی

تزریق هورمون رشد در کودکان دارای فواید بسیاری می باشد که یکی از این فواید افزایش قد کودکان می باشد، حال در زیر در مورد افزایش قد از طریق تزریق هورمون رشد صحبت می کنیم.

مزایا تزریق هورمون در اطفال

افزایش قد کودکان

هورمون رشد مصنوعی انسان در سال ۱۹۸۵ به تولید انبوه رسید و در سازمان جهانی دارو جهت مصارف خاص در کودکان و بزرگسالان تایید شده است. تزریق هورمون رشد در کودکان برای درمان بیماری قد کوتاهی به دلایل ناشناخته استفاده می شود. البته در رشد ضعیف و کم نسبت به همسالان کودک به علت های گوناگون پزشکی هم از این روش استفاده می شود. بیماری هایی مانند:

  •  آرون گروپس
  • کمبود هورمون رشد یا نارسایی آن
  • کودکانی که به دلیل سن کم حاملگی، نارس و کوچک به دنیا می آیند.
  • سندروم ترنر: اختلال ژنتیکی  می باشد که بر رشد دختران مبتلا تاثیر گذار است.
  • سندرم پرادر ویلی: یک اختلال ژنتیکی غیر معمول می باشد که باعث ضعف ماهیچه ها، سطح پایین هورمون های جنسی و احساس گرسنگی می شود.

هورمون رشد برای اطفالی که به علت های مختلفی دچار رشد ضعیف و کوتاهی قد شده اند و یا بزرگسالانی که دارای بیماری های خاص (سندرم روده کوتاه و …) با تایید پزشک از نظر سازمان بهداشت جهانی تایید شده است.

عوارض تزریق هورمون در کودکان

در بزرگسالان، هورمون رشد فقط در موارد زیر استفاده می شود:

  1. کمبود هورمون رشد به سبب تومور های نادر در غده هیپوفیز
  2. نابودی ماهیچه ها به دلیل بیماری HIV و بیماری ایدز

اما به تازگی مشاهده می شود که افراد برای هورمون رشد در موارد دیگری هم استفاده می کنند که این کار از نظر سازمان جهانی دارو مورد تایید نیست. گروهی از این افراد می خواهند با استفاده از این هورمون، عضله سازی کنند و با استفاده از دیگر داروهای مکمل و تقویت کننده مثل استروئیدها که انجام فعالیت ورزشی را بهتر می کنند و اندام زیباتری را می سازند. در حقیقت اثر مثبت این هورمون بر بالا بردن کیفیت فعالیت ورزشی تا به حال شناخته نشده و تایید نشده است.

از آنجایی سطح هورمون رشد بدن به طور نرمال با بالا رفتن سن کم می شود، بعضی از متخصصان با اتکا به حدس و گمان خود گفتند که تزریق هورمون رشد باعث معکوس شدن  عوارض پیری و یا افزایش سن می شود. البته به بدن شادابی و طراوت می بخشد. ولی این ادعاها در هیچ سازمان معتبر و شناخته شده ای تایید نشده است. استعمال هورمون رشد جهت جلوگیری از پیری توسط سازمان جهانی دارو تایید نشده است.

بنابراین، بعضی از افراد از دکتر خود می خواهند داروی مصنوعی هورمون رشد را برای موارد غیر ضروری تجویز کند. یا بعضی از افراد محصولات هورمون رشد یا محصولاتی که ادعا دارند باعث افزایش هورمون رشد در بدن شما می شود را به صورت قرص و اسپری خریداری می کنند.

عوارض تزریق هورمون در اطفال

شرکت ها و سازمان هایی که این محصولات را در تلویزیون و یا در شبکه ها مجازی تبلیغ می کنند و بازاریابی می کنند ادعا می کنند که ساخت بیولوژیکی بدن شما را به عقب برمی گردانند، موجب کاهش چربی در بدن شما می شود، باعث تحریک عضله سازی می شود، ترمیم و رشد مو را بهتر می کند، همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود، قند خون را معتدل می کند، البته انرژی و نیاز جنسی شما را بیشتر می کند، باعث افزایش قدرت بینایی و حافظه می شود و کیفیت خواب شما را بهتر می کند. با این وجود، سازمان جهانی دارو هیچ مدرک موثقی دال بر تایید این ادعا که این محصولات اثرات مشابهی با عملکرد هورمون طبیعی رشد در بدن دارند را مشاهده نکرده است.

نیاز بزرگسالان به تزریق هورمون

بزرگسالانی که دچار کمبود رشد هستند (نه کاهش احتمالی هورمون رشد به دلیل پیری) امکان دارد توسط پزشکان معالجه را با تزریق هورمون رشد مصنوعی آغاز کنند. در اغلب افراد، کمبود هورمون رشد ناشی از تومور خوش خیم در غده هیپوفیز (آدنوم هیپوفیز) است. یا به دلیل درمان آدنوم با جراحی یا رادیوتراپی است.

در بزرگسالانی که دچار کمبود هورمون رشد می باشند دارای تاثیرات زیر می باشد:

  • افزایش توده عضلانی
  • افزایش ظرفیت ورزش
  • افزایش تراکم استخوان
  • کاهش چربی

البته استفاده از هورمون رشد مصنوعی برای معالجه بزرگسالان مبتلا به کمبود هورمون رشد مرتبط با ایدز یا HIV که باعث توزیع نامنظم چربی در بدن می شود نیز مورد تایید قرار گرفته است.

نحوه تزریق هورمون در کودکان

عوارض استفاده از هورمون مصنوعی

استفاده از هورمون رشد مصنوعی امکان دارد ضررهای زیادی را در افراد بزرگسال ایجاد کند. مانند:

  1. دیابت نوع ۲
  2. بزرگ شدن بافت سینه در مردان
  3. ورم در پاها و بازوها
  4. درد مفاصل و ماهیچه ها
  5. بالا رفتن خطر ابتلا به سرطان
  6. سندرم تونل کارپال
  7. افزایش مقاومت در برابر انسولین

تحقیقات بالینی درباره مداوا با هورمون رشد مصنوعی در بزرگسالان و افراد مسن سالم نسبتا کوچک و کوتاه مدت بوده است، پس اطلاعات چندانی در مورد اثرات طولانی مدت معالجه با هورمون رشد در دست نمی باشد.

مطالعات بالینی در مورد درمان با هورمون رشد مصنوعی در بزرگسالان و افراد مسن سالم نسبتاً کوچک و کوتاه مدت بوده است، بنابراین اطلاعاتی در مورد اثرات طولانی مدت درمان با هورمون رشد در دست نیست.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *