دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های تمیز کردن باربیکیو و وسایل مورد احتیاج این کار

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

به طور کلی آشنایی با بهترین روش نظافت و تمیز کردن باربیکیو بعد از هر بار استفاده و آشپزی کردن با آن بسیار مهم می باشد چرا که در صورت عدم توجه به این امر آلودگی ها و کثیفی های باقی مانده بر روی این وسیله باعث کاهش کیفیت غذای آماده شده بر روی آن می شود.

از جمله وسایلی که برای آماده سازی و پختن انواع گوشت و سبزیجات از آن استفاده می گردد باربیکیو بوده که کاربرد فراوانی داشته و در مدل های گوناگونی وجود دارد ولی موضوع مهمی که در این زمینه اهمیت دارد تمیز بودن باربیکیو می باشد چرا که بر روی کیفیت و طعم غذا تاثیر می گذارد بدین ترتیب باید به طور مرتب به روشی صحیح تمیز و پاکسازی گردد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب برای راهنمایی و یادگیری شما عزیزان روش اصولی تمیز کردن باربیکو را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه صحیح تمیز کردن باربیکیو

هر نوع وسیله ای که با آن غذا طبخ می گردد پس از استفاده و انجام آشپزی به دلایل مختلفی دچار آلودگی و کثیفی می شود. در زمان آشپزی با باربیکیو نیز همین اتفاق می افتد بنابراین نیاز است که بعد از استفاده از آن به تمیز کردن باربیکیو بپردازید. انجام این کار وقت گیر و خسته کننده می باشد اما اگر اصولی و صحیح صورت بگیرد می توان در کمترین زمان باربیکیو و کباب پز را از انواع پسماند غذایی، اثرات چربی و … پاکسازی نمود.

روش صحیح تمیز کردن کباب پز

بهتر است بدانید این وسیله را نمی توانید همچون دیگر وسایل و تجهیزات آشپزی با کف و آب شستشو دهید. یک کباب پز و باربیکیو تمیز درجه حرارت بالاتر و توزیع مناسب گرما را تامین کرده و شما همینطور با چسباندن غذا به توری ها مشکل زیادی نخواهید داشت. در واقع نگه دای مناسب و اصولی باربیکیو به معنای عملکرد بهتر و خوب آن می باشد.

متاسفانه عدم پاکسازی کباب پز عواقب و مشکلاتی را به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به برخاستن بوی نامطبوع از باریکیو، آتش گرفتن غیرمنتظره به دلیل تجمع روغن، گرفتگی و پوسیدگی قسمت های مختلف و … اشاره کرد.

روش های تمیز کردن باربیکیو

وسایل مورد احتیاج برای تمیزکاری باربیکیو

برای انجام این کار به یک سری مواد و لوازم نیاز دارید که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • فویل آلومینیومی
  • جوش شیرین
  • آب گرم
  • روغن نباتی
  • برس سیمی
  • یک عدد پارچه یا حوله برای خشک نمودن
  • باند لاستیکی در صورت استفاده از کیسه زباله
  • مایع ظرفشویی
  • کیسه زباله بزرگ یا یک ظرف خیلی بزرگ
  • چند عدد حوله کاغذی
  • سرکه سفید

نحوه و مراحل پاکسازی صفحات باربیکیو

بعد از این که صفحات باربیکیو را با استفاده از فویل آلومینیوم پوشش دادید آن ها را بر روی باربیکیو بگذارید و سپس دستگاه را روشن نمایید. آلومینیوم باعث شده تا دما افزایش یافته و قطعات سوخته غذا از روی صفحات جدا گردند. در گام بعدی باید باربیکیو را خاموش کرده و صبر کنید تا صفحات سرد شوند، بعد از آن فویل را از روی آن جدا نموده و با استفاده از برس سیمی آن ها را پاک کنید تا هر آن چه که بر روی آن ها قرار داد جدا شود.

طریقه تمیز کردن کباب پز

اکنون نوبت آماده سازی محلول شستشو می باشد. برای این کار باید دو فنجان سرکه سفید، کمی مایع یا صابون ظرفشویی و آب گرم را با همدیگر ترکیب نمایید. سپس صفحات باربیکیو را درون محلول بگذارید. در صورتی که از کیسه زباله استفاده می کنید با کمک باند پلاستیکی محکم کیسه را ببندید و اجازه دهید به مدت چند ساعت صفحات درون این محلول باقی بمانند.

انواع مواد طبیعی برای تمیز کردن باربیکیو

بعد از گذشت چند ساعت صفحات را خارج کرده و با کمک برس سیمی یا مسواک بر روی آن ها بکشید تا کاملا تمیز شوند. در صورتی که بخشی از صفحات دارای لکه های سرسخت می باشند با استفاده از خمیر جوش شیرین از شر آن ها خلاص شوید.

در گام بعدی تمیز کردن باربیکیو صفحات را با استفاده از آب شستشو دهید و آن ها را با کمک حوله خشک نمایید. در آخر نیز کمی روغن بر روی صفحات بریزید و با حوله کاغذی آن را پخش کنید. این عمل موجب می شود در زمان کباب نمودن مواد غذایی به صفحات نچسبد و مجبور به تمیزکاری دوباره نباشید.

نحوه صحیح پاکسازی کباب پز

تمیز کاری باربیکیو زغالی

پاکسازی این نوع باربیکیو کمی متفاوت تر می باشد. باید توجه نمایید که تمیزکاری باربیکیو زغالی گرد و خاک زیادی را در پی دارد و به همین علت پیشنهاد می شود که این عمل را حتما خارج از خانه انجام بدهید. مکانی مناسب پیدا کرده و بعد شروع به پاکسازی باربیکیو نمایید.

تا جایی که امکان دارد کل میله های گریل را جدا کرده تا بتوانید به آسانی آن ها را تمیز نمایید. با استفاده از برس سیمی میله های گریل را به راحتی پاک کنید. چنانچه برس سیمی در اختیار ندارید می توانید این عمل را با کمک سیم ظرفشویی یا فویل آلومینیومی انجام بدهید.

نحوه صحیح پاکسازی باربیکیو

به منظور این که دفعات بعدی غذا به میله های گریل نچسبد می توانید با استفاده از حوله کاغذی یا پارچه مقداری روغن نباتی به میله های باربیکیو بمالید. همینطور این عمل از رنگ زدن میله ها نیز ممانعت خواهد کرد. اگر خاکستر زیادی در قسمت کف کباب پز وجود داشته باشد موجب پوسیدگی و سوراخ شدن آن خواهد شد. این قضیه کنترل نمودن درجه حرارت در هنگام پخت را نیز با مشکل رو به رو خواهد کرد.

بعد از این که کل خاکستر کف گریل را برداشتید با استفاده از مایع ظرفشویی و برس یا سیم ظرفشویی درون آن را پاک کنید. امکان دارد درون باربیکیو قطعه های بزرگی از مواد سیاه رنگ را ببینید، این ترکیبات در حقیقت رسوبات چربی و دوده می باشد که با کمک برس سیمی یا سیم ظرفشویی تمیز می شوند. در مرحله پایانی بایستی قسمت بیرونی باربیکیو و درب آن را تمیز نمایید. این عمل را با استفاده از محلول آب و صابون یا اسپری تمیز کننده می توانید انجام بدهید.

مراحل تمیز کردن کباب پز

راهکارها و ترفندهای موثر پاکسازی باربیکیو

با کمک یکی از مواد و روش های طبیعی ارائه شده در ادامه مطلب می توانید دستگاه کباب پز خود را تمیز نمایید.

بکار بردن بخار

مناسب ترین شیوه برای تمیز کردن باربیکیو این است که فورا بعد از استفاده آن را پاکسازی نمایید. در این شیوه بعد از خاموش نمودن دستگاه چند عدد روزنامه آغشته به آب را بر روی آن بگذارید و درب باربیکیو را ببندید. حدود ۳۰ دقیقه به روزنامه های خیس فرصت بدهید تا تاثیر خود را بگذارند و بعد با استفاده از یک دستمال باقی مانده اثرات چربی بر روی باربیکیو را بردارید.

طریقه پاکسازی باربیکیو

بکارگیری سرکه

برای این کار کمی سرکه سفید و آب را به نسبت برابر ترکیب نمایید و درون یک ظرف اسپری بریزید. بعد محلول را بر روی باربیکیو اسپری نموده و حدود ده دقیقه به آن وقت بدهید. بعد از سپری شدن این مدت زمان یک مرتبه هم سرکه خالی را بر روی دستگاه اسپری کنید و با کمک اسکاچ بخش های مختلف آن را مالش داده تا کل سطح باربیکیو پاکسازی شود. در پایان کار هم می توانید به منظور حذف چربی های اضافه از دستمالی نمناک استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز از جمله ترکیبات طبیعی می باشد که برای پاکسازی باربیکیو قابل کاربرد می باشد. مقداری جوش شیرین بر روی دستگاه پاشیده و با کمک اسپری آب، آن را نمناک کنید تا مایعی خمیری مانند تشکیل شود. بعد از چند دقیقه با کمک اسکاچ ظرفشویی و کاردک نیز کل بخش های دستگاه را پاکسازی نمایید.

راه های تمیز کردن کباب پز

در مطلب ارائه شده با روش ها و مراحل تمیز کردن باربیکیو به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. شما جهت تمیز کردن اجاق گاز و تمیز کردن فر نیز می توانید از این لینک ها دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *