دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانستنی درباره دایناسورها و اطلاعات جالب این حیوانات ماقبل تاریخ

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

دایناسورها یکی از مخلوقاتی بودند که حدودا ۲۳۰ میلیون سال قبل بر روی زمین بودند و حدودا ۶۵ میلیون سال قبل از بین رفته اند و هیچ کدام از آن ها زنده نیستند. در ادامه شما را با دانستنی های جالب درباره دایناسورها آشنا خواهیم کرد.

اطلاعاتی که در مورد دایناسورها وجود دارد به شما نشان می دهد که این حیوانات چگونه زندگی می کردند. در ادامه دانستنی درباره دایناسورها را برای شما بررسی می کنیم و یک سری از بهترین چیز هایی که باید در مورد آن ها بدانید را برای شما بررسی خواهیم کرد.

دانستنی درباره دایناسورها

جالب ترین دانستنی درباره دایناسورها

تا کنون فیلم های زیادی در این زمینه تهیه شده است و حتما یکی از آن ها را دیده اید. در واقع دایناسورها در این فیلم ها به صورت های متفاوتی به تصویر کشیده شده اند. در ادامه اطلاعاتی در مورد این حیوانات منقرض شده در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید این حیوانات را بهتر بشناسید و اطلاعاتی در مورد آن  ها کشف نمایید.

زمان زندگی

جالب است بدانید که دایناسور ها از قدیمی ترین جانورانی هستند که بر روی زمین زندگی می کردند. این جانوران از حدودا ۲۳۰ میلیون سال قبل تا ۶۵ میلیون سال پیش روی زمین زندگی می کردند و حدودا ۶۵ میلیون سال قبل از بین رفته اند و برای همیشه منقرض شده اند. جالب است بدانید که از نظر زمین شناسی این حیوانات در عصر مزوزوئیک زندگی می کردند و در سه دوره ای که برای این عصر در نظر گرفته شده است حضور داشتند. بنابراین دایناسور ها در سه عصر تریاس، ژوراسیک و کرتاسه بودند. باید بدانید که در زمان دایناسور ها مکان زندگی آن ها کل زمین بود و حتی بسیاری از شواهد شنان می دهد که آن ها می توانستند در قطب ها نیز زندگی نمایند. دایناسورهایی که در نزدیکی آب ها زندگی می کردند فسیل های بهتری را به جای گذاشته اند و به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد.

جمجمه این حیوانات

بر اساس استخوان هایی که کشف شده است دانشمندان متوجه شده اند که این جانوران دارای یک سری حفره هایی در جمجمه خود بودند و همین مورد به ظاهر ساده می تواند منجر به سبک تر شدن آن شود. در واقع باید بدانید که جمجمه این حیوانات حدودا به اندازه یک ماشین بوده است.

گونه های متفاوت

بسیاری از افرادی که در این زمینه تحقیق می کنند بیان کرده اند که به غیر از دایناسورهای پرنده حدودا این حیوانات دارای ۵۰۰ سرده می باشند و هنوز هم یک سری از دایناسورها هستند که کشف نشده اند و اگر کشف شوند شاید تعداد سرده ها به ۱۸۵۰ نیز برسد و این رقم یکی از رقم های شگفت آور در این زمینه می باشد.

  •  آرون گروپس

دایناسور ها و اطلاعایت در مورد آن ها

غذا خوردن دایناسورها

اگر بخواهیم در مورد غذا خوردن این حیوانات اطلاعاتی را به شما بدهیم باید بدانید که نوع گیاه خوار این حیوانات در روز باید به اندازه یک تن غذا می خوردند.

اندازه دایناسورها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه دایناسورها غول پیکر نیستند و برخی از آن ها به اندازه انسان ها می باشند و یا شاید حتی از آن ها نیز کوچک تر می باشند. بسیاری از دانشمندان بر این باور می باشند گه چون پیدا کرد فسیل های بزرگ این جانداران بسیار راحت تر است باور عموم را نسبت به ین مورد تغییر داده است ولی جالب است بدانید که برخی از این دایناسورها اندازه ای حدود یک مرغ داشتند.

کاربرد دم در دایناسورها

جالب است بدانید که بسیاری از دایناسورها دارای دمی به بلندی ۴۵ فوت بودند و این بزرگ بودن دم در حفظ تعادل آن ها نقش بسیار مهمی داشته است.

انواع دایناسورها بر اساس استخوان لگن

در بررسی دانستنی هایی درباره دایناسورها به بررسی استخوان لگن آن ها می رسیم. در واقع این حیوانات بر اساس نوع استخوان لگن خود به دو دسته پرنده کفلان و خزنده کفلان تقسیم بندی می شوند. در خزنده کفلان استخوان های لگن همه به سمت عقب می باشد و تنها یک استخوان به سمت جلو دارند و این در حالی می باشد که در پرنده کفلان تماما استخوان لگن به سمت عقب می باشد. بسیاری از دانشمندان اعتقاد دارند که پرنده های امروزی از خزنده کفلان ها تکامل پیدا کرده اند بنابراین می توان گفت که دایناسورها هنوز منقرض نشده اند.

مطالبی درباره دایناسورها

پیدایش اسم دایناسور

یک دیرینه شناس در سال ۱۸۴۳ از نام دایناسور استفاده کرد و این نام در زبان یونانی به معنای مارمولک وحشتناک می باشد و این کلمه وحشتناک در معنا برای بزرگ بودن جثه آن ها به کار می رفت و صرفا به دلیل وحشتناک بودن آن ها نبود.

اولین دایناسورها

جالب است بدانید که اولین دایناسورها در حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش وجود داشتند و دارای جثه ای بسیار ریز بودند و دایناسورهایی که جثه بزرگ تر داشتند در عصرهای بعدی یعنی ژوراسیک و کرتاسه به وجود آمدند.

طولانی ترین اسم در دایناسورها

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید طولانی ترین نام برای چه نوع دایناسوری بوده است. طولانی ترین اسم را دایناسوری به نام میکروپاکیسفالوسور است و عموما فسیل های این دایناسور در چین پیدا شده است.

تفاوت وجود انسان و دایناسورها

جالب است این مورد را در دانستنی درباره دایناسورها بدانید. انسان ها تنها دو میلیون سال می باشد که بر روی زمین آمده اند ولی دایناسورها ۱۶۵ میلیون سال بر روی زمین بدون انسان زندگی کردند و بعد منقرض شدند.

طول عمر دایناسورها

در مورد این موضوع هنوز دانشمندان در حال تحقیق می باشند ولی اعتقاد دارند که عمر دایناسورها بسیار زیاد بوده است و آن ها حدودا ۲۰۰ سال عمر می کردند ولی این اعداد تنها حدس و گمان می باشد و هیچ کس دقیقا نمی داند که آن ها چند سال زندگی می کردند.

دانستنی درباره دایناسورها

فرضیه هایی در مورد انقراض دایناسورها

در  دانستنی های جالب درباره دایناسورها آمده است که دو فرضیه برای انقراض آن ها وجود دارد. برخی از دانشمندان در این زمینه اعتقاد دارند که یک شهاب سنگ بزرگ که حدودا ۶۵.۵ میلیون سال قبل با زمین برخورد کرده است منجر به این انقراض شده است ولی برخی دیگر از دانشمندان بر این باور می باشند که پستانداران از تخم های این حیوانات تغذیه می کردند بنابراین به مرور میزان آن ها کم شده و به صورت کامل از بین رفته اند.

بزرگ ترین تخم دایناسورها

جالب است بدانید که بزرگ ترین تخم دایناسورها حدودا اندازه ای توپ بسکتبال داشته است. و بیشتر دایناسور ها گیاه خوار بودند بنابراین تخم آن ها نمی توانست از این حد بزرگ تر باشد. در واقع گیاه خوار بودنم این حیوانات باعث شده بود که استخوان های آن ها تو خالی باشد بنابراین آنقدرها هم که فکر می کنید سنگین نبودند و این ویژگی هم در پرندگان وجود دارد.

اولین شواهد در مورد دایناسورها

جالب است بدانید که حدود ۳۵۰۰ سال قبل شواهدی مرتبط به وجود دایناسور ها در چین کشف شد و در آن زمان افراد نمی دانستند دایناسور ها چه هستند و برای همین هم فکر می کردند که این اسکلت ها و شواهد مرتبط با اژدها ها می باشد.

باهوش ترین دایناسورها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات دایناسورهای کوچک و گیاهخوار باهوش ترین نوع آن ها بودند و جالب است بدانید که مغز نوزاد انسان از اندازه مغز دایناسور بالغ بزرگ تر می باشد و می توان گفت وال ها و دلفین ها بزرگ ترین مغز را در بین تمامی حیوانات دارند.

زندگی خاص دایناسور ها

حرکت دایناسورها

دایناسورهای گوشتخوار بر روی دو پای خود حرکت می کردند و دو دست آن ها آزاد بود تا بتوانند غذای خود را شکار کنند و این در حالی می باشد که دایناسورهای گیاهخوار بر روی چهار دست و پای خود حرکت می کردند و به راحتی از گیاهان تغذیه می کردند. برخی از گیاهخوارها نیز می توانستند برای مدت کوتاهی بر روی دو پای خود بایستند.

رنگ پوست دایناسورها

در این مورد نیز تفاوت نظرهایی در میان محققان وجود دارد و برخی از آن ها گمان می کنند که دایناسور ها دارای پوست های رنگی بودند و برخی دیگر گمان می کنند که آن ها پوست هایی به رنگ قهوه ای و سبز داشتند از این جهت راحت تر می توانستند خود را از دست شکارچی ها پنهان نمایند.

بلند ترین دایناسورها

سوروپادها از بزرگ ترین دایناسورها بودند و برخی از آن ها حدودا دو برابر یک زرافه قد داشتند.

هضم غذا در معده این حیوانات

جالب است بدانید که دایناسورها نیز مانند پرنده ها از سینگ برای هضم بهتر غذای خود استفاده می کردند از این جهت می توان بر فرضیه ای که بیان می کرد پرنده ها نسل باقی مانده دایناسور ها هستند گمانه زنی کرد.

مکانیسم های دفاعی

مکانیسم های دفاعی در این حیوانات بسیار متفاوت می باشد و طبق گفته بسیاری از افراد گوشتخوار ها دارای دندان های تیزی بودن و گیاه خوارها دارای شاخ های  قوی بودند و سایرین نیز با صفحات استخوانی پوشیده شده اند.

تولید مثل در دایناسورها

جالب است بدانید که تمامی دایناسورها تخمک گذاری می کردند و تا کنون بیش از ۴۰ نوع تخم متفاوت از این حیوانات کشف شده است. در واقع طبق نتایج بدست آمده باید این را نیز بدانید که دایناسورها نیز مانند سایر حیوانات از خانه سازی می کردند و تخمک می گذاشتند و حتی در بسیاری از موارد از بچه های خمود تا یک سن خاصی مراقبت می کردند.

مکان و زمان زندگی دایناسور ها

بزرگ ترین و کوچک ترین دایناسور

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکلواتلوس یکی از بزرگترین دایناسورها بود و بالهایی به طول ۱۲ متر داشت. کوچک ترین تخم دایناسوری که تا کنون پیدا شده است ۳ سانتی متر طول دارد و حدودا ۷۵ گرم وزن دارد.

اگر از این دانستنی های علمی رضایت داشتید در انتها می توانید اطلاعات دیگری در این زمینه کسب کنید و برای این کار کافی است بر روی لینک های داده شده مانند حیوان پلاتیپوس و حیوان روباه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *