دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل شوکه شدن گیاه و روش های درمان شوک گیاهان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در وقع شوکه شدن گیاهان معمولا به خاطر دلایل مختلفی رخ می دهد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با دلیل های شوک شدن گیاه و همچنین نکات مهم برای جلوگیری از این اتفاق آشنا شوید.

به طور کلی گیاهان معمولا پس از پیوند در اثر دلیل هایی دچار شوک می شوند که نهال های تازه کشت شده و چه گیاه بالغی که از مکانی به مکان دیگر منتقل شده اند که به همین خاطر اگر در طول جابه جایی ریشه های گیاه آسیب ببینند و یا اگر خاک، دما و یا شرایط محیطی در بستر جدید متفاوت از قبلی باشد شوکه شدن گیاه ممکن خواهد بود.

آشنایی با دلیل شوکه شدن گیاه

جالب است بدانید که تمامی گیاهان پس از جابه جایی مکان و یا تعویض گلدان خود دچار شوک می شوند و این مسئله کاملا اجتناب ناپذیر خواهد بود. به صراحت می توان گفت که گیاهان از اساس برای جابه جا شدن ساخته نشده اند و با انجام این کار دچار شوک زدگی خواهند شد.

دلیل های شوک شدن گیاه

با این حال بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه با جابه جا کردن آن ها بر خلاف طبیعت شان عمل خواهند کرد و به همین گیاه با مشکلاتی روبه رو خواهد شد. در طول جابه جایی ممکن است ریشه گیاه آسیب ببیند و یا کرک های بسیار ریز روی ریشه کنده شوند. این اتفاق موجب می شود تا جذب مواد مغذی توسط ریشه از خاک کم شود و گیاهتان دچار شوک شود.

دلیل های شوکه شدن گیاهان

به صراحت می توان گفت که گیاهان موجودات حساسی هستند و زمانی که گیاه شما در معرض تغییر ناگهانی در محیط خود قرار می گیرد ممکن است به گیاه شوک وارد شده و علائم پریشانی و آسیب از خود نشان دهد. با این حال در ادامه علت و دلیل های اصلی شوکه شدن گیاه را شرح داده ایم.

  • جابه جا کردن گیاه:

جابه جایی را می توان شناخته شده ترین شکل استرس و آسیب برای گیاهان دانست که این اتفاق اغلب زمانی رخ خواهد داد که یگ گیاه، درختچه و یا درخت از گلدان قدیمی به گلدان جدید منتقل شود و یا مجددا درون زمین کشت شود. وقتی که این اتفاق رخ می دهد فرآیند کشت، آبیاری و روش های سازگاری نادرست مقصر شوکه شدن گیاه خواهند بود.

معمولا در هفته های پایانی به پیوند بهتر است گیاهتان را به تدریج در معرض آفتاب و شرایط باد محیط جدیدشان قرار دهید و به آرامی مصرف آب آن ها را محدود نمایید. توصیه می شود که هنگام گل زدایی حتما گیاه را به آرامی بمالید و اگر ریشه های آن آسیب دیده بودند آن را مجددا کوتاه نمایید تا از کار بیش از حد تحت استرس جلوگیری شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیرجابه جایی گیاه بر شوکه شدن آن

  • تغییرات دمایی محیط:

دقیقا همان موقعی که شما از تغییر دمای غیر منتظره و آب و هوا ناخشنود است گیاهتان نیز در اثر گرما و افت ناگهانی دما دچار استرس خواهد شد. معمولا شوک دما با فرآیند داخلی گیاه تداخل پیدا می کند و می تواند به سرعت منجر به مرگ گیاه شما شود. البته که در این مواقع گیاهان به سرعت واکنش نشان می دهند.

در گرمای طولانی مدت فرآیند فتوسنتز در گیاه متوقف می شود و گیاهان شما برای حفظ رطوبت شروع به پژمرده شدن می کنند. در مقابل نیز هوای سرد زمستان به صورت طبیعی تولید آنزیم را کند می کند و گیاهان چند ساله که به درستی سازگار شده اند تا زمانی که مجددا هوا گرم شد به حالت خفته رشد خواهند کرد.

گاهی اوقات کاهش ناگهانی دما، برف و سرما می توانند موجب یخ زدگی گیاه شما شوند. که صدمات ناشی از یخ زدگی زمانی رخ خواهد داد که دما به کمتر از ۲ درجه فارنهایت برسد و آب درون گیاه منجمد شود. معمولا آسیب های ناشی از سرما در دمای ۳۲ تا ۵۵ درجه فارنهایت رخ می دهد و می تواند موجب تغییر رنگ پایدار، افتادگی و رشد کند در گیاهان شود.

  • تغییرات آب و هوایی محیط:

همانطور که می دانید اغلب گیاهان نسبت به نور حساس هستند و نیاز های کم و کیفی نوری متفاوتی خواهند داشت. اگر نور نامناسب محیط گیاه را از بین نبرد قطعا عادت رشد آن را با اختلال مواجه خواهد کرد و این مسئله یکی از بزرگ ترین دلیل های شوکه شدن گیاه مطرح خواهد شد.

برای گیاهان گرمسیری گلدانی و پیوندی معمولا تغییر به نوری با کیفیت متفاوت صرف نظر از اینکه نور مناسبی برای ان ها بوده یا خیر می تواند در ابتدا منجر به شوک و استرس گیاهان شود.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شوکه شدن گیاه

دقت داشته باشید که گیاهان معمولا برای عادت کردن به شرایط محیطی جدید از جله تغییرات نور به زمان زیادی نیاز خواهند داشت. با این حال اگر گیاه شما برای مدت طولانی در معرض نور نامناسب و یا نور مستقیم خورشید قرار گیرد قطعا آسیب جدی خواهد دید به ویژه اگر نیاز نوری متفاوتی داشته باشد.

روش های درمان شوکه شدن گیاهان

چنانچه گیاهان شما دچار شوک شده اند بایستی در ابتدا دلیل شوکه شدن گیاه را بیابید و سپس بسته به علت از راهکار های فوق برای درمان استفاده نمایید.

  • دادن آب قند به گیاه:

بر اساس تحقیقات انجام شده محلول رقیق آب و قند به درمان شوک گیاهان کمک شایانی می کند. در مواقع جابه جایی می توانید از آب قند برای پیشگیری از شوکه شدن گیاهتان استفاده نمایید. البته که این روش تنها برای برخی از گیاهان جواب می دهد اما از آنجایی که آب قند برای گیاه ضرری ندارد قطعا ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

  • هرس گیاهان:

هرس کردن به گیاه کمک می کند تا انرژی خود را صرف تقویت ریشه ها نماید. اگر از گیاهان چندین ساله مراقبت می کنید بایستی حداقل یک سوم آن را هرس مایید. همچنین در صورت نگهداری گیاهان یکساله بوته ای نیز بایستی یک سوم آن را هرس نمایید و در گیاهان تک ساقه نیز نصف هر برگ را برش بزنید.

چگونگی درمان شوکه شدن گیاه

  • استفاده از آسپرین:

همچنین استفاده از آسپرین نیز یک روش مرسوم برای درمان شوکه شدن گیاه خواهد بود که برای انجام آن بایستی آسپرین را درون آب حل کنید و به صورت آبیاری به خورد گیاهان بدهید.

  • مرطوب نگه داشتن خاک:

توصیه می شود که در صورت شوکه شدن گیاهان در صورت جابه جایی و یا تعویض گلدان حتما به آبیاری منظم و به موقع آن توجه داشته باشید. بهتر است خاک را همواره مرطوب نگه دارید البته نه به گونه ای که خیس و غرقاب باقی بماند. همچنین باید از باز بودن سوراخ زهکش گلدان و خروج آب از خاک هنگام آبیاری نیز مطمئن شوید.

نکات مهم برای جلوگیری از شوک شدن گیاهان

برای جلوگیری از شوک شدن گیاه نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

سعی کنید هنگام تعویض گلدان و جابه جایی گیاه به ریشه آن دست نزنید. در واقع آسیب ریشه یکی از عواملی خواهد بود که موجب پژمردگی گیاه پس از تعویض گلدان می شود. پس بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل با ملایمت کامل گیاهتان را از خاک خارج نمایید و بدون کنار زدن خاک اطراف ریشه آن را به آرامی در گلدان جدید قرار دهید.

هنگام جابه جایی خاک اطراف ریشه ها را حتما مرطوب نمایید و دقت داشته باشید که رطوبت به تمام قسمت های ریشه برسد. معمولا قسمت هایی از ریشه که خشک می مانند بیشتر دچار شوک خواهند شد.

سعی کنید هنگام جابه جایی ریشه ها را قطع نکنید و هر مقدار از ریشه ها را که می توانید انتقال دهید. در واقع هر چه ریشه جابه جا شده همراه گیاه بیشتر و گسترده تر باشد احتمال وارد شدن شوک به آن کمتر خواهد شد.

نکات مهم برای جلوگیری از شوکه شدن گیاهان

آبیاری عمیق پس از جابه جایی و کشت را فراموش نکنید زیرا یکی از راهکار های جلوگیری از پژمرده شدن گیاه پس از تعویض گلدان این است که از دریافت آن کافی توسط ریشه ها مطمئن شوید. انجام این کار احتمال شوکه شدن گیاه پس از جابه جایی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *