دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل ایجاد بوی بد عرق کودکان و روش های رفع آن

  • سعیده ستاری
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

درباره بوی بد عرق کودکان دلایل زیادی وجود دارد و ممکن است نشانه و علامت یکی بیماری خاصی باشد در این مطلب درباره این موضوع صحبت کردیم.

عرق کردن در کودکان یک امر طبیعی است. در اکثر موارد یک بوی بسیار خفیفی هم از لباس و بدن آن ها به مشام می رسد. به خصوص هنگامی که از نظر بدنی زیاد فعالیت کردند و در نهایت ممکن است که بعضی از والدین به فکر فرو بروند که چطور باید بوی بد عرق کودکان را از بین برد.

آشنایی با راه های مقابله با بوی بد عرق کودکان

دلایل بوی بد عرق کودکان

عرق کودکان غالبا بدون بو می باشد ولی بوی بدن موجب می شود که باکتری ها به تدریج در عرق بوی خود را نشان دهند. اگر بدن کودک شما در طول روز بو می دهد یا بیش از اندازه عرق می کند، باید نزد یک پزشک بروید. حال برخی از دلایل بوی بد عرق کودکان را برای شما بیان می کنیم.

غده های عرق و ماهیت عرق در بزرگسالان و خردسالان

برای اینکه علت بوی بدن را متوجه شوید. این نکته بسیار مهم می باشد که در مورد آناتومی عرق اطلاعات کافی داشته باشید. غده های عرق به دو دسته تقسیم می شود: غده های عرق اکرین در سر تا سر بدن وجود دارد و غده های عرق آبوکرین فقط در قسمت زیر بغل وجود دارد. غده های عرق اکرین، زمانی که دچار تب می شوید، یا غذا های تند می خورید یا دمای بدنتان افزایش پیدا می کند، شروع به کار کرده، در نتیجه عرق تولید می شود. به طور معمول این غده های عرق بر پایه آب می باشند و دمای بدن را در حالت ایده آل نگه می دارد.

غده های آبوکرین به طور معمول به آدرنالین حساس هستند. همچنین شما می توانید زمانی که فعالیت بدنی بالایی را در طول روز انجام دادید یا احساساتی چون ترس، استرس، اضطراب یا تحریک جنسی تجربه کردید، باعث می شد شما عرق تولید کنید.

علائم بوی بد عرق بچه ها

عرقی که توسط این غده ها به وجود می آید چرب و بدون بو می باشد. این غده ها ممکن است با باکتری های پوست و لباس تعامل نشان بدهند. عرق کودکان به طور معمول از راه غده های اکرین ایجاد می شود و غده های آبوکرین در زمان بلوغ فعال می شود.

در چه زمانی بوی بدن کودک نرمال است؟

کودکان به طور معمول بوی بدن بسیار قوی دارند؛ به خصوص زمانی که به سن بلوغ می رسند به طور معمول کودکانی که سن کمتری دارند بوی زیر بغل که به خاطر باکتری می باشد شایع نیست. اگر کودک شما نوجوان است  و نشانه هایی از بلوغ را در خود نشان می دهد، بوی بدن یکی از علائم ابتدای بلوغ می باشد.

  •  آرون گروپس
بوی عرق در کودکان

کودکان که سن کمتری دارند، بهداشت بدنی آن ها ضعیف می باشد یا اگر آن ها بیش از حد فعال باشند، با بوی بدن روبرو می شوند که بر اثر رعایت بهداشت و حمام منظم رفع می شود. ولی اگر این بوی بد بدن قبل از سن ۷ سالگی تا ۹ سالگی بیشتر شود و یک بوی عجیب بدهد و زیاد شدید هم باشد، به احتمال زیاد باید به یک درمانگر مراجعه کنید.

عوامل موثر در طبیعی بودن بوی عرق کودک

علت های زیادی که باعث بوی طبیعی عرق کودکان می شود که در این این مطلب همه این عوامل را برای شما بیان کردیم. این عوامل به شرح زیر می باشد:

عادات غذایی:

هر چیزی که وارد بدن می شود، از آن هم خارج می شود. بنابراین غذایی را که میل می کند بر بدن شما مستقیما تاثیر می گذارد. غذایی که بچه ها مصرف می کنند، نه تنها بر روی دندان ها تاثیر می گذارد، بلکه بوی بد بدن را هم بالا می برد. بنابراین بعد از میل کردن غذاهایی مانند سیر و پیاز متوجه بوی بد عرق کودکان می شوید.

بعد از آنکه این غذاها هضم می شوند بوی آن ها از منافذ پوست کودکان خارج می شود و شما متوجه این بو نمی شوید.  غذاهایی که بوی بد بدن را بیشتر می کنند به شرح زیر می باشند:

نشانه ها بوی بد عرق کودکان

  1. غذا های فرآوری شده که دارای آرد می باشند به خصوص آن هایی که فیبر کمتری دارند می توانند بوی بدی را به وجود بیاورند.
  2. گوشت قرمز چون دارای آمینو اسیدی به نام کارتینین است باعث به وجود آمدن این بو می شود که مصرف بیش از اندازه آن باعث بوی شبیه ماهی می شود.
  3. شیر دارای پروتئین می باشد که برای هضم شدن به مدت زمان زیادی نیاز است. پس استفاده بیش از اندازه از این محصولات لبنی باعث به وجود آمدن بوی بد مانند هیدروژن سولفید در بدن می شود.
  4. غذاهایی که دارای سیر و پیاز می باشند، عاملی برای تغییر بوی بدن می باشند. غذاهای بودار مانند ماهی، کلم و تخم مرغ.

بهداشت ضعیف:

یکی از شایع ترین دلایل بوی بد عرق کودکان، بهداشت ضعیف می باشد. استحمام به صورت نامنظم و کم تر از میزان مورد نیاز، نشستن زیر بغل و غده ها و ناحیه های مختلف و باکتری های موجود در لباس ها باعث به وجود آمدن بوی بد می شود. اگر کودک شما زیر بار این مسئله که به صورت منظم استحمام کند نمی رود، ممکن است باکتری های موجود در پوست او زیاد شود و در برخورد با عرق بوی بدی بگیرد.

بهداشت ضعیف برای نابودی بوی بد عرق

بلوغ:

بلوغ یکی از مراحل زندگی می باشد که دختران و پسران از لحاظ جنسی بالغ می شوند. سن بلوغ دختران ۸ تا ۱۳ سالگی می باشد و برای پسران دو سال دیرتر این امر اتفاق می افتد. به طور معمول کودکان با تغییرات هورمونی مواجه می شوند.

یکی از این تغییرات، تغییر رفتار می باشد و تغییر دیگری که وجود دارد بوی بدن می باشد. پس باید ببینید که آیا کودک شما در سن بلوغ می باشد یا نه. که این بوی بدن در او طبیعی است.

راه کار برای نابودی بوی بد عرق کودکان

دلایل غیر طبیعی بودن بوی بدن کودک

برخی مواقع بوی بد بدن یکی از نشانه های بیماری می باشد که در این بخش وضعیت ها و شرایطی را برای شما بیان می کنیم که ممکن است از علائم یک بیماری یا یک مشکل باشد که باعث به وجود آمدن بوی بد در بدن کودکان می شود.

بیماری فنیل کتونوری

این بیماری یک مشکل متابولیسم از که مادرزادی می باشد. بچه های که این اختلال را دارند، آنزیمی به نام فنیل آلانین هیدروکسیل را ندارند که برای شکستن آمینو اسیدها لازم می باشد.

علاوه بر این توانایی این را دارد که رشد مناسب آن ها را تعیین کند که کودک دچار ناتوانی هایی می شود و ممکن است بوی بدن یکی از عوارض این بیماری باشد. البته نشانه و علائم دیگری دارد مانند کم نوری، چشم رنگ مو و کمبود اشتها، چشمان روشن، پوست بیش از حد روشن و حرکات غیر طبیعی عضلانی است.

از بین بردن بوی بد عرق کودکان

همزمان که غلظت فنیل آلانیل در بدن بیشتر می شود، احتمالا دکتر رژیم غذایی به خصوصی برای این کودکان در نظر می گیرد که مقدار آسیبی که به مغز وارد می شود، را کاهش دهد.

این بچه ها معمولا از رژیم غذایی خاصی استفاده می کنند که در این روش حتی پنیر، شیر، آجیل، مرغ، سویا و گوشت گاو را با یک روش خاصی پخت می کنند. علاوه بر اینها، احتمالا مکمل هایی برای این کودکان معمولا از رژیم غذایی خاصی حتی شیر، پنیر، آجیل، سویا، مرغ، گوشت گاو با یک روش پخت خاص استفاده می کنند. همچنین ممکن است مکمل هایی برای بهبود رشد بدن نوزاد در چنین شرایط تجویز شود.

بلوغ زودرس

در برخی از بچه ها اندام های جنسی زودتر به بلوغ می رسند که به دلیل غده های درون ریز می باشد. در نهایت بچه ها با تغییرات زودتر از حد موعد مواجه می شوند. به طور مثال بعضی از دختران در سن ۸ سالگی و پسران در سن ده سالگی به بلوغ می رسند که یک بلوغ زودرس به شمار می رود. احتمال مقاومت بدن آن ها نسبت به انسولین، بالا رفتن میزان مبتلا شدن به سندروم متابولیک و یا سندروم تخمدان را بالا می برد.

معرفی مشکل بوی بد عرق بچه ها

بنابراین اگر بوی بدن بچه های شما در سنین کودکی به حدی زیاد می باشد که به خوشبو کننده یا دئودورانت احتیاج دارند، پس سراغ علائم دیگر و بلوغ در آنها بروید و ببینید که مشکل دقیقا از کجاست.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که بلوغ زودرس مشکلات زیاد و جدی برای بچه ها ایجاد نمی کند ولی بهترین راه این می باشد که هرچه سریعتر با یک متخصص صحبت کنید و تغییرات موجود در کودکانتان را بسنجید. متخصص داروهایی را برای کودک توصیه می کند که باعث می‌شود سرعت بلوغ در کودکان شما پایین بیاید که تأثیری بر غده های طبیعی بدنش نمی گذارد.

در انتها به منظور مطالعه مطالبی در رابطه با بلوغ زودرس در دختران و سن بلوغ پسران می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *